Hur återställer man data från ett CF-kort med förlorade bildfiler?

Jag försöker återställa raderade bildfiler från ett CompactFlash-kort efter att ett kamerafel fick mina foton att försvinna. Kortet innehåller viktiga bilder, och jag behöver råd om de bästa stegen eller den bästa programvaran för att återställa CF-kort utan att orsaka mer skada på den förlorade datan.

Jag råkade ut för detta efter ett eventjobb, kom hem, satte CF-kortet i kortläsaren, och mappen såg halvtom ut. Några klipp var borta, vissa RAW-filer gick inte att öppna. Det känns snabbt riktigt illa. Om kortet däremot inte är fysiskt förstört, är dina chanser fortfarande ganska goda.

Den första delen är viktigare än programvaran.

Gör dessa tre saker först

1. Sluta använda CF-kortet. Ta ut det ur kameran. Ta inga fler bilder med det. Testa det inte genom att kopiera skräpfiler till det.
  2. Formatera det inte. Om Windows eller macOS säger att kortet behöver formateras, stäng uppmaningen. Formatering skriver om filsystemsinformation och återställningen blir krångligare.
  3. Använd en riktig CF-kortläsare. Hoppa över vägen via kamera till USB. Jag har fått bättre resultat med en dedikerad kortläsare eftersom datorn ser lagringen mer direkt.

Det som vanligtvis händer är enkelt. Filtabellen skadas eller tas bort, medan foto- och videodata fortfarande ligger kvar på kortet. Om ny data hamnar ovanpå dessa sektorer minskar möjligheten till återställning kraftigt. Så målet är att undvika skrivningar. Inget annat först.

Kontrollera om datorn ser kortet

Anslut kortläsaren till din PC eller Mac och öppna sedan Diskhantering i Windows eller Skivverktyg på Mac. Om CF-kortet visas där med ungefär rätt kapacitet har du fortfarande något att arbeta med hemma.

Om det inte visas alls, eller om kortet har fått fysisk skada, brukar hemverktyg vanligtvis sluta hjälpa. Då börjar ett labb som CleverFiles dataåterställningscenter vara mer rimligt.

Om kortet upptäcks är programvaruåterställning den vanliga vägen. Här är en YouTube-länk om du vill ha den:

Jag har testat en hel del verktyg med tiden. Det jag hade minst problem med var Disk Drill. Min anledning är enkel, det hanterade kamerafiler bättre för mig, inklusive CR2, NEF, ARW och större videofiler.

Det finns gratisverktyg. PhotoRec hittar mycket, men arbetsflödet är krångligt och filnamn kommer ofta tillbaka som en röra. Recuva fungerar bra för vissa grundläggande återställningsjobb, även om jag såg att det missade eller hanterade vissa RAW-uppsättningar dåligt. Att förhandsgranska filer före återställning hjälpte mig att skilja det bra från det trasiga, så jag lutade åt alternativet med ett renare förhandsgranskningssteg.

Återställningsstegen jag skulle följa

1. Installera programvaran på datorns enhet. Inte på CF-kortet, förstås.
  2. Gör först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Om kortet verkar opålitligt, klona det till en avbildsfil på hårddisken. Skanna avbilden, inte kortet. Detta räddade mig en gång med ett kort som fortsatte tappa anslutningen mitt under läsning.
  3. Kör skanningen. Välj kortet eller dess avbild och låt den slutföras. Avbryt den inte bara för att de tidiga resultaten ser konstiga ut.
  4. Förhandsgranska resultaten. Öppna bilderna och testa videorna. Enbart en miniatyrbild bevisar inte mycket.
  5. Återställ till en annan enhet. Spara till din interna enhet eller en extern SSD. Skriv aldrig tillbaka återställda filer till samma CF-kort.

Om videorna kommer tillbaka skadade

Jag har fått MP4- och MOV-filer återställda med konstig uppspelning, svarta bildrutor eller utan information om speltid. Avfärda dem inte än.

I VLC Media Player kan du prova inställningen under inmatning och kodekar och ändra hantering av trasiga eller ofullständiga AVI-filer till Always Fix.

För vissa filer i Windows hjälpte Untrunc till att återskapa skadade headers när jag hade ett bra exempelklipp från samma kamera och med samma inställningar.

När filerna är säkra

När du har kopierat och kontrollerat allt kan du sedan ta hand om kortet.

I Windows rensar CHKDSK ibland fel i filsystemet. På Mac gör Första hjälpen samma typ av upprensning. Om kortet börjar fungera normalt igen skulle jag ändå vara försiktig. För betalda uppdrag brukar jag formatera om kortet i kameran och hålla ett öga på det. Om det krånglar två gånger pensionerar jag det. Flashmedia blir opålitliga utan särskilt mycket förvarning.

Så ja, sakta ner, formatera inte, använd en kortläsare, skanna innan du petar på något. Den ordningen spelar roll.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa: hoppa över reparationsverktyg före återställning. Jag vet att folk älskar CHKDSK, fsck, First Aid, allt sådant. Det gör inte jag. På skadade kamerakort kan de verktygen ibland “fixa” katalogen genom att ta bort poster du fortfarande behövde. Återställ först. Reparera senare.

Min ordning skulle vara:

1. Montera CF-kortet som skrivskyddat om din adapter eller ditt operativsystem stöder det.
  2. Skapa en avbild av kortet med något som ddrescue eller ett forensiskt kopieringsverktyg.
  3. Skanna avbilden med Disk Drill först, eftersom det gör ett stabilt jobb med raderade JPEG, CR2, NEF, ARW, RAF och vanliga videoformat.
  4. Om Disk Drill missar filer, kör PhotoRec på avbilden som ett andra steg. Det är fult, filnamnen blir förstörda, men det plockar ofta fram extra råfiler.
  5. Sortera återställda filer efter filstorlek och förhandsgranska dem. Små RAW-filer är ofta korrupta.

En detalj som folk hoppar över: kontrollera om de “saknade” bilderna är dolda i en skadad DCIM-struktur. Ibland finns filerna där, men mapptabellen är trasig. Återställningsprogram ser dem även när Finder eller Explorer inte gör det.

Om kortet kopplas från mitt under läsning, stanna. Det pekar mer på hårdvarufel än på enkel radering. Vid den punkten börjar laboratorieåterställning bli mer rimligt.

Om du dessutom vill ha en snabb visuell genomgång är den här videoguiden för fotoåterställning från CF-kort lättare att ta till sig än en lång handledning.

Kort version: skapa avbilden först, återställ från avbilden, spara resultaten på en annan enhet. Peta inte för mycket på kortet, annars gör du det värre. Det är där folk åker dit.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sognonotturno, men en liten sak gör jag lite annorlunda: om kortet fortfarande är stabilt och går att läsa utan problem gör jag ibland en snabb förhandsgranskning innan jag skapar en fullständig avbild, bara för att se om förlusten verkar logisk eller fysisk. Om det börjar ge läsfel, då gäller avbild först, inget mer experimenterande.

Det jag också skulle lägga till är detta: kontrollera kortet i din kamera också, men bara för uppspelning, utan att skriva något. Ibland finns filerna fortfarande kvar och det är bara datorn som inte klarar av CF-filsystemet. Om kameran kan se miniatyrbilder men datorn inte kan det, tyder det mer på katalogskador än på verklig radering.

Var också uppmärksam på filstorlekar efter återställning. JPEG-filer som är alldeles för små, eller RAW-filer som alla har identiska storlekar, är ett dåligt tecken. Folk slösar bort timmar på att återställa skräp bara för att filnamnet ser rätt ut. Öppna ett exempel från varje grupp innan du gör hela exporten.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från CompactFlash-kort eftersom det oftast känner igen kameraformat bättre än de gamla enkla verktygen. Jag skulle använda det först och sedan ta till PhotoRec bara om det behövs. Om kortet försvinner, klickar, blir överhettat eller kopplar ifrån slumpmässigt, sluta med gör-det-själv-försök. Då är det ett jobb för labb.

Om du vill läsa mer är den här tråden om programvarurekommendationer för dataåterställning från CF-kort för raderade foton också ganska relevant.

En liten invändning mot @espritlibre här: jag skulle inte bry mig om att kontrollera uppspelning i kameran om du inte är helt säker på att kameran inte kommer att skriva något vid montering eller visa en reparationsprompt. Vissa kamerahus gör konstiga hjälpsamma saker.

Det jag skulle göra som kompletterar @sognonotturno och @mikeappsreviewer:

• Prova först en annan CF-läsare och en annan USB-port. Dåliga läsare låtsas vara kortkorruption oftare än folk tror.
  • Notera den exakta kortstorleken som operativsystemet visar. Om ett 64 GB-kort plötsligt rapporterar en orimlig kapacitet är det en större varningssignal än saknade filer.
  • Om du återställer RAW-filer, validera dem med ett riktigt redigeringsprogram, inte bara miniatyrbilder. Bridge, Lightroom, Capture One, vad du än använder. Miniatyrbilder kan överleva även när bilddata är förstörda.
  • Kontrollera om det finns luckor i sekvensen av filnummer. Om IMG_1041 hoppar till IMG_1057 säger det ofta om detta var radering, katalogförlust eller en avbruten skrivning.

När det gäller programvara är Disk Drill ett vettigt förstahandsverktyg för återställning av CF-kort.

Fördelar:

• bra stöd för fotoformat
  • förhandsvisningen är användbar
  • lättare att sortera resultat än med verktyg som bara skär ut filer

Nackdelar:

• kostar om du behöver full återställning
  • djupsökningar kan ge många falska positiva träffar
  • inte min favorit när kortet är fysiskt instabilt

Om Disk Drill hittar mappstrukturen, toppen. Om det bara hittar utskurna filer får du räkna med generiska namn och saknad ordning från fotograferingen. Det spelar roll om detta var kundarbete.

En sak till som folk ofta hoppar över: jämför EXIF-tidsstämplar i återställda JPEG-filer och kamerans serienummerdata. Det hjälper att skilja dina riktiga filer från skräpfragment.

Så ja, jag håller mestadels med @sognonotturno, @espritlibre och @mikeappsreviewer om helhetsbilden. Min extra vinkel är att verifiera läsaren, verifiera kapaciteten och validera återställda filer ordentligt innan du antar att jobbet är klart.