Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, en wisselen tussen verschillende USB-poorten heeft niet geholpen. De schijf krijgt stroom, maar wordt niet normaal weergegeven, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een Mac-probleem, een kabelprobleem of een defecte schijf is, omdat ik er belangrijke bestanden op heb staan.
Ik heb dit meer dan eens op mijn Mac meegemaakt. Je sluit een externe schijf aan en krijgt niets. Geen pictogram op het bureaublad. Niets in Finder. Dat voelt al snel slecht. Toch zou ik er nog niet van uitgaan dat de bestanden weg zijn. Vaak leeft de schijf zelf nog, en is macOS het onderdeel dat vreemd doet.
Begin eerst met de saaie controles. Ik weet het, niemand wil dat. Ik heb ze ooit overgeslagen en een halve nacht verspild aan het wisselen van een kabel dat ik in de eerste minuut al had moeten proberen.
Methode 1: Controleer eerst de verbinding
Dit is het onderdeel waar mensen met hun ogen mee rollen, en dan blijkt het uiteindelijk de oplossing te zijn.
- Koppel de schijf los van je Mac.
- Als die via een hub of dock is aangesloten, haal de tussenstap ertussenuit en sluit hem rechtstreeks aan op de Mac.
- Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
- Gebruik een kabel waarvan je weet dat die werkt.
- Test de schijf op een andere Mac of zelfs op een Windows-pc als je die in de buurt hebt.
- Let op tekenen van leven, draaien, een kleine trilling, een voedings-led, welk geluid dan ook. Als hij aangaat, zie ik dat meestal als een goed teken.
Methode 2: Zorg ervoor dat Finder het niet verbergt
Ik heb gezien dat gekoppelde schijven onzichtbaar blijven omdat de Finder-instellingen verkeerd stonden. De schijf was er wel. Finder weigerde hem gewoon te tonen.
- Open Finder.
- Ga naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies staat er Finder > Voorkeuren.
- Open het tabblad Algemeen.
- Vink Externe schijven aan.
- Open daarna het tabblad Navigatiekolom.
- Vink daar ook Externe schijven aan.
- Ga terug naar Finder en kijk opnieuw.
Herstel de bestanden voordat je iets repareert
Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma maar niet wil koppelen, zou ik eerst de gegevens ervan halen voordat je reparatietools uitvoert of iets wist. Ik heb dit op de harde manier geleerd. Veel mensen gaan meteen naar EHBO, daarna wordt de schijf erger en dan begint de paniek.
Disk Drill leest de schijf directer uit, dus het is minder afhankelijk van het feit dat macOS het volume netjes koppelt.
- Installeer en open Disk Drill.
- Zoek de niet-gekoppelde schijf in de lijst.
- Als de schijf onstabiel lijkt, gebruik dan eerst Byte-voor-byte-back-up en maak een volledige image.
- Wacht tot de image klaar is. Haast je niet met dit onderdeel.
- Scan ofwel de originele schijf of het imagebestand.
- Bekijk wat het programma vindt.
- Bekijk belangrijke bestanden in voorvertoning zodat je weet dat ze nog openen.
- Selecteer wat je nodig hebt.
- Herstel naar een andere schijf. Schrijf niets terug naar de problematische schijf.
Zodra je bestanden ergens veilig staan, heb je de ruimte om met reparaties te rommelen zonder bij elke klik te zweten.
Stop een vastgelopen fsck-proces
Ik kwam dit tegen op macOS na een onveilige uitwerping. Het systeem startte op de achtergrond een bestandssysteemcontrole en bleef daarna eindeloos hangen. De schijf werd pas aangekoppeld nadat ik het proces had beëindigd.
- Open Terminal.
- Voer uit: sudo pkill -f fsck
- Typ je beheerderswachtwoord als macOS erom vraagt.
- Wacht een paar seconden.
- Kijk of de schijf vanzelf wordt aangekoppeld.
Ik heb een verdwenen schijf direct hierna zien verschijnen. Vreemde oplossing, maar ja, het gebeurt.
Reset NVRAM op Intel-Macs, of herstart als je Apple Silicon gebruikt
Soms zit het probleem hoger in de systeeminstellingen, niet in de schijf zelf.
Voor Intel-Macs:
- Schakel de Mac uit.
- Druk op de aan-uitknop.
- Houd meteen Option + Command + P + R ingedrukt.
- Blijf dit ongeveer 20 seconden ingedrukt houden.
- Laat los en laat de Mac opstarten.
- Sluit de schijf opnieuw aan en test opnieuw.
Voor Apple Silicon-Macs:
- Koppel de schijf los.
- Herstart de Mac normaal.
- Wacht tot macOS volledig is geladen.
- Sluit de schijf weer aan.
Formatteer de schijf opnieuw als de gegevens al veilig zijn
Als geen van de eerdere stappen werkte en je alles wat belangrijk is al hebt gekopieerd, zou ik overgaan tot formatteren. Dit is het punt waarop je stopt met proberen het bestaande bestandssysteem te behouden en opnieuw begint.
- Open Schijfhulpprogramma.
- Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
- Selecteer de fysieke schijf, niet een van de volumes eronder.
- Klik op Wis.
- Kies een naam. Kies APFS voor alleen Mac-gebruik, of exFAT als de schijf tussen macOS en Windows moet worden gebruikt.
- Klik op Wis en wacht.
Nadat het is voltooid, koppel je de schijf los en sluit je die opnieuw aan. Als deze na een schone formattering nog steeds niet wordt aangekoppeld, zou ik hardware gaan vermoeden. Op een bepaald moment wordt het een tijdverspilling en is het logischer om de schijf te vervangen.
Het belangrijkste dat ik hieruit heb meegenomen: sla eerst de bestanden op, repareer daarna de schijf. Schijven zijn vervangbaar. Je gegevens niet, en ja, dat heb ik op de vervelende manier geleerd.
Als de schijf wel aangaat maar niet in Finder verschijnt, richt je dan eerst op de vraag of macOS de hardware überhaupt ziet. Dat vertelt je of dit een koppelprobleem is, een bestandssysteemprobleem of een defecte behuizing.
Open Systeeminformatie. Houd Option ingedrukt, klik op het Apple-menu en daarna op Systeeminformatie. Ga naar USB of Thunderbolt. Als je externe schijf daar wordt weergegeven, ziet je Mac het apparaat. Zo niet, dan zou ik de kabel, de printplaat van de behuizing of de schijf zelf gaan verdenken. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over het vroegtijdig stoppen van fsck. Als de schijf klikt, traag is of steeds wegvalt, zou ik er niet te veel aan zitten en eerst de zichtbaarheid controleren.
Open daarna Schijfhulpprogramma, dan Weergave, Toon alle apparaten. Let op drie dingen:
- De fysieke schijf verschijnt, maar het volume is grijs weergegeven. Dit wijst op schade aan het bestandssysteem.
- De fysieke schijf verschijnt met de verkeerde grootte, zoals 0 bytes. Dit wijst op hardware- of bridgefouten.
- Er verschijnt helemaal niets. Dit wijst op een verbindingsprobleem, behuizingsprobleem of een defecte schijf.
Als het volume wordt vermeld maar niet is aangekoppeld, probeer dan Terminal:
diskutil list
Zoek de schijf-ID en voer daarna uit:
diskutil mountDisk /dev/diskX
of
diskutil mount /dev/diskXsY
Als macOS een foutmelding geeft, noteer dan de exacte tekst. Foutcodes zijn belangrijk. Ik heb 49153 en vergelijkbare koppelingsfouten gezien die verband hielden met beschadigde partitietabellen. Deze thread sluit aan bij wat veel mensen op Mac tegenkomen wanneer een externe schijf niet wil koppelen, Discussie over Mac externe schijf 49153 koppelfout.
Nog een vaak vergeten test: haal de schijf uit de behuizing als het een desktopmodel is of een oudere draagbare schijf met een vervangbare behuizing. Plaats hem in een nieuwe SATA-naar-USB-adapter. Ik heb veel zogenaamd defecte schijven gerepareerd waarbij de schijf zelf prima was en de USB-bridge defect bleek. Goedkope behuizingen gaan voortdurend kapot.
Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan met willekeurige reparatietools proberen voordat je de toestand van de schijf kent. Disk Drill is hier nuttig omdat het vaak volumes ziet die macOS niet wil koppelen, en je kunt eerst scannen en later herstellen. Als SMART-gegevens beschikbaar zijn, controleer die dan. Slechte sectoren, leesfouten of time-outs zijn waarschuwingssignalen. Als de scan extreem traag gaat of vastloopt, maak dan eerst een kloon en werk daarna vanaf de image. Dat bespaart slijtage van de originele schijf.
Voor SEO en in gewoon Nederlands wordt dit probleem meestal omschreven als een externe harde schijf die niet op Mac wordt gekoppeld door schade aan het bestandssysteem, defecte behuizing, kabelfouten of doordat macOS de partitie niet correct leest.
Als de schijf op een andere machine wel koppelt, kopieer je bestanden dan snel. Als hij nergens werkt, is het probleem waarschijnlijk hardware.
Als de schijf wel aangaat maar zelfs niet in Finder of Schijfhulpprogramma verschijnt, zou ik één ding testen dat de anderen alleen indirect hebben aangestipt: Veilige modus. macOS laadt soms een gammele schijfhelper van derden, NTFS-tool, antivirusfilter of back-upextensie die het koppelen blokkeert. Start op in Veilige modus, sluit de schijf aan en kijk of die daar verschijnt. Als dat zo is, kan de schijf prima in orde zijn en is je normale opstartomgeving het probleem.
Ik zou ook niet meteen naar EHBO grijpen alleen omdat de schijf zichtbaar is. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je eerst gegevens moet veiligstellen, en @sognonotturno heeft gelijk dat zichtbaarheid belangrijk is, maar EHBO kan nogal nutteloos zijn bij schijven die al beginnen te falen.
Nog een goede controle: voer in Terminal uit:
log stream --predicate 'process == 'kernel' --info
Sluit daarna de schijf aan en bekijk de meldingen. Als je herhaalde I/O-fouten, verbreking van de verbinding of meldingen als “media niet aanwezig” ziet, wijst dat meestal op problemen met de behuizing of hardware, niet alleen op een koppelingsprobleem.
Als de schijf verschijnt maar niet wil koppelen, is gegevensherstel vóór reparatie de slimmere zet. Disk Drill is een van de betere opties voor een externe harde schijf op een Mac die niet koppelt, vooral als het volume zichtbaar maar onleesbaar is. Als je een degelijk overzicht wilt, zet deze Disk Drill-recensie voor Mac-gegevensherstel het vrij duidelijk uiteen.
Nog iets wat mensen vaak vergeten: als de schijf versleuteld is, controleer dan of macOS wacht op een ontgrendelingsprompt die nooit is verschenen. Ik heb dat meegemaakt. Superirritant.
Ik zou één invalshoek toevoegen waar de anderen alleen op zinspeelden: controleer of de schijf genoeg stroom krijgt. Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met het idee dat het feit dat hij aangaat al een redelijk goed teken is. Ik heb externe schijven zien oplichten en draaien, en toch niet goed zien worden herkend omdat de USB-bus geen stabiele stroom leverde. Als het een draagbare 2,5-inch schijf is, probeer dan een hub met eigen voeding, een andere adapter of indien mogelijk een directe USB-C-verbinding.
Controleer dit ook in Terminal:
diskutil info /dev/diskX
Als de fysieke schijf verschijnt maar de media als niet geïnitialiseerd, niet ondersteund of niet leesbaar staat gemarkeerd, maakt dat het snel een stuk duidelijker. Nog een nuttige:
sudo gpt -r show /dev/diskX
Als de GPT-uitvoer beschadigd is of ontbreekt, kan de partitietabel beschadigd zijn, ook al reageert de hardware nog steeds.
Nog iets: als het een oude HFS±schijf is, test die dan op een andere Mac met een oudere macOS-versie als dat kan. Nieuwere macOS-releases kunnen kritischer zijn bij oudere schijven die al op het randje zitten en onbetrouwbare USB-bridgechips.
Aan de herstelkant zitten @sognonotturno, @viajantedoceu en @mikeappsreviewer allemaal rond hetzelfde juiste kernidee: identificeer eerst de hardware en beslis dan pas of je gaat koppelen, repareren of herstellen. Ik zou alleen willen zeggen: blijf een schijf die klikt, Finder laat vastlopen of midden tijdens het lezen verdwijnt niet steeds opnieuw aansluiten. Dat patroon wordt meestal erger, niet beter.
Als de gegevens belangrijk zijn, is Disk Drill een redelijke volgende stap vóór reparatiepogingen.
Voordelen:
- kan sommige volumes detecteren die macOS niet aankoppelt
- nuttige preview vóór volledig herstel
- goed om eerst een image van een instabiele schijf te maken
Nadelen:
- geen wondermiddel als de hardware aan het overlijden is
- scans kunnen erg traag zijn op instabiele schijven
- betaalde herstelfuncties zijn het bij kleine problemen mogelijk niet waard
Als de schijf zichtbaar maar ziek is, herstel dan eerst de gegevens. Als hij nergens zichtbaar is, denk dan eerst aan de behuizing, voeding of een defecte schijf.