Bästa appen för att organisera foton för ett stort iPhone-fotobibliotek?

Mitt iPhone-bildbibliotek har blivit enormt, och det har blivit riktigt svårt att sortera bland dubbletter, skärmbilder och gamla album. Jag behöver hjälp att hitta den bästa fotoorganiseringsappen för iPhone som kan rensa upp och organisera ett stort bildbibliotek utan att göra processen förvirrande eller riskfylld.

Jag gick igenom en hög med appar för iPhone-rensning och fotosortering under det senaste året. Den jag behöll på min telefon var Clever Cleaner.

Det är inte det största allt-i-ett-verktyget i App Store. Jag höll ändå fast vid det eftersom det gör den tråkiga rensningen snabbt. Om en app får mig att lägga 25 minuter på att sortera skräp slutar jag använda den. Den här höll jobbet tillräckligt kort för att jag skulle göra det varje vecka.

Det som fungerade för mig var dess fokus. Den försöker inte ersätta Apple Bilder. Det gillade jag. Apple Bilder är fortfarande där jag bläddrar och söker. Den här appen tar hand om röran först, vilket gör resten av mitt bibliotek lättare att hantera.

Min vanliga rutin såg ut så här:

1. Jag körde Smart Cleanup för att fånga dubbletter och nästan-dubbletter.
  2. Jag öppnade Heavies och kollade stora videor, sedan komprimerade jag dem jag ville behålla.
  3. Jag lade några minuter i Swipe Mode och gick igenom senaste bilderna en i taget.
  4. Jag tog bort gamla skärmbilder.
  5. Jag gjorde äldre Live Photos till vanliga stillbilder för att få tillbaka lite lagringsutrymme.

Den korta genomgången räckte för att hålla mitt bibliotek under kontroll. Jag behövde inte sitta där och skrolla igenom åratal av slumpmässiga skärmbilder, seriebilder, kvitton och suddiga foton från en parkeringsplats.

Den drog också sitt strå till stacken som en iPhone-lagringsrensare. Den här sammanställningen listar den bland de bästa apparna för iPhone-rensning, och utifrån vad jag såg stämmer det. Den hjälpte mig att rensa bort:

1. Dubbletter och liknande foton
  2. Stora foton och videor
  3. Skärmbilder
  4. Live Photos
  5. Videor genom inbyggd komprimering
  6. Nya fotobatcher med sveprensning

En sak jag inte väntade mig var att den var gratis när jag använde den. Inga annonser som poppade upp, ingen prenumerationsvägg efter två tryck, inget trams där man måste betala för att radera. För den här appkategorin är det sällsynt.

Om du vill ha andra alternativ skulle jag titta på de här två:

1. HashPhotos. Jag skulle välja den här om ditt huvudmål är sortering och katalogisering, inte rensning. Du får filter, taggar, redigering av metadata, smarta album, tidslinjevy, kartvy och mer kontroll över hur ditt bibliotek är ordnat. Den kändes bättre lämpad för personer som bryr sig om struktur och detaljer.
  2. Google Photos. Jag skulle välja den här om du redan lever i Googles ekosystem eller vill ha stabil molnbackup. Sökningen fungerade bättre för mig än i Apple Bilder. Att gruppera liknande foton gjorde också gamla bilder lättare att hitta.

För mitt eget bruk hamnade Clever Cleaner precis rätt. Den minskade röran, frigjorde mer lagringsutrymme än jag väntade mig och lämnade mitt fotobibliotek i ett skick där det inte längre kändes som en syssla att organisera det.

Om ditt största problem är röran håller jag mestadels med @mikeappsreviewer. Clever Cleaner är ett av de bättre valen för ett enormt iPhone-bildbibliotek. Det är snabbt och sköter städningen utan att göra allt till ett projekt.

Där jag skiljer mig lite är att jag inte skulle leta efter en enda app som hanterar hela ditt fotoliv. Städning och organisering är två separata uppgifter. För städning är Clever Cleaner vettigt. För djupare sortering gör Apple Bilder eller HashPhotos fortfarande mer.

Det jag skulle göra:

1. Använd Clever Cleaner först för att rensa bort skräpet.
  2. Efter det bygger du upp dina album igen i Apple Bilder efter år, resor, familj, jobb, skärmbilder.
  3. Använd söktermer i Bilder, kvitton, husdjur, mat, dokument, för att snabbt få in gamla saker i album.
  4. Favoritmarkera bilderna du vill behålla och dölj eller radera sedan bruset.
  5. Sluta hantera album med de äldsta bilderna först. Börja med de senaste 6 månaderna. Snabbare vinst.

En sak som folk hoppar över är albumstädning. Gamla tomma album och slumpmässiga importer gör att appen känns rörig även när lagringen är okej.

Om du vill ha en enkel guide för att organisera ett stort iPhone-bildbibliotek och göra album lättare att hantera hjälpte detta: enkla tips för att organisera iPhone-bildbiblioteket

Kort version, den bästa fotoorganiseringsappen för iPhone-rensning är Clever Cleaner. Den bästa lösningen för ren sortering är fortfarande Apple Bilder plus en taggningsapp. En lösning med två verktyg fungerar bättre imo.

Jag skulle dela upp detta i 2 behov, eftersom “bästa fotoorganiseringsappen för iPhone” oftast behandlas som om en magisk app ska lösa allt. Det kommer den inte att göra.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och delvis med @jeff, men jag tycker faktiskt att folk överskattar albumbyggande lite. För ett enormt iPhone-bibliotek blir manuell albumsortering snabbt tröttsam. Om du har 40k+ foton kommer du förmodligen inte att kärleksfullt kurera varje resa och skärmdumpsmapp för alltid. Det systemet låter bra tills verkligheten kommer ikapp.

För rensningsdelen är Clever Cleaner förmodligen den bästa startpunkten. Inte för att den gör alla avancerade organiseringsknep, utan för att den minskar friktionen. Om ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, enorma videor och skräpskärmdumpar behöver du minska volymen innan du organiserar något. Annars omorganiserar du bara röran.

Där jag skiljer mig från dem båda är detta:
Lägg inte för mycket tid på att bygga upp gamla album igen om de faktiskt inte hjälper dig att hitta saker. Sökning, favoriter, bildtexter och några få meningsfulla album är mycket mer användbara än 85 döda mappar från 2018.

Min uppläggning skulle vara:

1. Använd Clever Cleaner för att först rensa biblioteket.
  2. Behåll bara ett litet albumsystem, som Familj, Resor, Arbete, Viktiga dokument och kanske Bakgrundsbilder.
  3. Använd bildtexter på viktiga foton som du kan behöva senare.
  4. Låt Apple Photos-sökningen göra mer av grovjobbet.
  5. Arkivera de riktigt gamla sakerna mentalt istället för att “organisera dem perfekt”.

Om du vill ha en renare version av rekommendationer för de bästa organiseringsapparna skulle jag formulera det mer så här: bästa iPhone-appar för fotoorganisering och rensning för att hantera dubbletter, skärmdumpar, videor och stökiga album.

Dessutom är detta en bra visuell referens för enkla idéer för organisering av iPhone-foton.

Kort svar:
Bästa rensningsapp: Clever Cleaner
Bästa verktyg för djup hantering: HashPhotos
Bästa sak att undvika: att överorganisera sådant du aldrig kommer att titta på igen