Beste fotoorganiseringsapp for et stort iPhone-bildebibliotek?

Mitt iPhone-bildebibliotek har blitt enormt, og det har blitt veldig vanskelig å sortere gjennom duplikater, skjermbilder og gamle album. Jeg trenger hjelp til å finne den beste fotoorganiseringsappen for iPhone som kan rydde opp i og organisere et stort bildebibliotek uten å gjøre prosessen forvirrende eller risikabel.

Jeg gikk gjennom en haug med apper for iPhone-rengjøring og bildesortering det siste året. Den jeg beholdt på telefonen min, var Clever Cleaner.

Det er ikke det største alt-i-ett-verktøyet i App Store. Jeg holdt meg likevel til det fordi det får unna den kjedelige oppryddingsdelen raskt. Hvis en app får meg til å bruke 25 minutter på å sortere skrot, slutter jeg å bruke den. Denne holdt jobben kort nok til at jeg gjorde det hver uke.

Det som fungerte for meg, var fokuset. Den prøver ikke å erstatte Apple Photos. Det likte jeg. Apple Photos forblir stedet der jeg blar og søker. Denne appen tar hånd om rotet først, noe som gjør resten av biblioteket mitt enklere å håndtere.

Den vanlige rutinen min så slik ut:

1. Jeg kjørte Smart Cleanup for å fange opp duplikater og nesten-duplikater.
  2. Jeg åpnet Heavies og sjekket store videoer, og komprimerte deretter dem jeg ville beholde.
  3. Jeg brukte noen minutter i Swipe Mode på å gå gjennom nyere bilder ett om gangen.
  4. Jeg fjernet gamle skjermbilder.
  5. Jeg gjorde eldre Live Photos om til vanlige stillbilder for å få tilbake litt lagringsplass.

Denne korte gjennomgangen var nok til å holde biblioteket mitt under kontroll. Jeg trengte ikke å sitte der og bla gjennom år med tilfeldige skjermbilder, seriebilder, kvitteringer og uklare bilder fra en parkeringsplass.

Den gjorde også nytte for seg som en lagringsrenser for iPhone. Denne oversikten lister den blant de beste appene for iPhone-rengjøring, og ut fra det jeg så, stemmer det. Den hjalp meg med å rydde ut:

1. Duplikatbilder og lignende bilder
  2. Store bilder og videoer
  3. Skjermbilder
  4. Live Photos
  5. Videoer med innebygd komprimering
  6. Nylige bildebunker med sveipeopprydding

Én ting jeg ikke forventet, var at den var gratis da jeg brukte den. Ingen annonser som poppet opp, ingen abonnementsmur etter to trykk, ingen betal-for-å-slette-tull. For denne appkategorien er det sjeldent.

Hvis du vil ha andre alternativer, ville jeg sett på disse to:

1. HashPhotos. Jeg ville valgt denne hvis hovedmålet ditt er sortering og katalogisering, ikke opprydding. Du får filtre, tagger, redigering av metadata, smarte album, tidslinjevisning, kartvisning og mer kontroll over hvordan biblioteket ditt er organisert. Den virket bedre egnet for folk som bryr seg om struktur og detaljer.
  2. Google Photos. Jeg ville valgt denne hvis du allerede lever i Googles økosystem eller vil ha solid sikkerhetskopiering i skyen. Søk fungerte bedre for meg enn i Apple Photos. Gruppering av lignende bilder gjorde også gamle bilder enklere å finne.

For mitt eget bruk traff Clever Cleaner midt i blinken. Den reduserte rotet, frigjorde mer lagringsplass enn jeg forventet, og etterlot bildebiblioteket mitt i en tilstand der organisering ikke lenger føltes som et ork.

Hvis hovedproblemet ditt er rot, er jeg stort sett enig med @mikeappsreviewer. Clever Cleaner er et av de bedre valgene for et stort iPhone-bildebibliotek. Det er raskt, og det tar seg av oppryddingen uten å gjøre alt til et prosjekt.

Der jeg er litt uenig, er at jeg ikke ville sett etter én app som skal håndtere hele fotolivet ditt. Opprydding og organisering er to separate oppgaver. For opprydding gir Clever Cleaner mening. For dyp sortering gjør Apple Photos eller HashPhotos fortsatt mer.

Dette ville jeg gjort:

1. Bruk Clever Cleaner først for å kutte ut søppelet.
  2. Etter det bygger du opp albumene dine på nytt i Apple Photos etter år, reiser, familie, jobb, skjermbilder.
  3. Bruk søkeord i Photos, kvitteringer, kjæledyr, mat, dokumenter, for å dra gammelt innhold raskt inn i album.
  4. Marker bildene du vil beholde som favoritter, og skjul eller slett deretter støyen.
  5. Slutt å administrere album ved å starte med de eldste bildene først. Start med de siste 6 månedene. Raskere gevinst.

En ting folk hopper over, er opprydding i album. Gamle tomme album og tilfeldige importer får appen til å føles rotete selv når lagringsplassen er helt fin.

Hvis du vil ha en enkel guide for å organisere et stort iPhone-bildebibliotek og gjøre album enklere å håndtere, hjalp denne: enkle tips for organisering av iPhone-bildebibliotek

Kortversjonen er at den beste fotoorganiseringsappen for opprydding på iPhone er Clever Cleaner. Det beste oppsettet for ren sortering er fortsatt Apple Photos pluss en taggeapp. Et oppsett med to verktøy fungerer bedre etter min mening.

Jeg ville delt dette inn i 2 behov, fordi «beste fotoorganiseringsapp for iPhone» vanligvis blir behandlet som om én magisk app skal fikse alt. Det kommer den ikke til å gjøre.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og delvis med @jeff, men jeg synes faktisk folk overvurderer det å bygge album litt. For et stort iPhone-bibliotek blir manuell albumsortering fort gammelt. Hvis du har 40k+ bilder, kommer du sannsynligvis ikke til å kjærlig kuratere hver tur og hver skjermbilde-mappe for alltid. Det systemet høres fint ut helt til virkeligheten innhenter deg.

Når det gjelder opprydding, er Clever Cleaner sannsynligvis det beste stedet å starte. Ikke fordi det gjør alle avanserte organiseringstriks, men fordi det fjerner friksjon. Hvis biblioteket ditt er fullt av duplikater, lignende bilder, enorme videoer og unødvendige skjermbilder, må du redusere mengden før du organiserer noe som helst. Ellers omorganiserer du bare rot.

Her skiller jeg meg fra begge:
Ikke bruk for mye tid på å bygge opp gamle album på nytt med mindre de faktisk hjelper deg å finne ting. Søk, favoritter, bildetekster og noen få meningsfulle album er mye mer nyttige enn 85 døde mapper fra 2018.

Mitt oppsett ville vært:

1. Bruk Clever Cleaner til å trimme biblioteket først.
  2. Behold bare et lite albumsystem, som Familie, Reiser, Arbeid, Viktige dokumenter og kanskje Bakgrunnsbilder.
  3. Bruk bildetekster på nøkkelbilder du kan få bruk for senere.
  4. La Apple Photos-søk gjøre mer av grovarbeidet.
  5. Arkiver de virkelig gamle tingene mentalt i stedet for å «organisere» dem perfekt.

Hvis du vil ha en renere versjon av anbefalinger for de beste organiseringsappene, ville jeg formulert det mer slik: beste iPhone-apper for bildeorganisering og opprydding for å håndtere duplikater, skjermbilder, videoer og rotete album.

Dessuten er dette en fin visuell fremstilling av enkle ideer for organisering av iPhone-bilder.

Kort svar:
Beste oppryddingsapp: Clever Cleaner
Beste verktøy for dyp administrasjon: HashPhotos
Det beste å unngå: å overorganisere ting du aldri kommer til å se på igjen