Mit iPhone-fotobibliotek er blevet enormt, og det er blevet virkelig svært at sortere dubletter, skærmbilleder og gamle album igennem. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone, som kan rydde op i og organisere et stort fotobibliotek uden at gøre processen forvirrende eller risikabel.
Jeg gennemgik en bunke apps til iPhone-oprydning og sortering af billeder i løbet af det sidste år. Den ene, jeg beholdt på min telefon, var Clever Cleaner.
Det er ikke det største alt-i-en-værktøj i App Store. Jeg holdt alligevel fast i det, fordi det klarer den kedelige oprydningsdel hurtigt. Hvis en app får mig til at bruge 25 minutter på at sortere skrammel, holder jeg op med at bruge den. Denne holdt arbejdet kort nok til, at jeg gjorde det hver uge.
Det, der virkede for mig, var dens fokus. Den prøver ikke at erstatte Apple Fotos. Det kunne jeg godt lide. Apple Fotos forbliver stedet, hvor jeg gennemser og søger. Denne app tager sig først af rodet, hvilket gør resten af mit bibliotek lettere at håndtere.
Min sædvanlige rutine så sådan ud:
- Jeg kørte Smart Cleanup for at fange dubletter og næsten-dubletter.
- Jeg åbnede Heavies og tjekkede store videoer, og komprimerede derefter dem, jeg ville beholde.
- Jeg brugte et par minutter i Swipe Mode på at gennemgå de seneste billeder ét ad gangen.
- Jeg fjernede gamle skærmbilleder.
- Jeg lavede ældre Live Photos om til almindelige stillbilleder for at få noget lagerplads tilbage.
Den korte gennemgang var nok til at holde mit bibliotek under kontrol. Jeg behøvede ikke at sidde der og scrolle gennem flere års tilfældige skærmbilleder, burst-billeder, kvitteringer og slørede fotos fra en parkeringsplads.
Den gjorde også god nytte som iPhone-lageroprydder. Denne oversigt nævner den blandt de bedste apps til iPhone-rengøring, og ud fra det, jeg så, passer det. Den hjalp mig med at rydde op i:
- Dubletbilleder og lignende billeder
- Store billeder og videoer
- Skærmbilleder
- Live Photos
- Videoer via indbygget komprimering
- Nylige billedserier med swipe-oprydning
Én ting, jeg ikke havde forventet, var, at den var gratis, da jeg brugte den. Ingen annoncer, der poppede op, ingen abonnementsmur efter to tryk, ingen betal-for-at-slette-pjat. For denne appkategori er det sjældent.
Hvis du vil have andre muligheder, ville jeg kigge på disse to:
- HashPhotos. Jeg ville vælge denne, hvis dit hovedmål er sortering og katalogisering, ikke oprydning. Du får filtre, tags, redigering af metadata, smarte albummer, tidslinjevisning, kortvisning og mere kontrol over, hvordan dit bibliotek er organiseret. Den virkede bedre egnet til folk, der går op i struktur og detaljer.
- Google Fotos. Jeg ville vælge denne, hvis du allerede lever i Googles univers eller vil have solid cloud-backup. Søgning fungerede bedre for mig end i Apple Fotos. Gruppering af lignende billeder gjorde det også lettere at finde gamle fotos.
Til mit eget brug ramte Clever Cleaner det helt rigtige punkt. Den skar ned på rodet, frigjorde mere lagerplads, end jeg havde forventet, og efterlod mit fotobibliotek i en tilstand, hvor det ikke længere føltes som en sur pligt at organisere det.
Hvis dit største problem er rod, er jeg for det meste enig med @mikeappsreviewer. Clever Cleaner er et af de bedre valg til et stort iPhone-fotobibliotek. Det er hurtigt, og det klarer oprydningen uden at gøre det hele til et projekt.
Der, hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg ikke ville lede efter én app til at klare hele dit fotoliv. Oprydning og organisering er to separate opgaver. Til oprydning giver Clever Cleaner mening. Til dyb sortering kan Apple Photos eller HashPhotos stadig mere.
Det ville jeg gøre:
- Brug Clever Cleaner først til at skære alt skramlet væk.
- Derefter genopbygger du dine albummer i Apple Photos efter år, rejser, familie, arbejde, skærmbilleder.
- Brug søgetermer i Fotos, kvitteringer, kæledyr, mad, dokumenter, til hurtigt at trække gamle ting ind i albummer.
- Sæt favorit på billederne, der skal gemmes, og skjul eller slet derefter støjen.
- Stop med at administrere albummer ud fra de ældste billeder først. Start med de sidste 6 måneder. Hurtigere gevinst.
En ting folk springer over, er oprydning i albummer. Gamle tomme albummer og tilfældige importer får appen til at virke rodet, selv når lagerpladsen er fin.
Hvis du vil have en enkel guide til at organisere et stort iPhone-fotobibliotek og gøre albummer nemmere at administrere, hjalp denne: nemme tips til organisering af iPhone-fotobibliotek
Kort version, den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone-oprydning er Clever Cleaner. Den bedste løsning til ren sortering er stadig Apple Photos plus en tagging-app. En opsætning med to værktøjer fungerer bedre efter min mening.
Jeg ville opdele dette i 2 behov, fordi bedste fotoorganiseringsapp til iPhone normalt bliver behandlet, som om én magisk app skal løse det hele. Det kommer den ikke til.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og delvist med @jeff, men jeg synes faktisk, at folk overvurderer albumopbygning en smule. For et stort iPhone-bibliotek bliver manuel albumsortering hurtigt træls. Hvis du har 40k+ billeder, kommer du sandsynligvis ikke til kærligt at kuratere hver rejse- og screenshot-mappe for evigt. Det system lyder godt, indtil virkeligheden rammer.
Til oprydningsdelen er Clever Cleaner nok det bedste sted at starte. Ikke fordi den kan alle avancerede organiserings-tricks, men fordi den fjerner friktion. Hvis dit bibliotek er fyldt med dubletter, lignende billeder, kæmpe videoer og værdiløse screenshots, skal du reducere mængden, før du organiserer noget som helst. Ellers omorganiserer du bare rod.
Her adskiller jeg mig fra dem begge:
Brug ikke for meget tid på at genopbygge gamle albummer, medmindre de faktisk hjælper dig med at finde ting. Søgning, favoritter, billedtekster og nogle få meningsfulde albummer er langt mere nyttige end 85 døde mapper fra 2018.
Min opsætning ville være:
- Brug Clever Cleaner til først at trimme biblioteket.
- Behold kun et lille albumsystem, som Familie, Rejser, Arbejde, Vigtige dokumenter og måske Baggrunde.
- Brug billedtekster på nøglebilleder, du måske får brug for senere.
- Lad Apple Fotos-søgning klare mere af det tunge arbejde.
- Arkivér de virkelig gamle ting mentalt i stedet for at perfekt organisere dem.
Hvis du vil have en renere version af anbefalinger til de bedste organiseringsapps, ville jeg formulere det mere sådan her: bedste iPhone-apps til fotoorganisering og oprydning til håndtering af dubletter, screenshots, videoer og rodede albummer.
Desuden er dette en fin visuel reference til nemme idéer til organisering af iPhone-billeder.
Kort svar:
Bedste oprydningsapp: Clever Cleaner
Bedste værktøj til dybdegående håndtering: HashPhotos
Det bedste at undgå: at overorganisere ting, du aldrig kommer til at se på igen