Bästa sättet att återställa filer från ett formaterat USB-minne?

Jag råkade formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga foton, arbetsdokument och några personliga filer som jag verkligen behöver få tillbaka. Jag letar efter den bästa metoden eller programvaran för filåterställning för ett formaterat flashminne innan något skrivs över. Vad bör jag prova först för att återställa data från ett formaterat USB-minne?

Jag gick igenom detta en gång med ett USB-minne fullt av foton, så ja, jag känner till den där känslan när magen sjunker. Ändå raderar en formatering inte alltid dina saker bortom återställning. Om du upptäckte det tidigt har du fortfarande en chans.

Första steget, sluta röra USB-minnet.

Kopiera inte nya filer till det. Formatera det inte igen. Kör inte CHKDSK. Låt det vara. Återställning fungerar bäst när den gamla datan inte har skrivits över. När ny data hamnar på samma utrymme är de äldre filerna körda.

En sak som många blandar ihop, man ångrar inte en formatering. Den delen är borta. Det återställningsappar gör är att skanna enheten efter fildata som fortfarande finns kvar och sätta ihop den igen. Så formateringen finns kvar, men dina filer kan fortfarande gå att återställa.

Vilken typ av formatering som gjordes spelar roll

1. Snabbformatering
    Detta är det bättre utfallet. Det blir vanligtvis klart snabbt, ofta på några sekunder. Windows skapar ett nytt filsystem och lämnar det gamla filinnehållet kvar tills något nytt ersätter det. Om du slutade använda enheten direkt är chanserna till återställning ganska goda.

2. Fullständig formatering
    Detta tar längre tid. På nyare Windows-system skrivs hela enheten över vid en fullständig formatering. Om du gjorde en sådan kommer programvarubaserad återställning vanligtvis inte särskilt långt.

3. Formatering gjord av en annan enhet
    Kameror, tv-apparater, spelkonsoler, dashcams och liknande utrustning gör ofta en snabbformatering. I sådana fall skulle jag fortfarande prova återställning.

Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har haft ganska bra resultat med Disk Drill. Det läser vanliga USB-filsystem som FAT32, exFAT och NTFS, och det hanterar en lång rad filtyper.

Vad jag skulle göra

1. Installera Disk Drill på datorns interna enhet. Inte på det formaterade USB-minnet.

2. Anslut USB-minnet och öppna appen.

3. Välj USB-enheten från enhetslistan.

4. Klicka på Sök efter förlorad data. Om den frågar, använd Universal Scan. Det läget fungerar oftast bättre på formaterade enheter eftersom det kontrollerar på mer än ett sätt.

5. Låt skanningen bli klar. Du kan titta igenom resultaten tidigare, men jag har sett att extra filer dyker upp mot slutet, så det hjälper att vänta.

6. Gå igenom resultaten. Den sorterar vanligtvis saker i grupper som foton, video, ljud, dokument och arkiv. Att filtrera efter typ, datum, storlek eller filnamn hjälper mycket om listan blir rörig.

7. Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Om ett foto öppnas, eller ett dokument ser normalt ut i förhandsvisningen, är det vanligtvis ett gott tecken.

8. Spara återställda filer någon annanstans. Använd datorns enhet eller en annan extern disk. Återställ dem inte tillbaka till samma USB-minne.

Om flashminnet verkar instabilt

Den här delen ignoreras alltför ofta. Om USB-enheten fortsätter att kopplas från, ger läsfel eller verkar opålitlig, skapa först en diskavbild och skanna avbilden i stället för den ursprungliga enheten. Att arbeta från en kopia är säkrare, och det minskar extra belastning på en enhet som kan vara på väg att gå sönder.

Om korrigeringar i Kommandotolken

Jag ser hela tiden att folk föreslår CHKDSK och ATTRIB för allt möjligt. Efter en formatering skulle jag inte börja där.

1. CHKDSK
    Det reparerar problem i filsystemet. Det återställer inte filer från en formaterad enhet. Ännu värre är att det kan ändra saker på sätt som gör återställning svårare.

2. ATTRIB
    Det här hjälper när filer har dolts av systemet eller av skadlig kod. Det gör ingenting för filer som gått förlorade vid formatering.

Jag skulle bara bry mig om dem om formateringen aldrig blev klar eller om enheten krånglade mitt i processen. I det normala fallet med oavsiktlig formatering, återställ först. Reparera senare.

När det kan vara mer än bara formatering

Om USB-enheten inte upptäcks, tappar anslutningen varannan sekund, visar fel storlek eller har fysisk skada, kan problemet vara hårdvaran. Jag skulle inte fortsätta nöta den med skanning efter skanning. Om filerna är viktiga är ett återställningsföretag det säkrare alternativet.

Kort version: ja, återställning från ett formaterat USB-minne är ofta möjlig, särskilt efter en snabbformatering. De två viktigaste sakerna är vilken typ av formatering som gjordes och om något skrevs till enheten efteråt. Om det var en snabbformatering och du slutade direkt, är chanserna fortfarande ganska goda.

Om formateringen gick snabbt är dina chanser fortfarande ganska goda. @mikeappsreviewer täckte redan det om första åtgärderna bra, så jag lägger till den del som folk brukar hoppa över.

Kontrollera först enhetens S.M.A.R.T.-hälsa om USB-adaptern exponerar den. Använd CrystalDiskInfo eller smartctl. Om flashminnet visar dåliga läsningar, klona det först med USB Image Tool eller ddrescue och skanna sedan klonen. Färre läspass spelar roll på instabila medier.

När det gäller programvara skulle jag fortfarande placera Disk Drill nära toppen för återställning från formaterade USB-enheter, främst eftersom dess filsigatursskanning fungerar bra på foton och Office-dokument. Recuva fungerar bra för enkla raderingar, men på formaterade enheter missar det mer enligt min erfarenhet. PhotoRec är också starkt, men filnamn och mappstruktur kommer ofta tillbaka som en röra.

En liten invändning mot @mikeappsreviewer. Fullständig formatering är inte alltid ett totalt nederlag på äldre Windows-datorer eller med vissa formateringsverktyg från tredje part. Ovanligt, men värt en skanning om filerna är viktiga.

Om detta dessutom var ett litet USB-minne som användes i en kamera eller telefon, kontrollera om enheten skapade dolda säkerhetskopieringsmappar före formateringen. Jag har sett kopior av DCIM överleva på märkliga ställen.

Om du vill ha en snabb visuell guide är denna videoguide för återställning av formaterad och korrupt USB-enhet lätt att följa.

Viktigast av allt, återställ till en annan enhet. Inte tillbaka till USB-minnet. Den delen ställer till det för många.

Jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @sternenwanderer sa: innan du kastar varje återställningsapp på USB-enheten, kontrollera om de återställda filerna faktiskt går att använda, inte bara är hittade. Många verktyg listar hundratals filer, men sedan öppnas hälften av dem som korrupta. Därför brukar jag bedöma återställningsprogram efter förhandsgranskningskvalitet och filintegritet, inte efter det enorma antalet hittade filer.

För ett formaterat USB-minne är Disk Drill fortfarande ett av de bättre valen eftersom det hanterar både filsystemsskanning och signaturbaserad återställning ganska bra, särskilt för foton, PDF-filer, Office-dokument och vanliga personliga filer. Det spelar större roll än folk tror. Vissa appar ser imponerande ut tills du försöker återställa mappstruktur eller ursprungliga filnamn.

En punkt där jag inte riktigt håller med de vanliga råden: jag skulle inte lägga för mycket tid på att jaga S.M.A.R.T. på ett enkelt flashminne. Många billiga USB-stickor exponerar ändå inte någon användbar hälsodata, så om enheten monteras normalt skulle jag gå direkt till ett återställningsförsök i skrivskyddad stil.

Det som hjälper mycket:

• sortera resultaten efter Befintliga och Rekonstruerade
  • återställ några exempelbilder/dokument först
  • öppna dem innan du betalar för eller fortsätter med en stor återställningssession
  • om filnamnen är borta, använd filtyp + storlek + ändringsdatum för att bygga upp det viktiga igen

Om detta dessutom gäller jobbdokument + familjefoton, kontrollera även papperskorgen i molnsynk. Folk glömmer OneDrive, Google Drive, Dropbox, även automatisk uppladdning från telefonen kan fortfarande ha kopior.

Om du vill ha en bra förklaring av hur man återställer data från ett formaterat USB-minne, så är detta faktiskt ganska lättläst:
hur man enkelt återställer filer från ett formaterat USB-minne

Kort version: sluta använda minnet, skanna det med Disk Drill, förhandsgranska innan du återställer och spara allt på en annan enhet. Om USB-enheten fortsätter att kopplas från, hoppa över gör det själv och klona den först, annars kan du förvärra situationen.

En vinkel som de andra bara nämnde i förbifarten: kontrollera vilket filsystem USB-enheten formaterades om till. Om det ändrades från exFAT/FAT32 till NTFS, eller tvärtom, kan kvaliteten på återställningen förändras mycket eftersom vissa verktyg är bättre på att återskapa den gamla katalogstrukturen från vissa metadataupplägg. Så innan du skannar, notera det aktuella filsystemet och kapaciteten som visas i Diskhantering. Om den visade storleken plötsligt är fel handlar det mindre om ett formateringsproblem och mer om ett problem med styrenheten.

Jag håller inte helt med om metoden att bara prova varje skanner. För många djupskanningar på ett instabilt USB-minne kan slösa tid och ibland orsaka fler frånkopplingar. Välj en ordentlig genomgång först och utvärdera sedan.

Disk Drill är ett rimligt förstaval här eftersom det brukar ge en bra balans mellan användarvänlighet och hygglig rå återställning från formaterade USB-minnen.

Fördelar med Disk Drill

• bra stöd för förhandsvisning av foton, PDF-filer och dokument
  • hanterar både filsystemsbaserad och signaturbaserad skanning
  • lättare att sortera igenom resultat än i många verktyg för rå återställning
  • fungerar bra för blandade filtyper, inte bara bilder

Nackdelar med Disk Drill

• inte det billigaste alternativet om du behöver fullständig återställning
  • återskapade filer kan förlora sina ursprungliga namn och mappar
  • på allvarligt skadade flashminnen ersätter det inte att först klona enheten
  • skanningsresultaten kan se större ut än vad som faktiskt går att återställa

Det jag skulle göra annorlunda jämfört med de vanliga råden:

• återställ en liten testomgång först
  • öppna 10 till 20 filer från varje viktig kategori
  • om foton öppnas korrekt och dokument inte är skadade, fortsätt
  • om allt är trasigt, stoppa och prova en annan återställningsmotor i stället för att blint återställa tusentals filer

Också värt att kontrollera: temporära Office-filer, Lightroom-kataloger, telefonimporter, Senaste filer i Windows och e-postbilagor. Ibland är den förlorade kopian på USB-minnet inte din enda kopia.

@sternenwanderer, @cazadordeestrellas och @mikeappsreviewer har redan täckt delen om att sluta använda enheten väl. Jag vill bara lägga till detta: för ett formaterat USB-minne är kvaliteten på de återställda filerna viktigare än det totala antalet filer som hittas.