Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon EOS-kameraet mitt før jeg rakk å ta sikkerhetskopi av dem, og jeg trenger virkelig å gjenopprette dem. Bildene er fra en spesiell hendelse, og jeg er redd for at de kan være borte fra minnekortet for godt. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede Canon EOS-bilder på en trygg måte uten å forårsake ytterligere datatap?
Jeg ville sluttet å ta bilder med Canon-kameraet med en gang. Den delen er viktigst.
Når et bilde blir slettet fra et SD-kort, fjerner kameraet vanligvis oppføringen som peker til filen. Bildedataene blir ofte liggende på kortet til nye bilder eller video blir skrevet over dem. Så hvis du fortsatte å bruke kameraet etter slettingen, blir sjansen for gjenoppretting raskt mye dårligere.
Ta SD-kortet ut og bruk en kortleser på datamaskinen. Hvis kortet har en fysisk låsebryter, skyv den til låst først. Ignorer også eventuelle meldinger fra Windows eller macOS som ber deg formatere kortet. Ikke gjør det. Jeg har sett folk klikke seg gjennom den meldingen og gjøre en dårlig situasjon verre. Meldingen betyr ofte at systemet ikke kan lese kortet på vanlig måte, ikke at bildene dine er borte.
Hvis jeg skulle håndtert dette, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt verktøy som dette på kamerakort før, og den nyttige delen er forhåndsvisning. Du får se om det gjenopprettede bildet åpnes riktig før du lagrer det. Det leser også vanlige Canon-formater, inkludert RAW-filer, noe som hjelper hvis du tok bilder i CR2 eller CR3 i stedet for JPG.
Det jeg ville gjort:
- Installer Disk Drill på datamaskinen.
- Koble Canon SD-kortet til via en kortleser.
- Velg kortet inne i Disk Drill.
- Kjør Universal Scan.
- Sjekk seksjonen Deleted or Lost.
- Filtrer resultatene til Pictures.
- Forhåndsvis filene du bryr deg om.
- Lagre gjenopprettede bilder på datamaskinen, ikke tilbake på det samme SD-kortet.
En ting til som folk ofte hopper over. Se gjennom steder der filene kanskje allerede finnes et annet sted. Jeg ville sjekket Papirkurven, Trash, Time Machine, Filhistorikk, Google Drive, OneDrive og Canons image.canon-app hvis du noen gang har importert eller synkronisert bilder før. Jeg trodde en gang at en bunke var borte for godt og fant den i en dustete gammel sikkerhetskopimappe fra en automatisk synkroniseringsjobb jeg hadde glemt at jeg satte opp.
Sjansen er best når kortet ikke har blitt brukt siden slettingen. Hvis ingenting nytt har rørt det, har du fortsatt en grei sjanse.
Først og fremst er jeg litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Hvis kortet fortsatt kan monteres uten problemer, ville jeg laget et fullstendig bilde av SD-kortet før jeg skannet det. Da har du én ren kilde å jobbe ut fra, og hvis gjenopprettingsprogramvaren feiler eller du klikker på feil ting, forblir det originale kortet urørt.
Bruk en kortleser, og klon deretter kortet med et diskavbildningsverktøy på Mac eller Windows. Lagre bildet på datamaskinen din eller en ekstern disk. Etter det kjører du gjenoppretting på bildefilen, ikke på selve kortet. Fagfolk gjør dette av en grunn.
Hvis Canon EOS-en din bruker et oppsett med to kort, sjekk også det andre kortet. Mange glemmer at de hadde sikkerhetsopptak aktivert. Se også etter skjulte DCIM-mapper og .THM-sidefiler. Disse hintene forteller deg hvor de slettede klippene eller bildene lå på kortet.
Disk Drill er fortsatt et solid valg for gjenoppretting av Canon-bilder, spesielt hvis du trenger støtte for CR2 eller CR3. Jeg ville rangert det blant de beste verktøyene for gjenoppretting av bilder fra SD-kort, fordi forhåndsvisning av filer sparer tid og hjelper deg med raskt å skille intakte bilder fra ødelagte.
En ting til. Hvis du slettet bildene i kameraet, ikke stol på kameraets avspillingsskjerm som bevis på at de er borte for alltid. Indeksen er borte. Dataene er det ofte ikke.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, hjelper denne videoen: se denne gjennomgangen av bildegjenoppretting fra SD-kort.
Hvis kortet viser 0 byte, ber om formatering eller gir I/O-feil, stopp med gjør-det-selv-forsøk og gå til et gjenopprettingslaboratorium. Det er der hjemmegjenoppretting begynner å bli risikabelt.
Jeg vil faktisk legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @cazadordeestrellas understreket nok: sjekk om Canon-kameraet ditt var satt til å beskytte eller rangere bilder før sletting, fordi noen ganger tror folk at de slettet alt, men bare slettet den gjeldende indeksvisningen. Jeg har sett manglende bilder dukke opp igjen når kortet leses av Canon-programvare i stedet for bare Finder/Filutforsker. Så før du går helt i panikkmodus, prøv Canon EOS Utility eller til og med en annen kortleser, fordi kortlesere kan feile på rare måter.
Hvis bildene betyr så mye, ikke fortsett å prøve tilfeldige gjenopprettingsapper. Hver ekstra skriving, miniatyrbuffer eller reparer-ledetekst er enda en sjanse til å gjøre ting verre. Jeg er litt uenig i tankegangen om å gå rett til skanning. Hvis dette er bilder fra en en-gang-i-livet-hendelse, er det verdt å vurdere et gjenopprettingslaboratorium tidligere enn folk tror, spesielt hvis kortet oppfører seg ustabilt.
Hvis kortet leses normalt, så ja, Disk Drill er et solid alternativ for gjenoppretting av Canon EOS-bilder, hovedsakelig fordi det håndterer Canon RAW-formater godt og lar deg forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes. Gjenopprett bare til datamaskinen din eller en annen disk, aldri tilbake til SD-kortet. Den delen snubler folk i heeele tiden.
Ett sted til som ofte blir oversett å sjekke: hvis du noen gang koblet kameraet til en telefon eller et nettbrett, se etter hurtigbuffer for automatisk import der også. Noen ganger ligger de tapte JPG-filene i et mobilgalleri mens RAW-filene mangler.
For mer Canon-spesifikk diskusjon om gjenoppretting er denne tråden relevant: Tips om gjenoppretting av Canon-bilder fra virkelige brukere.
Hvis kortet viser feil, kobles til og fra tilfeldig, eller blir varmt, stopp gjør-det-selv. Seriøst.