Ik heb hulp nodig bij videoherstel van een SD-kaart nadat enkele belangrijke video’s plotseling van de geheugenkaart van mijn camera zijn verdwenen. Ik weet niet zeker of ze zijn verwijderd, beschadigd of tijdens de overdracht verloren zijn gegaan, en ik wil voorkomen dat ik de situatie erger maak. Welke stappen moet ik eerst nemen om verloren videobestanden veilig te herstellen?
Ik ben ooit een clip kwijtgeraakt en het eerste wat ik wilde weten was simpel, is die voorgoed weg?
Vaak niet.
Wanneer een video wordt verwijderd, verdwijnt de opname meestal niet meteen. Wat als eerste verdwijnt, is de registratie op de kaart van waar het bestand zich bevindt. De ruwe gegevens blijven daar vaak staan totdat er nieuwe bestanden overheen worden geschreven. Daarom zijn de eerste paar minuten belangrijker dan mensen denken, en één verkeerde handeling kan je kansen snel verkleinen.
1. Stop met het gebruik van de kaart
Zodra je merkt dat de video ontbreekt, stop dan met het gebruik van de geheugenkaart.
Maak geen nieuwe video-opnamen. Neem geen foto's. Formatteer de kaart niet omdat een menu dat aangeeft. Ik heb mensen in paniek alledrie zien doen, en daarna vroegen ze zich af waarom het herstel beschadigde clips opleverde.
Haal de kaart uit de camera, drone, dashcam of wat je ook hebt gebruikt. Leg hem apart. Laat hem met rust totdat je klaar bent om er gegevens van te herstellen.
2. Bepaal of software voldoende is
Sommige gevallen zijn geschikt voor een herstelpoging thuis. Andere niet. Ik zou het als volgt indelen.
Softwareherstel is zinvol wanneer
Je de bestanden per ongeluk hebt verwijderd.
De kaart is geformatteerd.
De kaart wordt weergegeven als RAW.
Je camera een bestandssysteemfout meldt.
De video's zijn verdwenen, ook al is de kaart nog steeds leesbaar.
Sla doe-het-zelf over en kijk naar een herstelservice wanneer
De kaart gebarsten, verbogen of fysiek beschadigd lijkt.
Je computer de kaart helemaal niet detecteert.
De verbinding met de kaart steeds wegvalt.
Het apparaat een hardwarefout meldt.
De opnamen belangrijk genoeg zijn dat je geen extra schade wilt riskeren.
Als de kaart fysieke schade heeft, zijn herhaalde scans en opnieuw verbinden geen goed idee. Ik zou er niet mee blijven rommelen.
3. Maak eerst een image van de kaart
Dit is de stap die mensen overslaan en waar ze later spijt van krijgen.
Voordat je herstel uitvoert, maak je een volledige schijfimage van de geheugenkaart. Zo krijg je een kopie van de kaart precies zoals die er nu bij ligt. Als de herstelpoging misgaat, heb je de oorspronkelijke staat nog ergens anders opgeslagen.
Zo werken veel hersteltechnici. Ze werken met de kopie, niet steeds opnieuw met de originele kaart. Minder risico. Betere gewoonte.
4. Herstel de video met Disk Drill
Fotoherstel is meestal minder rommelig. Bij video wordt het pas echt lastig.
Veel camera's, drones, dashcams en actioncams slaan opnames op in fragmenten in plaats van als één net geheel. Een eenvoudige herstelapp kan delen van het bestand vinden, maar er niet in slagen ze weer samen te voegen op een manier die je speler accepteert.
Ik heb betere resultaten gehad met tools die zijn gebouwd voor camera-opnames, en Disk Drill wordt hier vaak voor genoemd vanwege de modus Advanced Camera Recovery. Die is bedoeld voor reconstructie van gefragmenteerde video vanaf ondersteunde geheugenkaarten en camera's. Het controleert stukjes beeldmateriaal en probeert de oorspronkelijke bestandsindeling opnieuw op te bouwen in plaats van de video te behandelen als één ononderbroken blok. Dat helpt bij clips van GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 en vergelijkbare apparatuur.
Als je het wilt proberen, doe dan het volgende:
Sluit de originele geheugenkaart met een kaartlezer aan op je computer.
Open Disk Drill.
Kies de geheugenkaart uit de lijst.
Kies Advanced Camera Recovery.
Start de scan.
Wacht. Sommige scans duren even.
Bekijk in de preview wat er is gevonden.
Sla herstelde video's op een andere schijf op.
Zet bestanden niet terug op dezelfde kaart. Ik heb dit jaren geleden een keer fout gedaan. Slecht idee. Sla ze ergens anders op.
5. Open de herstelde video’s en test ze
Het herstel is niet voltooid wanneer de bestanden in een map verschijnen.
Open er een paar. Spoel erdoorheen. Speel het midden af, niet alleen de eerste paar seconden. Een bestand kan er in het begin normaal uitzien en halverwege toch beschadigd blijken te zijn. Deze heb ik op de irritante manier geleerd.
Als een herstelde clip weigert af te spelen, probeer dan eerst VLC Media Player. Als de schade ernstiger is, kan een speciale tool voor videoreparatie helpen om het bestand genoeg op te schonen zodat de beelden weer bruikbaar worden.
Controleer eerst of de bestanden echt ontbreken of dat de mapweergave je misleidt. Ik heb camera’s clips zien wegschrijven in vreemde DCIM-submappen, en bladeren in Windows Verkenner-stijl mist ze na een mislukte overdracht. Schakel verborgen bestanden in op je computer en zoek naar .MP4-, .MOV-, .MTS- of .LRV-bestanden voordat je iets anders doet.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het stoppen met het gebruik van de kaart. Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen een volledige image te maken als je niet vertrouwd bent met schijfhulpmiddelen. Voor veel mensen is de veiligere eerste stap een alleen-lezen scan met een degelijke herstelapp, en daarna de resultaten naar je pc kopiëren. Minder geknoei, minder kans dat je op het verkeerde drukt.
Een snelle triagelijst:
- Kaart wordt goed gelezen, bestanden ontbreken, zelf herstel proberen is de moeite waard.
- Kaart vraagt om te formatteren, wordt nog steeds gedetecteerd, zelf herstel proberen is nog steeds de moeite waard.
- Kaart verbreekt de verbinding, wordt heet of wordt niet gedetecteerd, stop. Service-lab.
- Video’s één keer gekopieerd en daarna verdwenen van de pc, controleer ook de doelschijf.
Voor videowerk is Disk Drill een goede plek om te beginnen, vooral als de clips van een camera of drone komen en de bestanden onvolledig lijken. Gebruik waar mogelijk preview en herstel naar een andere schijf. Controleer daarna de bestandsgrootte. Een clip van 0 KB of een piepkleine clip is een slecht teken. Een clip met normale grootte maar afspeelproblemen betekent vaak corruptie, niet volledig verlies.
Bekijk ook dit als je een eenvoudig overzicht wilt van opties voor herstel van SD-kaartvideo’s en foto’s:
beste SD-kaart herstelsoftware voor verwijderde video’s en foto’s
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Kijk naar de vrije ruimte op de kaart. Als je ontbrekende video’s samen 12 GB zijn en de kaart ineens 12 GB vrij aangeeft, is verwijdering waarschijnlijk. Als de ruimte nog steeds in gebruik is, zijn de bestanden vaak verborgen, corrupt of is de bestandstabel beschadigd. Klein detail, maar het helpt om het snel te vernauwen.
Formatteer de kaart nog niet, zelfs niet als de camera je blijft lastigvallen. Daar gaan veel mensen de mist in.
Ik zou één ding toevoegen dat noch @mikeappsreviewer noch @voyageurdubois echt genoeg heeft benadrukt: controleer eerst of dit daadwerkelijk een SD-kaartprobleem is of een overdrachtsprobleem.
Als de video’s verdwenen nadat je ze naar je computer had gekopieerd, controleer dan:
- de prullenbak van de pc
- de doelmap/schijf met bestandszoekopdracht op extensie
- de import-/cachemap van je videobewerker
- of de bestanden tijdens de overdracht nul bytes zijn geworden
Veel gevallen van SD-kaartherstel blijken in werkelijkheid onvolledige kopieeracties te zijn. Dat heb ik helaas meer dan eens gezien.
Ook ben ik het niet helemaal eens met het idee dat iedereen meteen met diepere herstelmodi moet beginnen. Als de kaart nog steeds normaal wordt gekoppeld, doe dan eerst een gewone controle op bestandsniveau met een tool zoals Disk Drill en kijk of de oorspronkelijke mapstructuur er nog is. Als dat zo is, vertelt dat je meestal meer dan een raw carve. Raw recovery kan naamloze videofragmenten terughalen en er een rommeltje van maken.
Wat ik in deze volgorde zou doen:
- Vergrendel de SD-kaart als die een fysieke schrijfbeveiligingsschakelaar heeft.
- Test hem in een andere kaartlezer, niet alleen in een andere USB-poort.
- Zoek handmatig naar verborgen of vreemde videobestanden.
- Controleer de gebruikte/vrije ruimte op de kaart.
- Voer een niet-destructieve scan uit met Disk Drill.
- Herstel alleen naar je computer of een andere externe schijf.
- Als herstelde clips bestaan maar niet openen, kijk dan naar videoreparatietools.
Als de kaart instabiel is, traag, willekeurig verdwijnt of elke keer vraagt om te formatteren, blijf er dan niet mee rommelen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf snel riskant wordt.
Voor iedereen die onderzoek doet naar dit soort ellende, deze thread is behoorlijk raak: hoe verloren video van een corrupte SD-kaart te herstellen.
Het belangrijkste: voer geen CHKDSK uit, formatteer niet en stop de kaart niet terug in de camera om te zien of hij terugkomt. Die zet pakt vaak slecht uit voor mensen.
Een invalshoek die ik zou toevoegen aan wat @voyageurdubois, @espritlibre en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of de camera nog steeds miniaturen of clipaantallen ziet. Als de camera clips toont maar de computer niet, wijst dat vaak op een probleem met de kaartlezer, overdracht of interpretatie van het bestandssysteem, niet op echte verwijdering.
Ik zou ook niet altijd vertrouwen op de ingebouwde weergave van de camera als bewijs dat de bestanden veilig zijn. Sommige camera’s kunnen gecachte miniaturen tonen, zelfs wanneer het daadwerkelijke videobestand beschadigd is.
Wat ik eerst zou controleren:
- kaartlabel en capaciteit komen overeen met wat je verwacht
- schrijfsnelheid / leeftijd van de kaart als dit tijdens een lange opname gebeurde
- of de laatste clip werd onderbroken door batterij-uitval of geforceerd afsluiten
- of de ontbrekende bestanden alleen de nieuwste zijn, wat vaak duidt op mapschade in plaats van volledige kaartuitval
Qua software is Disk Drill een redelijke keuze voor een eerste poging.
Pluspunten:
- eenvoudige interface
- goed voor veelvoorkomende gevallen van bestandsverlies op SD-kaarten
- kan een voorbeeld van sommige herstelbare bestanden tonen
- handig als je snel wilt scannen zonder met command-line tools te rommelen
Minpunten:
- geen wondermiddel voor fysiek falende kaarten
- diepe scans kunnen rommelige, hernoemde bestanden opleveren
- herstel van grote video’s kan even duren
- volledige herstelfuncties zijn betaald
Mijn kleine meningsverschil met het kamp scan onmiddellijk: als de kaart zich vreemd gedraagt maar nog wel leesbaar is, kan alleen al herhaaldelijk aankoppelen soms al te veel zijn. Als de kaart klikt, wegvalt, Explorer laat vastlopen of leesacties laat vastlopen, stop dan en schaal op.
Als herstelde video’s aanwezig zijn maar niet afspeelbaar, vergelijk dan hun grootte met wat je camera normaal per minuut produceert. Dat vertelt je veel sneller iets dan gissen. Een clip van 20 seconden in 4K die terugkomt als 3 MB is meestal verloren of onvolledig.