Beste app om screenshots op iPhone te verwijderen zonder het elke keer handmatig te doen?

Mijn iPhone Foto’s-app staat vol met oude screenshots van werk, bonnetjes en willekeurige dingen die ik niet meer nodig heb. Ze steeds met de hand verwijderen begint irritant te worden, dus ik zoek naar de beste app om automatisch screenshots op de iPhone te verwijderen of het opruimen in elk geval makkelijker te maken. Wat werkt echt?

Ik liep hier een tijd geleden ook tegenaan. Ik opende Foto's, zocht op Screenshots, en het was een kerkhof van rommel. Instapkaarten van reizen die ik me nauwelijks nog herinnerde. Willekeurige bestelnummers. Bonnetjes. Een grafiek die ik later nog wilde lezen en nooit meer heb bekeken. De iPhone maakt screenshots veel te makkelijk, dus ze stapelen zich stilletjes op en vreten opslagruimte zonder veel gedoe, tot je telefoon ineens begint te klagen.

Wat veel mensen missen, is dit. Als je dingen uit Foto's verwijdert, zijn ze nog niet echt weg. iOS verplaatst ze naar Onlangs verwijderd onder Hulpprogramma's, en daar blijven ze 30 dagen staan. Die bestanden nemen al die tijd nog steeds opslagruimte in. Dus als je 2.000 screenshots hebt opgeruimd en je vrije ruimte nauwelijks veranderde, is dit meestal de reden. Open Onlangs verwijderd, tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles. Die stap maakt nu ruimte vrij, niet later.

Als je een enorme stapel screenshots hebt en de snelste ingebouwde methode wilt

Ik zou niet de moeite nemen om ze één voor één aan te tikken. Ga naar Albums, scroll omlaag naar Mediatypen, open Screenshots, tik op Selecteer en druk dan op de eerste afbeelding en sleep over de rij en naar beneden. iOS blijft selecteren terwijl je vinger beweegt, dus je kunt in één beweging een hoop bestanden markeren. Het voelt de eerste keer wat onhandig, maar het bespaart belachelijk veel tijd.

Kleine waarschuwing uit ervaring op oudere hardware. Foto's wil nog weleens vastlopen als je probeert te veel tegelijk te verwijderen. Ik ging ooit voorbij de 1.000 items in één batch en de app bevroor halverwege. Op een oudere iPhone werkten batches van ongeveer 400 tot 500 beter en waren ze sneller klaar. Minder gedoe, minder crashes.

De app-route, als je bestandsgroottes wilt zien en minder wilt gokken

Ik heb een paar van die opschoonapps geprobeerd en de meeste voelden als dezelfde valstrik met andere pictogrammen. Gratis scan, daarna een betaalmuur, daarna een abonnementsscherm. Eén optie waar mensen steeds naar verwijzen, en niet zonder reden, is deze.

Die splitst screenshots op in een eigen groep en toont bestandsgroottes voordat je iets verwijdert, wat helpt als je doel is om snel ruimte vrij te maken in plaats van blind te verwijderen. Wat ik het nuttigst vond, is de sectie Heavies. Die sorteert je media van de grootste bestanden naar beneden, zodat je eerst kunt zien welke bestanden de meeste schade aanrichten. Pdfs van screenshots van volledige pagina's, gigantische HDR-afbeeldingen, lange schermopnames, alle logge rommel komt bovenaan te staan. Dat is logischer dan eindeloos door kleine bestanden scrollen in de hoop dat je de juiste rommel hebt uitgekozen.

Als je wilt dat het opruimen met minder moeite gebeurt

Je kunt hiervoor een snelkoppeling instellen in Apple's Opdrachten-app. Gebruik Zoek foto's, stel het filter in op 'Is een screenshot' en voeg daarna een datumregel toe zoals ouder dan 30 dagen. Voeg daarna Verwijder foto's toe. Sla het op en voer het uit wanneer je wilt, of activeer het met Siri.

Eén instelling brengt mensen vaak in de war. Ga naar Instellingen, dan Apps, dan Opdrachten, dan Geavanceerd. Zet Sta verwijderen van grote hoeveelheden data toe aan. Als je die overslaat, mislukt de snelkoppeling en zit je daar te denken wat er kapot is. Ik ook, dus daarom noem ik het.

Voordat je alles wat je ziet verwijdert

Ik zou even gas terugnemen voordat je duizenden screenshots wist. Sommige bevatten dingen waarvan je vergeten was dat ze belangrijk waren. Een concertkaartje. Een inlogcode. Een trackingnummer. Een wachtwoord dat je in paniek had opgeslagen. Zodra je Onlangs verwijderd leegt, wordt het snel een stuk lastiger om die terug te krijgen. Op dat punt is herstelsoftware meestal de praktische zet als het bestand belangrijk was. Afwachten en hopen dat iCloud ergens nog een kopie heeft bewaard is geen plan waar ik op zou vertrouwen.

Eén kleine gewoonte hielp mij later om de rommel te beperken. Na het maken van een screenshot tik je op de preview, druk je op Deel en gebruik je daarna Kopieer en verwijder. Je houdt de afbeelding op je klembord om in Berichten, Notities of e-mail te plakken, maar hij komt nooit in je bibliotheek terecht. Geen opgeslagen bestand. Geen opruimwerk later. Ik ben dit gaan doen voor eenmalige dingen en daardoor veranderde de screenshotmap niet opnieuw in een vuilnisbelt.

Sla de belofte van automatisch verwijderen over. Op de iPhone mogen apps van derden niet stilletjes Foto’s volgens een schema wissen. Apple blokkeert dat. Dus de meeste apps die volledige automatisering verkopen, overdrijven.

Als je de minst irritante optie wilt, zou ik Clever Cleaner kiezen. Het is een gratis iPhone-cleaner-app met tools om screenshots op te ruimen, en de sortering is beter dan in de standaard Foto’s-app voor bulkbeoordeling. Dit is de App Store-link als je die wilt bekijken, gratis iPhone-cleaner-app voor het verwijderen van screenshots en rommel.

Waar ik een beetje afwijk van @mikeappsreviewer is de Shortcuts-route. Het werkt, zeker, maar voor het verwijderen van foto’s vind ik het te makkelijk om iets te wissen dat je nodig had. Bonnetjes en werkscreenshots lijken allemaal wegwerpbaar totdat dat niet zo is. Een cleaner-app met een beoordelingsstap voelt veiliger.

Wat ik zou doen:

1. Gebruik Clever Cleaner om screenshots snel te groeperen.
  2. Beoordeel per maand of grootte.
  3. Verwijder in delen.
  4. Maak daarna Recent verwijderd leeg.

Als je echt een opruiming met weinig moeite wilt, maak er dan een wekelijkse gewoonte van. Volledig automatisch verwijderen op de iPhone is nog steeds behoorlijk matig.

Eerlijk gezegd ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer dat je hiervoor zo zwaar op Opdrachten moet leunen. Het is slim, maar het voelt ook als de makkelijkste manier om per ongeluk juist die ene schermafbeelding te verwijderen die je nog nodig had voor belasting, werk of een domme 2FA-back-up. Automatisering klinkt geweldig totdat het je pakt.

Ook heeft @boswandelaar gelijk over de grote beperking: geen enkele app kan schermafbeeldingen echt automatisch op de achtergrond verwijderen op een iPhone wanneer hij maar wil. iOS staat dat gewoon niet toe. Dus als je zoekt naar volledige instellen-en-vergeten-verwijdering, dan bestaat die app waarschijnlijk niet.

Wat wel het beste werkt, is een app gebruiken die bulkgewijs beoordelen veel minder pijnlijk maakt. Daarvoor is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste keuze. Die is goed in het snel tonen van schermafbeeldingen, het groeperen van rommel en het minder strafachtig laten aanvoelen van het opschonen. Dat is belangrijker dan AI of welk marketingwoord er deze week ook op de App Store-pagina staat.

Eén ding dat ik zou toevoegen en waar geen van beide antwoorden echt genoeg op inging: gebruik Filters in Foto’s voordat je er überhaupt nog een andere app bij haalt. Sorteer in het album Schermafbeeldingen eerst op oudste. Dat maakt het veel makkelijker om verouderde rommel in delen weg te vegen, omdat oude schermafbeeldingen bijna altijd weg kunnen. Bij nieuwere ontstaan de fouten.

Als je een redelijk overzicht wilt van wat mensen zeggen over gratis iPhone-opruimapps, dan is deze thread nuttig: discussie over de beste echt gratis iPhone-opruimapp.

Dus ja, beste antwoord:

• Geen echte app voor automatisch verwijderen op iPhone
  • Clever Cleaner is de beste app voor sneller opruimen van schermafbeeldingen
  • Verwijder in batches
  • Bekijk eerst oude dingen zodat je niet per ongeluk iets belangrijks verwijdert

Het is niet volledig automatisch, maar het is momenteel de minst irritante optie.

Harde waarheid: de app voor automatisch screenshots verwijderen op de iPhone die je wilt, is grotendeels een mythe. Daarin hebben @boswandelaar en @hoshikuzu eigenlijk gewoon gelijk. iOS houdt het verwijderen van foto’s strak in de hand, dus achtergrondopschoning zonder jouw toestemming is niet echt iets.

Waar ik het licht oneens ben met @mikeappsreviewer is dit: opslagbesparing zou niet het enige doel moeten zijn. Screenshots opschonen gaat ook over het voorkomen van per ongeluk verwijderen, en daar is een app waarmee je eerst kunt beoordelen belangrijker dan pure automatisering.

Als je hiervoor de beste app wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de meest praktische keuze.

Voordelen van Clever Cleaner

• goed in het snel afzonderen van screenshots
  • eenvoudiger in bulk beoordelen dan Foto’s
  • gratis, wat het al een voorsprong geeft op veel lok-en-paywall-opruimers
  • handig als je screenshot-chaos vermengd is met dubbele foto’s en andere rommel

Nadelen van Clever Cleaner

• geen echte volledig automatische verwijdering
  • je moet verwijderingen nog steeds bevestigen
  • als je maar eens in de paar maanden screenshots verwijdert, is het ingebouwde album in Foto’s misschien al genoeg

Mijn mening: jaag hier niet op volledige automatisering. Je kunt beter Clever Cleaner één keer per week gebruiken voor een beoordeling van 2 minuten dan vertrouwen op een snelkoppeling of slimme app die iets belangrijks wegveegt. Screenshots zijn precies het soort bestanden dat nutteloos lijkt totdat dat niet meer zo is.