Hvordan gjenopprette data fra CF-kort med tapte bildefiler?

Jeg prøver å gjenopprette slettede bildefiler fra et CompactFlash-kort etter at en kamerafeil fikk bildene mine til å forsvinne. Kortet inneholder viktige bilder, og jeg trenger råd om de beste trinnene eller programvaren for gjenoppretting av CF-kort for å gjenopprette de tapte dataene uten å forårsake mer skade.

Jeg opplevde dette etter en eventjobb, kom hjem, satte CF-kortet i kortleseren, og mappen så halvveis tom ut. Noen klipp var borte, noen RAW-filer ville ikke åpnes. Det føles raskt ille. Likevel, hvis kortet ikke er fysisk ødelagt, er sjansene dine ganske gode.

Den første delen betyr mer enn programvaren.

Gjør disse tre tingene først

1. Slutt å bruke CF-kortet. Ta det ut av kameraet. Ikke ta flere bilder på det. Ikke test det ved å kopiere over søppelfiler.
  2. Ikke formater det. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, lukk meldingen. Formatering overskriver filsysteminformasjon, og gjenoppretting blir mer komplisert.
  3. Bruk en ekte CF-kortleser. Hopp over kamera-til-USB-løsningen. Jeg har hatt bedre resultater med en dedikert kortleser fordi datamaskinen ser lagringen mer direkte.

Det som vanligvis skjer, er enkelt. Filtabellen blir skadet eller fjernet, mens bilde- og videodataene fortsatt ligger på kortet. Hvis nye data havner oppå disse sektorene, blir gjenoppretting mye vanskeligere. Så målet er å unngå skriving. Ikke gjør noe annet først.

Sjekk om datamaskinen ser kortet

Koble leseren til PC-en eller Mac-en din, og åpne deretter Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac. Hvis CF-kortet vises der med omtrent riktig kapasitet, har du fortsatt noe du kan jobbe med hjemme.

Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fått fysisk skade, slutter hjemmeverktøy vanligvis å hjelpe. På det tidspunktet gir et laboratorium som CleverFiles datagjenopprettingssenter mer mening.

Hvis kortet blir oppdaget, er programvaregjenoppretting den vanlige veien. Her er en YouTube-lenke hvis du vil ha den:

Jeg har prøvd en rekke verktøy over tid. Det jeg hadde færrest problemer med, var Disk Drill. Grunnen er enkel, det håndterte kamerafiler bedre for meg, inkludert CR2, NEF, ARW og større videofiler.

Gratisverktøy finnes. PhotoRec finner mye, men arbeidsflyten er tungvint og filnavnene kommer ofte tilbake som en sammenblandet haug. Recuva er greit for noen enkle gjenopprettingsjobber, selv om jeg så at det gikk glipp av eller håndterte noen RAW-sett dårlig. Å forhåndsvise filer før gjenoppretting hjalp meg med å skille de gode filene fra de ødelagte, så jeg foretrakk alternativet med et renere forhåndsvisningstrinn.

Gjenopprettingstrinnene jeg ville fulgt

1. Installer programvaren på datamaskinens stasjon. Ikke på CF-kortet, åpenbart.
  2. Lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi. Hvis kortet virker ustabilt, klon det til en bildefil på harddisken din. Skann bildefilen, ikke kortet. Dette reddet meg en gang med et kort som stadig mistet forbindelsen midt under lesing.
  3. Kjør skanningen. Velg kortet eller bildefilen og la den fullføre. Ikke avbryt den fordi de tidlige resultatene ser rare ut.
  4. Forhåndsvis resultatene. Åpne bildene og test videoene. Et miniatyrbilde alene beviser ikke stort.
  5. Gjenopprett til en annen stasjon. Lagre til den interne stasjonen din eller en ekstern SSD. Skriv aldri gjenopprettede filer tilbake til det samme CF-kortet.

Hvis videoene kommer tilbake skadet

Jeg har opplevd at MP4- og MOV-filer har blitt gjenopprettet med merkelig avspilling, svarte bilder eller uten informasjon om varighet. Ikke avskriv dem ennå.

I VLC Media Player kan du prøve innstillingen under input og kodeker og bytte håndtering av ødelagte eller ufullstendige AVI-filer til “Alltid reparer.” For noen filer på Windows hjalp Untrunc med å gjenoppbygge skadede headere når jeg hadde et godt eksempelklipp fra samme kamera og innstillinger.

Etter at filene er trygge

Når du har kopiert og kontrollert alt, kan du ta deg av kortet.

På Windows rydder CHKDSK noen ganger opp i feil i filsystemet. På Mac gjør Førstehjelp samme type opprydding. Hvis kortet begynner å oppføre seg normalt igjen, ville jeg fortsatt vært forsiktig. For betalt arbeid pleier jeg å reformatere kortet i kameraet og holde øye med det. Hvis det oppfører seg dårlig to ganger, pensjonerer jeg det. Flash-lagringsmedier kan bli upålitelige uten særlig mye forvarsel.

Så ja, senk tempoet, ikke formater, bruk en kortleser, skann før du begynner å rote med noe. Den rekkefølgen er viktig.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer sa, hopp over reparasjonsverktøy før gjenoppretting. Jeg vet at folk elsker CHKDSK, fsck, First Aid, alt det der. Det gjør ikke jeg. På skadede kamerakort kan disse verktøyene noen ganger fikse katalogen ved å fjerne oppføringer du fortsatt trengte. Gjenopprett først. Reparer senere.

Min rekkefølge ville vært:

1. Monter CF-kortet som skrivebeskyttet hvis adapteren eller operativsystemet ditt støtter det.
  2. Lag et bilde av kortet med noe som ddrescue eller et verktøy for rettsmedisinsk kopiering.
  3. Skann bildet med Disk Drill først, fordi det gjør en solid jobb med slettede JPEG, CR2, NEF, ARW, RAF og vanlige videoformater.
  4. Hvis Disk Drill ikke finner filer, kjør PhotoRec på bildet som en andre runde. Det er stygt, filnavnene blir ødelagt, men det henter ofte ut ekstra raw-filer.
  5. Sorter gjenopprettede filer etter filstørrelse og forhåndsvis dem. Små RAW-filer er ofte korrupte.

En detalj folk hopper over, sjekk om de manglende bildene er skjult i en skadet DCIM-struktur. Noen ganger finnes filene, men mappetabellen er ødelagt. Gjenopprettingsprogramvare ser dem selv når Finder eller Explorer ikke gjør det.

Hvis kortet kobles fra midt under lesing, stopp. Det peker mer mot maskinvarefeil enn enkel sletting. På det tidspunktet begynner laboratoriegjenoppretting å gi mer mening.

Hvis du også vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av bilder fra CF-kort lettere å skanne enn en lang veiledning.

Kortversjonen, lag først et bilde, gjenopprett fra bildet, lagre resultatene på en annen disk. Ikke rot for mye med kortet, ellers gjør du det verre. Det er der folk går i fella.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men én liten ting gjør jeg litt annerledes: hvis kortet fortsatt er stabilt og leses fint, tar jeg noen ganger en rask forhåndsskann før jeg lager et fullstendig image, bare for å se om tapet er logisk eller fysisk. Hvis det begynner å gi lesefeil, så ja, image først, ikke noe mer prøving og feiling.

Det jeg vil legge til er dette: sjekk kortet i kameraet også, men bare for avspilling, ikke skriv noe. Noen ganger er filene fortsatt der, og datamaskinen bare sliter med CF-filsystemet. Hvis kameraet kan se miniatyrbilder, men PC-en ikke kan, tyder det mer på katalogskade enn faktisk sletting.

Legg også merke til filstørrelsene etter gjenoppretting. JPEG-filer som er altfor små, eller RAW-filer som alle har identiske størrelser, er et dårlig tegn. Folk kaster bort timevis på å gjenopprette søppel fordi filnavnet ser riktig ut. Åpne et eksempel fra hver gruppe før du eksporterer alt.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for bildegjenoppretting fra CompactFlash-kort fordi det vanligvis gjenkjenner kameraformater bedre enn de gamle, enkle verktøyene. Jeg ville brukt det først, og så gått over til PhotoRec bare hvis det trengs. Hvis kortet forsvinner, klikker, blir overopphetet eller kobler fra tilfeldig, stopp med gjør-det-selv-forsøk. Da er det verkstednivå.

Hvis du vil lese mer, er denne tråden om programvareanbefalinger for datagjenoppretting fra CF-kort for slettede bilder også ganske relevant.

En liten uenighet med @espritlibre her: Jeg ville ikke brydd meg med å sjekke avspilling i kameraet med mindre du er helt sikker på at kameraet ikke vil skrive noe ved montering eller tilby en reparasjonsmelding. Noen kamerahus gjør rare hjelpende ting.

Det jeg ville gjort som supplerer @sognonotturno og @mikeappsreviewer:

• Prøv først en annen CF-leser og en annen USB-port. Dårlige lesere later oftere som om det er kortkorrupsjon enn folk tror.
  • Merk deg den nøyaktige kortstørrelsen som vises av operativsystemet. Hvis et 64 GB-kort plutselig rapporterer meningsløs kapasitet, er det et større faresignal enn manglende filer.
  • Hvis du gjenoppretter RAW-filer, valider dem i et faktisk redigeringsprogram, ikke bare med miniatyrbilder. Bridge, Lightroom, Capture One, hva enn du bruker. Miniatyrbilder kan overleve selv når bildedataene er ødelagt.
  • Se etter hull i dupliserte sekvenser. Hvis IMG_1041 hopper til IMG_1057, forteller det ofte om dette var sletting, tap av katalog eller en avbrutt skriving.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et fornuftig førstevalg for gjenoppretting fra CF-kort.

Fordeler:

• god støtte for fotoformater
  • forhåndsvisning er nyttig
  • enklere å sortere resultater enn med verktøy som bare carving-skanner

Ulemper:

• koster penger hvis du trenger full gjenoppretting
  • dype skanninger kan gi mange falske positiver
  • ikke min favoritt når kortet er fysisk ustabilt

Hvis Disk Drill finner mappestrukturen, flott. Hvis det bare finner uthentede filer, forvent generiske navn og manglende opptaksrekkefølge. Det betyr noe hvis dette var kundeoppdrag.

En ting til som folk hopper over: sammenlign EXIF-tidsstempler i gjenopprettede JPEG-filer og kameraets seriedata. Det hjelper med å skille de ekte filene dine fra søppelfragmenter.

Så ja, jeg er stort sett enig med @sognonotturno, @espritlibre og @mikeappsreviewer om helhetsbildet. Mitt ekstra poeng er å verifisere leseren, verifisere kapasiteten og validere gjenopprettede filer ordentlig før du antar at jobben er gjort.