Hvilken gratis videoredigeringsprogramvare har ingen vannmerke?

Jeg leter etter gratis programvare for videoredigering som ikke legger til vannmerke på videoene. Jeg har brukt noen programmer tidligere, og de legger alltid til vannmerker. Det er til et personlig prosjekt, og jeg vil at det skal se rent ut. Kan du foreslå noen alternativer?

DaVinci Resolve. Uten tvil, det er det du trenger. Gratis, profesjonell kvalitet, og INGEN VANNMERKER. Det er som en enhjørning innen videoredigeringsprogramvare. Selvsagt finnes det en betalt studioversjon, men gratisversjonen har mer enn nok funksjoner for de fleste prosjekter. Fargegradering? Boom. Lydredigering? Boom. Til og med Fusion for VFX? Jepp, boom igjen. Det kan være litt overveldende i starten fordi det er fullpakket med verktøy, men det finnes mange opplæringsvideoer der ute. Bare sørg for at datamaskinen din har anstendige spesifikasjoner, for det kan være ganske krevende, spesielt når du jobber med høyere oppløsning på opptak eller gjør komplekse redigeringer. Når det er sagt, er det verdt innsatsen, og ditt personlige prosjekt vil se skarpt, rent og – best av alt – uten vannmerker.

Greit, men la oss snakke om Shotcut! Jeg vet at @waldgeist hyllet opp DaVinci Resolve, og ja, det er flott hvis du har en kraftig datamaskin og er klar for å bestige et fjell av en læringskurve. Men hvis du vil ha noe enklere og fortsatt uten vannmerker? Shotcut er din venn. Åpen kildekode, helt gratis, plattformuavhengig (Windows, Mac, Linux) og ingen ekle annonser eller luskende ting som venter rundt hjørnet for å overraske deg.

Ærlig talt, den har alt du trenger til de fleste personlige prosjekter: tidslinjeredigering, anstendige overganger, lydverktøy, filtre – alt det grunnleggende. Joda, det er ikke like “HOLLYWOOD-klar” som Resolve, men for noe som er rent og greit? Fungerer helt fint. Og kan vi sette pris på det faktum at den ikke steker datamaskinen din som noe annen programvare gjør? (RESOLVE, SER PÅ DEG.)

Én ulempe: brukergrensesnittet er ikke det jeg vil kalle pent eller moderne – føles litt som det kommer fra Windows Vista-æraen, for å være helt ærlig. Men, funksjoner fremfor form, ikke sant? Det gjør jobben uten å strø vannmerker over mesterverket ditt. I tillegg er det mye enklere å ta i bruk enn DaVinci, så det sparer deg fra å måtte pløye gjennom 40 opplæringsvideoer før du i det hele tatt kan kutte et klipp. Gi det en sjanse.