Hulp nodig bij het herstellen van gegevens van een harde schijf met slechte sectoren

Mijn harde schijf begon vreemde geluiden te maken en nu vertonen delen ervan slechte sectoren. Ik heb belangrijke foto’s en werkbestanden erop staan, en ik ben bang dat het gebruik van de verkeerde herstelmethode de situatie erger kan maken. Wat is de veiligste manier om gegevens van een harde schijf met slechte sectoren te herstellen zonder meer schade te veroorzaken?

Als je schijf CRC-fouten geeft, of Verkenner eindeloos blijft hangen wanneer je een map opent, stop dan eerst met het gebruiken van de schijf. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Ik bleef leespogingen herhalen op een oude laptopschijf en binnen een uur werd het erger.

Als het je systeemschijf is, zet de machine dan uit. Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Een defecte schijf ingeschakeld laten geeft Windows en de firmware van de schijf meer kansen om steeds opnieuw op hetzelfde slechte gebied te hameren. Soms verandert wat begint als een bestandssysteemprobleem in een hardwareprobleem. Ik heb een schijf zien veranderen van ‘sommige bestanden willen niet kopiëren’ naar ‘helemaal niet meer gedetecteerd’ na te veel nieuwe pogingen.

Wat er meestal aan de hand is, valt in twee categorieën.

Sommige slechte sectoren zijn logisch. Het magnetische oppervlak is nog leesbaar, maar de opgeslagen gegevens komen niet meer overeen met hun foutcorrectie-informatie. Stroomuitval, geforceerde uitschakelingen of instabiele USB-verbindingen vallen vaak in deze categorie. Die gevallen zijn minder erg.

Het andere type is fysieke schade. Versleten plekken op de platter, zwakke koppen, head crashes, dat soort dingen. Software zal fysieke schade niet repareren. In het beste geval markeert het het beschadigde gebied zodat de schijf het niet meer probeert te gebruiken.

Eén ding dat ik in het begin niet zou doen, is CHKDSK uitvoeren. Mensen grijpen ernaar omdat het ingebouwd is en veilig aanvoelt. Dat is het niet als hulpmiddel voor dataredding. Het is een hulpmiddel voor reparatie van het bestandssysteem. Ander doel. Als de mapstructuur beschadigd is, kan CHKDSK de boel opschonen door kapotte vermeldingen te verwijderen, en worden je bestanden daarna moeilijker te herstellen.

De veiligere volgorde is deze:

Wat ik eerst zou doen

1. Zorg voor een andere gezonde schijf met genoeg vrije ruimte.
  2. Maak een volledige kloon of image van de defecte schijf, indien mogelijk byte voor byte.
  3. Leg de originele schijf weg.
  4. Voer herstelscans uit op de kloon of image, niet op het origineel.
  5. Herstel gevonden bestanden naar een derde schijf, niet terug naar de bron van de image.

Die ene verandering, werken vanaf een kopie, verlaagt het risico enorm.

Doe-het-zelfroute die voor mij beter werkte

Voor dit soort werk had ik betere resultaten met software die gemaakt is voor instabiele schijven. Ik gebruikte Disk Drill op een schijf met leesfouten verspreid over de hele schijf.

Wat er voor mij uitsprong was de back-upkant, niet de scan naar verwijderde bestanden waar mensen het meestal over hebben. Bij een defecte schijf is het belangrijke deel hoe het hulpmiddel zich gedraagt wanneer het onleesbare blokken tegenkomt. Sommige programma’s lopen vast, vertragen tot kruipsnelheid, of blijven steeds dezelfde dode plekken benaderen. Dat is zwaar voor de schijf.

Met nieuwere builds, vooral versie 6, voelde het imagingproces slimmer aan. Het sloeg onleesbare gebieden eerst over, haalde makkelijke gegevens snel binnen en kwam later terug met kleinere leesacties op beschadigde regio’s. Dat is belangrijk. Minder lange vastlopers. Minder stress op de motor en de koppen van de schijf. Meer bestanden gekopieerd voordat de schijf het opgeeft.

Basisworkflow

Dit is de volgorde die ik zou volgen:

1. Opslag voorbereiden

Gebruik een gezonde doelschijf met genoeg capaciteit voor een image of kloon.

2. De image maken

Voer de back-up- of imagingfunctie uit op de defecte schijf.

3. De image koppelen of toevoegen

Scan het imagebestand op herstelbare bestanden.

4. Herstelde gegevens elders exporteren

Sla herstelde bestanden op naar een andere aparte schijf. Schrijf ze niet naar de originele schijf. Schrijf ze ook niet naar hetzelfde defecte bronpad.

Wanneer software niet meer het antwoord is

Als de schijf klikt, schuurt, piept, uitschakelt tijdens het draaien, of helemaal niet opstart met draaien, dan zou ik daar stoppen. Hetzelfde geldt als BIOS hem niet meer ziet, of als hij steeds opnieuw de verbinding verbreekt, zelfs met een aantoonbaar goede kabel en voeding.

Die signalen wijzen meestal op een mechanisch defect. Doe-het-zelfhulpmiddelen repareren geen defecte koppen of vastgelopen spindelproblemen. Als de bestanden belangrijk zijn, familiefoto’s, belastingdocumenten, klantwerk, oude projecten die je nergens anders hebt, dan is een lab de veiligere keuze.

Plaatsen zoals Gillware of Techchef bestaan om deze reden. Zij hebben cleanroom-opstellingen en hardwarehulpmiddelen die normale gebruikers niet hebben. Ze vervangen koppen, stabiliseren beschadigde schijven en lezen media van schijven die een thuis-pc niet eens meer kan mounten. Het is duur. Ik heb offertes gezien van ongeveer $500 tot $3.000, afhankelijk van de schade en onderdelen.

Na het herstel

Zodra je bestanden zijn gekopieerd en je ze hebt geopend om te controleren of ze goed zijn, kun je nog met de oude schijf rommelen als je dat wilt. Alleen voor wegwerpgebruik bedoel ik.

Een volledige formattering is beter dan een snelle omdat het een bredere lees- en schrijfcontrole afdwingt. Je kunt ook chkdsk /r uitvoeren in PowerShell of Opdrachtprompt om slechte sectoren te markeren zodat het bestandssysteem ze vermijdt.

Ik zou een schijf na CRC-fouten en vastlopende leesacties nog steeds niet vertrouwen. In mijn ervaring blijft een schijf, zodra hij zich ziek begint te gedragen, meestal ziek. Soms strompelt hij nog maanden door. Soms is hij voor het avondeten al dood.

Back-upgewoonte die het waard is om te houden

De oplossing voor deze ellende is back-ups maken voordat de ellende begint. Ik houd me nu aan 3-2-1:

• 3 kopieën van je gegevens
  • 2 verschillende opslagtypen
  • 1 kopie buiten de locatie of in de cloud

Het kost wat opzetwerk. Het is nog steeds goedkoper dan herstel, en een stuk minder ellendig.

Vreemde geluiden veranderen de rekensom. Slechte sectoren op zichzelf zijn één ding. Geluid plus slechte sectoren betekent vaak dat de schijf op hardwareniveau defect raakt. Ik zou op één punt voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer. Als de bestanden onvervangbaar zijn, sla doe-het-zelf eerst over en vraag een prijs op bij een lab voordat je meer leesacties uitvoert.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Stop met ervan opstarten.
  2. Voer geen scans, reparaties, defragmentatie of oppervlaktetests uit.
  3. Hang een prijskaartje aan de data. Familiefoto’s en werkbestanden zijn belangrijker dan de schijf.
  4. Als de schijf nog steeds wordt aangekoppeld, kopieer dan eerst alleen de mappen met de hoogste waarde. Kleine hoeveelheden. Geen gigantische slepen-en-neerzetten-actie.
  5. Als lezen langzamer wordt, vastloopt of luidere geluiden maakt, stop dan.

Waarom ik zeg dat je eerst de prioriteitsbestanden moet kopiëren. Het maken van een image van een stervende schijf van 2 TB kan vele uren duren. Een zwakke kop begeeft het soms voordat de image klaar is. Ik heb gezien dat mensen niets hebben gered omdat ze een perfecte kloon najoegen. Ik zou eerst Documenten, Bureaublad, Foto’s en projectmappen pakken als de schijf nog enigszins leesbaar is.

Als je software wilt, is Disk Drill prima voor een tweede ronde nadat de onmisbare bestanden eraf zijn. Gebruik het om een voorbeeld te bekijken en te herstellen van wat het bestandssysteem niet meer toont. Sla de uitvoer op naar een andere schijf. Nooit terug naar de zieke schijf, uiteraard.

Vervang ook eerst de eenvoudige dingen. Nieuwe SATA- of USB-kabel, andere poort, andere behuizing, directe SATA op het moederbord als hij in een goedkoop USB-dock zat. Ik heb CRC-fouten zien komen door een slechte bridgeprint, niet door de schijf zelf.

Dit legt slechte sectoren op een harde schijf in gewoon Engels uit, hoe je omgaat met slechte sectoren op een harde schijf voordat de data verder verslechtert.

Als de schijf klikt, tjirpt of uit de BIOS verdwijnt, stop dan daar. Tijd voor een lab. Nog vijf tools proberen is hoe mensen van een herstelbare schijf elektronisch afval maken.

Vreemde geluiden zijn eerlijk gezegd het deel waar ik me meer zorgen over maak dan de slechte sectoren. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik wil nog één extra punt benadrukken: schakel de schijf niet steeds uit en weer in om te zien of het deze keer werkt. Dat kan een zwakke kop heel snel de genadeklap geven.

Mijn kijk erop:

• Als hij klikt, tjirpt of uit de BIOS verdwijnt, stop dan met doe-het-zelf.
  • Als hij nog steeds stil leest, vermijd dan lange browsersessies in Verkenner.
  • Gebruik een schrijfblokkering als je die hebt, of koppel hem op zijn minst alleen-lezen aan op een andere machine/Linux live-USB.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd, is hitte. Houd de schijf koel tijdens het herstel. Een ventilator erop gericht klinkt misschien beunhaasachtig, maar het kan helpen bij schijven die op het randje zitten. Schakel ook slaapstand/sluimerstand uit, zodat de taak niet midden in het lezen wordt onderbroken.

Ik ben het licht oneens met kopieer eerst prioriteitsmappen als universele regel. Bij een schijf met verspreide zwakke sectoren kan gericht kopiëren veel willekeurige zoekbewegingen veroorzaken. Soms is een gecontroleerde imaging-pass vriendelijker. Het hangt ervan af hoe slecht het is, en daarom is er hier geen perfect script.

Wat software betreft, is Disk Drill logisch nadat je de situatie hebt gestabiliseerd, vooral als je bestanden moet herstellen vanaf een image in plaats van steeds opnieuw op de originele schijf te blijven prikken. Dat is voor mij de veiligere toepassing.

Als je bovendien probeert software voor gegevensherstel voor persoonlijk gebruik te kiezen, dan is deze gids voor het kiezen van de juiste software voor gegevensherstel een degelijk startpunt.

Het belangrijkste is dit: ga niet eerst repareren. Herstel eerst. Repareer later, misschien. En ja, als de gegevens meer waard zijn dan een paar honderd euro, dan is labtijd waarschijnlijk de goedkoopste fout die je kunt maken.