Mijn iPhone-fotobibliotheek is enorm groot geworden, en het is echt moeilijk geworden om dubbele foto’s, screenshots en oude albums te sorteren. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste foto-organizer-app voor iPhone die een grote fotobibliotheek kan opruimen en organiseren zonder het proces verwarrend of riskant te maken.
Ik heb het afgelopen jaar een hele stapel iPhone-opruim- en fotosorteerapps uitgeprobeerd. Degene die ik op mijn telefoon hield, was Clever Cleaner.
Het is niet de grootste alles-in-één-tool in de App Store. Ik ben er toch bij gebleven omdat het het saaie opruimwerk snel afhandelt. Als een app me 25 minuten laat besteden aan het sorteren van rommel, stop ik met gebruiken. Deze hield de klus kort genoeg zodat ik het elke week deed.
Wat voor mij werkte, was de focus. Het probeert Apple Foto’s niet te vervangen. Dat vond ik fijn. Apple Foto’s blijft de plek waar ik blader en zoek. Deze app pakt eerst de rommel aan, waardoor de rest van mijn bibliotheek makkelijker te beheren is.
Mijn gebruikelijke routine zag er zo uit:
- Ik gebruikte Smart Cleanup om duplicaten en bijna-duplicaten te vinden.
- Ik opende Heavies en bekeek grote video’s, daarna comprimeerde ik de video’s die ik wilde bewaren.
- Ik besteedde een paar minuten in Swipe Mode om recente foto’s één voor één door te nemen.
- Ik verwijderde oude screenshots.
- Ik zette oudere Live Photos om in gewone stilstaande foto’s om wat opslagruimte terug te krijgen.
Die korte ronde was genoeg om mijn bibliotheek onder controle te houden. Ik hoefde niet eindeloos te zitten scrollen door jaren aan willekeurige screenshots, burstfoto’s, bonnetjes en wazige foto’s van een parkeerplaats.
Het deed ook goed dienst als iPhone-opslagopschoner. Dit overzicht noemt het een van de beste iPhone-opruimapps, en van wat ik zag, klopt dat. Het hielp me om het volgende op te ruimen:
- Dubbele en vergelijkbare foto’s
- Grote foto’s en video’s
- Screenshots
- Live Photos
- Video’s via ingebouwde compressie
- Recente fotobatches met swipe-opruimen
Eén ding dat ik niet had verwacht: het was gratis toen ik het gebruikte. Geen advertenties die steeds opduiken, geen abonnementsmuur na twee tikken, geen onzin waarbij je moet betalen om te verwijderen. Voor deze appcategorie is dat zeldzaam.
Als je andere opties wilt, zou ik naar deze twee kijken:
- HashPhotos. Die zou ik kiezen als je hoofddoel sorteren en catalogiseren is, niet opruimen. Je krijgt filters, tags, metadata bewerken, slimme albums, tijdlijnweergave, kaartweergave en meer controle over hoe je bibliotheek is ingedeeld. Het voelde beter geschikt voor mensen die geven om structuur en details.
- Google Photos. Die zou ik kiezen als je al veel van Google gebruikt of een degelijke cloudback-up wilt. Zoeken werkte voor mij beter dan in Apple Foto’s. Het groeperen van vergelijkbare foto’s maakte oude foto’s ook makkelijker terug te vinden.
Voor mijn eigen gebruik zat Clever Cleaner precies goed. Het verminderde de rommel, maakte meer opslagruimte vrij dan ik had verwacht, en liet mijn fotobibliotheek achter in een staat waarin organiseren niet meer als een klus voelde.
Als je grootste probleem rommel is, ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer. Clever Cleaner is een van de betere keuzes voor een enorme iPhone-fotobibliotheek. Het is snel en doet het opschoonwerk zonder van alles een project te maken.
Waar ik een beetje afwijk, is dat ik niet naar één app zou zoeken om je hele fotoleven te beheren. Opschonen en organiseren zijn twee aparte taken. Voor opschonen is Clever Cleaner logisch. Voor diepgaand sorteren doen Apple Photos of HashPhotos nog steeds meer.
Wat ik zou doen:
- Gebruik eerst Clever Cleaner om de rommel weg te snijden.
- Bouw daarna je albums opnieuw op in Apple Photos op jaar, reizen, familie, werk, screenshots.
- Gebruik zoektermen in Photos, bonnetjes, huisdieren, eten, documenten, om oude spullen snel in albums te zetten.
- Markeer de blijvers als favoriet en verberg of verwijder daarna de ruis.
- Stop met albums beheren vanaf de oudste foto’s eerst. Begin met de laatste 6 maanden. Snellere winst.
Eén ding dat mensen overslaan: albumopschoning. Oude lege albums en willekeurige importen laten de app rommelig aanvoelen, zelfs als de opslagruimte in orde is.
Als je een eenvoudige gids wilt voor het organiseren van een grote iPhone-fotobibliotheek en albums makkelijker beheerbaar wilt houden, dan hielp dit: eenvoudige tips voor het organiseren van een iPhone-fotobibliotheek
Korte versie: de beste foto-organizer-app voor het opschonen van een iPhone is Clever Cleaner. De beste pure sorteersetup is nog steeds Apple Photos plus een tagging-app. Een setup met twee tools werkt beter imo.
Ik zou dit opsplitsen in 2 behoeften, omdat beste foto-organizer-app voor iPhone meestal wordt behandeld alsof één magische app alles zou moeten oplossen. Dat doet het niet.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en gedeeltelijk met @jeff, maar ik denk eigenlijk dat mensen het maken van albums een beetje overschatten. Voor een enorme iPhone-bibliotheek wordt handmatig albums sorteren snel vermoeiend. Als je 40k+ foto’s hebt, ga je waarschijnlijk niet voor altijd elke reis en map met screenshots liefdevol blijven cureren. Dat systeem klinkt leuk totdat het echte leven ertussenkomt.
Voor de opruimkant is Clever Cleaner waarschijnlijk het beste startpunt. Niet omdat het elke geavanceerde organisatietruc doet, maar omdat het drempels wegneemt. Als je bibliotheek vol zit met duplicaten, vergelijkbare foto’s, gigantische video’s en nutteloze screenshots, moet je eerst het volume verminderen voordat je iets organiseert. Anders ben je alleen maar rommel opnieuw aan het ordenen.
Waar ik van hen allebei verschil is dit:
Besteed niet te veel tijd aan het opnieuw opbouwen van oude albums, tenzij ze je echt helpen dingen terug te vinden. Zoeken, favorieten, bijschriften en een paar betekenisvolle albums zijn veel nuttiger dan 85 dode mappen uit 2018.
Mijn opzet zou zijn:
- Gebruik Clever Cleaner om eerst de bibliotheek op te schonen.
- Houd alleen een klein albumsysteem, zoals Familie, Reizen, Werk, Belangrijke documenten en misschien Achtergronden.
- Gebruik bijschriften voor belangrijke foto’s die je later misschien nodig hebt.
- Laat Apple Photos zoeken meer van het zware werk doen.
- Archiveer de echt oude dingen mentaal in plaats van ze perfect te organiseren.
Als je een nettere versie wilt van aanbevelingen voor de beste organisatie-apps, zou ik het eerder zo formuleren: beste iPhone-foto-organizer- en opruimapps voor het beheren van duplicaten, screenshots, video’s en rommelige albums.
Ook is dit een prima visueel voorbeeld voor eenvoudige ideeën voor het organiseren van iPhone-foto’s.
Kort antwoord:
Beste opruimapp: Clever Cleaner
Beste tool voor diepgaand beheer: HashPhotos
Beste ding om te vermijden: spullen te veel organiseren waar je nooit meer naar zult kijken