Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell og mistet viktige bilder, arbeidsdokumenter og noen personlige filer som jeg virkelig trenger tilbake. Jeg leter etter den beste filgjenopprettingsmetoden eller programvaren for en formatert minnepinne før noe blir overskrevet. Hva bør jeg prøve først for å gjenopprette data fra en formatert USB-stasjon?
Jeg gikk gjennom dette en gang med en minnepinne full av bilder, så ja, jeg kjenner den magen-synker-følelsen. Likevel sletter ikke en formatering alltid tingene dine uten mulighet for gjenoppretting. Hvis du oppdaget det tidlig, har du fortsatt en sjanse.
Første trekk, slutt å bruke USB-en.
Ikke kopier nye filer til den. Ikke formater den igjen. Ikke kjør CHKDSK. La den være i fred. Gjenoppretting fungerer best når de gamle dataene ikke har blitt overskrevet. Når nye data havner på samme plass, er de eldre filene tapt.
En ting mange blander sammen, er at du ikke kan angre en formatering. Den delen er borte. Det gjenopprettingsapper gjør, er å skanne stasjonen etter fildata som fortsatt ligger der og sette det sammen igjen. Så formateringen består, men filene dine kan fortsatt være mulig å gjenopprette.
Hvilken type formatering som skjedde, betyr noe
-
Hurtigformatering
Dette er det bedre utfallet. Det blir vanligvis ferdig raskt, ofte på sekunder. Windows oppretter et nytt filsystem og lar det gamle filinnholdet ligge på plass til noe nytt erstatter det. Hvis du sluttet å bruke stasjonen med en gang, er sjansene for gjenoppretting ganske gode. -
Full formatering
Dette tar lengre tid. På nyere Windows-systemer skriver en full formatering over hele stasjonen. Hvis du gjorde en full formatering, kommer programvare for gjenoppretting vanligvis ikke så langt. -
Formatering utført av en annen enhet
Kameraer, TV-er, konsoller, dashkameraer og lignende utstyr gjør ofte en hurtigformatering. I slike tilfeller ville jeg fortsatt prøvd gjenoppretting.
Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til programvare for gjenoppretting. Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill. Det leser vanlige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og håndterer en lang rekke filtyper.
Hva jeg ville gjort
-
Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk. Ikke på den formaterte USB-enheten.
-
Koble til minnepinnen og åpne appen.
-
Velg USB-enheten fra enhetslisten.
-
Trykk på Search for Lost Data. Hvis den spør, bruk Universal Scan. Den modusen fungerer som regel bedre på formaterte enheter siden den sjekker på mer enn én måte.
-
La skanningen fullføres. Du kan se gjennom resultatene tidlig, men jeg har sett at ekstra filer dukker opp mot slutten, så det hjelper å vente.
-
Gå gjennom resultatene. Den sorterer vanligvis ting i grupper som bilder, video, lyd, dokumenter og arkiver. Filtrering etter type, dato, størrelse eller filnavn hjelper mye hvis listen blir rotete.
-
Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Hvis et bilde åpnes, eller et dokument ser normalt ut i forhåndsvisningen, er det vanligvis et godt tegn.
-
Lagre gjenopprettede filer et annet sted. Bruk PC-disken eller en annen ekstern disk. Ikke gjenopprett dem tilbake til den samme USB-enheten.
Hvis minnepinnen virker ustabil
Denne delen blir altfor ofte ignorert. Hvis USB-enheten fortsetter å koble fra, gir lesefeil eller virker ustabil, lag først et diskbilde og skann bildet i stedet for den originale enheten. Det er tryggere å arbeide fra en kopi, og det reduserer ekstra belastning på en enhet som kan være i ferd med å svikte.
Om løsninger med Ledetekst
Jeg ser stadig at folk foreslår CHKDSK og ATTRIB for alt mulig. Etter en formatering ville jeg ikke begynt der.
-
CHKDSK
Det reparerer problemer med filsystemet. Det gjenoppretter ikke filer fra en formatert stasjon. Verre er det at det kan endre ting på måter som gjør gjenoppretting vanskeligere. -
ATTRIB
Dette hjelper når filer ble skjult av systemet eller av skadelig programvare. Det gjør ingenting for filer som gikk tapt ved formatering.
Jeg ville bare brydd meg med disse hvis formateringen aldri ble fullført eller stasjonen fikk feil midt i prosessen. I det vanlige tilfellet med en utilsiktet formatering, gjenopprett først. Reparer senere.
Når det kan være mer enn formatering
Hvis USB-en ikke oppdages, mister tilkoblingen hvert par sekunder, viser feil størrelse eller har fysisk skade, kan problemet være maskinvare. Jeg ville ikke fortsatt å plage den med skanning etter skanning. Hvis filene betyr noe, er et gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Kortversjonen er ja, gjenoppretting fra en formatert minnepinne er ofte mulig, spesielt etter en hurtigformatering. De to viktigste tingene er hvilken type formatering som skjedde, og om noe ble skrevet til stasjonen etterpå. Hvis det var en hurtigformatering og du stoppet med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis formateringen gikk raskt, er sjansene dine fortsatt ganske gode. @mikeappsreviewer dekket det viktigste om første respons godt, så jeg legger til delen folk hopper over.
Sjekk først diskens S.M.A.R.T.-helse hvis USB-adapteren eksponerer den. Bruk CrystalDiskInfo eller smartctl. Hvis minnepinnen viser dårlige lesinger, klon den først med USB Image Tool eller ddrescue, og skann deretter klonen. Færre leseomganger betyr noe på ustabile medier.
Når det gjelder programvare, ville jeg fortsatt plassert Disk Drill nær toppen for gjenoppretting fra formaterte USB-stasjoner, hovedsakelig fordi filsignaturskanningen gjør det bra på bilder og kontordokumenter. Recuva er greit for enkle slettinger, men på formaterte stasjoner går det glipp av mer etter min erfaring. PhotoRec er også sterkt, men filnavn og mappestruktur kommer ofte tilbake som et rot.
En liten uenighet med @mikeappsreviewer. Full formatering er ikke alltid totalt nederlag på eldre Windows-maskiner eller med enkelte tredjeparts formateringsverktøy. Sjeldent, men verdt én skanning hvis filene betyr noe.
Hvis dette også var en liten minnepinne brukt i et kamera eller en telefon, sjekk om enheten opprettet skjulte sikkerhetskopimapper før formateringen. Jeg har sett DCIM-kopier overleve på merkelige steder.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, er denne videoguiden for gjenoppretting av formatert og ødelagt minnepinne enkel å følge.
Den store tingen er å gjenopprette til en annen disk. Ikke tilbake til USB-en. Den delen snubler mange i.
Jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sa: før du prøver alle gjenopprettingsappene på USB-enheten, sjekk om de gjenopprettede filene faktisk kan brukes, ikke bare er funnet. Mange verktøy vil liste opp hundrevis av filer, men så åpnes halvparten av dem som korrupte. Derfor vurderer jeg vanligvis gjenopprettingsprogramvare etter kvaliteten på forhåndsvisningen og filintegriteten, ikke etter det enorme antallet funn.
For en formatert minnepinne er Disk Drill fortsatt et av de bedre valgene fordi det håndterer både filsystemskanning og signaturbasert gjenoppretting ganske bra, spesielt for bilder, PDF-er, Office-dokumenter og vanlige personlige filer. Det betyr mer enn folk tror. Noen apper ser imponerende ut helt til du prøver å gjenopprette mappestruktur eller originale filnavn.
Ett sted jeg er litt uenig med de vanlige rådene: jeg ville ikke brukt for mye tid på å jage S.M.A.R.T. på en enkel flash-enhet. Mange billige USB-pinner eksponerer uansett ikke nyttige helsedata, så hvis stasjonen monteres normalt, ville jeg gått rett til et gjenopprettingsforsøk i skrivebeskyttet stil.
Det som hjelper mye:
- sorter resultatene etter Eksisterende og Rekonstruert
- gjenopprett noen eksempelfotoer/dokumenter først
- åpne dem før du betaler for eller fortsetter en stor gjenopprettingsøkt
- hvis filnavnene er borte, bruk filtype + størrelse + endringsdato for å bygge opp igjen det viktige
Hvis dette også gjaldt jobb-dokumenter + familiebilder, sjekk også papirkurven i skysynkronisering. Folk glemmer OneDrive, Google Drive, Dropbox, til og med automatisk opplasting fra telefonen kan fortsatt ha kopier.
Hvis du vil ha en solid forklaring på hvordan gjenopprette data fra en formatert USB-enhet, er denne faktisk ganske lettlest:
hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-enhet enkelt
Kortversjon: slutt å bruke minnepinnen, skann den med Disk Drill, forhåndsvis før gjenoppretting, og lagre alt på en annen stasjon. Hvis USB-enheten fortsetter å koble fra, hopp over gjør det selv og klon den først, ellers kan du gjøre ting verre.
Ett aspekt de andre bare var så vidt innom: sjekk hvilket filsystem USB-enheten ble omformatert til. Hvis det ble endret fra exFAT/FAT32 til NTFS, eller omvendt, kan kvaliteten på gjenopprettingen variere mye fordi noen verktøy er bedre til å bygge opp den gamle mappestrukturen fra bestemte metadataoppsett. Så før du skanner, noter hvilket filsystem og hvilken kapasitet som vises i Diskbehandling. Hvis den viste størrelsen plutselig er feil, er det mindre et formatproblem og mer et kontrollerproblem.
Jeg er litt uenig i tilnærmingen om å bare prøve alle skannerne. For mange dypskanninger på en ustabil minnepinne kan kaste bort tid og noen ganger føre til flere frakoblinger. Velg én solid gjennomgang først, og vurder deretter.
Disk Drill er et rimelig førstevalg her fordi det pleier å balansere brukervennlighet med grei rågjenoppretting fra formaterte USB-minnepinner.
Fordeler med Disk Drill
- god støtte for forhåndsvisning av bilder, PDF-er og dokumenter
- håndterer både filsystembasert og signaturbasert skanning
- enklere å sortere gjennom resultater enn mange verktøy for rågjenoppretting
- grei for blandede filtyper, ikke bare bilder
Ulemper med Disk Drill
- ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
- rekonstruerte filer kan miste opprinnelige navn og mapper
- på alvorlig skadede flashmedier er det ingen erstatning for å klone først
- skanneresultatene kan se større ut enn det som faktisk kan gjenopprettes
Dette ville jeg gjort annerledes enn de vanlige rådene:
- gjenopprett en liten testgruppe først
- åpne 10 til 20 filer fra hver viktig kategori
- hvis bilder åpnes uten problemer og dokumenter ikke er korrupte, fortsett
- hvis alt er ødelagt, stopp og prøv en annen gjenopprettingsmotor i stedet for blindt å gjenopprette tusenvis av filer
Også verdt å sjekke: midlertidige Office-filer, Lightroom-kataloger, telefonimporter, Windows Nylige filer og e-postvedlegg. Noen ganger er den tapte USB-kopien ikke den eneste kopien.
@sternenwanderer, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer har allerede dekket godt delen om å slutte å bruke enheten. Jeg vil bare legge til dette: for en formatert minnepinne, er kvaliteten på de gjenopprettede filene viktigere enn det totale antallet som blir funnet.