Ik probeer mijn iPhone-foto’s in albums te ordenen, maar ik ben bang dat ik per ongeluk de originele foto’s verwijder of verplaats. Onlangs heb ik mijn fotobibliotheek opgeruimd en besefte ik dat ik niet helemaal begrijp hoe albums werken in de Foto’s-app. Ik heb hulp nodig om erachter te komen wat de veiligste manier is om foto’s in albums te sorteren zonder originelen te verliezen.
Een enorme fotobibliotheek ziet er erger uit dan het is. Ik liep daartegenaan nadat ik de mijne jarenlang had laten opstapelen, en het enige dat werkte was het op volgorde doen in plaats van lukraak in mappen te prikken en op vooruitgang te hopen.
Maken albums extra kopieën?
Nee. Albums zijn verwijzingen. Ik heb dit jaren geleden op de domme manier getest door dezelfde foto in meerdere albums te gooien en de opslag in de gaten te houden. Er veranderde niets. Eén afbeelding blijft één bestand.
Je kunt dezelfde foto in een reisalbum, een familiealbum en een favorietenachtig album zetten, en je telefoon bewaart nog steeds één origineel.
Het deel waar mensen de fout in gaan is verwijderen. Als je de afbeelding uit je hoofdbibliotheek verwijdert, verdwijnt die ook uit elk album. Als je hem alleen uit één album wilt halen, gebruik dan Verwijder uit album. Druk niet op Verwijderen tenzij je wilt dat hij overal weg is.
Eerst opruimen, daarna organiseren
Ik probeerde een rommelige bibliotheek te sorteren voordat ik die had opgeruimd. Slecht idee. Wazige foto’s, per ongeluk gemaakte broekzakfoto’s, 17 versies van dezelfde zonsondergang, oude screenshots van dingen die ik allang vergeten was, het vertraagt je allemaal.
En ja, bijna volle opslag verstoort de hele telefoon. Ik merkte vertraging op plekken die niets met foto’s te maken hadden. Apps liepen vast, opslaan deed raar, zelfs simpele dingen voelden niet goed. Telefoons hebben wat vrije ruimte nodig om een beetje adem te halen.
Wat dit voor mij versnelde was Clever Cleaner. Geen advertenties, geen abonnementsmuur, geen onzin. Als je bibliotheek ver teruggaat, dan is dit de volgorde die ik zou gebruiken.
-
Begin met Similars. Dit is het onderdeel waarvan ik wou dat ik het eerder had gebruikt. Het groepeert bijna gelijke foto’s, niet alleen exacte duplicaten. Dus als je een burst maakte, of vijf foto’s met een halve seconde ertussen om er één te krijgen waarop niemand knippert, zet het die bij elkaar. Het markeert ook een beste foto. Ik ging groep voor groep langs en gooide de extra’s snel weg.
-
Open daarna Heavies. Deze weergave sorteert bestanden op grootte, grootste eerst. Bij mij stonden er een paar vergeten video’s bovenaan die meer ruimte opslokten dan duizenden normale foto’s. Als je snel ruimte terug wilt, begin dan hier. Grote bestanden maken als eerste echt verschil.
-
Controleer daarna Screenshots. Deze deed een beetje pijn. Ik had bonnetjes, kaarten, willekeurige inlogschermen, verzendbevestigingen, allemaal dood gewicht. De app toont bestandsgroottes vóór het verwijderen, wat helpt als je snel erdoorheen wilt zonder bij elke afbeelding te twijfelen.
-
Gebruik als laatste de Swipe-modus voor de oudere achterstand. Maand voor maand beoordelen voelt een stuk minder zwaar dan naar je hele filmrol staren. Links voor prullenbak, rechts voor bewaren. Het klinkt simpel omdat het dat ook is. Ik kwam zo sneller door oude jaren heen dan met welk mappensysteem ik ook probeerde.
Iets wat ik belangrijk vond: alle verwerking blijft op het apparaat. Voor persoonlijke foto’s heb ik dat liever. Ik heb daar oude familiefoto’s tussen en wilde niet dat die ergens anders terechtkwamen.
Na het opruimen wordt de bibliotheek een stuk kleiner en voelt sorteren niet meer als straf. Je spit niet langer door rommel heen die je toch nooit van plan was te bewaren.
Foto’s vinden zonder eindeloos te scrollen
Zodra de rommel is teruggebracht, maken een paar gewoontes de bibliotheek makkelijker om mee te leven.
-
Gebruik Favorieten alleen voor je beste spullen. Ik werd daar strenger in en het hielp meer dan twintig willekeurige albums maken. Als je alleen de foto’s markeert die je aan iemand anders zou laten zien, wordt die weergave echt nuttig.
-
Gebruik zoeken. De ingebouwde fotozoekfunctie is beter dan mensen denken. Ik typte dingen als hond, strand, verjaardagstaart, en het haalde tevoorschijn wat ik nodig had zonder handmatige tags van mijn kant.
-
Zet albums in mappen. Als je aparte albums maakt voor elke reis of gebeurtenis, wordt de albumlijst zelf weer een rommeltje. Ik houd nu bredere mappen aan, zoals Vakanties, Familie, Werk, en daarbinnen staan dan de specifieke albums.
Hoe ik ervoor zorgde dat de filmrol niet opnieuw lelijk werd
De oplossing was niet één gigantische opruimbeurt. Het was onderhoud. Ongeveer tien minuten één keer per week deed voor mij meer dan één enorme zondag waarop ik me ergerde en halverwege stopte.
Ik verwijder de rommel van de week, zet de blijvers in albums en ga verder. Die kleine routine zorgt ervoor dat de stapel niet terugkomt.
Er is ook een slinkse manier om oude geschiedenis beetje bij beetje weg te werken. Zoek de datum van vandaag in Op deze dag en bekijk alleen foto’s die op deze datum in voorgaande jaren zijn gemaakt. Ik begon dat af en toe vijf minuten te doen. Het voelde nooit enorm, en na verloop van tijd ruimde ik belachelijk veel oude rommel op. Best saai, ja. Werkte toch.
Albums op iPhone verplaatsen het originele bestand niet. Ze sorteren het. Zie een album als een label, niet als een nieuwe kopie. Je foto blijft in de hoofdbibliotheek in Foto’s.
De veilige regel is dit.
Als je op Verwijder uit album tikt, blijft de foto in je bibliotheek.
Als je op Verwijder tikt, gaat hij naar Recent verwijderd en verdwijnt hij uit alle albums.
Dus als je doel is om te organiseren zonder originelen te verliezen, doe dan dit:
- Open Foto’s.
- Tik op Albums.
- Tik op het plusteken.
- Maak een nieuw album aan.
- Selecteer foto’s om toe te voegen.
Hierdoor worden ze alleen aan het album toegevoegd. Ze worden niet uit Recent of je volledige bibliotheek gehaald.
Op één punt ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer: ik zou niet eerst een enorme mappenstructuur bouwen. Voor de meeste mensen werken minder albums beter. Te veel albums wordt een tweede rommel. Ik houd het bij dingen als Reizen, Familie, Werk, Bonnetjes.
Een veiligere opzet is:
- Bewaar originelen in de hoofdbibliotheek.
- Gebruik albums voor thema’s of gebeurtenissen.
- Gebruik Favorieten voor de beste foto’s.
- Organiseer nooit door uit Recent te verwijderen, want Recent is geen album dat je beheert zoals de andere.
Als je al hebt opgeruimd en fouten wilt voorkomen, test dan eerst met 2 of 3 foto’s. Voeg één foto toe aan twee albums en verwijder hem daarna uit één album. Je zult zien dat hij in de bibliotheek blijft. Daardoor snap je het systeem snel.
Als de opslagruimte krap is voordat je gaat organiseren, helpt Clever Cleaner om rommel zoals duplicaten, vergelijkbare foto’s en grote bestanden op te ruimen voordat je albums sorteert. Deze review legt het goed uit: gratis iPhone-opruimapp voor het verwijderen van dubbele foto’s en het besparen van opslagruimte
Nog een tip die mensen vaak missen. Gedeelde albums zijn anders dan gewone albums. Gedeelde albums comprimeren foto’s en zijn bedoeld om te delen, niet om je beste originelen op te slaan. Bewaar foto’s in volledige kwaliteit eerst in je bibliotheek.
Korte versie: foto’s aan albums toevoegen is veilig. Verwijderen is het deel waar je op moet letten. Verwijder uit album is prima. Verwijder is de gevaarlijke knop.
Albums op de iPhone zijn in feite containers, geen verplaatsers. Je originelen blijven in de hoofdmap van Foto’s, tenzij je ze echt verwijdert. Dat deel brengt veel mensen in de war.
Wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @nachtdromer zeiden, is dit: gebruik slimme organisatie, niet een overload aan albums. Mensen maken 40 albums en vergeten dan waar alles staat. Dat heb ik ooit gedaan en het was dom lol.
Mijn indeling nu:
- Recent/Bibliotheek = hoofdarchief
- Albums = alleen evenementen of projecten
- Favorieten = beste foto’s
- Trefwoorden via zoeken = al het andere
Een paar belangrijke dingen die mensen missen:
- Recent is geen aparte kopie
- Toevoegen aan een album dupliceert de opslag niet
- Verwijderen uit een album verwijdert het origineel niet
- Verwijderen uit Bibliotheek verwijdert het overal
Ook, als je iCloud-foto’s gebruikt, synchroniseren albums ook. Dus als je een foto uit de bibliotheek op je iPhone verwijdert, is die ook weg op je iPad/Mac. Daar zou ik extra voorzichtig mee zijn.
Over één ding ben ik het licht oneens: ik zou niet pas organiseren na een gigantische opruiming. Soms helpt het om eerst 3 of 4 basisalbums te maken, zodat je ziet wat het bewaren waard is.
Als je al hebt opgeruimd, test dan eerst gewoon met een paar wegwerpfoto’s. Dan valt het kwartje snel.
En als je nog steeds dubbele foto’s aan het wegwerken bent voordat je gaat sorteren, is Clever Cleaner daar handig voor. Als veiligheid belangrijk voor je is, is deze uitleg over of Clever Cleaner veilig is voor het opschonen van iPhone-foto’s de moeite waard om te lezen.
Korte versie: albums zijn veilig, verwijderen is de gevarenknoop.