Bedste måde at gendanne slettet GoPro-video efter utilsigtet sletning? Har brug for hjælp

Jeg kom ved et uheld til at slette en vigtig GoPro-video fra mit SD-kort, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for at gendanne den. Optagelsen var fra en særlig rejse, og jeg håber, at nogen kan dele de bedste metoder eller programmer til gendannelse af GoPro-videoer, som faktisk virker uden at forårsage mere datatab.

Jeg har været nødt til at gendanne mistede GoPro-klip mere end én gang, og det er en af de opgaver, hvor de sædvanlige råd om fotogendannelse hurtigt falder fra hinanden. Nogle gange ligger optagelserne stadig på kortet. Nogle gange får du et filnavn tilbage og en død videofil. Det er den del, der forvirrer folk.

Start her

Stop med at bruge SD-kortet med det samme.

Optag ikke mere video. Formater det ikke. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer, du fandt i en forumtråd fra 2017. Når nye data først skrives til kortet, bliver gamle videostykker overskrevet, og dine chancer falder kraftigt.

Før du installerer noget, ville jeg først tjekke et par enkle steder:

1. GoPro cloud-papirkurv eller Senest slettet, hvis din konto har cloud-backup
  2. Enhver kopi, du lagde på din pc, eksterne SSD eller NAS og glemte
  3. LRV-filer på kortet, da de preview-klip er små, men nogle gange bedre end ingenting
  4. Kameraets egen reparationsprompt, når du sætter kortet i igen

Hvis ingen af de ting giver resultat, så ja, er gendannelsessoftware det næste skridt.

Hvorfor GoPro-gendannelse bliver rodet

Jeg plejede at tro, at gendannelse af slettede videoer virkede som gendannelse af slettede JPG-filer. Det gør det ikke. Slet ikke.

Med nyere actionkameraer er optagelsen som regel ikke én ren MP4, der skrives i én lige linje. En GoPro har en tendens til at skrive flere dele på én gang, hovedvideo, preview-filer, lyd, GPS-info, miniaturebilleder, metadata og andre bidder. På kortet ender de dele ofte spredt ud over det hele.

Så en scanner kan finde en MP4-signatur, lime nogle dele sammen og stadig give dig en fil, som afspillere nægter at åbne. Jeg har set det med klip, hvor størrelsen så rigtig ud, navnet så fint ud, og filen var skrald.

Det dukker ofte op med:

1. GoPro Hero-modeller
  2. DJI-droner
  3. Insta360-kameraer
  4. Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
  5. Dashcams

Ved den slags tab er scanningen alene ikke hele historien. Genopbygnings-trinnet betyder rigtig meget.

Hvad jeg ville prøve først

Jeg ville starte med Disk Drill.

Grunden er enkel. Dets Advanced Camera Recovery-tilstand blev lavet til ødelagte kameraoptagelser i bidder, ikke almindelige slettede kontorfiler. I stedet for at antage, at din video lå i ét rent stykke, forsøger det at samle fragmenter i den rigtige rækkefølge og gøre dem til noget, der kan afspilles. Til GoPro-kort, dronekort, dashcam-lagring og den slags giver den tilgang mere mening.

Arbejdsgangen er kort:

1. Sæt SD-kortet i en kortlæser
  2. Åbn Disk Drill
  3. Vælg kortet
  4. Vælg Advanced Camera Recovery
  5. Kør scanningen
  6. Forhåndsvis det, den finder
  7. Gem gendannede filer et andet sted, ikke tilbage på det samme kort

Forhåndsvisningen hjælper. Jeg kan godt lide at se, om et klip åbner, før jeg spilder tid på at gemme en bunke dårlige filer. Jeg ville også være opmærksom, hvis softwaren foreslår først at lave et byte-for-byte-image. Jeg har gjort det på ustabile kort, og det sparer dig for at belaste ustabilt medie igen og igen. Lidt kedeligt trin, men det er det værd.

Andre muligheder folk nævner

PhotoRec er den gratis reserve, jeg ville have liggende.

Det finder en masse filtyper, og det koster ingenting. Ulempen er markant. Ingen dedikeret rekonstruktion af kameravideo, ingen forhåndsvisning, ingen brugervenlig sortering. Du ender ofte med et rod af gendannede filer og må gennemgå dem én efter én. Jeg har gjort det. Det er surt, men hvis gratis er kravet, er det stadig nyttigt.

UFS Explorer er i den anden ende.

Det er stærkere end mange forbrugerværktøjer, når tingene bliver grimme, men det kræver også mere af dig. Brugerfladen er mindre tilgivende, og det giver dig stadig ikke den samme fokuserede vej til kameragendannelse, som Disk Drill har til fragmenterede actionkameraoptagelser. Hvis du allerede kender din vej rundt i gendannelsessoftware, er det et forsøg værd. Hvis ikke, kan du ende med at bruge halvdelen af tiden på at tvivle på hver eneste mulighed.

Min grove rækkefølge

Hvis jeg havde slettet optagelser fra en nyere GoPro, DJI-drone eller et lignende kamera, ville jeg gøre det sådan her:

1. Tjek cloud-papirkurv, backups, LRV-filer og kameraets reparationsprompt
  2. Kør Disk Drill først
  3. Brug PhotoRec, hvis jeg havde brug for et gratis andet forsøg
  4. Gå videre til UFS Explorer, hvis sagen så værre ud, og jeg havde brug for mere kontrol

Ud fra det, jeg har set, er GoPro-gendannelse en af de situationer, hvor det næsten intet betyder i sig selv, at den fandt filen. Det, der betyder noget, er, om softwaren genopbygger klippet til noget, du kan afspille. Det er den del, folk overser, og ja, det overså jeg også første gang.

Første ting: tag SD-kortet ud og lad det være i fred. Hvis du allerede har filmet mere efter sletningen, falder chancerne for gendannelse hurtigt.

Jeg er enig i en del af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg ville ikke starte med at sætte kortet tilbage i GoPro igen og igen i håb om, at kameraet løser det. Hvis kortet har svage sektorer, skader hver skrivning dine chancer. En skrivebeskyttet tilgang først. Det betyder mere, end folk tror.

Det ville jeg gøre:

1. Sæt kortet i en god USB-kortlæser, ikke i kameraet.
  2. Lav først et fuldt image af SD-kortet. Brug Disk Drill eller et andet imaging-værktøj. Arbejd ud fra imaget, ikke det originale kort.
  3. Scan imaget for slettet video.
  4. Gendan filer til din computer eller en ekstern harddisk, aldrig tilbage til SD-kortet.
  5. Test den gendannede MP4 i VLC. VLC åbner beskadigede filer bedre end standardafspilleren.

Hvis den gendannede GoPro-fil dukker op, men ikke kan afspilles, så prøv et reparationsværktøj som Grau Video Repair eller fix.video. GoPro-klip mister ofte moov-atomet, så reparation er lige så vigtigt som gendannelse. Den del bliver ofte sprunget over.

Disk Drill er et solidt førstevalg til gendannelse af GoPro-video, fordi det håndterer SD-kort godt og giver dig en hurtigere arbejdsgang end mange ældre værktøjer. Jeg ville stadig lave et image af kortet før scanning, dog.

Tjek også for .LRV-filen i lav opløsning. Ikke ideelt, men bedre end at miste optagelserne fra turen helt.

Hurtig nyttig guide her også:
gendan slettede videofiler fra SD-kort hurtigt

Jeg ville faktisk dele dette op i to separate problemer: gendannelse og reparation. @mikeappsreviewer fokuserede mere på gendannelsessiden, og @sonhadordobosque har ret i at lave et image først, men ingen af delene løser helt den irriterende del, hvor GoPro-klippet kommer tilbage og stadig nægter at afspille.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• tjek kortet på en computer med vis skjulte filer aktiveret
  • kig også efter opdelte kapitel-filer, ikke kun den primære MP4
  • hvis din GoPro lavede et THM/LRV-par, så behold dem sammen med den gendannede fil, fordi de nogle gange hjælper med at identificere det rigtige klipsæt
  • efter gendannelse, kør videoen gennem et reparationsværktøj, hvis VLC hakker eller viser sorte billeder

Til selve gendannelsesdelen er Disk Drill stadig et fornuftigt valg, fordi gendannelse af GoPro-videoer er rodet, og værktøjer til gendannelse af SD-kort er ikke alle lige gode. Men jeg ville vurdere succes ud fra, om den gendannede fil kan afspilles fra start til slut, ikke om filnavnet ser rigtigt ud. Stor forskel.

Én ting mere, som folk springer over: hvis kortet var exFAT, og sletningen skete for nylig, er chancerne for gendannelse normalt bedre end efter en fuld formatering. Hvis kameraet optog mere footage bagefter, ja… så bliver det hurtigt grimt.

Også værd at læse:
Tips til gendannelse af GoPro-video fra denne Facebook-diskussion

Hvis du vil, så skriv GoPro-modellen, kortstørrelsen, og om filen blev slettet, eller kortet blev formateret. Det ændrer det bedste næste skridt en hel del.