Beste manier om verwijderde GoPro-video terug te halen na per ongeluk verwijderen? Hulp nodig

Ik heb per ongeluk een belangrijke GoPro-video van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik een back-up had gemaakt, en ik moet deze echt herstellen. De beelden waren van een bijzondere reis, en ik hoop dat iemand de beste methoden of software voor GoPro-videoherstel kan delen die daadwerkelijk werkt zonder meer gegevensverlies te veroorzaken.

Ik heb meer dan eens verloren GoPro-clips moeten herstellen, en dit is zo'n klus waarbij het gebruikelijke advies voor fotoherstel snel tekortschiet. Soms staat de footage nog steeds op de kaart. Soms krijg je een bestandsnaam terug en een dode video. Dat is het deel waar mensen over struikelen.

Begin hier

Stop meteen met het gebruiken van de SD-kaart.

Neem geen extra footage op. Formatteer de kaart niet. Gebruik geen willekeurige reparatietools die je in een forumthread uit 2017 hebt gevonden. Zodra er nieuwe gegevens op de kaart terechtkomen, worden oude videofragmenten overschreven en dalen je kansen drastisch.

Voordat je iets installeert, zou ik eerst een paar eenvoudige plekken controleren:

1. GoPro-cloudprullenbak of Recent verwijderd, als je account cloudback-up heeft
  2. Elke kopie die je naar je pc, externe SSD of NAS hebt gezet en bent vergeten
  3. LRV-bestanden op de kaart, omdat die voorbeeldclips klein zijn maar soms beter dan niets
  4. De eigen reparatiemelding van de camera nadat je de kaart opnieuw hebt geplaatst

Als geen van die opties iets oplevert, dan is herstelsoftware inderdaad de volgende stap.

Waarom GoPro-herstel rommelig wordt

Ik dacht vroeger dat herstel van verwijderde video werkte zoals herstel van verwijderde JPG's. Dat doet het niet. Bij lange na niet.

Bij nieuwere actioncams is de opname meestal niet één nette MP4 die in één rechte lijn wordt weggeschreven. Een GoPro schrijft meestal meerdere onderdelen tegelijk weg: hoofdvideo, voorbeeldbestanden, audio, GPS-info, miniaturen, metadata en andere stukjes. Op de kaart komen die onderdelen vaak verspreid terecht.

Dus een scanner kan een MP4-handtekening vinden, wat delen aan elkaar plakken en je alsnog een bestand geven dat spelers niet willen openen. Ik heb dit gezien bij clips waarvan de grootte goed leek, de naam prima leek en het bestand toch waardeloos was.

Dit zie je vaak bij:

1. GoPro Hero-modellen
  2. DJI-drones
  3. Insta360-camera's
  4. Recente Sony-, Canon-, Nikon- en Panasonic-camera's
  5. Dashcams

Bij dit soort verlies is de scan alleen niet het hele verhaal. De stap van het opnieuw opbouwen is erg belangrijk.

Wat ik eerst zou proberen

Ik zou beginnen met Disk Drill.

De reden is simpel. De modus Geavanceerd cameraherstel is gemaakt voor opgebroken camerabeelden, niet voor gewone verwijderde kantoordocumenten. In plaats van ervan uit te gaan dat je video in één nette aaneengesloten blok stond, probeert het fragmenten in de juiste volgorde samen te voegen en er iets afspeelbaars van te maken. Voor GoPro-kaarten, dronekaarten, dashcam-opslag en dit soort dingen is die aanpak logischer.

De werkwijze is kort:

1. Plaats de SD-kaart in een kaartlezer
  2. Open Disk Drill
  3. Selecteer de kaart
  4. Kies Geavanceerd cameraherstel
  5. Voer de scan uit
  6. Bekijk in voorbeeld wat er is gevonden
  7. Sla herstelde bestanden ergens anders op, niet terug op dezelfde kaart

Het voorbeeldgedeelte helpt. Ik zie graag of een clip opent voordat ik tijd verspil aan het opslaan van een stapel slechte bestanden. Ik zou ook opletten als de software voorstelt om eerst een byte-voor-byte-image te maken. Ik heb dat gedaan bij haperende kaarten, en het voorkomt dat je onstabiele media steeds opnieuw belast. Best een saaie stap, maar het is het waard.

Andere opties die mensen noemen

PhotoRec is de gratis terugvaloptie die ik achter de hand zou houden.

Het vindt een hoop bestandstypen en het kost niets. De keerzijde is pittig. Geen speciale reconstructie voor cameravideo, geen voorbeeldweergave, geen gebruiksvriendelijke sortering. Je eindigt vaak met een rommelige stapel herstelde bestanden en moet ze één voor één controleren. Ik heb het gedaan. Het is ellendig, maar als gratis een vereiste is, blijft het nuttig.

UFS Explorer zit aan de andere kant van het spectrum.

Het is sterker dan veel consumententools zodra het echt lelijk wordt, al vraagt het meer van je. De interface is minder vergevingsgezind en het biedt nog steeds niet hetzelfde gerichte pad voor cameraherstel dat Disk Drill heeft voor gefragmenteerde actioncam-footage. Als je al weet hoe herstelsoftware werkt, is het het proberen waard. Als dat niet zo is, besteed je misschien de helft van je tijd aan het twijfelen over elke optie.

Mijn ruwe volgorde

Als ik footage van een recente GoPro, DJI-drone of vergelijkbare camera had verwijderd, zou ik het zo aanpakken:

1. Controleer cloudprullenbak, back-ups, LRV-bestanden en de reparatiemelding van de camera
  2. Gebruik eerst Disk Drill
  3. Gebruik PhotoRec als ik een gratis tweede poging nodig had
  4. Ga over op UFS Explorer als de situatie erger leek en ik meer controle nodig had

Van wat ik heb gezien, is GoPro-herstel een van die gevallen waarbij de melding het bestand is gevonden op zichzelf bijna niets betekent. Wat telt, is of de software de clip opnieuw opbouwt tot iets dat je kunt afspelen. Dat is het deel dat mensen missen, en ja, ik miste het de eerste keer ook.

Het eerste wat je moet doen, is de SD-kaart eruit halen en met rust laten. Als je na het verwijderen al meer hebt gefilmd, daalt de kans op herstel snel.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik zou niet beginnen met de kaart steeds opnieuw in de GoPro te stoppen in de hoop dat de camera het oplost. Als de kaart zwakke sectoren heeft, schaadt elke schrijfactie je kansen. Eerst een alleen-lezen aanpak. Dat is belangrijker dan mensen denken.

Wat ik zou doen:

1. Plaats de kaart in een goede USB-kaartlezer, niet in de camera.
  2. Maak eerst een volledige image van de SD-kaart. Gebruik Disk Drill of een andere imagingtool. Werk vanaf de image, niet vanaf de originele kaart.
  3. Scan de image op verwijderde video.
  4. Herstel bestanden naar je computer of een externe schijf, nooit terug naar de SD-kaart.
  5. Test de herstelde MP4 in VLC. VLC opent beschadigde bestanden beter dan de standaardspeler.

Als het herstelde GoPro-bestand wel verschijnt maar niet afspeelt, probeer dan een reparatietool zoals Grau Video Repair of fix.video. GoPro-clips missen vaak de moov-atom, dus reparatie is net zo belangrijk als herstel. Dat onderdeel wordt vaak overgeslagen.

Disk Drill is een solide eerste keuze voor het herstellen van GoPro-video’s, omdat het goed met SD-kaarten overweg kan en je een snellere workflow geeft dan veel oudere tools. Toch zou ik eerst een image van de kaart maken voordat ik ga scannen.

Controleer ook op het low-res .LRV-bestand. Niet ideaal, maar beter dan de beelden van de reis helemaal kwijtraken.

Hier is ook een handige snelle gids:
verwijderde SD-kaart-videobestanden snel herstellen

Ik zou dit eigenlijk opsplitsen in twee afzonderlijke problemen: herstel en reparatie. @mikeappsreviewer richtte zich meer op de herstelkant, en @sonhadordobosque heeft gelijk dat je eerst een image moet maken, maar geen van beide punten lost volledig het irritante deel op waarbij de GoPro-clip terugkomt en nog steeds weigert af te spelen.

Wat ik anders zou doen:

• controleer de kaart op een computer met verborgen bestanden weergeven ingeschakeld
  • zoek ook naar gesplitste hoofdstukbestanden, niet alleen naar de hoofd-MP4
  • als je GoPro een THM/LRV-paar heeft gemaakt, bewaar die dan bij het herstelde bestand omdat ze soms helpen om de juiste clipset te identificeren
  • voer de video na herstel door een reparatiehulpprogramma als VLC hapert of zwarte frames toont

Voor het daadwerkelijke terughalen van verwijderde bestanden is Disk Drill nog steeds een verstandige keuze, omdat GoPro-videoherstel rommelig is en SD-kaarthersteltools niet allemaal gelijk zijn. Maar ik zou succes beoordelen op basis van of het herstelde bestand van begin tot eind afspeelt, niet op basis van of de bestandsnaam er goed uitziet. Groot verschil.

Nog iets dat mensen overslaan: als de kaart exFAT was en de verwijdering recent was, zijn de kansen op herstel meestal beter dan na een volledige formattering. Als de camera daarna meer beelden heeft opgenomen, ja… dan wordt het snel lelijk.

Ook de moeite waard om te lezen:
Tips voor GoPro-videoherstel uit deze Facebook-discussie

Als je wilt, plaats dan het GoPro-model, de kaartgrootte en of het bestand is verwijderd of dat de kaart is geformatteerd. Dat verandert de beste aanpak behoorlijk veel.