Herstel verloren PST-bestand uit Outlook 2019

Mijn Outlook 2019 PST-bestand lijkt te zijn verdwenen na een systeemprobleem, en nu heb ik geen toegang meer tot belangrijke e-mails, contactpersonen en gearchiveerde gegevens. Ik heb de gebruikelijke locaties van Outlook-gegevensbestanden gecontroleerd, maar ik kan het nog steeds niet vinden. Ik heb echt hulp nodig met veilige manieren om een verloren PST-bestand in Outlook 2019 te herstellen zonder meer gegevensverlies te veroorzaken.

Ik liep hier tegenaan nadat Outlook de melding “bestand kan niet worden gevonden” gaf, en in mijn geval bleek het terug te leiden naar een PST die ik had verwijderd tijdens het opruimen van mappen. Het gebeurt snel omdat Outlook vaak afhankelijk is van één exact bestandspad, en als je dat verwijdert uit Downloads, Documenten of Outlook Files, valt de app om.

Het eerste wat ik zou doen: stop met het gebruiken van de pc tenzij je hem nodig hebt voor herstel. Windows wist een verwijderd bestand meestal niet meteen. Het markeert de ruimte als vrij en daarna schrijft toekomstige activiteit eroverheen. Dat heb ik ooit op de harde manier geleerd. Apps geopend, dingen gedownload, en toen werden de kansen slechter.

Hier is de volgorde die ik zou aanhouden.

1. Controleer eerst de voor de hand liggende dingen

Kijk in de Prullenbak. Als je de PST op de normale manier hebt verwijderd, staat die daar misschien nog. Als je Shift+Delete hebt gebruikt, dan heb je daar geen geluk.

Controleer daarna elke synchronisatie- of back-updienst die aan je gebruikersmappen is gekoppeld. Als Documenten synchroniseert met OneDrive of Dropbox, log dan in op de webversie en kijk tussen verwijderde bestanden of de versiegeschiedenis. Ik heb meegemaakt dat OneDrive me hier redde toen er lokaal niets meer over was.

2. Zoek naar oudere mapmomentopnamen in Windows

Soms heeft Windows een kopie bewaard zonder dat je het doorhad. Bestandsgeschiedenis, herstelpunten en schaduwkopieën doen dit.

Ga naar de map waar de PST vroeger stond. Een veelvoorkomende is:

C:\Users\YourName\Documents\Outlook Files

Klik met de rechtermuisknop op de map en kies “Vorige versies herstellen.” Als je een versie ziet van voordat de PST verdween, open die dan en kopieer het bestand eerst naar een veilige plek. Herstel niet meteen terug in dezelfde puinhoop totdat je hebt bevestigd dat het bestand goed is.

3. Als er niets verschijnt, voer bestandsherstel uit

Op dit punt is herstelsoftware meestal de volgende stap. Ik zou de verwachtingen realistisch houden, maar het is vaak het enige pad dat nog over is.

Disk Drill komt vaak voorbij bij gevallen van verwijderde bestanden omdat het scant op bestanden die Windows niet langer weergeeft. De belangrijkste regel: installeer het niet op dezelfde schijf waar de PST is verwijderd als je ook maar een andere optie hebt.

Wat ik deed zag er ongeveer zo uit:

Installeer de herstelapp op een andere schijf, externe drive of zelfs een USB-stick als je die hebt.

Scan je Windows-schijf, meestal C:.

Filter of zoek naar .pst-bestanden.

Controleer de bestandsgroottes voordat je herstelt. Een vervangende PST die Outlook zelf heeft aangemaakt kan piepklein zijn, slechts een paar honderd KB. De echte is vaak honderden MB groot, soms meerdere GB.

Herstel de grootste waarschijnlijke match naar een andere locatie, zoals een externe drive of je Bureaublad.

4. Let op Outlooks neppe frisse start

Een irritant onderdeel is dat Outlook vaak reageert op een ontbrekende PST door een nieuwe lege aan te maken. Dus de app opent, maar je mappen zijn weg en het lijkt alsof jaren aan mail zijn verdwenen. Meegemaakt, ik werd er even misselijk van.

Zodra je de oude PST hebt hersteld, laad je die handmatig:

Bestand > Openen en exporteren > Outlook-gegevensbestand openen

Kies de herstelde PST. Als het de juiste is, zouden je oude mappen in het linkerdeelvenster moeten verschijnen. Nadat je hebt gecontroleerd dat de mail er is, ga je naar Accountinstellingen en verwijs je Outlook er weer naartoe als standaardgegevensbestand.

5. Als het account IMAP gebruikte, kan je servermail nog gewoon in orde zijn

Dit deel is belangrijk. Als het account IMAP was, bestaan je inbox en gesynchroniseerde mappen vaak nog steeds op de mailserver. Het account opnieuw toevoegen in Outlook bouwt meestal een nieuwe OST op en haalt de mail opnieuw binnen.

Wat mensen kwijtraken zijn lokaal opgeslagen dingen. Archieven. Geïmporteerde mappen. Oude mail die buiten serversynchronisatie is opgeslagen. Handmatige mappen die alleen in de PST stonden. Daarom is die verwijderde PST zo belangrijk.

Nadat je die hebt hersteld, maak dan meteen een back-up. Ik zou één kopie op een externe drive zetten en een andere in een cloudback-up als je die gebruikt. PST-bestanden zijn makkelijk te vergeten totdat er één verdwijnt, en dan besef je dat er jaren aan mail in stonden. Best hard eigenlijk.

Als je scan een grote PST oplevert, begin daar dan eerst mee. Kleine zijn vaak de lege vervangingen die Outlook heeft gemaakt nadat het origineel was verdwenen.

Als het Outlook 2019-gegevensbestand na een crash of onjuiste afsluiting verdwenen is, zou ik eerst Outlook zelf controleren voordat je verder gaat zoeken naar bestanden. Soms is het bestand er nog steeds, maar is Outlook het pad kwijtgeraakt.

Open het Configuratiescherm, daarna E-mail en vervolgens Gegevensbestanden. Kijk welk bestand Outlook als standaard beschouwt. Als er een pad naar een ontbrekend bestand wordt weergegeven, noteer dan de bestandsnaam. Gebruik daarna Windows Zoeken met precies die naam, niet alleen .pst. Ik heb oude archiefbestanden gezien op vreemde locaties zoals AppData, een tweede schijf of in een gekopieerd gebruikersprofiel.

Ik zou ook de AutoArchiveren-instellingen controleren. Outlook slaat archiefgegevens vaak op in een apart Outlook-archiefbestand, niet in het hoofdpostvakbestand. Bestand, Opties, Geavanceerd, AutoArchiveren-instellingen. Als archiveren was ingeschakeld, is het daar vermelde pad belangrijk.

Eén kleine meningsverschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet meteen uitgaan van verwijdering. Na een systeemprobleem komt profielbeschadiging vaak voor. Een nieuw Outlook-profiel lost dit vaker op dan mensen denken. Ga naar E-mail, Profielen weergeven, voeg een nieuw profiel toe en open daarna Outlook ermee. Als je account IMAP of Microsoft 365 is, komen items van de mailserver meestal terug na opnieuw synchroniseren. Contacten en oude lokale archieven zijn het deel waar je naar moet zoeken.

Als zoeken nog steeds niets vindt, gebruik dan Disk Drill en zoek naar grotere Outlook-e-mailarchiefbestanden op grootte en wijzigingsdatum. Kleine PST-bestanden zijn vaak lege vervangingen. Voer ook scanpst.exe uit op elk hersteld bestand voordat je het importeert, want een beschadigd bestand kan niet worden geopend.

Dit geeft ook een duidelijke uitleg in gewone taal:
wat een Outlook PST-bestand is en waarom het je e-mails, contacten en archieven opslaat

Als scanpst het herstelt, open het dan in Outlook via Bestand, Openen en exporteren, Outlook-gegevensbestand openen. Als het niet wordt gekoppeld, exporteer dan wat je nog ziet naar een nieuw PST-bestand. Die stap bespaart mensen later veel ellende.

Ik zou één stap opzij gaan van wat @mikeappsreviewer en @himmelsjager voorstelden.

Als de PST echt is verdwenen na een systeemprobleem, zou ik ook controleren of de schijf zelf bestandssysteemfouten geeft. Open de Opdrachtprompt als administrator en voer uit:

chkdsk C: /f

Niet omdat daarmee op magische wijze mail wordt hersteld, maar omdat ik Outlook-bestanden uit beeld heb zien verdwijnen wanneer de MFT kuren vertoont en het bestand nog ergens op de schijf staat. Controleer ook Logboeken onder Windows-logboeken > Systeem op schijf- of NTFS-fouten. Als je die ziet, verandert dat het hele verhaal van ontbrekend Outlook-bestand naar mogelijk opslagprobleem.

Nog iets dat mensen overslaan: zoek naar *.pst met indexering UIT en neem verborgen/systeembestanden mee. Zoeken in Verkenner kan waardeloos zijn en dingen missen. Ik gebruik hiervoor meestal dit in de Opdrachtprompt:

dir C:\*.pst /s /a

Daarmee vind je PST’s op plekken die Outlook-zoeken nooit laat zien. Hetzelfde geldt voor externe schijven als je ooit archieven hebt verplaatst.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om eerst te veel Outlook-gerichte oplossingen te proberen als het systeemprobleem een crash was. Profielen raken kapot, zeker, maar als het bestand echt weg is, is elke extra schrijfactie naar de schijf een gok. Controleer eerst de gezondheid van de schijf en herstel daarna pas.

Als het bestand nog steeds niet verschijnt, gebruik dan Disk Drill om de schijf te scannen op verwijderde of verloren PST-bestanden en herstel ze ergens anders, niet terug naar C:. Vergelijk ook bestandsgroottes en wijzigingsdatums zodat je niet per ongeluk een van Outlooks nutteloze kleine vervangingsbestanden pakt.

Als je eerst een beter beeld wilt krijgen van echte gebruikerservaringen voordat je het installeert, bekijk dan Disk Drill-recensies en ervaringen met herstelsoftware.

Nog één niche-ding: als Outlook een archief opsloeg op een secundaire schijf die na de crash nu zijn stationsletter kwijt is, kan Schijfbeheer het volume wel tonen maar niet correct koppelen. Ook dat heb ik gezien, irritant vaak.