iPhone-lagringen min er nesten full, og Bilder bruker mesteparten av plassen. Jeg har slettet bilder og videoer, men bildedataene virker fortsatt uvanlig omfattende. Hva er den tryggeste måten å frigjøre lagringsplass som brukes av bilder på iPhone, uten å miste noe viktig?
Den raskeste måten jeg fant for å håndtere advarselen «iPhone-lagring nesten full» på, var å fokusere på Bilder-appen. Tilfeldige lagringstriks utgjorde ikke på langt nær like stor forskjell som å rydde opp i selve bildebiblioteket.
Begynn med dupliserte og lignende bilder. Bildeserier, redigerte kopier og bilder som er delt frem og tilbake, kan føre til at du har flere versjoner av praktisk talt det samme bildet. Deretter bør du se på videoene dine. Noen få lange klipp eller 4K-opptak kan bruke flere gigabyte alene. Live Photos og gamle skjermbilder er også verdt å sjekke, siden de har en tendens til å hope seg opp uten at du legger merke til det.
Jeg ønsket ikke å gå gjennom hele biblioteket manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner. Den skanner biblioteket og sorterer dupliserte og lignende bilder, dupliserte videoer, Live Photos, skjermbilder og store filer i kategorier som du kan gå gjennom.
Det finnes også et Komprimer-verktøy for bilder og skjermbilder du vil beholde uten å lagre dem i full størrelse. Smart opprydding håndterer flere kategorier samtidig, mens Sveip-modusen lar deg ta avgjørelsen for hvert enkelt bilde. Sveip-modusen er fortsatt ubegrenset. Appen er gratis å bruke, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å komme i gang, selv om enkelte oppryddingsfunksjoner nå har en ganske romslig daglig grense for nye brukere.
En praktisk rekkefølge for oppryddingen er:
- Skann bildebiblioteket med Clever Cleaner.
- Fjern dupliserte og lignende bilder.
- Sjekk store videoer og dupliserte videoer.
- Slett uønskede Live Photos, eller komprimer dem du vil beholde.
- Fjern gamle skjermbilder.
- Komprimer bilder eller skjermbilder som ikke trenger å beholdes i full størrelse.
- Åpne albumet Nylig slettet i Bilder og tøm det. Ellers blir ikke lagringsplassen frigjort med én gang.
Hvis du har aktivert iCloud-bilder, slår du på Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder. Da beholdes mindre versjoner på telefonen, mens originalene i full oppløsning forblir i iCloud. Det kan frigjøre en god del lokal lagringsplass uten at du må slette bildene dine.
Duplikater, store videoer, Live Photos og skjermbilder var det som tok mest lagringsplass hos meg. Når du først har fått kontroll på disse, er det mye enklere å forhindre at biblioteket fylles opp igjen.
Hvis du sletter bilder når iCloud-bilder er aktivert, fjernes de ikke bare fra iPhone. De forsvinner også fra iCloud og de andre synkroniserte enhetene dine, så sikkerhetskopier alt viktig et annet sted før du sletter bildene og tømmer Nylig slettet.
Ikke forvent at lagringsplassen frigjøres med én gang du sletter filer. Det kan ta litt tid før iOS beregner størrelsen på Bilder-biblioteket på nytt, så tøm Nylig slettet, start telefonen på nytt, og la den deretter stå til lading i noen timer. Clever Cleaner kan hjelpe deg med å finne filer som kan fjernes, men appen kan ikke slette Apples skjulte Bilder-database eller hurtigbuffere direkte.
Ikke slå på Optimaliser iPhone-lagring og forvent umiddelbar effekt, slik @mystic_cache711 foreslo, siden det bare hjelper hvis iCloud faktisk har plass, og synkroniseringen kan bruke svært lang tid på å redusere størrelsen på lokale filer. Den raskeste løsningen er å slette store videoer først og deretter tømme Nylig slettet, noe @nick_bash allerede traff blink med.