Brug for hjælp til at gendanne slettede filer fra et beskadiget ExFAT SD-kort

Mit exFAT-SD-kort blev beskadiget, efter at filer ved et uheld blev slettet, og nu beder min computer enten om at formatere det eller kan ikke læse det korrekt. Jeg har brug for hjælp til at finde en sikker måde at gendanne de slettede fotos og videoer på uden at gøre datatabet værre.

Ja, det er muligt at gendanne filer fra et exFAT SD-kort eller USB-drev, selv hvis det ser beskadiget ud, og du aldrig har lavet en sikkerhedskopi. Det vigtigste er at stoppe med at bruge enheden med det samme. Hvert nyt foto, video, kopieringsforsøg eller reparationsforsøg kan overskrive data, som måske stadig ligger der.

Formatér det ikke, bare fordi Windows beder dig om det. Det samme gælder for at køre CHKDSK som første skridt. De værktøjer er lavet til at gøre filsystemet brugbart igen, ikke til at beskytte dine manglende filer. Hvis problemet er logisk korruption, kan det faktisk gøre gendannelse sværere at rette det først. En hurtig formatering sletter som regel filsystemets poster mere end selve dataene, så filer kan stadig være mulige at gendanne, indtil noget skriver over dem.

Det, der virkede for mig, var ret simpelt. Jeg havde ved et uheld slettet flere kameravideoer fra et exFAT SD-kort, så jeg stoppede straks med at bruge kortet, tog det ud af kameraet og sluttede det til min pc med en kortlæser. Den del betyder mere, end folk tror, fordi kameraet aldrig fik en chance for at skrive andet til kortet.

Jeg brugte Disk Drill. Den grundlæggende proces er:

1. Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet eller USB-drevet.
  2. Tilslut exFAT-enheden.
  3. Vælg enheden, og klik på Søg efter mistede data.
  4. Brug Universel scanning i de fleste tilfælde.
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis det, den finder.
  6. Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort eller USB-stik.

På Windows lader Disk Drill dig gendanne op til 100 MB gratis, hvilket i det mindste er nok til at tjekke, om filerne dukker op, før du betaler for noget. Diskafbildningsfunktionen er også værd at bruge, hvis kortet opfører sig ustabilt. Hvis det kobler fra, læser smertefuldt langsomt eller virker ustabilt, så lav først et billede af kortet, og scan derefter det billede i stedet for gentagne gange at scanne den oprindelige enhed.

Til kameraoptagelser, især fra DJI, GoPro, Canon, Sony og lignende enheder, så prøv også Advanced Camera Recovery (ACR). Videofiler fra kameraer kan være opdelt i fragmenter, og en almindelig scanning kan ikke altid genskabe dem korrekt. ACR er lavet til den slags fragmenterede optagelser, så det er værd at køre det, før du beslutter, at videoerne er væk.

Hvis Disk Drill ikke finder noget brugbart, er TestDisk en anden mulighed. Det er gratis og mere teknisk, så det er ikke lige så brugervenligt, men det kan være rigtig godt, når det egentlige problem er en beskadiget partition eller et korrupt filsystem i stedet for en almindelig sletning.

Den ene gang, hvor jeg ikke ville blive ved med at rode med gør det selv-værktøjer, er når enheden virker fysisk defekt. Hvis SD-kortet eller USB-stikket ikke vises på flere computere, bliver ved med at koble fra, ser beskadiget ud eller bliver usædvanligt varmt, så stop med at bruge det og tal med et datagendannelseslaboratorium. Mange laboratorier vil evaluere det gratis. Selve gendannelsen kan koste fra et par hundrede dollars til langt over $1,000 afhængigt af, hvad der er gået galt, men hvis hardwaren er ved at dø, løser software det som regel ikke.

Så ja, exFAT-gendannelse kan fungere uden en sikkerhedskopi. Bare lad være med at blive ved med at skrive til kortet, lad være med at reparere eller formatere det først, og gendan filerne til et andet drev.

Om kortet stadig vises som en fysisk enhed, betyder mere end om Windows kan åbne drevbogstavet. Hvis Diskhåndtering, Enhedshåndtering eller et gendannelsesprogram kan se den faktiske kapacitet på SD-kortet, har du stadig noget, som software kan arbejde med. Hvis det kun viser 0 byte, intet medie eller bliver ved med at forsvinde, er det et andet problem, og jeg ville stoppe med at prøve tilfældige scanninger.

Jeg er enig i advarslen om ikke at formatere eller køre CHKDSK først, men jeg ville være ekstra forsigtig med at scanne kortet igen og igen, hvis det opfører sig ustabilt. En fuld scanning kan læse hele kortet i timevis, og ustabil flashlagring bliver nogle gange værre under det. Hvis billederne eller videoerne betyder noget, så lav først et sektor-for-sektor-image og scan imaget. Disk Drill kan gøre det på en mere brugervenlig måde, eller ddrescue er den billigere løsning, hvis du er fortrolig med Linux-værktøjer. Uanset hvad skal du gemme imaget på et drev med mere ledig plads end hele SD-kortet, ikke kun størrelsen på de slettede filer.

En lille detalje, som folk overser: vælg hele SD-kortet eller diskimaget i gendannelsesprogrammet, ikke kun den beskadigede exFAT-diskenhed/drevbogstav. Hvis partitionstabellen eller exFAT-metadataene er ødelagt, kan en scanning af kun den synlige diskenhed overse ting. Og bliv ikke overrasket, hvis gendannede videoer har mærkelige navne eller ingen mappestruktur. Med slettede filer på exFAT er det ofte mere realistisk at få indholdet tilbage end at få den oprindelige ryddelige mappestruktur tilbage.

Forvent, at gendannelsen bliver rodet snarere end en ren fortryd-knap. På exFAT kan softwaren finde filer, men det betyder ikke altid, at billederne eller videoerne er helt intakte. For billeder er en forhåndsvisning et rimeligt godt tegn. For videoer er en forhåndsvisning eller et filnavn et svagere bevis, fordi filen stadig kan mangle dele eller have en ødelagt header.

Jeg ville følge @waldgeist’s råd om først at lave et image, hvis kortet er ustabilt, men jeg ville også være kræsen med hardwaren. Brug en almindelig SD-kortlæser, der er tilsluttet direkte til computeren, ikke et kamera via USB, ikke en ustabil hub og ikke en kortlæser, der bliver ved med at genoprette forbindelsen. Hvis du har en SD-adapter i fuld størrelse med en låsekontakt, så sæt den på låst, før du tilslutter. Det er ikke en perfekt skriveblokering, men det reducerer risikoen for, at operativsystemet eller en app skriver skrammel til kortet.

Disk Drill er fin til et første forsøg, fordi den er lettere at forstå end TestDisk, men bedøm ikke succes kun ud fra antallet af fund ved scanningen. Gendan en lille portion til dit interne drev eller et andet eksternt drev, og åbn så faktisk filerne. For videoer skal du afspille dem hele vejen igennem eller i det mindste hoppe rundt på tidslinjen. Hvis de gendannede filer er små, duplikerede, har tilfældige navne, eller kun de første få sekunder kan afspilles, betyder det som regel, at scanningen fandt fragmenter snarere end komplette brugbare filer. På det tidspunkt ville jeg stoppe med at gentage scanninger på kortet og enten kun arbejde ud fra et image eller sende det ind, hvis optagelserne er vigtige.

Et kort, der blev slettet fra og derefter ladt være i fred, er en helt anden situation end et kort, der blev slettet fra, sat tilbage i et kamera og brugt til endnu en optagelse. I det første tilfælde kan gendannelsessoftware have en rimelig chance. I det andet kan de manglende billeder/videoer allerede være delvist overskrevet, og intet program kan genskabe overskrevne data.

Den korrupte del er det, der gør dette mere vanskeligt. Hvis Windows beder om at formatere det, så klik ikke videre, men lad være med at afbryde og tilslutte det igen ti gange i håb om, at det pludselig monteres. Hver dårlig forbindelse eller tvungen reparationsprompt er endnu en chance for, at systemet, kamerasoftware, cloud-synkroniseringsværktøj eller antivirus rører ved kortet. Jeg ville deaktivere alle apps til automatisk import, før du tilslutter det, især fotohåndteringsprogrammer, der straks scanner flytbare medier.

Jeg er enig med @waldgeist i at scanne hele det fysiske kort eller et image, ikke kun drevbogstavet. Mange vælger den synlige RAW/exFAT-diskenhed, fordi det virker som det oplagte valg, og undrer sig så over, hvorfor resultaterne er svage. Hvis partitionsoplysningerne er beskadigede, repræsenterer diskenheden måske ikke længere den reelle struktur. En fuld enhedsscanning er langsommere, men det er det sikrere valg, når selve filsystemet er tvivlsomt.

Disk Drill er et rimeligt valg, hvis du ønsker et mindre teknisk værktøj, men betragt forhåndsvisningen som et filter, ikke et løfte. For billeder betyder forhåndsvisninger som regel, at du er tæt på. For videoer ville jeg først gendanne et par prøver og kontrollere filstørrelse, varighed og afspilning tæt på slutningen af klippet. En gendannet video på 4 GB, der kun afspiller de første 12 sekunder, er ikke en sejr, selv hvis filnavnet ser korrekt ud.

Den kedelige ting, folk glemmer, er lagerplads. Hvis det er et SD-kort på 256 GB, så hav mere end 256 GB ledig plads et andet sted, før du laver et image af det, plus ekstra plads til gendannede filer. Gendan ikke til SD-kortet, reparer ikke kortet først, og formatér det ikke bare for at få gendannelsessoftware til at kunne se det. Hvis kortet forsvinder, viser 0 byte eller bliver varmt, så stop der. Det er ikke længere en almindelig opgave med slettede filer, og mere gør-det-selv-scanning kan gøre den endelige gendannelse værre.