Hulp nodig bij het kiezen van USB-gegevensherstelsoftware voor een grote schijf

Mijn grote USB-stick stopte plotseling met openen nadat ik veel belangrijke bestanden had verplaatst, en nu loopt Windows vast of zegt dat de schijf moet worden geformatteerd. Ik probeer de beste USB-gegevensherstelsoftware voor grote schijven te vinden die veilig foto's, video's en werkdocumenten kan herstellen zonder het erger te maken. Als iemand een betrouwbaar hulpmiddel heeft gebruikt voor dit soort gegevensverlies op een externe schijf, zou ik de hulp echt waarderen.
# USB-bestandsherstel, wat voor mij werkte na een paar flinke fouten Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt om het gevoel te kennen. Je sluit een usb-stick aan, Windows geeft een formatteerprompt, of de map opent leeg, en je maag zakt een beetje. Verwijderingen op USB belanden niet in de Prullenbak, dus als dingen verdwijnen, verdwijnen ze meestal echt hard. Als je nu meteen een tool nodig hebt, zou ik de nep-gratis dingen overslaan die prima scannen en daarna herstel blokkeren achter limieten of ontbrekende functies. Wat mij het meest hielp, was software gebruiken met een degelijk herstelpercentage en een UI waarvoor ik geen handleiding nodig had. Voor de meeste mensen werkt een echte herstelapp beter dan een simpele undelete-tool, vooral na formatteren of schade aan het bestandssysteem. ## Degene waar ik steeds op terugkwam Voor een sterke allround keuze in 2026 bleef Disk Drill degene die ik aangeraden zag worden, en ja, ik heb het uiteindelijk meer dan eens gebruikt. Ik gebruikte het op een usb-stick met verloren werkdocumenten en op een SD-kaart die halverwege een overdracht vreemd begon te doen. Wat er voor mij uitsprong bij USB-klussen was het scangedrag. Het controleert tegelijk met meerdere herstelmethoden en zoekt naar meer dan 400 bestandstypen. Ik ben daar niet gaan zitten om bestandssignaturen te tellen of zoiets nerds, maar de resultaten waren beter dan bij de lichtere tools die ik eerst probeerde. De previewfunctie is belangrijker dan mensen denken. Dat heb ik op de irritante manier geleerd. Een lange scan betekent niets als de herstelde bestanden openen als rommel. Met preview krijg je een snelle realitycheck voordat je tijd of geld steekt in het volledige herstel. Een ander onderdeel dat ik opnieuw zou gebruiken, is de byte-voor-byte back-upoptie. Als je usb-stick willekeurig de verbinding verbreekt, Verkenner laat vastlopen of Windows laat hangen, blijf dan van de originele schijf af. Maak eerst een image. Scan daarna de image op je pc. Minder stress voor het falende apparaat, betere kansen voor je bestanden. Op Windows is er meestal een gratis herstelruimte tot 100MB, genoeg om te testen of de scan de juiste bestanden vindt. ## Als je van tools houdt met te veel instellingen R-Studio is degene die ik in de categorie zwaar werk zou zetten. Ik probeerde het nadat eenvoudigere tools tekortschoten. Het is niet gebruiksvriendelijk. Overal menu's, technische labels, veel manieren om op het verkeerde te klikken als je haast hebt. Toch gaat het bij beschadigde partities of lelijke logische problemen dieper dan de meeste consumentenapps. Ik vond het eenmalige aankoopmodel ook prettiger dan terugkerende facturatie. Het nadeel is dat de prijs meer als een investering voelt dan als een impulsaankoop. ## Gratis opties, met de gebruikelijke addertjes onder het gras Als je budget nul is, zou ik het zo opsplitsen. ### Recuva Dit is de makkelijke. Snel te installeren, makkelijk te gebruiken, weinig gedoe. Als je per ongeluk een bestand hebt verwijderd en direct daarna bent gestopt met het gebruiken van de schijf, maakt het een redelijke kans. Ik heb gezien dat het simpele verwijderingen zonder veel drama terughaalde. Waar het voor mij minder werd, was na formatteren, of wanneer de USB als RAW begon te verschijnen. In die gevallen miste het bestanden die betaalde tools later wel vonden. Ik zou het dus zien als een eerste poging, niet als het laatste woord. ### PhotoRec PhotoRec gebruikte ik toen mijn geduld en geld op waren. Het is gratis, open source en veel capabeler dan de interface doet vermoeden. Het negeert het bestandssysteem en scant ruwe sectoren op bestandssignaturen, wat helpt wanneer de partitietabel of het bestandssysteem naar de knoppen is. De keerzijde is pittig. Geen normale grafische interface. Geen nette mapstructuur. Originele bestandsnamen zijn meestal weg. Je krijgt een stapel bestanden met namen als `f12345.jpg`, en daarna sorteer je de rommel met de hand uit. Het werkt, maar je betaalt in tijd. ## Drie regels waarvan ik wou dat meer mensen ze volgden ### 1. Koppel de schijf los zodra je het verlies opmerkt Overschrijven sloopt de herstelbaarheid. Windows schrijft achtergronddata op plekken waar je het niet verwacht. Zelfs kleine schrijfacties tellen mee. Als nieuwe data terechtkomt waar je verwijderde bestand vroeger stond, dalen de herstelkansen snel. ### 2. Sla herstelde bestanden nooit terug op dezelfde usb-stick op Ik heb mensen dit in haast zien doen. Het is een van de slechtste zetten die je kunt maken. Als je vanaf de USB herstelt, sla de output dan op je bureaublad, interne SSD of een andere externe schijf op. Terugschrijven naar dezelfde stick riskeert het overschrijven van precies de data die je probeert te redden. ### 3. Controleer Schijfbeheer voordat je willekeurige apps installeert Deze stap bespaart tijd. Als Windows het apparaat helemaal niet detecteert, gaat softwarematig herstel het niet oplossen. Dan heb je te maken met hardwarefalen en labwerk. Als de schijf als RAW of Niet-toegewezen verschijnt, heeft software nog steeds een kans. ## Wat ik als eerste zou doen Ik zou beginnen met de proefversie van Disk Drill en kijken wat de preview laat zien. Als je bestanden daar verschijnen en goed openen, sta je er redelijk goed voor. Zo niet, stap dan over op iets technischers zoals R-Studio, of gebruik PhotoRec als je een gratis laatste-redmiddeloptie nodig hebt. Die route heeft me meer dan eens gered. Hopelijk staan je bestanden er nog.
Als Windows vastloopt wanneer je de USB opent, stop dan eerst met het gebruik van de schijf. Voor een grote USB-schijf zou ik de opties iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer deed. Mijn keuze voor dit geval is eerst UFS Explorer of R-Studio, Disk Drill op de tweede plaats. Waarom. Grote schijven met schade aan het bestandssysteem hebben vaak betere verwerking nodig van beschadigde NTFS- of exFAT-metadata. UFS Explorer is minder mooi, technischer en vaak sterker wanneer de schijf RAW, niet-toegewezen ruimte of half-beschadigde mappen toont. R-Studio is ook sterk als de partitie tijdens het verplaatsen beschadigd raakte. Beide zijn beter als je geeft om het herstellen van de mapstructuur op een groot volume. Disk Drill is nog steeds het proberen waard, vooral als je een snellere eerste scan en een eenvoudiger voorbeeldweergave wilt. Als het je bestanden met correcte namen en groottes ziet, is dat een sterk teken. Deze Disk Drill-review voor herstel van USB- en externe schijven geeft een behoorlijk snelle indruk voordat je iets installeert. Wat ik zou doen: 1. Controleer Schijfbeheer. Kijk of de capaciteit correct lijkt. 2. Als de schijf de verbinding verbreekt of vastloopt, maak er dan eerst een kloon van met HDDSuperClone of ddrescue. 3. Scan de kloon, niet de USB. 4. Probeer de proefversie van UFS Explorer of Disk Drill. Vergelijk bestandsstructuur, voorbeelden en scantijd. 5. Herstel alleen naar een andere schijf. Eén punt waarop ik het niet eens ben met @mikeappsreviewer. Recuva is te zwak voor dit soort storingen. Ik zou het overslaan en tijd besparen. Als de schijfgrootte verkeerd wordt weergegeven, klikgeluiden maakt of offline gaat, is software de verkeerde weg. Dan is labwerk nodig, daar is geen ontkomen aan.
Hulp nodig bij het kiezen van USB-dataherstelsoftware voor een grote schijf
Als Windows vastloopt wanneer je op de USB klikt, zou ik die niet blijven testen in Verkenner. Dat is belangrijker dan welke app je kiest. Ik ben het grotendeels eens met @jeff dat je Recuva hier moet overslaan. Voor een grote USB die nu geformatteerd wil worden, heb je echte partitie-/bestandssysteemherstel nodig, niet een eenvoudige undelete-tool. Ik ben het licht oneens met @mikeappsreviewer over het eerst zetten van de makkelijkste tool als de schijf zich instabiel gedraagt. Bij een grote schijf duurt een scan lang, en herhaalde pogingen kunnen zwaar zijn voor een stervend apparaat. Mijn mening: - Als de schijf nog steeds wordt gedetecteerd met de juiste grootte, begin dan met **Disk Drill** of **UFS Explorer** - Als je makkelijker wilt kunnen previewen en minder wilt prutsen, is **Disk Drill** waarschijnlijk de beste USB-dataherstelsoftware voor grote externe en flashdrives bij normaal thuisgebruik - Als de mapstructuur zwaar beschadigd is en je een meer nerdy interface aankunt, kunnen **UFS Explorer** of **R-Studio** sterker zijn Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt genoeg benadrukten: soms is de USB-behuizing/adapter het probleem, niet het bestandssysteem. Als dit een grote externe USB-schijf is, probeer dan een andere kabel, een andere poort en indien mogelijk een gevoede hub of een andere pc voordat je een scan van 10 uur doet. Klinkt dom, maar ik heb dat een RAW-schijf vaker dan eens zien oplossen. Als je ook een bredere lijst wilt met beste dataherstelsoftware-opties voor USB-drives en grote externe schijven, dan is dat overzicht de moeite waard om te bekijken. Korte versie: **Disk Drill** eerst voor gebruiksgemak en preview, **R-Studio/UFS Explorer** als de schade er ernstiger uitziet dan verwacht. Als de schijf offline gaat, klikt of de verkeerde capaciteit toont, stop dan met rommelen met software want dat is werk voor een lab.

Ik ben iets minder optimistisch over het idee om iedereen meteen naar UFS Explorer te sturen. Bij een enorm USB-volume is de beste tool vaak degene waarmee je snel kunt controleren of de bestandsstructuur nog logisch is voordat je een halve dag verspilt aan scannen.

Dus mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill
  2. R-Studio
  3. UFS Explorer

Waarom deze volgorde:

• Voordelen van Disk Drill: eenvoudigere bestandsvoorvertoning, overzichtelijkere filtering bij zeer grote scans, degelijke image-/back-upworkflow, snel genoeg voor een eerste realiteitscontrole
  • Nadelen van Disk Drill: niet de sterkste tool voor diepgaande metadata-reconstructie wanneer NTFS-/exFAT-schade echt ernstig is, en grote scans kunnen nog steeds eeuwig duren
  • R-Studio: sterker wanneer de partitietabel of bestandssysteemrecords zwaar beschadigd zijn
  • UFS Explorer: krachtig, maar een stuk minder vergevingsgezind als je niet gewend bent aan herstelsoftware

Ik ben het eens met @jeff, @vrijheidsvogel en @mikeappsreviewer over één kernpunt: als Verkenner vastloopt, stop dan met het normaal openen van de schijf.

Eén ding dat niet genoeg wordt benadrukt: als dit direct na het verplaatsen van bestanden gebeurde, is er een kans dat het probleem helemaal geen verwijdering is, maar een beschadigde directory-index of een onderbroken flush van de schrijfcache. In die situatie kan het misleidend zijn om software alleen te beoordelen op basis van ruwe file carving. Je wilt de app die namen en mappen behoudt, niet alleen eentje die 200.000 anonieme bestanden vindt.

Dus voor jouw situatie zou ik Disk Drill eerst gebruiken als triagetool. Als de voorvertoningen er goed uitzien en bestandsnamen intact zijn, prima. Als de resultaten rommelig zijn, schaal dan op naar R-Studio. Als de USB de verbinding verbreekt, een vreemde grootte rapporteert of het systeem herhaaldelijk laat vastlopen, stop dan met softwarepogingen en behandel het als een defect apparaat.