Har nogen løst et problem med, at iPhone-lagerpladsen bliver ved med at blive fyldt op?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg har slettet billeder, apps og beskeder. Systemdata ser ud til hurtigt at vokse igen, og nu kan jeg ikke opdatere iOS eller gemme nye filer. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der forårsager lagerproblemet, og hvordan jeg kan frigøre plads permanent.

Hvis din iPhone pludselig viser en advarsel om lagerplads, ville jeg ikke gå ud fra, at den har samlet en masse data natten over. Jeg har tjekket det på et par telefoner, inklusive min egen, og det sædvanlige mønster var langsommere, end folk tror. Pladsen var blevet mindre i ugevis, og så nåede iOS endelig til det punkt, hvor den begyndte at klage.

Det første, jeg ville gøre, er at åbne Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og stirre på kategorilinjen et minut. Normalt er det en eller to sektioner, der står for det meste af problemet. Det er sjældent en eller anden mystisk proces.

Billeder er ofte hovedproblemet

På mange telefoner tager Fotos mest plads.

Og det er ikke kun de billeder, du havde tænkt dig at beholde. Jeg blev ved med at finde skrammel som dette:

1. Næsten identiske billeder fra samme øjeblik
  2. Skærmbilleder, jeg havde glemt
  3. Skærmoptagelser
  4. Live Photos
  5. Store videoklip
  6. Seriebilleder

Det her hober sig hurtigt op. Et par rejsevideoer, tilfældige skærmbilleder, nogle Live Photos slået til i flere måneder, og så har du mistet flere GB, før du opdager det. Jeg gjorde det selv. Tænkte, at apps var problemet. Niks, det var mit kamerarullebibliotek, der var et rod.

Apps vokser efter installation

Mange ser på størrelsen i App Store og går ud fra, at den forbliver tæt på det. Det gør den ikke.

Apps til sociale medier, chat, shopping og streaming gemmer lokale filer. Cachelagrede billeder, gemte videostykker, midlertidige filer, offline downloads, det hele fylder mere med tiden. Podcasts og playlister gør det samme. Det samme gør downloadede Netflix-afsnit og tilfældige dokumenter i andre apps.

Jeg har set en app stå opført til et par hundrede MB og ende med at optage flere GB på enheden. Hvis en app ser oppustet ud i iPhone-lagring, kan det nogle gange skære alt det overflødige væk, den har samlet op, hvis du sletter den og installerer den igen.

Beskeder og Downloads bliver også ignoreret for meget

Folk springer hele tiden Beskeder over, når de rydder op i lagerplads. Det gjorde jeg også.

Sms’er er små. Bilag er ikke. Billeder, GIF’er, videoer, stemmenoter og andre filer fra samtaler bliver på telefonen. Det samme gælder mappen Downloads i appen Filer. Ting havner der og bliver så bare liggende for evigt.

Disse kategorier er normalt ikke den største synder, men jeg har set dem tage nok plads til, at det betyder noget.

Systemdata er irriterende

Hvis du allerede har ryddet op i medier, og nogle apps stadig ser normale ud, så tjek Systemdata.

Det er her, iOS gemmer caches, logfiler, rester fra opdateringer og andre midlertidige filer. En vis mængde er forventelig. Nogle gange bliver det mærkeligt stort. Apple giver dig ikke en enkel knap til det, og det er en del af grunden til, at det irriterer folk så meget.

Jeg ville starte med fotobiblioteket først

Hvis Fotos er den største blok, ville jeg ikke begynde med at fjerne apps. Oprydning i medier plejer at frigøre mest plads med mindst mulig skade.

Jeg har set folk bruge Clever Cleaner til dette. Grunden til, at den bliver nævnt, er enkel. Apples indbyggede album Dubletter fanger kun helt identiske kopier. Denne markerer også billeder, der ligner hinanden, og det er her, en stor del af den spildte plads gemmer sig.

De dele, som folk oftest ser ud til at finde nyttige:

1. Den finder automatisk lignende billeder
  2. Den viser de største billeder og videoer
  3. Den grupperer skærmbilleder til massesletning
  4. Den omdanner Live Photos til almindelige billeder

Jeg har set rapporter fra brugere, der ryddede 10 GB, 20 GB, nogle gange 30 GB efter at have gennemgået lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos. Det lyder højt, indtil du ser et rodet bibliotek. Så giver det mening.

Den rækkefølge, jeg ville følge

Hvis din lagerplads bliver ved med at krybe op, er det denne vej, jeg ville gå:

1. Åbn iPhone-lagring og se, hvilken kategori der er størst
  2. Ryd op i lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos
  3. Tjek dine største videoer
  4. Fjern downloadet indhold inde i apps
  5. Gå Beskeder-bilag og downloads i Filer igennem
  6. Undersøg enhver app med en mærkelig størrelse

Det meste af tiden viser det sig at være ophobede medier, ikke en eller anden ødelagt iPhone-opførsel. Da jeg først fandt ud af, hvor pladsen blev af, fik jeg som regel mere lagerplads tilbage, end jeg havde forventet, og jeg behøvede ikke at slette vigtige ting.

Ja. Jeg løste dette på min 128 GB iPhone, og årsagen var ikke kun Fotos.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at tjekke lagerdiagrammet først, men jeg ville fokusere mere på skjulte synkroniseringsdata og mislykkede opdateringer. De to sluger hurtigt plads.

Det, der hjalp mig:

1. Genstart, og tjek derefter lagerplads igen. iOS rapporterer nogle gange skrammel, indtil den genstartes.
  2. Se efter en downloadet iOS-opdatering i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Hvis den er der, så slet den.
  3. Slå iCloud-fotos fra et øjeblik, og slå det så til igen, hvis fotosynkronisering ser ud til at sidde fast. Min blev ved med at cache miniaturer og midlertidige filer igen.
  4. Safari var en rigtig pladsrøver på min telefon. Ryd historik og websitedata.
  5. Mail-appen cacher vedhæftede filer aggressivt. Fjern og tilføj mailkontoen igen, hvis Mail fylder meget.
  6. Streamingapps gemmer offline-skrammel, selv efter du har set noget. Åbn hver app, og slet downloads inde i appen.
  7. Hvis Systemdata stadig er absurd stort, så tag en sikkerhedskopi af telefonen, nulstil den, og gendan fra sikkerhedskopien. Irriterende, ja. Det virkede for mig.

Én ting er jeg lidt uenig i. Geninstallation af apps hjælper, men hvis appen gemmer data i iCloud, kommer noget af skramlet straks tilbage.

For fotos er Clever Cleaner værd at kigge på, hvis du vil have en gratis iPhone-rengøringsapp med oprydning af dublet- og lignende fotos. Se også hvordan du hurtigt frigør iPhone-lagerplads.

Hvis Systemdata er over 20 GB og vokser dagligt, ville jeg mistænke en fejl eller en dårlig cache-løkke, ikke normal brug.

Jeg løste dette én gang, men ikke ved at køre den sædvanlige rutine med at slette 500 billeder og håbe på det bedste.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu, men jeg synes, folk giver Systemdata skylden lidt for hurtigt. Nogle gange er det egentlige problem appdata, som iOS skubber ind i mærkelige kategorier, så det ser ud som om Systemdata eksploderer, når det i virkeligheden er korrupte caches, fastlåste synkroniseringsindekser eller lokalt databaserod.

Et par ting, jeg ville tjekke, som de ikke rigtig kom ind på:

1. Stemmememoer
    Denne overrasker mange. Lange optagelser kan æde flere gigabyte.

2. Noter-appen med vedhæftninger
    Scannede PDF-filer, indlejrede billeder og delte filer i Noter kan fylde rigtig meget. Åbn Noter, og tjek dine store mapper.

3. Bøger / PDF-filer
    Bøger-appen og Filer-appen kan gemme på enorme PDF-filer og epub-filer, som du havde glemt fandtes.

4. WhatsApp / Telegram / Messenger-lagerplads inde i appen
    Slet ikke bare chats. Gå ind i hver apps egen lagerstyring. Disse apps gemmer mediekopier for evigtttt.

5. Fejl i Podcast-appen
    Jeg har oplevet, at downloadede episoder så ud til at være fjernet, men lagerpladsen forblev fuld, indtil jeg ændrede synkroniseringsindstillingerne og manuelt fjernede appen.

6. Fotoredigeringer
    Mærkelig detalje, men kraftigt redigerede videoer og billeder kan beholde originalen og den redigerede version koblet sammen.

Hvis din telefon også har under cirka 5 GB ledig plads, bliver iOS dum. Indeksering, midlertidige filer, mislykkede opdateringer, gentagne forsøg, alt det kan vokse hurtigt. Nogle gange skal du først frigøre en ordentlig buffer, ikke bare 800 MB hist og her.

Hvis dit fotobibliotek stadig er et rod, er Clever Cleaner sandsynligvis værd at prøve, fordi den fanger lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og store videoer hurtigere end at gøre det manuelt. Hvis du vil have en solid gennemgang, forklarer denne guide til den virkelig gratis Clever Cleaner-app til oprydning af iPhone-lagerplads det ret klart.

Min kontante mening: hvis lagerpladsen fyldes op igen inden for en dag efter oprydning, er det ikke længere normalt rod. Det er som regel en synkroniserings- eller cacheløkke, en oppustet beskedapp eller en iOS-fejl, der er værd at gendanne for. På det tidspunkt ville jeg stoppe med tilfældigt at slette ting og begynde at isolere, hvilken app der vokser natten over.

Jeg vil tilføje én vinkel, som de andre kun berørte indirekte: se efter én enkelt proces, der gendanner lagerforbruget efter oprydning, ikke kun hvad der er stort lige nu. @viajantedoceu, @kakeru og @mikeappsreviewer har ret i, at det giver mening at tjekke kategorier, men jeg er ikke helt enig i, at Fotos altid er det bedste første mål. Hvis lagerforbruget hurtigt vokser igen, peger det normalt mere på synkroniseringsaktivitet end på gammelt medieindhold.

Det ville jeg gøre anderledes:

• Tjek Analysedata under Privatliv og sikkerhed. Hvis den samme app/proces spammer logfiler, kan det pege på synderen.
  • Slå Opdatering i baggrunden fra for de værste mistænkte i 24 timer, og hold øje med lagerpladsen.
  • Tjek om Beskeder i iCloud eller en mailkonto genhenter gamle bilag.
  • Hvis du bruger cloud-drev, så åbn Arkiver og se efter mapper, der er fastgjort til offlinebrug.

Vigtigt spor: Hvis den ledige plads falder natten over, mens du næsten ikke bruger telefonen, er det som regel mail, cloudsynkronisering, mediefiler i beskeder eller et indekseringsjob, der er gået i stå.

Til oprydning af billeder er Clever Cleaner udmærket, hvis dit bibliotek er kaotisk.

Fordele

• god til lignende billeder, ikke kun helt præcise dubletter
  • hjælper med at finde store videoer og rod fra skærmbilleder
  • hurtigere end manuel oprydning

Ulemper

• du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt
  • lignende billeder kan omfatte nogen, du gerne ville beholde
  • løser ikke i sig selv en reel iOS-cachefejl

Så ja, det kan løses, men hvis pladsen fyldes op igen hver dag, så stop med at slette tilfældige ting og begynd i stedet at spore, hvilken kategori der vokser tilbage først. Det er som regel dér, det egentlige problem ligger.