Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik denk dat oude videobestanden het grootste deel van de ruimte innemen. Ik heb veel clips in Foto’s en het duurt eeuwig om ze allemaal één voor één te openen om de grootte te controleren. Ik heb een snelle manier nodig om grote video’s op een iPhone te vinden, zodat ik ze kan verwijderen of verplaatsen en opslagruimte kan vrijmaken.
Ik liep tegen precies dezelfde muur aan. Zelfs op iOS 26 geeft Foto's je nog steeds geen eenvoudige weergave om video's op grootte te sorteren. Ik bleef ernaar zoeken, dacht dat ik ergens een menu had gemist, maar nee. Het is er nog steeds niet.
Als je dit binnen Foto's zelf wilt doen, is het antwoord irritant. Dat kan niet. Niet direct. Als je bibliotheek klein is, kun je de handmatige route nog overleven. Open één clip, veeg omhoog of tik op het kleine i-knopje en controleer daarna de bestandsgrootte. Ik heb dit ooit gedaan met een kleine reeks en dat was nog te doen. Met een paar honderd video's verandert het al snel in dom, repetitief werk.
Sorteren op duur is de gebruikelijke workaround, maar dat valt vrij snel uit elkaar. Een korte 4K 60 fps-clip kan meer ruimte innemen dan een veel langere 1080p-clip. Dus als je opslag probeert vrij te maken, kom je met duur alleen maar ongeveer in de buurt.
Wat ik uiteindelijk heb geprobeerd, van minst pijnlijk tot meest pijnlijk:
- Gebruik een iPhone-opschoonapp
Ik vermeed deze vroeger omdat veel ervan aanvoelen als lokaas achter een betaalmuur. Toch waren de ingebouwde opties op de iPhone voor deze ene taak zo onhandig dat ik er toch een heb geprobeerd.
Degene die ik heb gehouden is Clever Cleaner. In mijn geval loste die precies dit probleem op. Nadat je toegang tot foto's hebt gegeven, is er een sectie genaamd Heavies. Die scant de bibliotheek en toont je video's van groot naar klein, met de bestandsgroottes weergegeven in MB of GB. Niet telkens elk bestand openen. Niet gokken op basis van afspeelduur. Je scrolt, kiest de grootste ruimtevreters en verplaatst ze in batches naar de prullenmand.
Ik merkte ook dat de optie Comprimeren hielp bij clips die ik wilde bewaren. Als je familiedingen of reisvideo's niet wilt verwijderen, is ze kleiner maken een prima middenweg. Op een telefoonscherm zag het verschil er voor mij prima uit.
- Kijk in iPhone-opslag
Als je geen andere app op je telefoon wilt, ga dan naar Instellingen, vervolgens Algemeen en daarna iPhone-opslag. Soms toont iOS een suggestie als Grote video's bekijken. Als die verschijnt, is die handig. Ik vond daar een paar oude clips waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. De keerzijde is simpel: het is geen volledige sorteerbare lijst van alles in Foto's, dus je zit vast aan wat Apple besluit te tonen.
- Maak een Opdracht aan
Ik heb dit ook geprobeerd. Het werkt, soort van. Gebruik in Opdrachten Zoek foto's, filter op video's en voeg daarna een regel voor duur toe zoals langer dan 5 minuten. Sorteer daarna op duur met de langste eerst. Dit helpt als je grootste bestanden toevallig ook lange bestanden zijn. Bij mij was dat niet altijd zo. Dus het brengt je een deel van de weg, maar niet helemaal.
- Controleer de Bestanden-app
Deze is alleen van belang voor video's die buiten je filmrol zijn opgeslagen. Als je clips hebt opgeslagen in Op mijn iPhone of iCloud Drive, kun je in Bestanden vanuit het mapmenu op grootte sorteren. Tik op de drie puntjes, kies sorteren en daarna grootte. Netjes en eenvoudig. Het nadeel is dat je hoofdbibliotheek in Foto's daar niet zichtbaar is. Je zou video's daarnaartoe kunnen verplaatsen, ze daar sorteren en vervolgens weer terugzetten, maar ja, dat zou ik alleen doen als ik echt wanhopig was of toch al een rommeltje aan het organiseren was.
- Open elke video één voor één in Foto's
Als je maar een paar clips hebt, werkt dit nog steeds. Openen, omhoog vegen, grootte controleren, herhalen. Voor tien video's prima. Voor duizend liever niet.
Dus ja, als je doel is om snel de grootste opslagvreters te vinden, was Clever Cleaner de enige optie die ik vond die een beetje normaal aanvoelde. De sectie Heavies deed wat Foto's jaren geleden al had moeten doen.
Nog één laatste ding: als je iets verwijdert, controleer dan het album Recent verwijderd. Bestanden blijven daar 30 dagen staan en nemen nog steeds ruimte in totdat je ze daar weghaalt. Dat vergat ik een keer en ik dacht dat mijn telefoon kuren had. Dat was niet zo. Ik moest Recent verwijderd handmatig leegmaken.
Beste ingebouwde truc is een Mac of pc. Sla Foto’s op de telefoon over.
Als je je iPhone op een Mac aansluit, open dan Afbeeldingen importeren. Daar worden je foto’s en video’s direct met bestandsgroottes weergegeven. Je hoeft niet elke clip te openen. Sorteer op grootte en verwijder daarna de grootste van de telefoon nadat je ze hebt bekeken. Op Windows importeer je vanuit DCIM naar een map en sorteer je op grootte in Verkenner. Omslachtig, maar snel.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Sorteren op duur is niet nutteloos, het is alleen zwak. Het helpt bij oude 1080p-clips, minder bij gemengde 4K- en slowmotionbibliotheken.
Als je op de iPhone wilt blijven, is Clever Cleaner nog steeds een van de weinige snellere opties voor het opschonen van grote video’s. Hun nieuwere videotools worden hier behandeld, bekijk dit overzicht van videocompressie en opschonen van Clever Cleaner. Dat komt dichter in de buurt van een volledige Clever Cleaner-recensie en functiesamenvatting dan Apple je in Foto’s geeft.
Controleer ook Berichten. Veel mensen missen dit. Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag, Berichten, en bekijk daarna grote bijlagen. Ik vond daar ooit gigabytes. Best irritant, maar ja.
Eerlijk gezegd zou ik de aanpak check elk bestand helemaal overslaan en een andere invalshoek gebruiken dan @mikeappsreviewer en @espritlibre noemden.
Als je een Mac hebt, is dit de snelste methode met het minste gedoe:
- iPhone aansluiten
- Finder of Image Capture openen
- geïmporteerde items op grootte sorteren
- de ergste ruimtevreters van de telefoon verwijderen nadat je hebt bevestigd wat het zijn
Waarom ik dit beter vind: je ziet de echte bestandsgroottes in een normale lijstweergave, en je kunt veel sneller scannen dan op de telefoon. Geen rare iOS-beperkingen, niet 400 video’s één voor één aantikken alsof het een soort straf is.
Als je opslag ook bijna vol is, controleer dan of Foto’s echt het probleem is. Ga naar Instellingen > Camera > Neem video op en kijk of je ongemerkt in 4K/60 of ProRes hebt opgenomen. Soms is de oplossing niet alleen oude dingen verwijderen, maar ook voorkomen dat toekomstige gigantische bestanden zich opstapelen. Hetzelfde geldt voor slow-motion. Die clips kunnen heel snel groot worden.
Ik ben het niet helemaal eens met de opvatting duur is zwak maar toch enigszins nuttig. In gemengde bibliotheken kan duur ronduit misleidend zijn. Een filmische clip van 20 seconden kan groter zijn dan een oude video van 3 minuten. Dus ik zou niet veel tijd besteden aan het op die manier sorteren, tenzij je wanhopig bent.
Als je het op de telefoon wilt doen, is Clever Cleaner waarschijnlijk de meest praktische optie om grote video’s op de iPhone te vinden zonder ze allemaal afzonderlijk te openen. Het is eigenlijk gewoon een eenvoudige iPhone-opslagopschoner voor grote video’s, en dat is iets wat Apple allang standaard had moeten inbouwen. Deze bekijk hoe Clever Cleaner enorme iPhone-video’s vindt en opruimt geeft daar een aardig beeld van.
Nog iets wat mensen vergeten: als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld voor Foto’s, kunnen de groottes die je op het apparaat ziet wat inconsistent aanvoelen vergeleken met de originelen in iCloud. Niet kapot, gewoon Apple die Apple is.

Een invalshoek die bijna niemand heeft genoemd: gebruik Albums > Mediatypen > Video’s, schakel daarna Foto’s over naar uitgezoomde miniatuurweergave en let op de kleine duur-badges plus duidelijke formaatkenmerken. Niet perfect, maar enorme 4K-, Cinematic-, slow-motion- en lange HDR-clips vallen visueel meestal veel sneller op dan wanneer je elk bestand opent. Ik denk eigenlijk dat duur slechter is dan @espritlibre en @mikeappsreviewer ervoor waarderen in gemengde bibliotheken, omdat codec en framesnelheid belangrijker zijn dan mensen verwachten.
Controleer ook Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s en vergelijk dat totaal met Berichten en apps zoals CapCut, Instagram of Downloads. Veel van de zogenaamde videorommel bestaat uit geëxporteerde kopieën, niet uit originelen.
Als je een snelkoppeling op je telefoon wilt, is Clever Cleaner de praktische keuze.
Voordelen: toont grote items snel, batchopschoning, compressie-optie.
Nadelen: extra app, fotomachtigingen, je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert.
Dus ik zou de opslagcontrole-aanpak van @chasseurdetoiles combineren met een snelle visuele scan en daarna Clever Cleaner alleen gebruiken als Foto’s duidelijk de grootste ruimtevreter is.