Hur kan jag återställa permanent raderade filer på min Mac?

Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Mac och hade redan tömt papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag försöker ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer på Mac utan att orsaka mer dataförlust, särskilt eftersom vissa av filerna är arbetsrelaterade och tidskritiska. Vad bör jag göra först, och finns det några säkra återställningsmetoder som faktiskt fungerar?

Jag klantade till det här en gång på min Mac, tömde papperskorgen, frös till en sekund och fick sedan veta att det inte alltid var slutet. Det som skadar mest är att fortsätta använda Macen som vanligt efter att det har hänt. På SSD-enheter börjar macOS snabbt återanvända ledigt utrymme, och när gamla block väl skrivs över minskar chanserna till återställning kraftigt.

Jag skulle ta det i den här ordningen.

1. Kontrollera Time Machine och iCloud först

Det här är den snabba vinsten om någon av dem gjorde sitt jobb.

1. Öppna mappen där filen brukade finnas och gå sedan in i Time Machine.
  2. Hoppa tillbaka till en säkerhetskopia från innan du tömde papperskorgen.
  3. Återställ filen.
  4. Logga sedan in på iCloud.com och kontrollera Senast raderade, särskilt för dokument och bilder.

Om filen dyker upp där är du klar på några minuter. Ingen skanning, inget gissande.

2. Kontrollera APFS-ögonblicksbilder

Många Mac-användare missar det här. macOS behåller ofta lokala APFS-ögonblicksbilder även när en fullständig Time Machine-konfiguration aldrig blev klar. Jag har sett folk hoppa över det här steget och gå direkt till återställningsverktyg, vilket är bakvänt.

Öppna Skivverktyg, välj din APFS-datavolym och se om det finns ögonblicksbilder från före raderingen. Om det gör det finns det en hygglig chans att dina saknade filer fortfarande finns där.

3. Använd återställningsprogram om säkerhetskopiorna inte gav något

Om det inte finns någon säkerhetskopia är det här vanligtvis det praktiska draget. Disk Drill är ett av de enklare alternativen på moderna Macar, inklusive nyare macOS-versioner och Apple Silicon-system.

1. Installera det.
  2. Välj den enhet där de raderade filerna fanns lagrade.
  3. Kör skanningen.
  4. Förhandsgranska det som hittas.
  5. Spara återställda filer på en annan enhet om du har en.

Det finns gratisverktyg, som PhotoRec. Jag har provat sådana tidigare. De fungerar, ungefär, men upplevelsen är tuff. Filnamn kommer ofta tillbaka förstörda eller försvunna, och mappstrukturen är vanligtvis ett kaos.

Den fula delen är TRIM. SSD-enheter använder det för att radera borttagen data snabbare än gamla mekaniska diskar någonsin gjorde. Så tajmingen spelar mycket större roll på en Mac med flashlagring. Om du fortsätter installera appar, ladda ner filer eller ens gör vanliga saker försämrar du återställningen minut för minut. Lite hårt, men sant.

Om det här vore min dator skulle jag sluta använda den direkt, kontrollera Time Machine, kontrollera iCloud, leta efter APFS-ögonblicksbilder och sedan köra en skanning. Jag har sett filer komma tillbaka efter att papperskorgen tömts, även när folk trodde att det var kört. Snabb handling spelar roll. Långsam handling, inte så mycket.

Sluta först skriva till Macen. Det är viktigare än folk tror.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att snabbt sluta använda den, men jag skulle sätta en sak högre än att jaga APFS-ögonblicksbilder. Kontrollera appspecifik papperskorg och versionshistorik i molnet. Många filer blir först deleted inuti appen, inte på filsystemnivå.

Prova detta innan en fullständig diskskanning:

1. Titta i appen du använde
    Pages, Word, Excel, Photoshop, Notes, Bilder och vissa PDF-appar har egen återställningshistorik.
    Word och Excel sparar ofta AutoRecovery-filer.
    Adobe-appar lämnar temporära data i Library-mappar.
    Bilder har Senast raderade inuti appen, separat från Finders papperskorg.

2. Kontrollera versionshistorik
    Om filen fanns i iCloud Drive, Dropbox, Google Drive, OneDrive eller till och med vissa synk-appar för NAS, öppna webbpanelen och återställ en äldre version. Detta bevarar filnamn och datum, vilket råa återställningsverktyg ofta tappar bort.

3. Sök i temporära mappar och autosave-mappar
    Finder, Gå till mapp:
    ~/Library/Containers
    ~/Library/Autosave Information
    ~/Library/Application Support
    ~/Library/Group Containers

Sök efter filtyp, inte namn. Namn försvinner. Filändelsen hjälper fortfarande.

1. Om inget av detta fungerar, använd Disk Drill
    På moderna Macar är Disk Drill ett av de renare alternativen för återställning av raderade filer på Mac. Förhandsgranska först. Återställ till en extern disk, inte tillbaka till din Mac. Om din SSD har TRIM försämras resultaten snabbt, så agera fort.

Också värt att titta på, steg för steg-guide för återställning av raderade filer på Mac

Om filerna är verksamhetskritiska, stäng av Macen och använd en professionell tjänst. Ganska dyrt, men mindre dyrt än att förlora datan för alltid.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles sa: kontrollera om filerna någonsin öppnades inifrån en annan app och tyst duplicerades någonstans konstigt. macOS-appar älskar att skapa tillfälliga kopior, exporterade versioner eller automatiskt sparade paket som inte finns i originalmappen. Jag har tidigare återställt saker genom att söka efter innehåll, inte filnamn.

Några saker jag skulle prova som de egentligen inte gick in på:

• Spotlight-sökning med kind:document, kind:image, filändelser och datumfilter
  • Terminalens mdfind-sökningar om Finder-sökningen missar det
  • Kontrollera externa enheter du använde nyligen, särskilt om appen sparade där som standard
  • Öppna Senaste i Finder. Ibland är den ursprungliga sökvägen borta men filposten hjälper dig ändå att spåra en dubblett
  • Om det var en e-postbilaga, ladda ner den igen från Mail eller webbmailportalen

Jag håller lite inte med om att kontrollera snapshots som ett tidigt steg för vanliga användare, mest för att folk lägger tid där och inte kommer någonstans. Om du kan APFS, visst. Om inte, gå snabbt vidare.

Om du faktiskt behöver återställa raderade filer på Mac är Disk Drill helt okej eftersom det förhandsgranskar resultat bra och är mindre besvärligt än kommandoradsverktyg. Återställ bara till en annan enhet, inte samma Mac. Dessutom är den här tråden om programalternativ för filåterställning från Mac-hårddisk värd att skumma igenom.

Kort version: sluta använda Macen, sök efter dubbletter/tillfälliga kopior och kör sedan en skanning. Tid spelar roll. TRIM är ganska brutalt, om jag ska vara ärlig.