Min hårddisk slutade plötsligt visas efter att jag flyttat några viktiga filer, och nu kan jag inte komma åt flera års foton, arbetsdokument och säkerhetskopior. Jag har provat olika kablar och en annan dator, men den går fortfarande inte att öppna. Jag behöver verkligen hjälp med alternativ för dataåterställning från hårddisk, vad jag bör undvika att göra härnäst och om detta låter som något jag kan fixa själv eller om jag behöver en professionell tjänst.
Att förlora filer från en HDD känns snabbt riktigt illa. Jag hade en som började bete sig konstigt mitt i en kopiering av foton, och sedan började mappar visas som tomma. Om din disk beter sig konstigt, sluta skriva till den direkt. Inga nedladdningar. Inga appinstallationer. Flytta inte runt filer. Varje skrivning ger gamla data mindre utrymme att överleva.
Titta först på själva disken innan du kör något.
Om du hör klickande, skrapande, upprepade uppspinn, eller om disken hela tiden kopplas bort från systemet, behandla det som ett hårdvaruproblem. Samma sak om den är seg i flera minuter, fryser File Explorer, eller försvinner och kommer tillbaka. Jag skulle också kontrollera S.M.A.R.T.-status med ett diskverktyg eller återställningsprogram. Dåliga sektorer, läsfel och hälsovarningar spelar roll här.
Om HDD:n fortfarande går att öppna och du kan bläddra i den, börja med det enkla.
Kontrollera Papperskorgen. Det låter självklart, ja, men jag har sett folk missa det och lägga en timme på att skanna efter filer de råkade radera.
Kontrollera sedan säkerhetskopior som du redan glömt att du hade:
- Filhistorik i Windows
- Tidigare versioner i Windows
- Time Machine på Mac
- Molnsäkerhetskopior som OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud
Många molntjänster behåller raderade objekt i sin egen papperskorg i 30 dagar, ibland längre. Värt att kontrollera innan du gör något tyngre.
Om säkerhetskopiorna inte finns där, gå vidare till återställningsprogram. Jag har haft ganska bra tur med Disk Drill. Det är ett av de enklare programmen att använda för raderade filer, formaterade HDD:er, skadade partitioner och RAW-diskar. Filförhandsvisningen hjälper mycket, eftersom du snabbt ser om innehållet går att använda eller redan är skadat.
Det jag skulle göra:
- Anslut HDD:n till datorn.
- Installera Disk Drill på en annan disk.
- Öppna det och välj HDD:n med problemet.
- Kör skanningen.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Återställ filer till en annan disk, aldrig tillbaka till samma HDD.
En liten sak, men viktig. Om disken låter mer under skanningen, kopplas från om och om igen, eller låser hela datorn, stoppa. Försök inte ta dig igenom det. Då ser det mer ut som ett mekaniskt fel, och försök till hemåterställning brukar göra röran värre.
Om enheten inte visas i Diskhantering på Windows eller Skivverktyg på Mac är programvaruåterställning inte mitt första steg. Där skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer. En skanning på en enhet med instabil hårdvara gör ibland saken värre.
Gör detta först.
- Kontrollera om enheten visas med rätt storlek i BIOS eller UEFI.
- På Windows, öppna Diskhantering. Se om den visas som oallokerad, RAW eller offline.
- På Mac, kontrollera Systeminformation, sedan USB eller SATA, och Skivverktyg.
- Om den visas där, skapa först en sektor-för-sektor-avbildning. Använd ddrescue om du kan Linux, eller ett kloningsverktyg från ett bootbart USB. Återställ från avbildningen, inte från den felande enheten.
- Om den inte visas någonstans, hoppa över gör-det-själv och gå till ett labb.
Labb är dyra, men om datan är viktig är det här du slutar peta på den. Återställning i renrum kostar ofta från några hundra till över 1 500 dollar, ibland mer. Trasiga läshuvuden eller firmwareproblem kräver verktyg som hemanvändare inte har.
Om enheten är tillräckligt synlig för att kunna klonas eller skannas är Disk Drill bra för filåterställning efter avbildning. Återställ till en annan disk. Aldrig tillbaka till samma.
Kontrollera också dina flyttade filer i käll- och destinationssökvägen. Vissa filflyttar misslyckas mitt i överföringen och lämnar data uppdelad mellan båda platserna. Har sett det mer än en gång.
För en enkel genomgång täcker denna videoguide för återställning av hårddiskfiler grunderna ganska bra.
Om den inte dyker upp på flera maskiner efter en filflytt skulle jag sluta tänka på saknade filer och i stället först tänka på hölje, strömförsörjning eller filsystemskorruption. Håller lite inte med @mikeappsreviewer här, eftersom folk hoppar direkt till återställningsskanningar alldeles för snabbt och det kan slösa tid om problemet bara är USB-bryggkortet i det externa chassit.
Ett par saker jag skulle prova som inte riktigt togs upp:
- Om det är en extern HDD, ta ut den ur höljet om möjligt och anslut den nakna disken direkt via SATA eller med en beprövat fungerande docka.
- Kontrollera Enhetshanteraren i Windows under Disk drives och även Loggboken för diskfel.
- På Mac, kontrollera om den visas i
diskutil listfrån Terminal även om Finder ignorerar den. - Om disken upptäcks men inte går att montera, kör inte reparationsverktyg först om datan är viktig. De kan också göra saker värre.
Om den monteras ens en kort stund, kopiera de mest oersättliga mapparna först, inte allt. Foton, dokument, kundarbete, säkerhetskopior, sådant du inte kan ersätta. Prioritering spelar roll.
Om filsystemet är skadat men disken fortfarande är läsbar är Disk Drill ett ganska stabilt alternativ efter det. Jag skulle använda det för att återställa från en disk som dyker upp men inte går att öppna ordentligt, särskilt när filer flyttades och katalogposter blev röriga. Återställ bara till en annan disk, uppenbarligen.
Dessutom är den här tråden om bästa rekommendationerna för programvara för återställning av hårddiskdata värd att skumma igenom eftersom folk jämför verktyg för döda, korrupta och oläsbara diskar.
Om disken saknas helt i BIOS, Diskhantering och via direkt SATA skulle jag sluta med gör det själv där. Det är vanligtvis labbterritorium.