Hoe herstel ik bestanden van een USB-stick als mappen zijn verdwenen?

Mijn USB-stick laat plotseling al mijn mappen als verdwenen zien, ook al geeft hij nog steeds aan dat er opslagruimte wordt gebruikt. Er stonden belangrijke foto’s, werkdocumenten en back-ups op, en ik heb echt hulp nodig om uit te zoeken of de bestanden verborgen, beschadigd of verwijderd zijn. Wat zijn de beste manieren om gegevens van een USB-stick te herstellen wanneer mappen verdwijnen?

Ik ben dit eerder tegengekomen, en USB-sticks doen vreemd met verwijderen. Ze gedragen zich niet zoals je systeemschijf. Heel vaak, wanneer je een bestand van een flashdrive verwijdert, slaat het de Prullenbak over en verdwijnt het meteen uit beeld. Dus het lijkt weg. Soms is het nog niet echt weg.

Het eerste wat je moet doen, is van de schijf afblijven. Echt waar. Zet er niet nog even één laatste bestand op. Hernoem geen mappen. Formatteer hem niet. Draai geen opschoonprogramma's. Op deze kleine schijven wordt vrije ruimte snel hergebruikt, en één domme opslag zoals final_final_v8.docx is al genoeg om juist datgene te overschrijven dat je probeerde terug te halen. Ik heb dat ooit op de harde manier geleerd. Slechte dag.

Wat ik zou doen:

1. Koppel de USB los en laat hem met rust totdat je klaar bent om te scannen.

2. Download herstelsoftware naar je pc of een andere schijf, niet naar de USB.

3. Als je bestanden herstelt, sla ze dan ergens anders op.

4. Begin niet met reparatietools tenzij de schijf koppelings- of leesfouten heeft.

Controleer vóór je herstel uitvoert eerst de eenvoudige dingen. Open de flashdrive en maak verborgen bestanden zichtbaar. Ik heb bestanden verwijderd zien lijken terwijl ze alleen verborgen waren na een glitch, malware-ellende of onzin met bestandsattributen. Kijk ook naar verborgen prullenbakachtige mappen zoals $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED of .Trashes als de stick met een Mac in aanraking is geweest. Ik zou er niet op wedden dat dit het oplost, maar het kost maar een minuut en kost niets.

Daarna zou ik meteen naar herstelsoftware gaan. Mijn eerste keuze hier is Disk Drill. Niet omdat het wonderen verricht. Ik kies het omdat het proces makkelijk te volgen is, en de voorbeeldfunctie tijd bespaart. Je wilt geen dump van 500 mysterieuze bestanden waarvan de helft kapot is of hernoemd tot wartaal.

Mijn gebruikelijke stappen zien er zo uit:

1. Installeer Disk Drill op je computer, nooit op de USB-stick.

2. Sluit de USB aan en selecteer hem in de apparatenlijst.

3. Voer een standaardscan naar verloren gegevens uit.

4. Laat de scan afronden. Als de bestanden belangrijk zijn, breek hem dan niet voortijdig af.

5. Gebruik zoeken, filters op bestandstype en voorbeeldweergave om de resultaten te sorteren.

6. Herstel alles naar je computer, een externe harde schijf of een andere USB.

De controle via de voorbeeldweergave is belangrijker dan mensen denken. Als een bestand in de preview opent, zijn je kansen beter. Als de oorspronkelijke bestandsnaam en het oude mappad verschijnen, nog beter. Als je alleen namen krijgt zoals recovered_file_001, recovered_file_002, kan het nog steeds werken, maar dan staat je wat handmatig sorteerwerk te wachten. Irritant, maar nog altijd beter dan alles verliezen.

Nog een reden waarom ik deze kant op leun: de meeste flashdrives gebruiken FAT32, exFAT of NTFS. Tools zoals deze kunnen daar meestal goed mee overweg. Ze lezen bestandssysteemrecords wanneer die records nog bestaan, en ze zoeken ook naar bestandssignaturen wanneer de structuur beschadigd is. Dat helpt als de stick verkeerd is losgetrokken, kuren begon te vertonen of al lichte corruptie had voordat de bestanden verdwenen.

Je kunt Recuva ook proberen als het geval eenvoudig is en je op Windows zit. Ik heb het jaren geleden gebruikt voor basisdingen. Voor mij is het nu meer een terugvaloptie. Prima voor verwijderde foto's, pdf's, Word-bestanden en de gebruikelijke desktopdingen. Voor gemengde bestandstypen of alles waar je om geeft, zou ik nog steeds met Disk Drill beginnen omdat de scanuitvoer makkelijker te doorzoeken is en de preview nuttiger is.

Wat ik niet meteen zou doen, is CHKDSK uitvoeren omdat een willekeurige post dat zei. CHKDSK is voor reparatie van het bestandssysteem. Het is geen tool om verwijderde bestanden terug te halen. Soms verandert het de structuur genoeg om herstel moeilijker te maken. Mijn regel blijft elke keer hetzelfde: eerst herstellen, daarna repareren.

Als de USB helemaal niet wordt gedetecteerd, 0 bytes aangeeft, steeds de verbinding verbreekt of de connector verbogen is, dan is dit geen softwareprobleem meer. Op dat punt zou ik stoppen met thuisoplossingen en nadenken over een herstelbedrijf, vooral als de bestanden belangrijk zijn. Herstelapps helpen niet echt als de hardware zelf faalt.

Als de gebruikte ruimte nog steeds wordt weergegeven, bestaan je bestanden vaak nog. De mapvermeldingen zijn verdwenen, of de bestanden zijn als verborgen gemarkeerd. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt: stop met alles naar de USB te schrijven. Ik zou nog één extra ding controleren vóór herstel. Open de opdrachtprompt en voer uit: attrib -h -r -s /s /d X:\*.* Vervang X door de letter van je USB-station. Hiermee worden de kenmerken Verborgen, Alleen-lezen en Systeem van bestanden en mappen verwijderd. Als malware of een onveilige verwijdering die vlaggen heeft omgezet, verschijnen je mappen weer. Ik heb dit hele fotomappen in 10 seconden zien oplossen. Als er niets terugkomt, ga dan verder. Controleer ook Schijfbeheer. Als de partitie eruitziet als RAW, niet-toegewezen is of geen stationsletter heeft, dan is het probleem bestandssysteembeschadiging, niet simpelweg verbergen. Ik ben het er niet helemaal mee eens om hersteltools in alle gevallen over te slaan. Ik zou CHKDSK eerst overslaan, ja. Maar ik zou eerst een image van de USB maken voordat je iets anders doet als de gegevens belangrijk zijn. Tools zoals USB Image Tool of vergelijkbare programma's helpen je de stick naar een bestand te klonen. Scan daarna de image met Disk Drill. Veiliger. Als de flashdrive achteruitgaat, zijn herhaalde rescans geen goed idee. Disk Drill is hier een goede keuze omdat het gevonden bestanden sorteert op bestaande structuur en bestandstype. Op beschadigde USB-sticks bespaart dat enorm veel tijd. Recuva is prima voor eenvoudig verwijderde bestanden, maar zodra mappen verdwijnen en de ruimte nog steeds in gebruik is, zou ik eerst met Disk Drill beginnen. Als je een snelle visuele handleiding wilt, behandelt deze snelle USB-handleiding voor gegevensherstel van beschadigde flashdrives de basisstappen. Als de USB steeds de verbinding verbreekt, warm wordt of 0 bytes toont, stop dan. Dat is het punt waarop doe-het-zelf riskant begint te worden. Sommige mensen pushen de drive te ver en verliezen de laatste leesbare kopie.
Als de USB nog steeds gebruikte ruimte aangeeft, zou ik ook controleren of de mappen zijn omgezet in snelkoppelingen of dat de hoofdmap beschadigd is geraakt. Dat gebeurt vaak na een dubieuze pc, malware of een onveilige verwijdering. Soms zijn de echte bestanden er nog wel, alleen niet op de plek waar Verkenner ze laat zien. Een paar extra controles naast wat @mikeappsreviewer en @boswandelaar al zeiden: - Sorteer in Verkenner op type en zoek naar vreemde .lnk-snelkoppelingsbestanden - Probeer de schijf op een andere computer te openen - Gebruik een bestandsbeheerder zoals Total Commander of zelfs PowerShell om alles op de schijf weer te geven - Voer in Windows `dir X: /a` uit in de Opdrachtprompt om alle vermeldingen te zien, inclusief verborgen/systeembestanden - Controleer Logboeken op schijf- of NTFS/exFAT-fouten als de schijf zich onstabiel blijft gedragen Ik ben het niet helemaal eens met het proberen van te veel opdrachtoplossingen als de stick onstabiel is. Elke extra leesactie kan een gok zijn bij goedkoop USB-flashgeheugen. Als hij prima opnieuw verbindt, dan oké, test voorzichtig. Zo niet, maak er dan eerst een image van. Voor herstel is Disk Drill hier logisch, omdat het zowel gereconstrueerde mappen als bestandssignaturen kan tonen, wat handig is wanneer mappen verdwijnen maar datablocks nog aanwezig zijn. Dat is nuttiger dan blind rondneuzen en hopen dat Windows zich je spullen ineens weer herinnert. Recuva is prima, maar bij een ontbrekende mapstructuur zou ik toch eerst naar Disk Drill neigen. Als je ook eerst een eenvoudige uitleg wilt voordat je te veel aan de schijf doet, dan is deze Disk Drill-recensie en uitleg voor herstel van USB-bestanden vrij makkelijk te volgen. Nog iets dat mensen vaak overslaan: als je je foto’s en documenten herstelt, vergelijk dan de bestandsgroottes en open er een flink aantal. Een hersteld bestand dat wel bestaat maar niet opent, is eigenlijk gewoon een souvenir.

Een invalshoek die ik niet genoeg benadrukt zie door @boswandelaar, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer is controleren of de mappen zijn vervangen door beschadigde directoryvermeldingen in plaats van daadwerkelijk te zijn verwijderd. Als de USB-stick opent, probeer er dan doorheen te bladeren met een Linux live-USB of een ander besturingssysteem. Windows geeft het soms op bij een beschadigde directorystructuur, terwijl een andere bestandsbeheerder nog genoeg structuur toont om zaken er normaal uit te kopiëren.

Ik zou ook vermijden om hem herhaaldelijk in verschillende frontpaneelpoorten of hubs te steken. Gebruik indien mogelijk één stabiele USB-poort aan de achterkant van een desktop. Schommelingen in de voeding bij goedkope flashdrives kunnen een onbetrouwbare stick nog slechter maken.

Als de bestanden nog steeds niet verschijnen, herstel dan in deze volgorde:

1. Maak indien mogelijk een byte-voor-byte-image.
  2. Scan de image, niet het origineel.
  3. Exporteer herstelde bestanden naar een andere schijf.
  4. Controleer of willekeurige foto’s en documenten daadwerkelijk openen.

Disk Drill is hier een redelijke keuze.

Voordelen:

• Goede ondersteuning voor previews
  • Meestal betere mapreconstructie dan eenvoudige undelete-tools
  • Gemakkelijker om gemengde bestandstypen te sorteren

Nadelen:

• Diepe scans kunnen traag zijn
  • Bestandsnamen blijven niet altijd behouden
  • Volledige herstelfuncties vereisen mogelijk de betaalde versie

Ik ben het er enigszins mee oneens om te veel shell-commando’s uit te voeren als de stick zich instabiel gedraagt. Als hij ook maar één keer loskoppelt tijdens het lezen, stop dan met experimenteren en geef prioriteit aan imaging of professioneel herstel.