Jeg leder efter gratis videoredigeringssoftware, der ikke tilføjer et vandmærke til videoerne. Jeg har brugt noget software før, og de tilføjer altid vandmærker. Det er til et personligt projekt, og jeg vil have, at det ser rent ud. Kan du foreslå nogle muligheder?
DaVinci Resolve. Uden tvivl, det er dét, du har brug for. Gratis, professionel kvalitet og INGEN VANDMÆRKER. Det er som enhjørningen blandt videoredigeringssoftware. Jo, der er en betalt studioversion, men den gratis version har mere end nok funktioner til de fleste projekter. Farvekorrektion? Boom. Lydredigering? Boom. Selv Fusion til VFX? Ja, også boom. Det kan være lidt overvældende i starten, fordi det er fyldt med værktøjer, men der findes masser af tutorials derude. Sørg bare for, at din computers specifikationer er gode nok, fordi det kan være ret krævende, især når du arbejder med højere opløsning eller laver komplekse redigeringer. Når det er sagt, er det det værd, og dit personlige projekt vil se skarpt, rent og – vigtigst af alt – uden vandmærke ud.
Okay, men lad os tale om Shotcut! Jeg ved, at @waldgeist hypede DaVinci Resolve op, og ja, det er fantastisk hvis du har en kraftfuld computer og er klar til at bestige en læringskurve. Men hvis du ønsker noget enklere og stadig uden vandmærker? Shotcut er din ven. Open-source, helt gratis, platformuafhængig (Windows, Mac, Linux) og ingen irriterende annoncer eller skjulte overraskelser, der venter på at overfalde dig.
Ærligt talt, det har alt, hvad du har brug for til de fleste personlige projekter: tidslinje-redigering, udmærkede overgange, lydværktøjer, filtre – alle de nødvendige funktioner. Jo, det er ikke så “HOLLYWOOD-klar” som Resolve, men til noget rent og ligetil? Fungerer helt fint. Og kan vi værdsætte, at det ikke overopheder din computer som noget andet software? (RESOLVE, JEG TALER OM DIG.)
En ulempe: brugerfladen er ikke ligefrem, hvad jeg vil kalde pæn eller moderne – det føles lidt som noget fra Windows Vista-tiden, hvis jeg skal være ærlig. Men, funktion frem for form, ikke? Det får arbejdet gjort uden at tilføje vandmærker på dit mesterværk. Plus, det er meget lettere at lære end DaVinci, så det redder dig fra at skulle se 40 tutorials før du overhovedet kan klippe en video. Prøv det.