Ik heb hulp nodig bij het verwijderen van elke foto van mijn iPhone om opslagruimte vrij te maken, maar ik ben bang dat ze ook uit iCloud verdwijnen. Ik heb iCloud-foto’s een tijd geleden ingeschakeld, en nu kan ik niet meer zien wat op mijn telefoon staat versus wat in iCloud is opgeslagen. Wat is de veiligste manier om alles van het apparaat te verwijderen zonder belangrijke foto’s of back-ups te verliezen?
Ik liep hier tegenaan met een enorme bibliotheek, ongeveer 30.000 foto’s, en de standaard Foto’s-app voelde prima aan totdat dat niet meer zo was. Eén verkeerde veeg, één slip van je vinger, en de hele selectie was weg. Apple’s app is prima om oude reizen en willekeurige herinneringen door te kijken. Voor het opruimen van een gigantische achterstand valt hij snel door de mand.
Waarom de selectie steeds wordt gewist
Dat slepen-om-te-selecteren werkt redelijk als je met een paar honderd items bezig bent. Duw je het naar de 10.000 tot 15.000, dan begint de app te stikken. Ik zag de telefoon warm worden. Scrollen werd schokkerig. Selecties liepen achter en werden daarna gereset. Dit doe jij niet verkeerd. De app loopt gewoon tegen zijn grenzen aan.
Als je bij de ingebouwde app blijft, is het opsplitsen van de klus in delen de enige methode die ik heb gevonden die geen rommeltje wordt:
- Open Albums en werk dan binnen één album in plaats van Alles Foto’s te gebruiken. Albums geven je vaak een optie Selecteer alles. De volledige bibliotheek meestal niet.
- Pak per ronde 2.000 tot 3.000 foto’s aan. Probeer niet de hele bibliotheek in één keer te pakken.
- Verwijder één batch en stop dan zodat de telefoon het kan afronden.
- Herhaal dit totdat je hebt verwijderd wat je nodig had.
Het duurt langer. Het gaat ook minder vaak mis.
Lees dit voordat je iets verwijdert met iCloud ingeschakeld
Dit deel brengt mensen in verwarring. iCloud-foto’s is synchronisatie, geen back-up. Als je 20.000 foto’s van je iPhone verwijdert, verdwijnen diezelfde foto’s ook uit iCloud, je iPad, je Mac en de rest van je Apple-apparaten die aan hetzelfde account zijn gekoppeld.
Als je doel is om ruimte vrij te maken op de telefoon, maar je wilt de foto’s nog wel ergens opgeslagen hebben:
- Open Instellingen en daarna Foto’s.
- Zet Optimaliseer iPhone-opslag aan.
- Je telefoon bewaart kleinere lokale versies, terwijl de originelen op volledige resolutie in iCloud blijven.
Als je alles al hebt gekopieerd naar een externe schijf, een pc of Google Foto’s, dan is het prima om de telefoon leeg te maken. Ik zou de back-up nog steeds eerst controleren. Vertrouw niet op het eerste groene vinkje dat je ziet, haha.
Waarom opslagcijfers niet meteen veranderen
Ik bleef twee veelvoorkomende oorzaken zien:
| Probleem | Oorzaak | Oplossing |
| Opslagbalk beweegt niet | Recent verwijderd bewaart bestanden 40 dagen | Ga naar Albums, dan Recent verwijderd en daarna Verwijder alles |
| Foto’s verschijnen opnieuw na verwijdering | De opslag van de telefoon is te vol om het verwijderproces af te ronden | Verwijder eerst één grote app om tijdelijke ruimte vrij te maken |
Wanneer de telefoon op 99% vol zit, laat iOS zichzelf niet genoeg werkruimte over om een enorme verwijdertaak te verwerken. Ik had meer succes nadat ik eerst één zware app had verwijderd. Een game, een streaming-app, alles boven de 500 MB. Zodra er een beetje ademruimte was, bleven de verwijderingen wel staan.
Nadat je Recent verwijderd hebt geleegd, start je de telefoon opnieuw op. Ik heb gezien dat de opslagmeter onjuist bleef tot na een herstart. Best dom, maar het gebeurt.
Een praktischer route voor enorme bibliotheken
Na veel te lang met de standaard app te hebben gevochten, kwam ik tot de conclusie dat opruimtools van derden zinvoller zijn zodra je bibliotheek in de duizenden loopt. Het irritante is dat de meeste App Store-opruimers de daadwerkelijke verwijdering achter een abonnement verstoppen.
https://www.youtube.com/watch?v=FRWWuTnCOHs&t=52s
Clever Cleaner is een van de weinige die mensen blijven noemen omdat het de belangrijkste opruimstappen niet achter advertenties of een betaalmuur zet.
De snelste workflow die ik vond voor grote opslagwinst zag er zo uit:
- Begin met het tabblad Heavies. Dat sorteert je hele bibliotheek van grootste bestand naar kleinste. Grote 4K-clips, enorme burstreeksen, oude videorommel, die vreten meestal als eerste opslagruimte op.
- Controleer daarna Similars. Dat groepeert bijna-dubbele opnames bij elkaar, wat helpt als je vijftien versies van dezelfde foto hebt en er maar één nodig hebt.
- Open daarna Screenshots. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte, zodat je weet wat je verwijdert voordat je op verwijderen tikt.
- De verwerking blijft op het apparaat. Je foto’s worden niet ergens naartoe gestuurd voor analyse.
Eén vreemd ding met Gedeelde albums
Iets uit je hoofdbibliotheek verwijderen haalt het niet weg uit een Gedeeld album als het daar al was geplaatst. Gedeelde albums werken als aparte containers. Als je wilt dat de foto daar ook weg is, moet je het Gedeelde album zelf openen en hem daar verwijderen. Als het jouw album is, werkt het ook om het hele album te verwijderen.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, betekent verwijderen van je iPhone ook verwijderen uit iCloud. Dat is de valkuil. Daar ben ik het met @mikeappsreviewer over eens, maar ik zou één punt nog sterker benadrukken. Begin niet met verwijderen totdat je in je hoofd het verschil tussen synchronisatie en back-up helder hebt.
Hier is de veilige aanpak.
-
Controleer of je foto’s ergens buiten iCloud-foto’s bestaan.
Opties zijn een Mac, pc, externe schijf, Google Foto’s, OneDrive, wat dan ook.
Als ze alleen in iCloud-foto’s staan, maken ze deel uit van één gesynchroniseerde bibliotheek. Eén keer verwijderen, overal weg. -
Als je doel ruimte vrijmaken is, probeer dan niet eerst de bibliotheek leeg te maken.
Ga naar Instellingen, Foto’s en schakel Optimaliseer iPhone-opslag in.
Voor de meeste mensen vermindert dit de lokale foto-opslag flink zonder de bibliotheek te verwijderen. Bij grote bibliotheken heb ik telefoons zien gaan van 80 GB gebruikt naar minder dan 10 GB lokale opslag nadat de synchronisatie tot rust was gekomen. -
Als je alle foto’s van de telefoon wilt halen maar ze in iCloud wilt bewaren, gebruik dan iCloud.com in een browser en controleer of de bibliotheek daar staat.
Steekproeven tellen. Open willekeurige jaren, Live Photos, video’s. Vertrouw niet op één recent album en denk dan dat je klaar bent. Dat heb ik ooit gedaan, slecht idee lol. -
Als je nog steeds een schone lei op de telefoon wilt, schakel iCloud-foto’s dan alleen op de iPhone uit en kies vervolgens Verwijder van iPhone wanneer daarom wordt gevraagd.
Daarmee verwijder je lokale kopieën van het apparaat, niet de kopieën die in iCloud zijn opgeslagen, zolang het uploaden eerst volledig was afgerond.
Die stap missen de meeste mensen.
Ook iPhone-back-up en iCloud-foto’s zijn aparte dingen. Een iPhone-back-up is geen fotokluis als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Apple sluit gesynchroniseerde foto’s uit van de normale apparaatsback-up. Dus nee, Ik heb een iCloud-back-up betekent niet dat je foto’s beschermd zijn.
Als je bibliotheek rommelig is en je die wilt uitdunnen voordat je iets hiervan doet, is Clever Cleaner het bekijken waard voor duplicaten en grote bestanden. Korte versie hier ook, bekijk deze review van Clever Cleaner voor iPhone-opslag opschonen.
Nog één ding. Maak Recent verwijderd leeg na elke opschoning, anders lijken je opslagcijfers dagenlang niet te kloppen. Apple maakt dit veel verwarrender dan het zou moeten zijn.
Belangrijk punt: iCloud-reservekopie en iCloud-foto’s zijn niet dezelfde opslag. Daar raakt Apple iedereen mee in de war.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu, maar ik zou de mentaliteit van “alles verwijderen” iets nuanceren. Als je echte doel ruimte vrijmaken is, is het wissen van je bibliotheek meestal de slechtste route als iCloud-foto’s aanstaan. Met synchronisatie ingeschakeld geldt: verwijderen op iPhone = ook verwijderen uit iCloud. Punt.
Wat ik eerst zou doen:
- Ga naar Instellingen > [je naam] > iCloud > Foto’s
- Als Synchroniseer deze iPhone / iCloud-foto’s AAN staat, wordt je bibliotheek gedeeld met iCloud
- Ga naar iCloud.com > Foto’s en controleer of je spullen daar echt staan
- Controleer daarna Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s
Hier is het deel dat mensen missen: als je foto’s alleen van de telefoon wilt halen, verwijder ze dan niet massaal in Foto’s. Zet in plaats daarvan iCloud-foto’s op de iPhone uit en kies Verwijder van iPhone. Dat verwijdert lokale kopieën terwijl je iCloud-bibliotheek intact blijft, ervan uitgaande dat de synchronisatie al klaar is. Als het uploaden niet voltooid is, kan dat misgaan, dus controleer dat eerst goed.
Ook slaat een iPhone-reservekopie in iCloud meestal geen aparte kopie van foto’s op wanneer iCloud-foto’s is ingeschakeld. Dus nee, “Ik heb een iCloud-reservekopie” is niet genoeg. Best dom, maar dat is Apple.
Als je eerst wat wilt opschonen voordat je dit doet, is Clever Cleaner eigenlijk handig om gigantische video’s, dubbele foto’s en nutteloze screenshots te vinden zonder dat de standaard Foto’s-app een halve meltdown krijgt. Geen magie, gewoon sneller.
Ook handig als je een uitleg stap voor stap wilt:
hoe je iPhone-opslag snel en gratis wist
En ja, maak Onlangs verwijderd leeg nadat je iets hebt gedaan, anders lijken je opslagcijfers een tijdlang totaal niet te kloppen. Apple’s opslagrapportage is eerlijk gezegd vreemd slecht.
Een extra invalshoek die de anderen slechts licht hebben aangestipt: gebruik een tijdelijke export naar een tweede apparaat of computer voordat je een synchronisatie-instelling wijzigt. Ik ben het enigszins oneens met de aanpak “vertrouw gewoon op iCloud.com na een paar steekproeven” van @viajantedoceu, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer. Steekproefsgewijs controleren is prima, maar voor onvervangbare foto’s wil ik één kopie die volledig buiten Apple-synchronisatie staat.
Mijn regel:
- Alleen ruimte nodig? Laat iCloud-foto’s ingeschakeld en gebruik Optimaliseer opslag.
- Moeten de foto’s van deze iPhone af maar wel in iCloud blijven? Schakel Fotosynchronisatie uit op de telefoon en kies daarna Verwijder van iPhone.
- Moeten ze overal weg? Verwijder ze op de normale manier.
Wat ik niet zou doen, is vertrouwen op een iCloud-apparaatback-up als vangnet. Die back-up is niet je fotoarchief als Fotosynchronisatie is ingeschakeld.
Als je eerst een enorme bibliotheek wilt sorteren, kan Clever Cleaner helpen:
- Pluspunten: snelle detectie van duplicaten, toont grote video’s/schermafbeeldingen, eenvoudiger dan alles in Foto’s in bulk selecteren
- Minpunten: je moet verwijderingen nog steeds zelf controleren, toegang voor een app van derden kan sommige mensen een ongemakkelijk gevoel geven, en opschoontools kunnen verleiden tot te veel verwijderen
Dus ja, exporteer eerst één volledige kopie als de foto’s belangrijk zijn. Neem daarna pas de synchronisatiebeslissing. Dat is de veiligere koers.