Min harddisk holdt pludselig op med at dukke op, efter at jeg flyttede nogle vigtige filer, og nu kan jeg ikke få adgang til flere års billeder, arbejdsdokumenter og sikkerhedskopier. Jeg har prøvet forskellige kabler og en anden computer, men den vil stadig ikke åbne. Jeg har virkelig brug for hjælp til muligheder for datagendannelse fra harddisken, hvad jeg bør undgå at gøre som det næste, og om det lyder som noget, jeg selv kan løse, eller om jeg har brug for en professionel service.
At miste filer fra en HDD føles hurtigt virkelig skidt. Jeg havde engang en, der begyndte at opføre sig mærkeligt midt i et job med kopiering af billeder, og så begyndte mapper at dukke op som tomme. Hvis dit drev opfører sig underligt, så stop med at skrive til det med det samme. Ingen downloads. Ingen app-installationer. Ingen flytning af filer rundt. Hver skrivning giver gamle data mindre plads til at overleve.
Se først på selve drevet, før du kører noget som helst.
Hvis du hører kliklyde, skraben, opstarts-sløjfer, eller drevet hele tiden forsvinder fra systemet, så behandl det som et hardwareproblem. Det samme gælder, hvis det er langsomt i flere minutter, får Stifinder til at fryse, eller forsvinder og kommer tilbage. Jeg ville også tjekke S.M.A.R.T.-status med et diskværktøj eller en gendannelsesapp. Dårlige sektorer, læsefejl og advarsler om drevets tilstand betyder noget her.
Hvis HDDen stadig kan åbnes, og du kan gennemse den, så start med de nemme ting.
Tjek Papirkurv. Det lyder åbenlyst, ja, men jeg har set folk overse det og bruge en time på at scanne efter filer, de slettede ved et uheld.
Tjek derefter sikkerhedskopier, du allerede har glemt, at du havde:
- Filhistorik på Windows
- Tidligere versioner på Windows
- Time Machine på Mac
- Cloud-sikkerhedskopier som OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud
Mange cloud-tjenester gemmer slettede elementer i deres egen papirkurv i 30 dage, nogle gange længere. Det er værd at tjekke, før du gør noget mere omfattende.
Hvis der ikke er sikkerhedskopier, så gå videre til gendannelsessoftware. Jeg har haft ret god erfaring med Disk Drill. Det er en af de lettere løsninger at bruge til slettede filer, formaterede HDDer, beskadigede partitioner og RAW-drev. Forhåndsvisningen af filer hjælper virkelig meget, fordi du hurtigt kan se, om tingene kan bruges eller allerede er ødelagt.
Det ville jeg gøre:
- Tilslut HDDen til din computer.
- Installer Disk Drill på et andet drev.
- Åbn det, og vælg HDDen med problemet.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis det, den finder.
- Gendan filer til en anden disk, aldrig tilbage til den samme HDD.
En lille ting, men vigtig. Hvis drevet bliver mere støjende under scanningen, kobler fra igen og igen, eller får hele computeren til at låse, så stop. Pres ikke videre. På det tidspunkt ligner det mere en mekanisk fejl, og forsøg på hjemmegendannelse har det med at gøre problemet værre.
Hvis drevet ikke vises i Diskhåndtering på Windows eller Diskværktøj på Mac, er softwaregendannelse ikke mit første træk. Her er jeg lidt uenig med @mikeappsreviewer. En scanning af et drev med ustabil hardware gør nogle gange tingene værre.
Gør dette først.
- Tjek, om drevet vises med den korrekte størrelse i BIOS eller UEFI.
- På Windows skal du åbne Diskhåndtering. Se, om det vises som ikke-allokeret, RAW eller offline.
- På Mac skal du tjekke Systemoplysninger, derefter USB eller SATA, og Diskværktøj.
- Hvis det vises der, skal du først lave et sektor-for-sektor-image. Brug ddrescue, hvis du kender Linux, eller et kloningsværktøj fra en bootbar USB. Gendan fra imaget, ikke fra det fejlramte drev.
- Hvis det ikke vises nogen steder, så spring gør-det-selv over og gå til et laboratorium.
Laboratorier er dyre, men hvis dataene betyder noget, er det her, du stopper med at pille ved det. Gendannelse i renrum koster ofte fra nogle få hundrede til over $1,500, nogle gange mere. Defekte læsehoveder eller firmwareproblemer kræver værktøjer, som hjemmebrugere ikke har.
Hvis drevet er synligt nok til at blive klonet eller scannet, er Disk Drill fint til filgendannelse efter imaging. Gendan til en anden disk. Aldrig tilbage til den samme.
Tjek også dine flyttede filer i kilde- og destinationsstien. Nogle filflytninger fejler midt i overførslen og efterlader data delt mellem begge placeringer. Har set det mere end én gang.
For en enkel gennemgang dækker denne videoguide til gendannelse af harddiskfiler det grundlæggende ret godt.
Hvis det ikke vises på flere maskiner efter en filflytning, ville jeg stoppe med at tænke manglende filer og i stedet først tænke kabinet, strøm eller filsystemkorruption. Er lidt uenig med @mikeappsreviewer her, fordi folk springer alt for hurtigt direkte til gendannelsesscanninger, og det kan spilde tid, hvis problemet bare er USB-brokortet i det eksterne kabinet.
Et par ting jeg ville prøve, som ikke rigtig blev dækket:
- Hvis det er en ekstern HDD, så tag den ud af kabinettet, hvis muligt, og tilslut det bare drev direkte via SATA eller med en dock, du ved virker.
- Tjek Enhedshåndtering i Windows under Diskdrev og også Hændelsesfremviser for diskfejl.
- På Mac, tjek om det vises i
diskutil listfra Terminal, selv hvis Finder ignorerer det. - Hvis drevet registreres, men ikke vil monteres, så kør ikke reparationsværktøjer først, hvis dataene er vigtige. De kan også gøre tingene værre.
Hvis det faktisk monteres, selv kortvarigt, så kopier de mapper, der er sværest at erstatte, først, ikke alt. Billeder, dokumenter, klientarbejde, sikkerhedskopier, de ting du ikke kan erstatte. Prioritering betyder noget.
Hvis filsystemet er beskadiget, men drevet stadig kan læses, er Disk Drill en ret solid mulighed derefter. Jeg ville bruge det til gendannelse fra et drev, der vises, men ikke kan åbnes ordentligt, især når filer blev flyttet, og mappeposter blev ødelagt. Gendan bare til en anden disk, selvfølgelig.
Også denne tråd om anbefalinger til den bedste software til gendannelse af harddiskdata er værd at skimme, da folk sammenligner værktøjer til døde, korrupte og ulæselige drev.
Hvis drevet er helt fraværende i BIOS, Diskhåndtering og via direkte SATA, ville jeg stoppe gør det selv der. Det er som regel laboratoriearbejde.