Min harddisk sluttet plutselig å vises etter at jeg flyttet noen viktige filer, og nå får jeg ikke tilgang til mange års bilder, arbeidsdokumenter og sikkerhetskopier. Jeg har prøvd forskjellige kabler og en annen datamaskin, men den vil fortsatt ikke åpnes. Jeg trenger virkelig hjelp med alternativer for datagjenoppretting fra harddisk, hva jeg bør unngå å gjøre videre, og om dette høres ut som noe jeg kan fikse selv eller om jeg trenger en profesjonell tjeneste.
Å miste filer fra en HDD føles fort skikkelig dårlig. Jeg hadde en som begynte å oppføre seg rart midt under en kopieringsjobb med bilder, og så begynte mapper å dukke opp som tomme. Hvis disken din oppfører seg merkelig, slutt å skrive til den med en gang. Ingen nedlastinger. Ingen appinstallasjoner. Ikke flytt filer rundt. Hver skriving gir gamle data mindre plass til å overleve.
Se først på selve disken før du kjører noe som helst.
Hvis du hører klikkelyder, skraping, oppstartsløkker, eller disken stadig forsvinner fra systemet, behandle det som et maskinvareproblem. Det samme gjelder hvis den bruker flere minutter på å svare, fryser Filutforsker, eller forsvinner og kommer tilbake. Jeg ville også sjekket S.M.A.R.T.-status med et diskverktøy eller gjenopprettingsapp. Dårlige sektorer, lesefeil og helseadvarsler er viktige her.
Hvis HDD-en fortsatt åpner seg og du kan bla gjennom den, start med det enkle.
Sjekk Papirkurven. Høres åpenbart ut, ja, men jeg har sett folk overse det og bruke en time på å skanne etter filer de slettet ved et uhell.
Sjekk så sikkerhetskopier du allerede hadde glemt at du hadde:
- Filhistorikk på Windows
- Tidligere versjoner på Windows
- Time Machine på Mac
- Skysikkerhetskopier som OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud
Mange skytjenester beholder slettede elementer i sin egen papirkurv i 30 dager, noen ganger lenger. Verdt å sjekke før du gjør noe tyngre.
Hvis sikkerhetskopiene ikke er der, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt ganske grei erfaring med Disk Drill. Det er et av de enklere alternativene å bruke for slettede filer, formaterte HDD-er, skadede partisjoner og RAW-disker. Filforhåndsvisningen hjelper veldig mye, siden du raskt kan se om innholdet er brukbart eller allerede ødelagt.
Dette ville jeg gjort:
- Koble HDD-en til datamaskinen.
- Installer Disk Drill på en annen disk.
- Åpne det og velg HDD-en med problemet.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett filer til en annen disk, aldri tilbake til samme HDD.
Liten ting, men viktig. Hvis disken blir høyere under skanningen, kobler fra om og om igjen, eller låser hele datamaskinen, stopp. Ikke press deg gjennom det. Da ser det mer ut som en mekanisk feil, og forsøk på hjemmegjenoppretting har en tendens til å gjøre rotet verre.
Hvis stasjonen ikke vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac, er programvaregjenoppretting ikke mitt første valg. Der skiller jeg meg litt fra @mikeappsreviewer. En skanning av en stasjon med ustabil maskinvare gjør noen ganger ting verre.
Gjør dette først.
- Sjekk om stasjonen vises med riktig størrelse i BIOS eller UEFI.
- På Windows åpner du Diskbehandling. Se om den vises som ikke allokert, RAW eller frakoblet.
- På Mac sjekker du Systeminformasjon, deretter USB eller SATA, og Diskverktøy.
- Hvis den vises der, lag først et sektor-for-sektor-avbildning. Bruk ddrescue hvis du kan Linux, eller et kloningsverktøy fra en oppstartbar USB. Gjenopprett fra avbildningen, ikke fra den sviktende stasjonen.
- Hvis den ikke vises noe sted, hopp over gjør-det-selv og gå til et laboratorium.
Laboratorier er dyre, men hvis dataene betyr noe, er dette stedet du slutter å tukle med den. Gjenoppretting i renrom koster ofte fra noen hundre til over $1,500, noen ganger mer. Defekte lesehoder eller fastvareproblemer krever verktøy hjemmebrukere ikke har.
Hvis stasjonen er synlig nok til å klones eller skannes, er Disk Drill greit for filgjenoppretting etter avbildning. Gjenopprett til en annen disk. Aldri tilbake til den samme.
Sjekk også de flyttede filene dine på kilde- og målbanen. Noen filflyttinger mislykkes midt i overføringen og etterlater data delt mellom begge plasseringene. Har sett det mer enn én gang.
For en enkel gjennomgang dekker denne videoveiledningen for gjenoppretting av harddiskfiler det grunnleggende ganske bra.
Hvis den ikke vises på flere maskiner etter at filer ble flyttet, ville jeg sluttet å tenke manglende filer og heller begynt å tenke kabinett, strøm eller filsystemkorrupsjon først. Er litt uenig med @mikeappsreviewer her, fordi folk hopper altfor fort rett til gjenopprettingsskanninger, og det kan kaste bort tid hvis problemet bare er USB-brobrikken i det eksterne kabinettet.
Et par ting jeg ville prøvd som ikke egentlig ble dekket:
- Hvis det er en ekstern HDD, ta den ut av kabinettet hvis mulig og koble selve disken direkte til med SATA eller med en dokkingstasjon du vet fungerer.
- Sjekk Enhetsbehandling i Windows for å se om den ligger under Diskstasjoner, og også Hendelsesliste for diskfeil.
- På Mac, sjekk om den vises i
diskutil listfra Terminal selv om Finder ignorerer den. - Hvis disken oppdages men ikke vil monteres, ikke kjør reparasjonsverktøy først hvis dataene er viktige. De kan også gjøre ting verre.
Hvis den faktisk monteres, om så bare kort, kopier de mappene som er mest uerstattelige først, ikke alt. Bilder, dokumenter, klientarbeid, sikkerhetskopier, tingene du ikke kan erstatte. Prioritering betyr noe.
Hvis filsystemet er skadet men disken fortsatt er lesbar, er Disk Drill et ganske solid alternativ etter det. Jeg ville brukt det for å gjenopprette fra en disk som vises men ikke åpnes ordentlig, spesielt når filer ble flyttet og katalogoppføringer ble rotet til. Bare gjenopprett til en annen disk, åpenbart.
Denne tråden om anbefalinger for programvare til gjenoppretting av data fra harddisk er også verdt å skumme gjennom siden folk sammenligner verktøy for døde, korrupte og uleselige disker.
Hvis disken er helt fraværende i BIOS, Diskbehandling og direkte SATA, ville jeg avsluttet gjør det selv der. Det er vanligvis lab-territorium.