Brug for hjælp til gendannelse af video fra SD-kort, hvor skal jeg starte?

Jeg har brug for hjælp til gendannelse af videoer fra SD-kort, efter at nogle vigtige videoer pludselig forsvandt fra mit kameras hukommelseskort. Jeg er ikke sikker på, om de blev slettet, beskadiget eller gik tabt under overførsel, og jeg vil undgå at gøre situationen værre. Hvilke skridt bør jeg tage først for sikkert at gendanne mistede videofiler?

Jeg mistede engang et klip, og det første, jeg ville vide, var helt enkelt: er det væk for altid?

Ofte nej.

Når en video bliver slettet, forsvinder optagelserne som regel ikke med det samme. Det, der forsvinder først, er kortets registrering af, hvor filen ligger. De rå data ligger ofte der, indtil nye filer bliver gemt ovenpå dem. Derfor betyder de første par minutter mere, end folk tror, og et enkelt forkert træk kan hurtigt mindske dine chancer.

1. Stop med at bruge kortet

I samme sekund du opdager, at videoen mangler, skal du stoppe med at bruge hukommelseskortet.

Optag ikke mere video. Tag ikke billeder. Formater det ikke, bare fordi en menu beder dig om det. Jeg har set folk gøre alle tre ting i panik og derefter undre sig over, hvorfor gendannelse kun hentede ødelagte klip tilbage.

Tag kortet ud af kameraet, dronen, dashcammet eller hvad du ellers brugte. Læg det til side. Lad det være, indtil du er klar til at gendanne data fra det.

2. Find ud af, om software er nok

Nogle tilfælde er fine til et gendannelsesforsøg derhjemme. Andre er ikke. Jeg ville dele det op sådan her.

Softwaregendannelse giver mening når

1. Du slettede filerne ved en fejl.

2. Kortet blev formateret.

3. Kortet vises som RAW.

4. Dit kamera rapporterer en filsystemfejl.

5. Videoerne forsvandt, selvom kortet stadig kan læses.

Spring gør det selv over og se på en gendannelsesservice når

1. Kortet er revnet, bøjet eller ser fysisk beskadiget ud.

2. Din computer registrerer slet ikke kortet.

3. Kortet mister hele tiden forbindelsen.

4. Enheden rapporterer hardwarefejl.

5. Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere ekstra skade.

Hvis kortet har fysisk skade, er gentagne scanninger og genforbindelser ikke en god idé. Jeg ville ikke blive ved med at pille ved det.

3. Lav først et image af kortet

Dette er det trin, folk springer over og senere fortryder.

Før du kører gendannelse, skal du lave et komplet diskimage af hukommelseskortet. Så ender du med en kopi af kortet præcis, som det ligger lige nu. Hvis gendannelsesforsøget går galt, har du stadig den oprindelige tilstand gemt et andet sted.

Sådan arbejder mange gendannelsesteknikere. De arbejder med kopien, ikke med det originale kort igen og igen. Mindre risiko. Bedre vane.

4. Gendan videoen med Disk Drill

Fotogendannelse er som regel mindre rodet. Det er ved video, at det bliver grimt.

Mange kameraer, droner, dashcams og actionkameraer gemmer optagelser i fragmenter i stedet for i én pæn samlet fil. En grundlæggende gendannelsesapp kan måske finde dele af filen, men ikke lykkes med at sætte dem sammen igen på en måde, som din afspiller accepterer.

Jeg har haft bedre held med værktøjer, der er bygget til kameraoptagelser, og Disk Drill bliver ofte nævnt for dette på grund af dets tilstand Advanced Camera Recovery. Den er beregnet til rekonstruktion af fragmenterede videoer fra understøttede hukommelseskort og kameraer. Den kontrollerer optagelsesstykker og forsøger at genopbygge den oprindelige filstruktur i stedet for at behandle videoen som én ubrudt blok. Det hjælper med klip fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende udstyr.

Hvis du vil prøve det, så gør følgende:

1. Sæt det originale hukommelseskort i din computer med en kortlæser.

2. Åbn Disk Drill.

3. Vælg hukommelseskortet fra listen.

4. Vælg Advanced Camera Recovery.

5. Start scanningen.

6. Vent. Nogle scanninger tager lidt tid.

7. Forhåndsvis det, den finder.

8. Gem gendannede videoer på et andet drev.

Gendan ikke filer tilbage på det samme kort. Jeg gjorde dette forkert en gang for mange år siden. Dårlig idé. Gem dem et andet sted.

5. Åbn de gendannede videoer og test dem

Gendannelsen er ikke færdig, bare fordi filerne vises i en mappe.

Åbn nogle af dem. Spol igennem. Afspil midten, ikke kun de første få sekunder. En fil kan se normal ud i starten og stadig være beskadiget halvvejs igennem. Det lærte jeg på den irriterende måde.

Hvis et gendannet klip nægter at afspille, så prøv først VLC Media Player. Hvis skaden er værre, kan et dedikeret videoreparationsværktøj måske hjælpe med at rydde nok op til, at optagelsen kan bruges igen.

Først skal du tjekke, om filerne faktisk mangler, eller om mappevisningen snyder dig. Jeg har set kameraer gemme klip i mærkelige DCIM-undermapper, og Windows Finder-lignende browsing overser dem efter en dårlig overførsel. Slå visning af skjulte filer til på din computer, og led efter .MP4-, .MOV-, .MTS- eller .LRV-filer, før du gør noget som helst.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at du skal stoppe med at bruge kortet. Jeg er ikke helt enig i, at man skal gå direkte til at lave et fuldt image først, hvis man ikke er fortrolig med diskværktøjer. For mange er det sikrere først at lave en skrivebeskyttet scanning med et ordentligt gendannelsesprogram og derefter kopiere resultaterne til pc’en. Mindre fumlen, mindre risiko for at trykke på det forkerte.

En hurtig triageliste:

1. Kortet læses fint, filer mangler, gør det selv-gendannelse er værd at prøve.
  2. Kortet beder om formatering, men bliver stadig registreret, gør det selv er stadig værd at prøve.
  3. Kortet kobler fra, bliver varmt eller bliver ikke registreret, stop. Serviceværksted.
  4. Videoer blev kopieret over én gang og forsvandt derefter fra pc’en, tjek også destinationsdrevet.

Til videoarbejde er Disk Drill et godt sted at starte, især hvis klippene kommer fra et kamera eller en drone, og filerne ser ufuldstændige ud. Brug forhåndsvisning, hvor det er muligt, og gendan til et andet drev. Tjek derefter filstørrelsen. Et klip på 0 KB eller meget lille størrelse er et dårligt tegn. Et klip i normal størrelse med afspilningsproblemer betyder ofte korruption, ikke fuldstændigt tab.

Tjek også dette, hvis du vil have en enkel oversigt over muligheder for gendannelse af SD-kort-videoer og -fotos:
bedste SD-kort-gendannelsessoftware til slettede videoer og fotos

En ting mere, som folk springer over. Kig på kortets ledige plads. Hvis dine manglende videoer i alt fylder 12 GB, og kortet pludselig viser 12 GB ledig plads, er sletning sandsynlig. Hvis pladsen stadig er i brug, er filerne ofte skjulte, korrupte, eller filtabellen er ødelagt. En lille detalje, men den hjælper med hurtigt at indsnævre problemet.

Formatér det ikke endnu, selv hvis kameraet bliver ved med at plage dig om det. Den del får mange til at snuble.

Jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois virkelig understregede nok: tjek først, om dette faktisk er et SD-kortproblem eller et overførselsproblem.

Hvis videoerne forsvandt efter kopiering til din computer, så tjek:

• pc’ens papirkurv
  • destinationsdrevet med filsøgning efter filtype
  • import-/cachemappen i dit videoredigeringsprogram
  • om filerne blev til nul byte under overførslen

Mange tilfælde af SD-kortgendannelse er i virkeligheden bare ufuldstændige kopieringer. Jeg har set det mere end én gang, irriterende nok.

Jeg er også en smule uenig i idéen om, at alle straks bør starte med de dybere gendannelsestilstande. Hvis kortet stadig monteres normalt, så lav først et almindeligt filniveau-tjek med et værktøj som Disk Drill og se, om den oprindelige mappestruktur stadig er der. Hvis den er, fortæller det dig som regel mere, end en rå udtrækning gør. Rå gendannelse kan spytte navnløse videostumper ud igen og skabe rod.

Det ville jeg gøre i denne rækkefølge:

1. Lås SD-kortet, hvis det har en fysisk skrivebeskyttelseskontakt.
  2. Test det i en anden kortlæser, ikke kun i en anden USB-port.
  3. Søg manuelt efter skjulte eller mærkelige videofiler.
  4. Tjek brugt/ledig plads på kortet.
  5. Kør en ikke-destruktiv scanning med Disk Drill.
  6. Gendan kun til din computer eller et andet eksternt drev.
  7. Hvis gendannede klip findes, men ikke kan åbnes, så kig på videoreparationsværktøjer.

Hvis kortet er ustabilt, langsomt, forsvinder tilfældigt eller beder om formatering hver gang, så stop med at rode med det. Det er dér, gør-det-selv hurtigt bliver risikabelt.

For alle, der undersøger den slags rod, er denne tråd ret præcis: hvordan man gendanner mistet video fra et beskadiget SD-kort.

Det vigtigste: kør ikke CHKDSK, formatér ikke, og sæt ikke kortet tilbage i kameraet for at se, om det kommer tilbage. Det træk giver mange problemer.

En vinkel, jeg vil tilføje til det, som @voyageurdubois, @espritlibre og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om kameraet stadig kan se miniaturer eller antal klip. Hvis kameraet viser klip, men computeren ikke gør, peger det ofte på et problem med kortlæser, overførsel eller fortolkning af filsystemet, ikke reel sletning.

Jeg ville heller ikke altid stole på kameraets indbyggede afspilning som bevis på, at filerne er sikre. Nogle kameraer kan vise cachelagrede miniaturer, selv når den faktiske videofil er beskadiget.

Det, jeg ville tjekke først:

• kortets mærkning og kapacitet matcher det, du forventer
  • kortets skrivehastighed / alder, hvis dette skete under en lang optagelse
  • om det sidste klip blev afbrudt af batterisvigt eller tvungen nedlukning
  • om de manglende filer kun er de nyeste, hvilket ofte betyder mappeskade snarere end totalt kortsvigt

Med hensyn til software er Disk Drill et rimeligt valg til første gennemgang.

Fordele:

• nem brugerflade
  • god til almindelige tilfælde af filtab på SD-kort
  • kan forhåndsvise nogle filer, der kan gendannes
  • nyttig, når du vil lave en hurtig scanning uden at rode med kommandolinjeværktøjer

Ulemper:

• er ikke magisk ved fysisk svigtende kort
  • dybe scanninger kan returnere rodede filer med omdøbte navne
  • gendannelse af store videoer kan tage et stykke tid
  • fulde gendannelsesfunktioner koster penge

Min lille uenighed med lejren scan med det samme: hvis kortet opfører sig mærkeligt, men stadig kan læses, er det nogle gange allerede for meget bare at montere det gentagne gange. Hvis det klikker, kobler fra, får Stifinder til at fryse eller stopper læsninger, så stop og eskalér.

Hvis gendannede videoer desuden er til stede, men ikke kan afspilles, så sammenlign deres størrelse med det, dit kamera normalt producerer pr. minut. Det fortæller dig meget hurtigere end at gætte. Et 20-sekunders 4K-klip, der vender tilbage som 3 MB, er som regel ødelagt eller ufuldstændigt.