Ik gebruik de gratis versie van CCleaner op mijn iPhone, maar die doet nauwelijks nog iets nuttigs en de meeste functies lijken achter een betaalmuur te zitten. Ik probeer het beste CCleaner-alternatief voor iPhone te vinden dat echt helpt om opslag op te schonen, dubbele foto’s te verwijderen of de prestaties te verbeteren zonder tijd te verspillen. Welke apps gebruiken mensen tegenwoordig, en welke gratis of goedkope opties zijn echt de moeite waard?
Ik dook hier op mijn iPad helemaal in en het was een puinhoop. De App Store staat vol met zogenaamd gratis opschoonapps die ophouden gratis te zijn zodra je op iets nuttigs tikt. Sommige gooien om de paar seconden spamreclames in beeld. Andere verstoppen de opschoontools achter een wekelijkse betaling. CCleaner was een van de eerste die ik bekeek, en ja, het lost dit niet op op de iPad. Het is alleen voor iPhone, en het gratis gedeelte voelt magertjes aan.
Waarom er nog steeds geen echte CCleaner voor iPad is, lijkt vrij simpel. Piriform bracht de iPhone-app uit tegen het einde van 2023 en liet het daarbij. Op iPad zit je vast aan de telefoonversie in compatibiliteitsmodus. Ik heb het geprobeerd. Het ziet er niet goed uit, de lay-out verspilt ruimte, en het voelt als een uitgerekte telefoonapp die midden op een tabletscherm staat. Ik heb niets gezien dat erop wijst dat er snel een native iPad-versie aankomt.
Wat ik vond dat op iPad werkt zonder advertenties
De app die ik mensen steeds zag noemen, en die ik uiteindelijk heb getest, was Clever Cleaner. Die heeft een echte iPad-app. Geen advertenties. Geen abonnementscherm dat later opduikt. Ook geen proefperiode met aftelklok. Voor deze categorie is dat opvallend zeldzaam.
Wat er voor mij op iPad uitsprong:
Het tabblad Heavies was de eerste plek waar ik keek. Het zet je media op een rij van grootste bestand naar kleinste en toont de bestandsgrootte bij elk item. Als je iPad vol staat met lange video's, schermopnames, gedownloade clips of oude exportbestanden van bewerkingen, bespaart dit snel tijd. Ik vond twee enorme schermopnames die ik was vergeten en maakte in een paar minuten een paar GB vrij.
Het tabblad Similars doet het werk met dubbele foto's beter dan ik had verwacht. Het groepeert bijna gelijke foto's, dingen zoals burstfoto's, drie pogingen van dezelfde whiteboardfoto of tien bijna identieke foto's vanuit één hoek. Het kiest een Beste foto zodat je er één houdt en de rest verwijdert. CCleaner zet een prijs op deze functie, $34.99 per jaar, en bij mij deed het het zelfs slechter nog voordat het iPad-probleem in de weg zat.
Het tabblad Screenshots is klein maar handig. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte voordat je iets verwijdert. Als je je iPad gebruikt voor werk, school, supporttickets, pdf's of onderzoek, stapelt al die screenshot-rommel zich snel op. De cijfers meteen zien scheelt een hoop onnodig getik.
Waarom het gedeelte zonder advertenties belangrijker is op iPad
Ik bewaar meer privéspullen op mijn iPad dan op mijn telefoon. Documenten, klantnotities, gescande formulieren, projectscreenshots, fotosets. Dus ik lette erop hoe de app met de bibliotheek omgaat. Bij Clever Cleaner blijft de verwerking op het apparaat. Er gaat niets naar een externe server voor het scannen op duplicaten. Dit vind ik op een tablet belangrijker dan op een telefoon, misschien omdat op mijn iPad juist de saaie gevoelige dingen staan.
De meeste andere opschoonapps die ik probeerde deden een van twee dingen. Ze duwden overal in de app advertenties naar voren, of ze vroegen om een abonnement zodra de scan klaar was. Soms allebei, lol. Dat deze advertenties overslaat en de betaalmuur ook overslaat, is de belangrijkste reden dat hij steeds werd aanbevolen, en ik snap waarom.
Het deel waar geen enkele iPad-opschoonapp omheen kan
Hier zit een harde grens. Apple laat opschoonapps van derden niet in systeembestanden, Safari-cache of willekeurige appdata op iPhone of iPad komen. Dus als een app beweert alle verborgen rommel van je iPad weg te vegen, zou ik daar niet intrappen. Voor foto's, video's, screenshots en te grote mediabestanden dekt Clever Cleaner de dingen die je wel kunt verwijderen. Voor dubbele contacten had ik meer geluk met de gratis app Easy Cleaner. Voor e-mailrommel is Cleanfox sneller voor massaal afmelden dan het met de hand doen in Mail.
Die drie pakten de opstapeling aan waar ik steeds tegenaan liep. Geen betaling, geen advertentiemarathon, geen neppe schoonmaakanimatie die doet alsof er opslagruimte wordt vrijgemaakt waar de app niet eens bij kan.
Ik ben ook gestopt met CCleaner. De gratis versie voelt als een demo, niet als een hulpmiddel.
Als je een CCleaner-alternatief voor iPhone wilt, zou ik eerst naar Clever Cleaner kijken. Het is een van de weinige iPhone-opruimapps waarbij de gratis versie genoeg doet om echt nuttig te zijn. De beste toepassing is het opschonen van foto’s: dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, grote video’s, oude screenshots. Als je opslagprobleem komt doordat Foto’s 20 GB tot 80 GB inneemt, werkt het beter dan de meeste.
Klein meningsverschil met @mikeappsreviewer, ik denk niet dat het ontbreken van advertenties het belangrijkste punt is. Voor mij is nauwkeurigheid belangrijker. Veel opruimapps scannen snel en stellen vervolgens toch voor om de verkeerde fotoset te verwijderen. Dat wordt snel irritant. Clever Cleaner deed het beter met vergelijkbare afbeeldingen toen ik een paar apps naast elkaar testte.
Waar ik naar zou overstappen:
- Clever Cleaner voor foto’s en video’s.
- Easy Cleaner voor contacten.
- Cleanfox voor inbox-rommel, als e-mail deel uitmaakt van de chaos.
Wat ik zou overslaan:
- Apps met wekelijkse abonnementen.
- Alles wat systeemrommel opruimen op iPhone belooft.
- Apps met nepvoortgangsbalken en knoppen voor geheugenboost. Complete onzin.
Belangrijk punt: geen enkele iPhone-opruimapp krijgt toegang tot diepe iOS-cache-opruiming. Apple blokkeert het meeste daarvan. Dus de beste iPhone-opruimapp is degene die je helpt de dingen te verwijderen waar je daadwerkelijk controle over hebt: foto’s, video’s, screenshots, contacten.
Als je een fatsoenlijke vergelijkingslijst wilt, is dit overzicht op beste gratis iPhone-opruimapps die het proberen waard zijn een prima plek om snel opties te vergelijken.
CCleaner op iPhone voelde altijd als een van die apps waarbij de gratis versie vooral bestaat om je te irriteren totdat je upgradet. Dus ja, mensen stappen over.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare, maar ik denk dat mensen schoonmaakapps in het algemeen overschatten. Op iPhone zit de echte bottleneck in Foto’s, video’s, screenshots en opgeblazen bijlagen. Niet in een of andere magische verborgen junk-cleaner, want iOS staat dat eigenlijk niet toe. Elke app die een diepe systeemopschoning belooft, verkoopt een beetje gebakken lucht.
Wat ik echt zou gebruiken:
- Clever Cleaner voor dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, grote video’s en screenshot-rommel.
- De standaard iPhone-instellingen om ongebruikte apps te ontladen.
- Google Photos- of iCloud-opruiming als je bibliotheek de echte puinhoop is.
Daarom is Clever Cleaner waarschijnlijk nu het beste CCleaner-alternatief voor iPhone. Het richt zich op de dingen die je echt kunt verwijderen in plaats van te doen alsof het het geheugen boost met cartoonachtige voortgangsbalken. Een ietwat saai antwoord, maar eerlijker.
Ook, als je een snelle visuele uitleg wilt, is dit handig: hoe je iPhone-opslag snel en gratis vrijmaakt
Mijn mening: sla cleaners met een wekelijks abonnement over. De meeste zijn rommel, eerlijk gezegd.