Behöver du hjälp med att återställa raderade filer från ett skadat ExFAT SD-kort

Mitt exFAT-SD-kort blev korrupt efter att filer av misstag raderades, och nu ber min dator mig antingen att formatera det eller så kan den inte läsa det ordentligt. Jag behöver hjälp att hitta ett säkert sätt att återställa de raderade bilderna och videorna utan att förvärra dataförlusten.

Ja, det är möjligt att återställa filer från ett exFAT-SD-kort eller USB-minne, även om det ser korrupt ut och du aldrig gjorde någon säkerhetskopia. Det viktigaste är att sluta använda enheten direkt. Varje nytt foto, video, kopieringsåtgärd eller reparationsförsök kan skriva över data som kanske fortfarande finns kvar där.

Formatera det inte bara för att Windows ber dig göra det. Detsamma gäller att köra CHKDSK som första steg. De verktygen är till för att göra filsystemet användbart igen, inte för att skydda dina saknade filer. Om problemet är logisk korruption kan det faktiskt göra återställningen svårare om man försöker fixa det först. En snabbformatering raderar vanligtvis filsystemspåren mer än själva datan, så filer kan fortfarande gå att återställa tills något skriver över dem.

Det som fungerade för mig var ganska enkelt. Jag hade råkat radera flera kameravideor från ett exFAT-SD-kort, så jag slutade använda kortet direkt, tog ut det ur kameran och anslöt det till min dator med en kortläsare. Den delen spelar större roll än man tror, eftersom kameran aldrig fick chansen att skriva något mer till kortet.

Jag använde Disk Drill. Det grundläggande flödet är:

1. Installera Disk Drill på din dator, inte på SD-kortet eller USB-enheten.
  2. Anslut exFAT-enheten.
  3. Välj enheten och klicka på Sök efter förlorade data.
  4. Använd Universal Scan i de flesta fall.
  5. Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska vad den hittar.
  6. Återställ filerna till din dator eller en annan enhet. Spara dem inte tillbaka på samma SD-kort eller USB-minne.

På Windows låter Disk Drill dig återställa upp till 100 MB gratis, vilket åtminstone räcker för att kontrollera om filerna dyker upp innan du betalar för något. Funktionen för diskavbildning är också värd att använda om kortet beter sig instabilt. Om det kopplas från, läser plågsamt långsamt eller verkar instabilt, skapa först en avbild av kortet och skanna sedan den avbilden i stället för att skanna originalenheten upprepade gånger.

För kamerainspelningar, särskilt från DJI, GoPro, Canon, Sony och liknande enheter, prova även Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler från kameror kan vara uppdelade i fragment, och en vanlig skanning kanske inte alltid återskapar dem korrekt. ACR är gjort för den typen av fragmenterat material, så det är värt att köra innan du bestämmer att videorna är borta.

Om Disk Drill inte hittar något användbart är TestDisk ett annat alternativ. Det är gratis och mer tekniskt, så det är inte lika användarvänligt, men det kan vara väldigt bra när det verkliga problemet är en skadad partition eller ett korrupt filsystem i stället för en vanlig radering.

Den enda gången jag inte skulle fortsätta experimentera med gör det själv-verktyg är när enheten verkar vara fysiskt skadad. Om SD-kortet eller USB-minnet inte dyker upp på flera datorer, fortsätter att kopplas från, ser skadat ut eller blir ovanligt varmt, sluta använda det och kontakta ett återställningslaboratorium. Många laboratorier utvärderar det gratis. Själva återställningen kan kosta från några hundra dollar till långt över 1 000 dollar beroende på vad som har gått sönder, men om hårdvaran håller på att dö är det vanligtvis inget som programvara kan lösa.

Så ja, exFAT-återställning kan fungera utan en säkerhetskopia. Fortsätt bara inte att skriva till kortet, reparera eller formatera det inte först, och återställ filerna till en annan enhet.

Om kortet fortfarande visas som en fysisk enhet är viktigare än om Windows kan öppna enhetsbokstaven. Om Diskhantering, Enhetshanteraren eller ett återställningsprogram kan se den faktiska kapaciteten på SD-kortet har du fortfarande något som programvara kan arbeta med. Om det bara visar 0 byte, inget medium eller fortsätter att försvinna är det ett annat problem och jag skulle sluta prova slumpmässiga skanningar.

Jag håller med om varningen att inte formatera eller köra CHKDSK först, men jag skulle vara extra försiktig med att skanna kortet om och om igen om det beter sig instabilt. En fullständig skanning kan läsa hela kortet i timmar, och opålitligt flashminne blir ibland sämre under tiden. Om fotona eller videorna är viktiga, skapa först en sektor-för-sektor-avbildning och skanna avbildningen. Disk Drill kan göra det på ett mer användarvänligt sätt, eller så är ddrescue det billigare alternativet om du är bekväm med Linux-verktyg. Hur som helst, spara avbildningen på en enhet med mer ledigt utrymme än hela SD-kortet, inte bara storleken på de raderade filerna.

En liten detalj som folk missar: i återställningsprogrammet, välj hela SD-kortet eller diskavbildningen, inte bara den skadade exFAT-volymen/enhetsbokstaven. Om partitionstabellen eller exFAT-metadata är skadade kan en skanning av bara den synliga volymen missa saker. Och bli inte förvånad om återställda videor har konstiga namn eller ingen mappstruktur. Med raderade filer på exFAT är det ofta mer realistiskt att få tillbaka innehållet än att få tillbaka den ursprungliga prydliga mappstrukturen.

Förvänta dig att återställningen blir rörig snarare än som en enkel ångra-knapp. På exFAT kan programvaran hitta “filer”, men det betyder inte alltid att fotona eller videorna är helt intakta. För foton är förhandsgranskning ett ganska bra tecken. För videor är en förhandsgranskning eller ett filnamn svagare bevis eftersom filen fortfarande kan sakna delar eller ha en skadad header.

Jag skulle följa @waldgeists råd om att först skapa en avbild om kortet är instabilt, men jag skulle också vara noggrann med hårdvaran. Använd en enkel SD-kortläsare som är direkt ansluten till datorn, inte en kamera via USB, inte en opålitlig hubb och inte en läsare som fortsätter att återansluta. Om du har en SD-adapter i fullstorlek med en låsknapp, ställ den i låst läge innan du ansluter. Det är ingen perfekt skrivblockerare, men det minskar risken att operativsystemet eller något program skriver skräp till kortet.

Disk Drill fungerar bra för ett första försök eftersom det är lättare att förstå än TestDisk, men bedöm inte framgång enbart efter antalet skanningsresultat. Återställ en liten grupp till din interna disk eller en annan extern enhet, och öppna sedan faktiskt filerna. För videor, spela upp dem hela vägen eller hoppa åtminstone runt i tidslinjen. Om de återställda filerna är pyttesmå, duplicerade, har slumpmässiga namn eller om bara de första sekunderna går att spela, betyder det vanligtvis att skanningen hittade fragment snarare än kompletta användbara filer. Då skulle jag sluta upprepa skanningar på kortet och antingen bara arbeta från en avbild eller skicka iväg det om materialet är viktigt.

Ett kort som har raderats från och sedan lämnats ifred är ett helt annat fall än ett kort som har raderats från, satts tillbaka i en kamera och använts för en ny fotografering. I det första fallet kan återställningsprogram ha en rimlig chans. I det andra kan de saknade fotona/videorna redan vara delvis överskrivna, och inget program kan få tillbaka överskriven data.

Det “korrupta” är det som gör detta knepigare. Om Windows ber dig formatera det, klicka inte vidare, men fortsätt inte heller att koppla ur och in det tio gånger i hopp om att det plötsligt monteras. Varje dålig anslutning eller tvingad reparationsuppmaning är ytterligare en chans för systemet, kameraprogramvara, molnsynkroniseringsverktyg eller antivirus att röra kortet. Jag skulle inaktivera alla appar för automatisk import innan du ansluter det, särskilt fotohanterare som omedelbart skannar flyttbara medier.

Jag håller med @waldgeist om att skanna hela det fysiska kortet eller en avbild, inte bara enhetsbokstaven. Många väljer den synliga RAW/exFAT-volymen eftersom det verkar vara det självklara valet, och undrar sedan varför resultaten är svaga. Om partitionsinformationen är skadad kanske “volymen” inte längre representerar den verkliga layouten. En fullständig enhetsskanning är långsammare, men det är det säkrare valet när själva filsystemet är osäkert.

Disk Drill är rimligt om du vill ha ett mindre tekniskt verktyg, men behandla förhandsvisningen som ett filter, inte som ett löfte. För foton betyder förhandsvisningar vanligtvis att du är nära. För videor skulle jag först återställa några exempel och kontrollera filstorlek, längd och uppspelning nära slutet av klippet. En återställd video på 4 GB som bara spelar de första 12 sekunderna är ingen vinst, även om filnamnet ser rätt ut.

Det tråkiga som folk glömmer är lagringsutrymme. Om det är ett SD-kort på 256 GB, ha mer än 256 GB ledigt någon annanstans innan du skapar en avbild av det, plus extra utrymme för återställda filer. Återställ inte till SD-kortet, “reparera” inte kortet först och formatera det inte bara för att få återställningsprogrammet att se det. Om kortet försvinner, visar 0 byte eller blir varmt, stanna där. Då handlar det inte längre om ett normalt jobb med raderade filer, och mer egen skanning kan göra den slutliga återställningen sämre.