Behöver du hjälp med videoåterställning från SD-kort, var ska jag börja?

Jag behöver hjälp med videoåterställning från SD-kort efter att några viktiga videor plötsligt försvann från kamerans minneskort. Jag är inte säker på om de raderades, blev skadade eller förlorades under överföringen, och jag vill undvika att göra situationen värre. Vilka steg bör jag ta först för att återställa förlorade videofiler på ett säkert sätt?

Jag förlorade ett klipp en gång och det första jag ville veta var enkelt, är det borta för alltid?

Ofta, nej.

När en video raderas försvinner materialet vanligtvis inte direkt. Det som försvinner först är kortets information om var filen finns. Rådata ligger ofta kvar där tills nya filer skrivs över den. Så de första minuterna är viktigare än många tror, och ett felsteg kan snabbt minska dina chanser.

1. Sluta använda kortet

I samma sekund som du märker att videon saknas, sluta använda minneskortet.

Spela inte in mer video. Ta inga bilder. Formatera det inte bara för att någon meny sa åt dig att göra det. Jag har sett folk göra alla tre i panik och sedan undra varför återställningen gav tillbaka trasiga klipp.

Ta ut kortet ur kameran, drönaren, dashcamen eller vad du nu använde. Lägg det åt sidan. Låt det vara tills du är redo att återställa data från det.

2. Ta reda på om programvara räcker

Vissa fall lämpar sig för ett återställningsförsök hemma. Andra gör det inte. Jag skulle dela upp det så här.

Programvaruåterställning är rimlig när

1. Du raderade filerna av misstag.

2. Kortet blev formaterat.

3. Kortet visas som RAW.

4. Din kamera rapporterar ett filsystemfel.

5. Videorna försvann trots att kortet fortfarande går att läsa.

Hoppa över gör det själv och titta på en återställningstjänst när

1. Kortet är sprucket, böjt eller ser fysiskt skadat ut.

2. Din dator upptäcker inte kortet alls.

3. Kortet tappar anslutningen hela tiden.

4. Enheten rapporterar hårdvarufel.

5. Materialet är så viktigt att du inte vill riskera ytterligare skador.

Om kortet har fysiska skador är upprepade skanningar och återanslutningar ingen bra idé. Jag skulle inte fortsätta peta på det.

3. Skapa först en avbild av kortet

Det här är steget som folk hoppar över och sedan ångrar senare.

Innan du kör återställning, skapa en fullständig diskavbild av minneskortet. Då får du en kopia av kortet exakt så som det ser ut just nu. Om återställningsförsöket går fel har du fortfarande originalskicket sparat någon annanstans.

Så här arbetar många återställningstekniker. De arbetar med kopian, inte med originalkortet om och om igen. Mindre risk. Bättre vana.

4. Återskapa videon med Disk Drill

Fotoåterställning är vanligtvis mindre rörigt. Video är där det blir fult.

Många kameror, drönare, dashcams och actionkameror sparar material i fragment i stället för i en enda snygg sammanhängande del. En enkel återställningsapp kan hitta delar av filen men misslyckas med att sätta ihop dem igen på ett sätt som din spelare accepterar.

Jag har haft bättre tur med verktyg som är byggda för kameramaterial, och Disk Drill nämns ofta för detta tack vare sitt läge Advanced Camera Recovery. Det är avsett för rekonstruktion av fragmenterad video från minneskort och kameror som stöds. Det kontrollerar delar av materialet och försöker återskapa den ursprungliga fillayouten i stället för att behandla videon som ett enda oavbrutet block. Det hjälper med klipp från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning.

Om du vill prova det, gör så här:

1. Anslut det ursprungliga minneskortet till din dator med en kortläsare.

2. Öppna Disk Drill.

3. Välj minneskortet från listan.

4. Välj Advanced Camera Recovery.

5. Starta skanningen.

6. Vänta. Vissa skanningar tar lite tid.

7. Förhandsgranska det som hittas.

8. Spara återställda videor på en annan enhet.

Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Jag gjorde fel med detta en gång för flera år sedan. Dålig idé. Spara dem någon annanstans.

5. Öppna de återställda videorna och testa dem

Återställningen är inte klar bara för att filerna dyker upp i en mapp.

Öppna några av dem. Spola igenom dem. Spela upp mitten, inte bara de första sekunderna. En fil kan se normal ut först och ändå vara skadad halvvägs igenom. Jag lärde mig det den irriterande vägen.

Om ett återställt klipp vägrar att spelas upp, prova VLC Media Player först. Om skadan är värre kan ett särskilt videoreparationsverktyg hjälpa till att reparera det tillräckligt för att göra materialet användbart igen.

Först, kontrollera om filerna faktiskt saknas eller om mappvyn lurar dig. Jag har sett kameror skriva klipp till konstiga DCIM-undermappar, och Windows-liknande filbläddring missar dem efter en dålig överföring. Aktivera visning av dolda filer på datorn och leta efter .MP4-, .MOV-, .MTS- eller .LRV-filer innan du gör något annat.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet. Jag håller inte helt med om att gå direkt till en fullständig avbildning först om du inte är bekväm med diskverktyg. För många är det säkrare att börja med en skrivskyddad skanning med en bra återställningsapp och sedan kopiera resultaten till datorn. Mindre fumlande, mindre risk att du trycker på fel sak.

En snabb triagelista:

1. Kortet läses utan problem, filer saknas, det är värt att prova återställning själv.
  2. Kortet ber om formatering men känns fortfarande igen, det är fortfarande värt att prova själv.
  3. Kortet kopplas från, blir varmt eller känns inte igen, stoppa. Servicelabb.
  4. Videor kopierades över en gång och försvann sedan från datorn, kontrollera även målenheten.

För videoarbete är Disk Drill ett bra ställe att börja på, särskilt om klippen kommer från en kamera eller drönare och filerna verkar ofullständiga. Använd förhandsgranskning där det går och återställ till en annan enhet. Kontrollera sedan filstorleken. Ett klipp på 0 KB eller ett väldigt litet klipp är ett dåligt tecken. Ett klipp med normal storlek men uppspelningsproblem betyder ofta korruption, inte fullständig förlust.

Kolla också detta om du vill ha en enkel sammanställning av alternativ för återställning av video och foto från SD-kort:
bästa programvaran för återställning från SD-kort för raderade videor och foton

En sak till som många hoppar över. Titta på kortets lediga utrymme. Om dina saknade videor totalt är 12 GB och kortet plötsligt visar 12 GB ledigt, är radering trolig. Om utrymmet fortfarande används är filerna ofta dolda, skadade eller så är filtabellen trasig. En liten detalj, men den hjälper dig att ringa in problemet snabbt.

Formatera det inte ännu, även om kameran fortsätter tjata. Det är där många gör fel.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois verkligen betonade tillräckligt: kontrollera först om detta faktiskt är ett problem med SD-kortet eller ett överföringsproblem.

Om videorna försvann efter att de kopierats till din dator, kontrollera:

• datorns papperskorg
  • målenheten med filsökning efter filändelse
  • import-/cachemappen i ditt videoredigeringsprogram
  • om filerna blev noll byte under överföringen

Många fall av SD-kortsåterställning är egentligen bara ofullständiga kopieringar. Har sett det mer än en gång, irriterande nog.

Jag håller också lite inte med om idén att alla ska börja med djupare återställningslägen direkt. Om kortet fortfarande monteras normalt, gör först en vanlig kontroll på filnivå med ett verktyg som Disk Drill och se om den ursprungliga mappstrukturen fortfarande finns där. Om den gör det säger det oftast mer än en rå återställning. Rå återställning kan spotta tillbaka namnlösa videobitar och skapa röra.

Det här skulle jag göra i ordning:

1. Lås SD-kortet om det har en fysisk skrivskyddsbrytare.
  2. Testa det i en annan kortläsare, inte bara i en annan USB-port.
  3. Sök manuellt efter dolda eller märkliga videofiler.
  4. Kontrollera använt/ledigt utrymme på kortet.
  5. Kör en icke-destruktiv skanning med Disk Drill.
  6. Återställ endast till din dator eller en annan extern enhet.
  7. Om återställda klipp finns men inte går att öppna, titta då på verktyg för videoreparation.

Om kortet är instabilt, långsamt, försvinner slumpmässigt eller ber om formatering varje gång, sluta hålla på med det. Det är där gör-det-själv snabbt blir riskabelt.

För alla som undersöker den här typen av röra är den här tråden ganska träffsäker: hur man återställer förlorad video från ett skadat SD-kort.

Det viktigaste: kör inte CHKDSK, formatera inte och sätt inte tillbaka kortet i kameran för att se om det kommer tillbaka. Det misstaget drabbar många.

En vinkel jag skulle lägga till till det @voyageurdubois, @espritlibre och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om kameran fortfarande ser miniatyrer eller klippantal. Om kameran visar klipp men datorn inte gör det, pekar det ofta på ett problem med kortläsaren, överföringen eller tolkningen av filsystemet, inte på faktisk radering.

Jag skulle inte heller alltid lita på kamerans inbyggda uppspelning som bevis på att filerna är säkra. Vissa kameror kan visa cachade miniatyrer även när den faktiska videofilen är skadad.

Det jag skulle kontrollera först:

• kortets etikett och kapacitet stämmer med vad du förväntar dig
  • kortets skrivhastighet / ålder om detta hände under lång inspelning
  • om det sista klippet avbröts av batteritorsk eller tvingad avstängning
  • om de saknade filerna bara är de senaste, vilket ofta betyder katalogskada snarare än totalt kortfel

När det gäller programvara är Disk Drill rimligt för ett första försök.

Fördelar:

• enkelt gränssnitt
  • bra för vanliga fall av filförlust på SD-kort
  • kan förhandsvisa vissa återställbara filer
  • användbart när du vill göra en snabb skanning utan att krångla med kommandoradsverktyg

Nackdelar:

• ingen magi för kort som håller på att gå sönder fysiskt
  • djupa skanningar kan ge röriga filer med ändrade namn
  • återställning av stora videor kan ta ett tag
  • fullständiga återställningsfunktioner kostar pengar

Min lilla invändning mot lägret skanna omedelbart: om kortet beter sig konstigt men fortfarande går att läsa, kan det ibland redan vara för mycket att bara montera det upprepade gånger. Om det klickar, kopplar ifrån, fryser Explorer eller stoppar läsningar, sluta och eskalera.

Om återställda videor finns men inte går att spela upp, jämför också deras storlek med vad din kamera normalt producerar per minut. Det berättar mycket snabbare än att gissa. Ett 20-sekunders 4K-klipp som kommer tillbaka som 3 MB är vanligtvis kört eller ofullständigt.