Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Canon EOS-camera verwijderd voordat ik een back-up maakte, en ik moet ze echt terughalen. De afbeeldingen zijn van een speciale gebeurtenis, en ik ben bang dat ze voorgoed van de geheugenkaart verdwenen zijn. Wat is de beste manier om verwijderde Canon EOS-foto’s veilig te herstellen zonder meer gegevensverlies te veroorzaken?
Ik zou nu meteen stoppen met fotograferen met de Canon. Dat deel is het belangrijkst.
Wanneer een foto van een SD-kaart wordt verwijderd, verwijdert de camera meestal de vermelding die naar het bestand verwijst. De fotogegevens blijven vaak op de kaart staan totdat nieuwe foto’s of video eroverheen worden opgeslagen. Dus als je de camera na het verwijderen bent blijven gebruiken, wordt herstel snel een stuk lastiger.
Haal de SD-kaart eruit en gebruik een kaartlezer op je computer. Als de kaart een fysieke vergrendelingsschakelaar heeft, zet die dan eerst op vergrendeld. Negeer ook elk bericht van Windows of macOS dat vraagt om de kaart te formatteren. Doe dat niet. Ik heb mensen op die melding zien klikken en zo een slechte situatie nog erger zien maken. De melding betekent vaak dat het systeem de kaart niet op de normale manier kan lezen, niet dat je afbeeldingen weg zijn.
Als ik dit zou aanpakken, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb dit soort tools eerder op camerakaarten gebruikt, en het nuttige deel is de voorbeeldweergave. Je kunt zien of de herstelde afbeelding goed opent voordat je die opslaat. Het leest ook veelgebruikte Canon-formaten, waaronder RAW-bestanden, wat helpt als je in CR2 of CR3 hebt gefotografeerd in plaats van JPG.
Wat ik zou doen:
- Installeer Disk Drill op je computer.
- Sluit de Canon SD-kaart aan via een kaartlezer.
- Kies de kaart in Disk Drill.
- Voer Universal Scan uit.
- Controleer de sectie Verwijderd of Verloren.
- Filter de resultaten op Afbeeldingen.
- Bekijk de voorbeeldweergave van de bestanden die belangrijk voor je zijn.
- Sla herstelde foto’s op je computer op, niet terug op dezelfde SD-kaart.
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Kijk op plekken waar de bestanden mogelijk al ergens anders bestaan. Ik zou Prullenbak, Trash, Time Machine, Bestandsgeschiedenis, Google Drive, OneDrive en de image.canon-app van Canon controleren als je ooit eerder foto’s hebt geïmporteerd of gesynchroniseerd. Ik dacht ooit dat een reeks definitief weg was en vond die uiteindelijk terug in een stomme oude back-upmap van een autosynctaak die ik was vergeten dat ik had ingesteld.
Je kansen zijn het best wanneer de kaart sinds het verwijderen niet is gebruikt. Als er niets nieuws op is geschreven, heb je nog steeds een redelijke kans.
Om te beginnen ben ik het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Als de kaart nog steeds goed wordt aangekoppeld, zou ik eerst een volledige image van de SD-kaart maken voordat ik die scan. Zo heb je één schone bron om mee te werken, en als herstelsoftware hapert of je op het verkeerde klikt, blijft je originele kaart onaangeroerd.
Gebruik een kaartlezer en kloon daarna de kaart met een disk-imagingtool op Mac of Windows. Sla de image op je computer of een externe schijf op. Voer daarna het herstel uit op het imagebestand, niet op de kaart zelf. Professionals doen dit niet voor niets.
Als je Canon EOS een dual-cardopstelling gebruikt, controleer dan ook de tweede kaart. Veel mensen vergeten dat ze back-upopname hadden ingeschakeld. Kijk ook naar verborgen DCIM-mappen en .THM-sidecarbestanden. Die aanwijzingen vertellen je waar de verwijderde clips of foto’s op de kaart stonden.
Disk Drill is nog steeds een solide keuze voor Canon-fotoherstel, vooral als je ondersteuning voor CR2 of CR3 nodig hebt. Ik zou het rangschikken onder de beste tools voor fotoherstel van SD-kaarten, omdat de bestandsvoorbeelden tijd besparen en helpen om intacte opnamen snel van beschadigde te onderscheiden.
Nog één ding. Als je de foto’s in de camera hebt verwijderd, vertrouw dan niet op het afspeelscherm van de camera als bewijs dat ze voorgoed weg zijn. De index is weg. De gegevens vaak niet.
Als je een snelle visuele handleiding wilt, helpt deze video: bekijk deze handleiding voor fotoherstel van SD-kaarten.
Als de kaart 0 bytes aangeeft, vraagt om te formatteren of I/O-fouten geeft, stop dan met doe-het-zelfpogingen en ga naar een herstelbedrijf. Dat is het punt waarop thuisherstel riskant begint te worden.
Ik zou eigenlijk nog één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @cazadordeestrellas genoeg benadrukten: controleer of je Canon vóór het verwijderen was ingesteld op beveiligen of beoordelen, want soms denken mensen dat ze “alles” hebben gewist terwijl ze alleen de huidige indexweergave hebben verwijderd. Ik heb ontbrekende opnames weer zien verschijnen wanneer de kaart wordt gelezen door Canon-software in plaats van alleen Finder/Bestandsverkenner. Dus voordat je volledig in paniek raakt, probeer Canon EOS Utility of zelfs een andere kaartlezer, omdat kaartlezers op vreemde manieren kunnen falen.
Als de foto’s bovendien zó belangrijk zijn, blijf dan niet willekeurig herstelapps opnieuw proberen. Elke extra schrijfactie, thumbnailcache of melding om te repareren is weer een kans om het erger te maken. Ik ben het niet helemaal eens met de mentaliteit van “ga meteen scannen”. Als dit foto’s zijn van een unieke gebeurtenis, is een herstelbedrijf het waard om eerder te overwegen dan mensen denken, vooral als de kaart kuren vertoont.
Als de kaart normaal wordt gelezen, dan is Disk Drill inderdaad een goede optie voor herstel van Canon EOS-foto’s, vooral omdat het Canon RAW-formaten goed verwerkt en je laat zien wat er daadwerkelijk herstelbaar is. Herstel alleen naar je computer of een andere schijf, nooit terug naar de SD-kaart. Op dat punt gaat het allll de tijd mis.
Nog één vaak vergeten plek om te controleren: als je de camera ooit op een telefoon of tablet hebt aangesloten, zoek daar dan ook naar automatische importcaches. Soms staan de “verloren” JPG’s in een mobiele galerij terwijl de RAW’s ontbreken.
Voor extra Canon-specifieke discussie over herstel is deze thread relevant: Canon-fotohersteltips van echte gebruikers.
Als de kaart fouten toont, willekeurig koppelt/ontkoppelt of heet wordt, stop dan met doe-het-zelf. Echt.