Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon EOS-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi af dem, og jeg har virkelig brug for at gendanne dem. Billederne er fra en særlig begivenhed, og jeg er bekymret for, at de kan være forsvundet fra hukommelseskortet for altid. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede Canon EOS-billeder sikkert på uden at forårsage yderligere datatab?
Jeg ville stoppe med at tage billeder med Canon-kameraet med det samme. Den del er vigtigst.
Når et foto bliver slettet fra et SD-kort, fjerner kameraet normalt posten, der peger på filen. Fotodataene bliver ofte på kortet, indtil nye billeder eller video bliver skrevet ovenpå. Så hvis du fortsatte med at bruge kameraet efter sletningen, bliver gendannelse hurtigt meget sværere.
Tag SD-kortet ud, og brug en kortlæser på din computer. Hvis kortet har en fysisk låsekontakt, så skub den først til låst. Ignorer også enhver besked fra Windows eller macOS, der beder om at formatere kortet. Gør det ikke. Jeg har set folk klikke sig forbi den prompt og gøre en dårlig situation værre. Beskeden betyder ofte, at systemet ikke kan læse kortet på normal vis, ikke at dine billeder er væk.
Hvis jeg skulle håndtere det her, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har før brugt værktøjer som dette på kamerakort, og den nyttige del er forhåndsvisning. Du kan se, om det gendannede billede åbner korrekt, før du gemmer det. Det læser også almindelige Canon-formater, inklusive RAW-filer, hvilket hjælper, hvis du tog billeder i CR2 eller CR3 i stedet for JPG.
Det ville jeg gøre:
- Installer Disk Drill på din computer.
- Tilslut Canon SD-kortet via en kortlæser.
- Vælg kortet i Disk Drill.
- Kør Universal Scan.
- Tjek sektionen Slettet eller mistet.
- Filtrer resultaterne til Billeder.
- Forhåndsvis de filer, du går op i.
- Gem gendannede billeder på din computer, ikke tilbage på det samme SD-kort.
En ting mere, som folk springer over. Kig de steder igennem, hvor filerne måske allerede findes et andet sted. Jeg ville tjekke Papirkurv, Mac Papirkurv, Time Machine, Filhistorik, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app, hvis du tidligere har importeret eller synkroniseret billeder. Jeg troede engang, at en bunke billeder var væk for altid, og fandt dem liggende i en tåbelig gammel backup-mappe fra en automatisk synkronisering, jeg havde glemt, at jeg satte op.
Dine chancer er bedst, når kortet ikke er blevet brugt siden sletningen. Hvis intet nyt har rørt det, har du stadig en rimelig chance.
For det første er jeg en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Hvis kortet stadig kan montereres uden problemer, ville jeg lave et komplet image af SD-kortet, før jeg scanner det. Det giver dig én ren kilde at arbejde ud fra, og hvis gendannelsessoftware fejler, eller du klikker på det forkerte, forbliver dit originale kort urørt.
Brug en kortlæser, og klon derefter kortet med et disk imaging-værktøj på Mac eller Windows. Gem imaget på din computer eller et eksternt drev. Kør derefter gendannelse på imagefilen, ikke på selve kortet. Professionelle gør dette af en grund.
Hvis dit Canon EOS bruger en opsætning med to kort, så tjek også det andet kort. Mange glemmer, at de havde backupoptagelse aktiveret. Se også efter skjulte DCIM-mapper og .THM-sidecarfiler. De spor fortæller dig, hvor de slettede klip eller billeder lå på kortet.
Disk Drill er stadig et solidt valg til gendannelse af Canon-billeder, især hvis du har brug for understøttelse af CR2 eller CR3. Jeg ville placere det blandt de bedste værktøjer til fotogendannelse fra SD-kort, fordi filforhåndsvisningerne sparer tid og hjælper med hurtigt at sortere intakte billeder fra ødelagte.
En ting mere. Hvis du slettede billederne i kameraet, så stol ikke på kameraets afspilningsskærm som bevis på, at de er væk for altid. Indekset er væk. Dataene er det ofte ikke.
Hvis du vil have en hurtig visuel guide, hjælper denne video: se denne gennemgang af fotogendannelse fra SD-kort.
Hvis kortet viser 0 byte, beder om formatering eller giver I/O-fejl, så stop med gør det selv-forsøg og gå til et gendannelseslaboratorium. Det er her, gendannelsesforsøg derhjemme begynder at blive risikable.
Jeg vil faktisk tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas understregede nok: tjek, om dit Canon var indstillet til beskytte eller bedømme billeder før sletning, for nogle gange tror folk, at de slettede alt, men de fjernede kun den aktuelle indeksvisning. Jeg har set manglende optagelser dukke op igen, når kortet læses af Canon-software i stedet for bare Finder/File Explorer. Så før du går helt i panik, så prøv Canon EOS Utility eller endda en anden kortlæser, becuase kortlæsere fejler på mærkelige måder.
Hvis billederne også betyder så meget, så lad være med hele tiden at prøve tilfældige gendannelsesapps. Hver ekstra skrivning, miniature-cache eller reparationsprompt er endnu en chance for at gøre det værre. Jeg er en smule uenig i tankegangen om at gå direkte til scanning. Hvis det er billeder fra en begivenhed, der kun sker én gang i livet, er et gendannelseslaboratorium værd at overveje tidligere, end folk tror, især hvis kortet opfører sig ustabilt.
Hvis kortet læses normalt, så ja, Disk Drill er en solid mulighed til gendannelse af Canon EOS-fotos, mest fordi det håndterer Canon RAW-formater godt og lader dig forhåndsvise, hvad der faktisk kan gendannes. Gendan bare til din computer eller et andet drev, aldrig tilbage til SD-kortet. Den del snubler folk over heleeee tiden.
Ét andet overset sted at tjekke: Hvis du nogensinde har tilsluttet kameraet til en telefon eller tablet, så kig også efter auto-import-cacher dér. Nogle gange ligger de tabte JPG-filer i et mobilt galleri, mens RAW-filerne mangler.
For ekstra Canon-specifik diskussion om gendannelse er denne tråd relevant: Tips til gendannelse af Canon-fotos fra rigtige brugere.
Hvis kortet viser fejl, monterer/frakobler tilfældigt eller bliver varmt, så stop gør-det-selv. Seriøst.