Hur återställer jag raderade foton från en Canon EOS-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från min Canon EOS-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och jag behöver verkligen återställa dem. Bilderna är från en speciell händelse, och jag är orolig att de kan vara borta från minneskortet för gott. Vad är det bästa sättet att säkert återställa raderade Canon EOS-foton utan att orsaka mer dataförlust?

Jag skulle sluta fotografera med Canon-kameran direkt nu. Den delen är viktigast.

När ett foto raderas från ett SD-kort tar kameran vanligtvis bort posten som pekar på filen. Själva fotodatan finns ofta kvar på kortet tills nya bilder eller video skrivs över den. Så om du fortsatte använda kameran efter raderingen blir återställningen snabbt mycket sämre.

Ta ut SD-kortet och använd en kortläsare på datorn. Om kortet har en fysisk låsknapp, skjut den till låst läge först. Ignorera också alla meddelanden från Windows eller macOS som ber dig formatera kortet. Gör inte det. Jag har sett folk klicka sig igenom den uppmaningen och göra en dålig situation värre. Meddelandet betyder ofta att systemet inte kan läsa kortet på vanligt sätt, inte att dina bilder är borta.

Om jag skulle hantera detta skulle jag börja med Disk Drill. Jag har använt sådana verktyg på kamerakort tidigare, och den användbara delen är förhandsgranskningen. Du får se om den återställda bilden öppnas korrekt innan du sparar den. Det läser också vanliga Canon-format, inklusive RAW-filer, vilket hjälper om du fotograferade i CR2 eller CR3 i stället för JPG.

Det här skulle jag göra:

1. Installera Disk Drill på din dator.
  2. Anslut Canon SD-kortet via en kortläsare.
  3. Välj kortet i Disk Drill.
  4. Kör Universal Scan.
  5. Kontrollera avsnittet Deleted or Lost.
  6. Filtrera resultaten till Pictures.
  7. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
  8. Spara återställda foton på datorn, inte tillbaka på samma SD-kort.

En sak till som folk ofta hoppar över. Titta igenom platser där filerna kanske redan finns någon annanstans. Jag skulle kontrollera Papperskorgen, Trash, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive och Canons image.canon-app om du någon gång har importerat eller synkroniserat bilder tidigare. Jag trodde en gång att en omgång bilder var borta för gott och hittade den liggande i en gammal dum backupmapp från en automatisk synkning som jag hade glömt att jag ställt in.

Dina chanser är bäst om kortet inte har använts sedan raderingen. Om inget nytt har rört det har du fortfarande en ganska bra chans.

Först och främst håller jag lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Om kortet fortfarande monteras utan problem skulle jag skapa en fullständig avbildning av SD-kortet innan jag skannar det. Det ger dig en ren källa att arbeta från, och om återställningsprogramvaran krånglar eller du klickar på fel sak förblir ditt originalkort orört.

Använd en kortläsare och klona sedan kortet med ett verktyg för diskavbildning på Mac eller Windows. Spara avbildningen på din dator eller en extern enhet. Kör därefter återställningen på avbildningsfilen, inte på själva kortet. Proffs gör så av en anledning.

Om din Canon EOS använder dubbla kort, kontrollera även det andra kortet. Många glömmer att de hade säkerhetsinspelning aktiverad. Leta också efter dolda DCIM-mappar och .THM-sidecarfiler. De ledtrådarna visar var de raderade klippen eller bilderna låg på kortet.

Disk Drill är fortfarande ett bra val för återställning av Canon-foton, särskilt om du behöver stöd för CR2 eller CR3. Jag skulle ranka det bland de bästa verktygen för fotoåterställning från SD-kort eftersom filförhandsvisningarna sparar tid och hjälper dig att snabbt skilja oskadade bilder från trasiga.

En sak till. Om du raderade bilderna i kameran, lita inte på kamerans uppspelningsskärm som bevis på att de är borta för alltid. Indexet är borta. Data är det ofta inte.

Om du vill ha en snabb visuell guide hjälper den här videon: se denna genomgång av fotoåterställning från SD-kort.

Om kortet visar 0 byte, ber om formatering eller ger I/O-fel, sluta med hemmaförsök och gå till ett återställningslabb. Det är där återställning hemma börjar bli riskabelt.

Jag skulle faktiskt lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas betonade tillräckligt: kontrollera om din Canon var inställd på skydda eller betygsätta bilder före radering, eftersom folk ibland tror att de raderade allt och bara tog bort den aktuella indexvyn. Jag har sett försvunna bilder dyka upp igen när kortet läses av Canons programvara i stället för bara Finder/File Explorer. Så innan du får full panik, prova Canon EOS Utility eller till och med en annan kortläsare, eftersom kortläsare kan fallera på märkliga sätt.

Om bilderna dessutom betyder mycket, fortsätt inte att prova slumpmässiga återställningsappar om och om igen. Varje extra skrivning, miniatyrcache eller reparationsprompt är ännu en chans att göra saken värre. Jag håller inte riktigt med om tankesättet att gå direkt till skanning. Om det här är bilder från en händelse som bara händer en gång i livet, är det värt att överväga ett återställningslabb tidigare än folk tror, särskilt om kortet beter sig instabilt.

Om kortet läses normalt, då är Disk Drill ett bra alternativ för återställning av Canon EOS-foton, mest eftersom det hanterar Canon RAW-format väl och låter dig förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa. Återställ bara till din dator eller en annan enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet. Den delen snubblar folk på hela tiden.

Ett annat ofta förbisett ställe att kontrollera: om du någon gång anslutit kameran till en telefon eller surfplatta, leta efter cachar för automatisk import där också. Ibland ligger de förlorade JPG-filerna i ett mobilt galleri medan RAW-filerna saknas.

För extra Canon-specifik diskussion om återställning är denna tråd relevant: Tips om återställning av Canon-bilder från riktiga användare.

Om kortet visar fel, monteras och kopplas från slumpmässigt eller blir varmt, sluta med egna försök. På allvar.