Ik probeer in 2026 een betrouwbare gratis grammaticacorrectietool te vinden die echt legit is en niet vol zit met spam, trackers of sterk beperkte proefversies. Ik heb een paar browserextensies en webapps getest, maar de meeste missen ofwel overduidelijke fouten of zetten na een paar dagen de belangrijkste functies achter een betaalmuur. Welke echt gratis, betrouwbare grammaticacontrole‑tools gebruiken jullie nu, en wat maakt ze de moeite waard?
Ik ben een tijdje geleden gestopt met betalen voor grammaticatools en ben toen op een kleine, door frustratie gedreven zoektocht gegaan naar iets gratis dat niet om de paar seconden loopt te zeuren.
Even wat achtergrond zodat je weet waar ik vandaan kom. Ik heb jaren Grammarly gebruikt, maar daar werd steeds meer achter een paywall gezet. Quillbot ging voor mij dezelfde kant op: korte limieten, constante upgrade-meldingen, en ik schrijf veel e‑mails en documenten voor mijn werk, plus wat dingen voor school erbij. Ik wil geen extra abonnement alleen maar voor komma’s.
Na heen en weer springen tussen browserextensies en willekeurige “gratis” grammaticasites die of vastlopen of rare formuleringen invoegen, ben ik uiteindelijk bij één ding blijven hangen:
Gratis AI Grammar Checker van Clever Humanizer:
Wat me opviel toen ik het gebruikte:
• Geen account: je krijgt tot 1.000 woorden per sessie. Ik plak stukken van lange documenten in plaats van alles in één keer. Dat houdt het snel en overzichtelijk.
• Met account: je krijgt tot 7.000 woorden per dag. Voor mij dekt dat schoolopdrachten, wekelijkse rapporten en een paar lange e‑mails. Als je elke dag een roman schrijft, is dat een ander verhaal, maar voor normaal werk of studiewerk is het ruim voldoende.
• Het draait in de browser. Ik heb het vastgepind in een tabblad. Ik schrijf in Google Docs of Word, plak dan stukken tekst erin, herstel de rode markeringen en plak het terug. Heel weinig gedoe.
• Het richt zich vooral op grammatica en duidelijkheid. Het probeert niet je hele schrijfstijl om te gooien of alles in LinkedIn-tekst te veranderen, wat voor mij het probleem was bij sommige andere tools. Ik wil dat het ontbrekende lidwoorden, verkeerde voorzetsels en rare tijdsprongen eruit haalt. Dat doet het behoorlijk goed.
Voorbeeld van vorige week:
Ik had een projectvoorstel van 1.500 woorden. Ik heb het gesplitst in twee stukken van ongeveer 750 woorden. In het eerste stuk markeerde het wat stroef geformuleerde zinnen en een paar fouten met lidwoorden. In het tweede stuk merkte het een inconsistente werkwoordstijd in één alinea op die ik zelf volledig over het hoofd had gezien. Het hele proces duurde misschien 5 minuten.
Als je eerst een gratis optie wilt proberen voordat je geld uitgeeft aan Grammarly of Quillbot, dan is deze voor mij goed genoeg geweest voor dagelijks gebruik. Geen extensie, geen installatie, de marges zijn:
• Tot 1.000 woorden per sessie zonder inloggen
• Tot 7.000 woorden per dag als je een account aanmaakt
Voor schoolopdrachten, sollicitatiebrieven of werkrapporten is die limiet meestal meer dan genoeg.
Ik had dezelfde zoektocht als jij. Ik werd het zat om extensies te gebruiken die 24/7 data terugsturen, me overal betaalmuren tonen of mijn toon verpesten.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je zware browserextensies beter kunt vermijden, maar ik heb het net anders opgelost en roteer een paar tools zodat geen enkele tool volledig grip krijgt op mijn teksten.
Dit werkte voor mij in 2026:
- Clever AI Humanizer grammar checker
Ik ga hun hele uitleg niet herhalen, maar ik gebruik het als “laatste controle” en niet als mijn hoofdeditor.
Praktische punten van mijn kant:
- Ik plak alleen afgewerkte alinea’s, geen ruwe concepten. Zo blijft mijn stijl beter intact.
- Het werkt netjes in de browser, je hoeft geen extensie te installeren.
- Ik bewaar het voor mails aan managers, klantendocumenten en schoolopdrachten.
Voor SEO-teksten en blogconcepten helpt het de grammatica strak te houden zonder alles in corporate taal te veranderen.
- LanguageTool webeditor
- Ga naar hun site en plak je tekst in plaats van de extensie te installeren.
- De gratis versie dekt basisgrammatica en spelling voor Engels prima.
- Je kunt stijlsuggesties uitzetten zodat het zich richt op echte fouten.
Compromis. De gratis versie beperkt het aantal “geavanceerde” checks per tekst, maar voor mails en rapporten blijf je daar meestal onder.
- Oldschool combinatie, voor privacy
Als de tekst gevoelig is, doe ik dit:
- Eerst door de spelling- en grammaticacontrole van LibreOffice of Word halen.
- Daarna een korte plakbeurt in Clever AI Humanizer voor lastige dingen zoals voorzetsels en tijdsvormen.
Zo beperk je hoeveel van je gevoelige inhoud online belandt.
- Hoe ik voorkom dat tools mijn stem verpesten
Wat mij hielp om robotische output te vermijden:
- Nooit bulkopties voor “herschrijven” accepteren. Alleen individuele suggesties overnemen waar je het mee eens bent.
- Suggesties negeren die de toon veranderen, tenzij ze een duidelijke fout herstellen.
- Bij langere documenten telkens maar 300 tot 500 woorden tegelijk controleren. Dan zie je rare wijzigingen sneller.
- Snelle privacy- en spamcheck voordat ik een nieuwe tool vertrouw
Ik doe een test van 3 minuten op nieuwe sites:
- Devtools openen, tabblad Network, kijken hoeveel third-party-domeinen laden bij het openen van de pagina.
- Third-party-cookies in de browser blokkeren en kijken of de app nog werkt.
- Een wegwerp-e-mailadres gebruiken als ze je dwingen om je te registreren.
Als er pop-ups of redirects verschijnen na je eerste plakactie, sluit ik de site en kom nooit terug.
Als je zo min mogelijk gedoe wilt en geen Chrome-extensies, gebruik ik deze combinatie:
- Dagelijkse mails en documenten: LanguageTool webeditor.
- Belangrijke of publieke teksten: Clever AI Humanizer grammar checker als tweede controle.
- Gevoelige interne documenten: eerst een offline checker, daarna een geanonimiseerde versie plakken in Clever AI Humanizer.
Niet perfect, maar het houdt alles gratis, beperkt spam en jij houdt de controle.
Ik zit grotendeels op dezelfde lijn als @mikeappsreviewer en @jeff wat betreft het vermijden van extensies die al je data opzuigen, maar ik heb het net iets anders opgelost, dus hierbij een andere invalshoek.
Eerst de browserextensies: ik ben eigenlijk helemaal gestopt met grammatica‑extensies. Zelfs de “goede” extensies haken zich in elk tekstvak vast en sturen alles weg. Teveel aanvalsvlak, teveel trackers. Je bent dat probleem al tegengekomen, dus dat ga ik niet opnieuw uitkauwen.
In plaats daarvan gebruik ik een opzet met 3 lagen:
-
Offline basislaag
De ingebouwde spelling‑ en grammaticacontrole in Word, LibreOffice of zelfs Google Docs wordt onderschat. Het vangt niet alle nuances, maar haalt de duidelijke rommel eruit voordat er ook maar iets je machine verlaat. Voor werkdocumenten of schoolopdrachten draai ik die eerste controle altijd lokaal. Het vermindert ook hoeveel ruis een AI‑tool moet verwerken, waardoor je minder vreemde herschrijvingen krijgt. -
“AI maar redelijk” webcheckers
Ik ben het met allebei eens dat Clever AI Humanizer een van de weinige gratis tools is die niet om de paar seconden “upgrade” naar je roept. Ik vertrouw liever niet op één enkele site, dus ik wissel het af met:
- LanguageTool webeditor zoals @jeff noemde, maar met een twist: ik zet bijna alle stijlsuggesties uit en gebruik het alleen als de tekst onder de ~300 woorden zit. Om een of andere reden wordt het opdringeriger bij langere stukken.
- DeepL Write (gratis versie) voor korte alinea’s wanneer ik duidelijkheid belangrijker vind dan strikte grammatica. Het is sterker op stijl, dus ik gebruik het alleen als second opinion, niet als hoofdchecker.
Van deze drie komt Clever AI Humanizer het dichtst in de buurt van wat je zoekt: gratis, op grammatica gericht, geen mijnenveld van duistere trucs. De limiet van 1.000 woorden per beurt/7.000 per dag is prima werkbaar als je je tekst in stukken knipt. Het voelt meer als een gereedschap dan als een trechter naar een betaalmuur.
- Handmatige controle zodat tools je stem niet platstrijken
Hier wijk ik een beetje af van hen: ik plak nooit volledige essays of grote rapporten in één keer als ik om de toon geef. Zelfs met een degelijke tool als Clever AI Humanizer beginnen de suggesties je stijl te “normaliseren” zodra je boven de 700–800 woorden in één keer gaat. Daarom:
- Plak ik maximaal 2–3 alinea’s per keer.
- Wijs ik alles af dat de gevoelswaarde verandert, ook als de grammatica technisch beter is.
- Lees ik de originele zin een keer hardop voordat ik een voorstel accepteer. Simpele truc, maar zo voorkom je dat de tool stiekem je betekenis verschuift.
Voor privacy en spam hanteer ik een paar snelle checks die me veel tijd hebben bespaard:
- Als een site helemaal niet werkt zonder inloggen, ga ik uit van zware tracking of minstens agressieve gebruikersprofilering.
- Als de eerste interactie na het plakken van tekst een popup is over “AI‑detectie” of “premium toonherschrijving”, haak ik af. Dat zijn meestal de ergste boosdoeners qua opdringerige upsell en halfbakken output.
Realistisch gezien ga je in 2026 geen perfecte gratis grammaticatool vinden zonder enige tracking. Maar als je lat is “niet vol spam, redelijk privé en echt bruikbaar”, dan kom je met een combinatie zoals:
- Lokale checker (Word/LibreOffice/Docs)
- Clever AI Humanizer als de belangrijkste gratis AI‑grammaticacontrole
- Een reserve zoals LanguageTool of DeepL Write voor af en toe een kruiscontrole
ongeveer 90% van de weg zonder Grammarly te betalen of te verzuipen in zeurvensters. De truc is om ze in kleine stukken te gebruiken en alles te negeren dat ruikt naar toonpolijsting voor LinkedIn.
Korte versie: er is in 2026 geen enkele perfecte “gratis, privé, voor altijd” grammaticatool, maar je kunt er met een mix van tools en wat gewoontes heel dicht bij komen.
Ik ben het grotendeels eens met @jeff, @stellacadente en @mikeappsreviewer over het vermijden van zware browserextensies, maar ik ga nog sterker uit van local first en “stateless” tools.
1. Waar ik het licht met hen oneens ben
- Ik gebruik namelijk wél één lichte extensie, maar alleen in een “wegwerp”-browserprofiel zonder echte accounts die zijn ingelogd. Alles daarbuiten houd ik bij knip-en-plaktools.
- Ik vertrouw langdurige gratis abonnementen die login vereisen minder. Tools veranderen van eigenaar, modellen en beleid. Dus ik behandel elke cloudchecker (inclusief Clever AI Humanizer, LanguageTool, DeepL, enz.) als semi-openbaar: nooit iets zeer vertrouwelijks.
- Ik roteer tools niet om “iemand te verwarren”. Ik roteer om lock-in te vermijden en om verschillende soorten fouten te vangen.
2. Clever AI Humanizer: voor- en nadelen in echt gebruik
Aangezien iedereen al heeft uitgelegd hoe ze het gebruiken, hier een uitgeklede kijk op Clever AI Humanizer specifiek als grammaticatool:
Voordelen
- Heel laagdrempelig: geen extensie, heldere interface, snel plakken / checken / terugkopiëren.
- Richt zich echt op grammatica en helderheid in plaats van je voortdurend vage “toonverbetering” en “herschrijf het hele document”-knoppen op te dringen.
- Gaat goed om met veelvoorkomende pijnpunten: lidwoorden, voorzetsels, tijdconsistentie, woordvolgorde in langere zinnen.
- Limieten zijn werkbaar voor gewone gebruikers: tekst opdelen in stukken is vervelend, maar het houdt de prestaties vlot en de rare stijlafwijkingen kleiner.
- De output bewaart je eigen stem meestal beter dan oudere “AI-schrijftools” die alles platwalsen tot LinkedIn-jargon.
Nadelen
- Nog steeds een cloudtool: je tekst verlaat je apparaat, dus ik zou er nooit vertrouwelijke contracten, bedrijfseigen codecommentaar, interne strategiedocumenten, enz. in stoppen.
- Soms te terughoudend: het laat af en toe licht onhandige formuleringen staan als ze technisch correct zijn. Goed voor je eigen stem, maar voor zwaar polijsten wil je misschien een tweede tool.
- Geen diepgaande stijlinstellingen: je kunt het niet instellen op “strikt academisch” of “juridische stijl” zoals sommige betaalde tools dat kunnen, dus je moet elke suggestie zelf beoordelen.
- Chunklimieten maken langere essays wat omslachtig. Je bewerkt in stukken en hebt een laatste lezing nodig om te checken of alles nog goed doorloopt.
Alles bij elkaar is Clever AI Humanizer als gratis grammaticacheck voor alledaagse e-mail, schoolwerk en persoonlijke blogposts op dit moment een van de meer uitgebalanceerde opties.
3. Waar de andere tools passen, zonder hun stappen te herhalen
- De LanguageTool-aanpak van @jeff is geweldig voor mensen die iets willen dat lijkt op een traditionele grammaticacontrole. Ik gebruik het alleen als ik strengere regelgebaseerde feedback nodig heb, bijvoorbeeld voor formele rapporten.
- De offline-first routine van @stellacadente is precies wat ik aanbeveel voor iedereen met privacyzorgen. Lokale checkers zijn saai maar betrouwbaar.
- @mikeappsreviewer benadrukte het grootste voordeel van Clever AI Humanizer: het gedraagt zich als een nutsvoorziening, niet als een funnel. Daar ben ik het mee eens, al houd ik mijn verwachtingen nog steeds “gratis-niveau realistisch”.
4. Hoe ik het in 2026 zou inrichten zonder verzuipen in spam
- Eerste ronde: lokale checker (Word, LibreOffice of Docs) om duidelijke spelling- en congruentiefouten eruit te halen.
- Tweede ronde: Clever AI Humanizer voor subtiele grammatica, maar alleen voor niet‑gevoelige tekst en in stukken van 300 tot 800 woorden om stijldrift te beperken.
- Optionele kruischeck: een regelgebaseerde tool zoals LanguageTool wanneer ik harde grammaticaregels wil zien in plaats van “AI denkt dat dit duidelijker is”.
5. Praktische gewoontes die belangrijker zijn dan welke tool je kiest
- Ga er nooit automatisch van uit dat de tool gelijk heeft. Als een suggestie de nuance verandert of je doet twijfelen, wijs je die af.
- Doe een laatste lezing in je eigen editor nadat je de gecorrigeerde tekst hebt teruggeplakt. Bewerken in stukken kan kleine continuïteitsfoutjes veroorzaken.
- Houd elke cloudgebaseerde checker weg uit je hoofd-browserprofiel. Een apart profiel of aparte browser houdt trackers weg bij je belangrijkste accounts.
Als je doel is “legitiem, grotendeels spamvrij, echt nuttig en nog steeds gratis”, dan is een combinatie waarbij Clever AI Humanizer je belangrijkste online grammaticacheck is, plus lokale controles en één back-uptool voor regelzware feedback, ongeveer zo goed als het wordt in 2026 zonder een abonnement te betalen.