Beste måten å gjenopprette slettet GoPro-video etter utilsiktet sletting? Trenger hjelp

Jeg slettet ved et uhell en viktig GoPro-video fra SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av den, og jeg trenger virkelig å gjenopprette den. Opptaket var fra en spesiell tur, og jeg håper noen kan dele de beste metodene eller programmene for gjenoppretting av GoPro-videoer som faktisk fungerer uten å forårsake mer datatap.

Jeg har måttet gjenopprette tapte GoPro-klipp mer enn én gang, og dette er en av de jobbene der de vanlige rådene for bildegjenoppretting raskt faller fra hverandre. Noen ganger ligger opptaket fortsatt på kortet. Noen ganger får du tilbake et filnavn og en død video. Det er den delen som forvirrer folk.

Start her

Slutt å bruke SD-kortet med en gang.

Ikke ta opp mer video. Ikke formater det. Ikke kjør tilfeldige reparasjonsverktøy du fant i en forumtråd fra 2017. Når nye data havner på kortet, blir gamle videobiter overskrevet, og sjansene dine faller kraftig.

Før du installerer noe, ville jeg sjekket noen enkle steder først:

1. GoPro cloud Trash eller Recently Deleted, hvis kontoen din har skysikkerhetskopi
  2. Enhver kopi du overførte til PC-en, ekstern SSD eller NAS og glemte
  3. LRV-filer på kortet, siden disse forhåndsvisningsklippene er små, men noen ganger bedre enn ingenting
  4. Kameraets eget reparasjonsvarsel etter at du setter inn kortet igjen

Hvis ingen av disse fungerer, så ja, da er gjenopprettingsprogramvare neste steg.

Hvorfor GoPro-gjenoppretting blir rotete

Jeg pleide å tro at gjenoppretting av slettet video fungerte som gjenoppretting av slettede JPG-er. Det gjør det ikke. Ikke i nærheten.

Med nyere actionkameraer er opptaket vanligvis ikke én ren MP4 som skrives i én rett linje. En GoPro pleier å skrive flere deler samtidig, hovedvideo, forhåndsvisningsfiler, lyd, GPS-info, miniatyrbilder, metadata og andre biter. På kortet havner disse delene ofte spredt overalt.

Så en skanner kan finne en MP4-signatur, lime sammen noen deler, og fortsatt gi deg en fil som avspillere nekter å åpne. Jeg har sett dette med klipp der størrelsen så riktig ut, navnet så fint ut, og filen var søppel.

Dette dukker ofte opp med:

1. GoPro Hero-modeller
  2. DJI-droner
  3. Insta360-kameraer
  4. Nye Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
  5. Dashbordkameraer

For denne typen tap er ikke skanningen hele historien. Gjenoppbyggingssteget betyr mye.

Det jeg ville prøvd først

Jeg ville startet med Disk Drill.

Grunnen er enkel. Modusen Advanced Camera Recovery ble laget for oppstykket kameraopptak, ikke vanlige slettede kontorfiler. I stedet for å anta at videoen din lå i én ren blokk, prøver den å sette sammen fragmenter i riktig rekkefølge og gjøre dem om til noe som kan spilles av. For GoPro-kort, dronekort, dashbordkameralagring og slikt gir den tilnærmingen mer mening.

Arbeidsflyten er kort:

1. Sett SD-kortet i en kortleser
  2. Åpne Disk Drill
  3. Velg kortet
  4. Velg Advanced Camera Recovery
  5. Kjør skanningen
  6. Forhåndsvis det den finner
  7. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på det samme kortet

Forhåndsvisningsdelen hjelper. Jeg liker å se om et klipp åpnes før jeg kaster bort tid på å lagre en haug med dårlige filer. Jeg ville også fulgt med hvis programvaren foreslår å lage et byte-for-byte-bilde først. Jeg har gjort det på ustabile kort, og det hindrer deg i å belaste ustabile medier om og om igjen. Litt kjedelig steg, men verdt det.

Andre alternativer folk nevner

PhotoRec er det gratis reservealternativet jeg ville hatt tilgjengelig.

Det finner mange filtyper, og det koster ingenting. Ulempen er ganske tøff. Ingen dedikert rekonstruksjon av kameravideo, ingen forhåndsvisning, ingen brukervennlig sortering. Du ender ofte opp med et kaos av gjenopprettede filer og må inspisere dem én etter én. Jeg har gjort det. Det suger, men hvis gratis er kravet, er det fortsatt nyttig.

UFS Explorer er i den andre enden.

Det er sterkere enn mange forbrukerverktøy når ting blir stygt, men det krever også mer av deg. Grensesnittet er mindre tilgivende, og det gir deg fortsatt ikke den samme fokuserte kameragjenopprettingsveien som Disk Drill har for fragmentert actionkameraopptak. Hvis du allerede kan recovery-programvare, er det verdt et forsøk. Hvis ikke, kan du ende opp med å bruke halve tiden på å tvile på hvert eneste valg.

Min grove rekkefølge

Hvis jeg slettet opptak fra en nyere GoPro, DJI-drone eller lignende kamera, ville jeg gjort det slik:

1. Sjekk cloud trash, sikkerhetskopier, LRV-filer og kameraets reparasjonsvarsel
  2. Kjør Disk Drill først
  3. Bruk PhotoRec hvis jeg trengte et gratis andre forsøk
  4. Gå videre til UFS Explorer hvis saken så verre ut og jeg trengte mer kontroll

Ut fra det jeg har sett, er GoPro-gjenoppretting et av de tilfellene der det at programmet fant filen nesten ikke betyr noe i seg selv. Det som betyr noe, er om programvaren bygger klippet opp igjen til noe du faktisk kan spille av. Det er den delen folk overser, og ja, jeg overså den jeg også første gang.

Først og fremst, ta ut SD-kortet og la det være i fred. Hvis du allerede har filmet mer etter slettingen, faller sjansene for gjenoppretting raskt.

Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville ikke startet med å sette kortet tilbake i GoPro-en igjen og igjen i håp om at kameraet fikser det. Hvis kortet har svake sektorer, skader hver skriving deg. En skrivebeskyttet tilnærming først. Det betyr mer enn folk tror.

Dette ville jeg gjort:

1. Sett kortet i en god USB-kortleser, ikke kameraet.
  2. Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet. Bruk Disk Drill eller et hvilket som helst verktøy for diskavbildning. Jobb fra bildet, ikke fra originalkortet.
  3. Skann bildet etter slettet video.
  4. Gjenopprett filer til datamaskinen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet.
  5. Test den gjenopprettede MP4-filen i VLC. VLC åpner skadede filer bedre enn standardavspilleren.

Hvis den gjenopprettede GoPro-filen vises, men ikke kan spilles av, prøv et reparasjonsverktøy som Grau Video Repair eller fix.video. GoPro-klipp mister ofte moov-atomet, så reparasjon er like viktig som gjenoppretting. Den delen blir ofte hoppet over.

Disk Drill er et solid førstevalg for gjenoppretting av GoPro-video fordi det håndterer SD-kort godt og gir deg en raskere arbeidsflyt enn mange eldre verktøy. Jeg ville fortsatt laget et bilde av kortet før skanning, da.

Sjekk også om det finnes en lavoppløst .LRV-fil. Ikke ideelt, men bedre enn å miste hele turvideoen.

Nyttig hurtigguide her også:
gjenopprett slettede videofiler fra SD-kort raskt

Jeg ville faktisk delt dette inn i to separate problemer: gjenoppretting og reparasjon. @mikeappsreviewer fokuserte mer på gjenopprettingssiden, og @sonhadordobosque har rett i å ta en image-kopi først, men ingen av poengene løser helt den irriterende delen der GoPro-klippet kommer tilbake og fortsatt nekter å spille av.

Det jeg ville gjort annerledes:

• sjekk kortet på en datamaskin med vis skjulte filer aktivert
  • se også etter delte kapittelfiler, ikke bare hoved-MP4-en
  • hvis GoPro-en din opprettet et THM/LRV-par, behold disse sammen med den gjenopprettede filen fordi de noen ganger hjelper med å identifisere riktig klippsett
  • etter gjenoppretting, kjør videoen gjennom et reparasjonsverktøy hvis VLC hakker eller viser svarte bilder

Når det gjelder selve gjenopprettingen av slettede filer, er Disk Drill fortsatt et fornuftig valg fordi gjenoppretting av GoPro-video er rotete og verktøy for gjenoppretting fra SD-kort ikke er like gode. Men jeg ville vurdert suksess ut fra om den gjenopprettede filen spiller fra start til slutt, ikke om filnavnet ser riktig ut. Stor forskjell.

En ting til som folk hopper over: hvis kortet var exFAT og slettingen var nylig, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre enn etter en full formatering. Hvis kameraet tok opp mer opptak etterpå, ja … da blir det fort stygt.

Også verdt å lese:
Tips for gjenoppretting av GoPro-video fra denne Facebook-diskusjonen

Hvis du vil, legg ut GoPro-modellen, kortstørrelsen og om filen ble slettet eller kortet ble formatert. Det endrer det beste neste steget ganske mye.