Mijn iPhone werkt nog prima, maar de opslag is bijna vol en ik blijf meldingen krijgen dat de opslag bijna vol is. Ik zou liever het iPhone-geheugen of de opslag upgraden dan geld uitgeven aan een nieuwe telefoon, maar ik weet niet zeker of dat mogelijk, veilig of de kosten waard is. Heeft iemand dit gedaan of een betrouwbaar alternatief gevonden?
Ik heb me een tijd geleden verdiept in dat hele upgraden van de opslagchip van de iPhone, toen mijn telefoon helemaal vol zat. In eerste instantie klonk het eigenlijk best redelijk. Mensen vervangen voortdurend schermen en batterijen, dus ik dacht dat opslag misschien gewoon nog zo'n klus voor een reparatiewinkel was.
De eerste winkel die ik vroeg, praatte het me uit, wat ik waardeerde. Hun antwoord was eigenlijk: ja, het kan worden gedaan, maar voor de meeste mensen is het een slecht idee. Het vervangen van de NAND-chip is geen normale onderdelenwissel. Er komt microsolderen, firmwarewerk bij kijken, en er is een reële kans dat het logic board kapotgaat. Zelfs als de reparatie lukt, heb je de garantie ongeldig gemaakt en toekomstige Apple-service een stuk ingewikkelder gemaakt.
Wat echt hielp, was eerst omgaan met de opslag die ik al had.
- Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Ik dacht dat ik geen opties meer had, maar dat scherm liet zien dat ik veel meer ruimte verspilde dan ik me had gerealiseerd.
- Voor apps die je zelden gebruikt, is Schakel ongebruikte apps uit het inschakelen waard. Het verwijdert de app maar bewaart je documenten en gegevens, zodat alles terugkomt als je die later opnieuw installeert.
- Controleer ook Berichten. Oude video's, foto's, GIF's en bijlagen kunnen ongemerkt oplopen tot meerdere gigabytes. Oudere gesprekken automatisch verwijderen hielp voorkomen dat dat zich opnieuw ophoopte.
Foto's bleken voor mij de grootste boosdoener te zijn. Apple's album Duplicaten vond nauwelijks iets, omdat mijn probleem geen exacte kopieën waren. Het ging om bijna identieke foto's, schermafbeeldingen, Live Photos en grote video's. Daarvoor ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken. Het groepeerde vergelijkbare opnamen, koos een voorgestelde beste foto, sorteerde video's op grootte, vond schermafbeeldingen waarvan ik was vergeten dat ze er waren, en kon onnodige Live Photos omzetten in stilstaande beelden. Dat maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Daarna maakte iCloud-foto's met Optimaliseer iPhone-opslag een groot verschil. De foto's op volledige grootte blijven in iCloud, terwijl de telefoon kleinere lokale versies bewaart totdat je ze opent. Ik merk er dagelijks nauwelijks iets van, maar het vermindert wel de ruimte die Foto's op het apparaat inneemt. Als iCloud niets voor jou is, kunnen Google Drive of Dropbox ook werken voor bestanden en video's, al vereisen die meer handmatig sorteerwerk.
De enige extra hardware die ik uiteindelijk kocht, was een externe flashdrive voor oudere foto's en video's die ik wilde bewaren maar niet de hele tijd op mijn telefoon hoefde te hebben staan. Als je een nieuwere USB-C-iPhone hebt, is dat nu een stuk makkelijker. Sommige drives werken ook met apps die video direct naar externe opslag kunnen opnemen. Zorg er wel voor dat de drive is geformatteerd in iets compatibels, zoals exFAT of APFS.
Ik ben blij dat ik niet met de opslagchip ben gaan rommelen. De telefoon opschonen, oudere dingen naar cloudopslag verplaatsen en een externe drive voor archieven bewaren loste het probleem op zonder het hele apparaat in gevaar te brengen. Ik zou die volgorde proberen voordat ik überhaupt aan een hardwaremod zou denken.
Het vervangen van een batterij en het upgraden van opslag zijn twee heel verschillende klussen, ook al klinken ze allebei als iets voor een reparatiewerkplaats. Voor een iPhone zou ik interne opslag als vast beschouwen, tenzij je al bereid bent de telefoon te verliezen. Het goedkopere aspect dat mensen vergeten, is dat waarschuwingen voor weinig opslag erger kunnen worden tijdens iOS-updates, back-ups en app-installaties, dus wacht niet tot er nog maar 500 MB vrij is. Maak een versleutelde back-up op een computer, verplaats grote video’s en controleer dan of Systeemdata erg groot is. Als dat zo is, kan een back-up, wissen en herstellen soms ruimte terugwinnen zonder iemand te betalen. Niet leuk, maar nog steeds een stuk minder riskant dan iemand de opslag van het logic board te laten los solderen.
Betaal niemand voor een iPhone-geheugenupgrade tenzij je het prima vindt om de telefoon als wegwerpartikel te behandelen. Veel van die aanbiedingen laten het klinken alsof je een laptop-SSD upgradet, maar bij een iPhone betekent het meestal dat een vastgesoldeerde opslagchip wordt verwijderd en vervangen, waarna de telefoon die nog moet accepteren. Dat valt ver buiten normaal reparatieterrein.
De verborgen adder onder het gras is data. Zelfs als de winkel de opslag kan upgraden, moet je ervan uitgaan dat je telefoon gewist terugkomt. Dus als de hele reden hiervoor is Ik wil niet het gedoe van het instellen van een nieuwe telefoon, dan bespaart het je misschien niet veel gedoe. Je hebt eerst nog steeds een goede back-up nodig, en als die back-up onvolledig is omdat de telefoon al te vol is, kun je eindigen met betalen voor een risicovolle ingreep en alsnog dingen kwijtraken.
Ik zou het geld en de moeite in deze volgorde besteden: maak een computerback-up, verwijder of exporteer grote video’s, wis app-caches waar de app dat toestaat, controleer WhatsApp-/Berichten-bijlagen en verplaats daarna foto’s naar iCloud of een externe schijf. Als dat nog steeds niet genoeg is, is een gebruikte iPhone met meer opslag meestal een veiligere aankoop dan de iPhone die je hebt aanpassen. Niet zo bevredigend als gewoon meer opslag toevoegen, maar de kans is een stuk kleiner dat een werkende telefoon in een baksteen verandert.
Het is niet echt een geheugenupgrade voor een iPhone. Mensen zeggen geheugen omdat dat de gebruikelijke term is, maar waar je eigenlijk doorheen raakt is opslagruimte, en Apple heeft dat ontworpen als een vast onderdeel van de telefoon.
Het vervelende is dat cloudopslag dat niet volledig verandert. iCloud, Google Photos, Dropbox, enz. kunnen verminderen wat lokaal wordt opgeslagen, maar je telefoon heeft nog steeds vrije ruimte nodig voor iOS-updates, app-updates, berichtendatabases, tijdelijke bestanden en downloads. Hetzelfde geldt voor een externe schijf: handig om oude video’s van de telefoon te verplaatsen, nutteloos om een iPhone van 64 GB zich dagelijks te laten gedragen als een iPhone van 256 GB.
Ik zou eerst wat ruimte vrijmaken voordat je iets anders doet. Geen enorm opruimproject, gewoon genoeg zodat de telefoon niet meer op het randje zit. Verwijder gedownloade Netflix-, Spotify- en podcastbestanden, haal oude offline kaarten weg, wis grote chatbijlagen en verplaats eerst de grootste video’s. Video’s zijn meestal de snelste winst omdat het verwijderen van een of twee meer ruimte kan vrijmaken dan rommelen met twintig kleine apps.
Als Foto’s het grootste probleem is, is het de moeite waard om de bibliotheek op te schonen voordat je betaalt voor meer cloudopslag. Iets als Clever Cleaner kan helpen met screenshots, vergelijkbare foto’s en grote video’s, maar ik zou nog steeds controleren wat het selecteert voordat je iets verwijdert. Geen enkele opruimapp moet worden behandeld als een magische knop als de foto’s belangrijk voor je zijn.
Voor het geld zou ik de opslagchipaanpassing vergelijken met het kopen van dezelfde generatie iPhone met meer opslagruimte, tweedehands of refurbished. Een aanpassing door een winkel lijkt op papier misschien goedkoper, maar zodra je rekening houdt met het gedoe van back-ups, risico, geen normale Apple-ondersteuning en een lagere doorverkoopwaarde, lijkt het niet meer op een eenvoudige upgrade. Als je huidige telefoon verder prima is, ruim hem dan op en blijf hem gebruiken. Als je daarna nog steeds voortdurend met opslagruimte worstelt, vervang hem dan door een model met meer opslag in plaats van te proberen van deze telefoon iets te maken waarvoor hij nooit gebouwd is.