Ik heb per ongeluk de APFS-schijf van mijn Mac geformatteerd en belangrijke bestanden verloren die ik niet had geback-upt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om verwijderde APFS-bestanden te herstellen zonder gegevens te overschrijven of herstel moeilijker te maken.
Er is nog steeds een redelijke kans, maar het komt eigenlijk neer op twee dingen: het type schijf waarop het stond, en hoeveel er op die schijf is gebeurd sinds het verwijderen.
Als dit net is gebeurd, stop dan meteen met het gebruiken van die schijf. Installeer er geen herstelapps op, kopieer er niets naartoe en voer nog geen reparaties met Schijfhulpprogramma uit. Elke nieuwe schrijfactie naar de schijf kan boven op de verwijderde gegevens terechtkomen en herstel moeilijker of onmogelijk maken.
Een formattering in Schijfhulpprogramma betekent ook niet altijd dat de bestanden direct zijn gewist. Als het een snelle formattering was, kan het bestandssysteem opnieuw zijn opgebouwd terwijl de eigenlijke bestandsgegevens er nog steeds staan, in ieder geval totdat nieuwe gegevens ze overschrijven.
Het lastigere geval is een SSD met TRIM ingeschakeld. Op de meeste moderne Macs gebruikt de interne SSD TRIM, en zodra die verwijderde blokken zijn gewist, kan normale herstelsoftware ze niet meer terughalen. Externe SSD's zijn iets minder voorspelbaar. Of TRIM wordt doorgegeven hangt af van de verbinding en de behuizing, dus soms heeft een externe SSD betere kansen dan een interne, vooral als je hem snel niet meer gebruikt.
Ik had de beste resultaten met Disk Drill toen ik per ongeluk een APFS-map verwijderde en de Prullenmand leegde.
Wat voor mij werkte was:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de schijf waarvan je probeert te herstellen.
- Sluit de betrokken APFS-schijf aan.
- Geef het Volledige schijftoegang als macOS daarom vraagt.
- Scan het volledige APFS-volume, niet alleen een kleine map.
- Laat de scan voltooien voordat je bestanden terughaalt.
- Bekijk bestanden eerst in de voorvertoning om te controleren of ze echt openen.
- Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op.
De mapstructuur was voor mij het belangrijkste. Er bleven veel van de oorspronkelijke namen behouden in plaats van dat duizenden willekeurige bestanden in één enorme map werden gegooid, wat het opruimen een stuk minder pijnlijk maakte.
Als je geen Time Machine-reservekopie hebt, is herstelsoftware waarschijnlijk het volgende dat je moet proberen. Controleer ook op APFS-snapshots als dit op macOS was. Soms bestaan lokale snapshots zelfs wanneer je Time Machine-schijf niet is aangesloten. Ze zijn er niet altijd, maar het is de moeite waard om dit te controleren voordat je ervan uitgaat dat de bestanden weg zijn.
Ik zou Schijf-EHBO in Schijfhulpprogramma uitstellen totdat je eerst alles belangrijks hebt gekopieerd. Eerst herstellen, later repareren. Te vroeg reparaties uitvoeren kan het bestandssysteem op manieren veranderen die herstel slechter maken.
Als de schijf zich fysiek vreemd gedraagt, bijvoorbeeld niet verschijnt, de verbinding verbreekt, klikkende geluiden maakt, vastloopt tijdens scans of er eeuwig over doet om te lezen, dan zou ik stoppen met software uitproberen en contact opnemen met een herstelbedrijf. Veel betrouwbare partijen beoordelen het gratis en brengen alleen kosten in rekening als ze de gegevens terughalen. Het kost meer dan een app, maar als de schijf defect raakt, is dat de veiligere route.
Installeer macOS niet opnieuw op diezelfde APFS-schijf alleen om de Mac weer bruikbaar te maken. Als het je interne schijf is, schakel hem dan uit en werk vanaf een andere Mac of een externe opstartschijf, en scan of maak vervolgens daarvandaan een image van de geformatteerde schijf. Mike’s waarschuwing over schrijfacties is het belangrijkste, maar opnieuw installeren is de schrijfactie waarvan mensen vergeten dat die meetelt.
Maak een kloon voordat je op zoek gaat.
Het ontbrekende detail hier is versleuteling. Als FileVault was ingeschakeld, kan APFS-herstel een stuk minder vriendelijk zijn dan oud HFS-herstel. Met het wachtwoord kan een tool het volume mogelijk lezen als er genoeg APFS-metadata is overgebleven, maar als bij het wissen de oude volumesleutels zijn vernietigd, kan bestandsherstel in feite kansloos zijn, zelfs als de ruwe blokken er nog steeds staan. Daarom zou ik de situatie niet alleen beoordelen op basis van snel formatteren versus volledig wissen. Op moderne Macs kunnen APFS plus SSD plus versleuteling het tijdsvenster erg klein maken.
Als de gegevens belangrijk zijn, zou ik eerst proberen een image van de schijf naar een andere schijf te maken en daarna de image te scannen. Op die manier kan Disk Drill of een andere herstelapp zijn werk doen zonder het origineel steeds opnieuw aan te raken. Als de getroffen schijf de interne Apple-SSD is, kan dit betekenen dat je een andere Mac gebruikt, Target Disk Mode of Share Disk-modus als die beschikbaar is, of extern opstart en de image ergens anders opslaat. Sla de image niet terug op dezelfde schijf op.
Kleine waarschuwing: raak niet te enthousiast van voorbeelden van kleine bestanden. Hersteltools kunnen miniaturen, namen of fragmenten tonen die veelbelovend lijken, terwijl de daadwerkelijke grote bestanden beschadigd zijn. Controleer eerst de belangrijke dingen: foto’s die op volledige grootte openen, documenten die normaal openen, video’s die verder afspelen dan de eerste paar seconden, archieven die zonder fouten worden uitgepakt. Als de bestanden meer waard zijn dan de kosten van een lab, stop dan na de eerste zorgvuldige poging in plaats van vijf verschillende apps op dezelfde originele schijf te proberen.
Laat macOS de geformatteerde schijf niet als een normale beschrijfbare schijf behandelen terwijl je rondkijkt. Als er een melding verschijnt om te initialiseren, te repareren, voor Time Machine te gebruiken, foto’s te importeren of iets te “configureren”, annuleer dat dan. Zelfs saaie achtergrondzaken zoals Spotlight-indexering, Finder-metadata en app-caches kunnen schrijfbewerkingen veroorzaken die je niet van plan was te maken.
@mikeappsreviewer heeft gelijk over eerst een image maken, maar ik zou strenger zijn over hoe je de schijf aansluit. Als het een externe APFS-schijf is, sluit die dan alleen aan wanneer je klaar bent om er een image van te maken of hem te scannen, en zorg dat herstelde bestanden ergens anders naartoe gaan. Als het de interne schijf is, start diezelfde macOS-installatie dan niet opnieuw op als je dat kunt vermijden. Start op vanaf een externe macOS-schijf, gebruik een andere Mac of gebruik hersteltools vanaf een aparte schijf. Het doel is om de beschadigde schijf alleen als bron te gebruiken, nooit als werkruimte.
Een detail dat mensen met APFS missen, is het verschil tussen container en volume. Schijfhulpprogramma kan een nieuw aangemaakt leeg volume tonen, maar de scan moet meestal gericht zijn op het volledige fysieke apparaat of de APFS-container, niet alleen op het lege volume dat erboven zit. Als je alleen het nieuw geformatteerde volume scant, vraag je de software mogelijk om de verkeerde laag te inspecteren. Sommige tools verbergen dit achter eenvoudige labels, dus neem even de tijd om de breedste optie op apparaatniveau te kiezen voordat je een lange scan uitvoert.
Disk Drill is prima om te proberen als de schijf gezond is, maar installeer het niet op de geformatteerde schijf en beoordeel succes niet op basis van het aantal scanresultaten. “300.000 bestanden gevonden” kan een rommelige verzameling zijn van browsercache, gedeeltelijke bestanden en duplicaten. Sorteer op de bestandstypen die je echt belangrijk vindt en herstel eerst een kleine testbatch naar een andere schijf. Open de herstelde kopieën, controleer niet alleen of de namen er staan.
Als dit zakelijke bestanden, familiefoto’s of iets anders zijn waarvoor je serieus geld zou betalen om het terug te krijgen, beslis dat dan voordat je gaat experimenteren. Eén zorgvuldige image plus één scan is redelijk. Opnieuw formatteren, macOS opnieuw installeren, EHBO uitvoeren, een nieuwe gebruikersaccount aanmaken en vijf tools achter elkaar op de originele schijf proberen, is hoe een herstelbaar geval in een erger geval verandert.