Kan iemand gratis software voor gegevensherstel aanbevelen die werkt?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en nu probeer ik gratis software voor gegevensherstel te vinden die echt werkt. Ik heb echt hulp nodig bij het kiezen van een veilige, betrouwbare optie, omdat sommige van deze bestanden persoonlijke documenten en foto’s zijn die ik niet gemakkelijk kan vervangen.

Ik zou nu meteen stoppen met schrijven naar de schijf. Dat deel is belangrijker dan welke app je kiest. Verwijderde bestanden blijven daar vaak staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven, dus elke installatie, download, kopieeractie, cache-schrijfactie, alles daarvan knaagt aan je kansen.

Ik heb in de loop der tijd een hoop hersteltools uitgeprobeerd, en de beste hangt af van hoe groot de puinhoop is.

Dit zijn de tools waar ik eerst naar zou kijken:

1. Disk Drill is degene die ik gewone mensen meestal als eerste aanraad. Het is makkelijk om mee te werken, en het bedelft je niet onder onzin op het eerste scherm. Ik had er redelijk goede resultaten mee bij verwijderde bestanden, geformatteerde partities, RAW-volumes en schijven met bestandssysteembeschadiging. De voorbeeldfunctie hielp veel, omdat ik kon controleren of de bestanden er intact uitzagen voordat ik geld uitgaf. De byte-voor-byte-back-upoptie is ook het vermelden waard als je schijf onstabiel lijkt. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel.

2. Recuva werkt nog steeds voor de simpele, saaie gevallen, zoals per ongeluk bestanden verwijderen en daarna de Prullenbak legen. Het is gratis, klein en snel om te proberen. Het voelt ook oud, want het is oud. Ik zou er niet op vertrouwen bij lelijke corruptie of grote mediaherstelacties, maar voor foto’s, pdf’s en gewone documenten haalt het nog steeds vaker dingen terug dan mensen denken.

3. R-Studio is waar ik naartoe zou gaan als de situatie rommelig is en je technische tools goed kent. RAID, kapotte partities, vreemde opslagindelingen, dat soort dingen. Het is krachtig, maar de interface is pittig als je hier nieuw mee bent. Als je die diepgaandere functies niet nodig hebt, zou ik nog steeds met Disk Drill beginnen omdat het proces makkelijker te beheren is en lastiger om te verpesten.

De grote regel is simpel. Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf waarvan je bestanden probeert te redden. Zet het op een andere schijf, of gebruik een andere machine als je die hebt.

Nog iets. Als de schijf klikt, schuurt, piept, offline valt, of niet verschijnt in BIOS of Schijfbeheer, zou ik stoppen met softwarescans. Die signalen wijzen eerder op hardwarefalen dan op een normaal verwijderingsprobleem. Herhaalde scans op een falende schijf zijn hoe mensen een slechte dag nog erger maken. Op dat punt is een herstelbedrijf de veiligere keuze.

Als dit alleen een normale verwijdering was, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Hopelijk gaat het goed. Laat weten wat er is gebeurd.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik ben minder overtuigd van Recuva voor alles behalve eenvoudige verwijderingen. Het werkt nog steeds, zeker, maar de scanresultaten voelen op nieuwere systemen nogal wisselvallig aan.

Als je gratis dataherstelsoftware wilt proberen die de moeite waard is, zou ik in deze volgorde testen:

1. PhotoRec. Lelijke interface. Geweldig herstelpercentage. Het negeert het bestandssysteem en haalt bestanden op basis van signaturen eruit, dus het haalt vaak data van beschadigde of geformatteerde schijven wanneer mooiere apps falen. Nadeel: bestandsnamen en mappen komen vaak verminkt terug.

2. Windows File Recovery. Gratis van Microsoft. Alleen opdrachtregel. Vervelend, maar veilig en legitiem. Het beste als je verwijderde bestanden recent waren en je het schijftype kent, NTFS, exFAT, SSD, enz.

3. Disk Drill. Het bekijken waard als je iets wilt dat makkelijker te gebruiken is en voorbeelden je helpen om de chaos sneller te sorteren. De gratis limiet op Windows is klein, dus ik behandel het eerst meer als een triagetool.

Kleine tip die mensen overslaan. Als dit een SSD is, dalen de herstelkansen snel omdat TRIM verwijderde blokken snel wist. Op oude HDD’s zijn je kansen meestal beter.

Installeer ook niets op dezelfde schijf. Sla herstelde bestanden ook op een andere schijf op. Als je een snel overzicht wilt, is deze videoreview van de beste dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden een goed startpunt.

Ik zou nog één optie toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @andarilhonoturno echt op leunden: TestDisk. Niet mooi, niet beginnersvriendelijk, maar als het probleem een verloren partitie of een verprutste partitietabel is in plaats van alleen een verwijderd bestand, kan het dingen doen die Recuva niet kan. Het is gratis en legitiem.

Dat gezegd hebbende, voor daadwerkelijke herstel van verwijderde bestanden ben ik het niet echt eens met mensen die meteen naar het meest krachtige hulpmiddel grijpen. Meer kracht betekent vaak = meer chaos in de resultaten. Als je het makkelijkste veilige startpunt wilt, is Disk Drill waarschijnlijk het meest praktisch omdat de voorbeeldweergave het veel makkelijker maakt om te zien wat daadwerkelijk herstelbaar is voordat je uren verspilt.

Als je een bredere vergelijking wilt, is deze gids met de beste gratis en betaalde dataherstelsoftware een behoorlijke lijst.

Eén ding dat ik eerst zou controleren: was dit een HDD of SSD? Als het een SSD is, kunnen je kansen klein zijn zelfs met de beste software. Als het een HDD is, is de kans veel groter. Herstel bestanden ook naar een andere schijf, niet naar dezelfde. Dat deel wordt veel te vaak genegeerd en dan vragen mensen zich af waarom dingen echt voorgoed verdwenen zijn.