Hvordan kan jeg gjenopprette filer etter å ha slettet feil mappe på den eksterne harddisken?

Jeg slettet ved et uhell feil mappe fra den eksterne harddisken min, og den inneholdt viktige bilder og arbeidsfiler som jeg fortsatt trenger. Jeg leter etter hjelp med datagjenoppretting fra ekstern harddisk, inkludert de tryggeste trinnene å prøve, om gjenopprettingsprogramvare kan fungere, og hvordan jeg kan unngå å gjøre problemet verre.

Jeg har sett folk avskrive en disk altfor raskt, og så finne ut at filene hele tiden fortsatt lå der. Tapt tilgang betyr ikke alltid at dataene er borte. Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha slettet en mappe med familiebilder og kjent at magen sank i et helt minutt. Hvis dette skjedde med deg, ikke fortsett å rote rundt på disken.

Når bilder blir slettet fra en intern eller ekstern disk, sletter lagringen dem vanligvis ikke med en gang. Filsystemet fjerner kartoppføringen for disse filene og markerer den gamle plassen deres som ledig for fremtidige skrivinger. Så bildene finnes ofte fortsatt en stund. Problemet starter når nye data legges oppå dem.

Første regel, slutt å bruke disken nå. Hvis det er en ekstern disk, løs den ut og koble den fra. Hvis filene lå på den interne systemdisken din, er dette enda mer presserende. Operativsystemet ditt fortsetter å skrive logger, cache, midlertidig rusk og annet smått i bakgrunnen. Hvis datamaskinen forblir på og fortsetter å kjøre fra samme disk, øker sjansen for at de slettede bildene blir overskrevet. Det beste er å slå av maskinen, ta ut disken hvis mulig, og koble den til en annen datamaskin som en sekundær disk. Intern eller ekstern, samme problem gjelder. Hvis du fortsetter å bruke den samme disken, risikerer du å overskrive de nøyaktige sektorene der de slettede bildene fortsatt ligger. Etter overskriving kan ikke programvare redde deg.

Hvis disken høres normal ut, spinner opp, monteres og ikke viser åpenbare tegn på maskinvarefeil, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis den praktiske veien. Jeg ville ikke hoppet rett til et laboratorium ved en vanlig utilsiktet sletting.

Jeg har prøvd en haug med gjenopprettingsapper opp gjennom årene på stasjonære disker og bærbare eksterne disker. Den jeg hadde minst problemer med var Disk Drill. For bilder gjorde den det bedre enn jeg forventet. Oppsettet er enkelt nok hvis du ikke vil kjempe med programvaren først. Skanningen fanger også opp mange rå bilde- og videoformater. Du kan skanne og forhåndsvise filer gratis. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, er bildet ditt vanligvis fortsatt intakt.

1. Installer det et annet sted. Legg programvaren på en annen disk. Ikke installer den på den samme interne eller eksterne disken der bildene ble slettet.
  2. Lag et diskbilde først. Hvis verktøyet tilbyr diskavbildning, bruk det. Dette lager en byte-for-byte-kopi av disken som én bildefil lagret på en frisk disk.
  3. Skann bildet, ikke den originale disken. Jeg gjør dette når jeg ikke vil risikere ekstra belastning på den fysiske disken. Det reduserer også sjansen for dumme feil.
  4. Gjenopprett filer til et nytt sted. La skanningen fullføres. Filtrer etter bilder. Sjekk forhåndsvisninger. Når du gjenoppretter noe, lagre det på en annen lagringsenhet, ikke tilbake på problemdisken.

Det finnes tilfeller der jeg ville stoppet gjør-det-selv-sporet og overlatt det til et gjenopprettingslaboratorium.

1. Disken lager dårlige lyder. Klikking, slipelyder, skraping eller piping er et dårlig tegn. Jeg ville stoppet med en gang.
  2. Disken gjør ingenting. Ingen oppspinning, ingen lys, ingen respons. Det kan være et defekt kretskort eller en annen intern feil.
  3. Datamaskinen oppdager den ikke i det hele tatt. Hvis den ikke dukker opp selv etter ulike porter, kabler eller en annen maskin, begynner dette å ligne maskinvaretrøbbel.
  4. Korrupsjonen er alvorlig. Hvis programvare ikke kan lese disken godt nok til å jobbe med den, er du utenfor det som normalt kan håndteres hjemme.

Gjenopprettingslaboratorier bruker renromsoppsett og verktøy vanlige brukere ikke har. Det blir fort dyrt, ja, men hvis bildene betyr mye og den interne eller eksterne disken svikter fysisk, gir den veien mer mening enn å gamble med gjentatte forsøk.

Jeg håper du får filene tilbake. Etter at jeg gjenopprettet mine, endret jeg hvordan jeg lagrer bilder fordi jeg ikke ville ha runde to med det samme rotet. Hvis du gjenoppretter dine, sett opp sikkerhetskopier med en gang. Selv én ekstra kopi på en annen disk hjelper mye.

Først bør du sjekke de enkle tingene. På noen eksterne disker havner slettede filer i en skjult papirkurvmappe som .Trashes eller $RECYCLE.BIN, og er ikke borte for godt. Koble den til det samme operativsystemet du brukte da du slettet mappen. Vis skjulte filer. Søk på disken etter noen eksakte filnavn.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe skriving, men jeg vil legge til én ting. Bekreft filsystemet før du skanner. Hvis disken er exFAT, NTFS eller APFS, varierer gjenopprettingsresultatene mye. NTFS beholder ofte mer metadata, så mappenavn og stier gjenopprettes bedre. exFAT mister ofte strukturen raskere.

Hvis disken er frisk, er Disk Drill et solid valg for datagjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det forhåndsviser bilder og dokumenter godt. Jeg ville sortert resultatene etter filtype først, deretter etter opprinnelig sti hvis tilgjengelig. Gjenopprett kun til en annen disk. Hvis mappen inneholdt Office-filer, søk også etter filendelser, docx, xlsx, psd, pdf.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne YouTube-guiden for datagjenoppretting fra formatert harddisk enkel å følge, selv om ditt tilfelle gjelder sletting, ikke formatering.

Hvis SMART viser dårlige sektorer eller disken kobler fra midt i skanningen, stopp. Gjør det selv blir fort risikabelt. Da gir et laboratorium mer mening.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer og @techchizkid på ett punkt: ikke forhast deg med å kjøre reparasjonsverktøy som CHKDSK, First Aid eller noe som sier fix disk før gjenoppretting. Folk gjør det fordi de tror det er harmløst, og noen ganger reparerer det filsystemet ved å fjerne selve referansene du trengte. Ved utilsiktet sletting av en mappe på en ekstern disk, gjenopprett først, reparer senere.

Det jeg ville gjort:

1. Koble fra disken og la den være i fred.
  2. Hvis det er veldig viktige data, klon disken først med et sektor-for-sektor-avbildning.
  3. Jobb fra klonen, ikke originalen.
  4. Gjenopprett filer til en helt annen disk.

Sjekk også om slettingen var logisk, ikke fysisk. Hvis du slettet via Finder eller Filutforsker, brukte den eksterne disken noen ganger det systemets papirkurvområde. Ikke alltid, men det er verdt å sjekke før en dyp skanning.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de bedre alternativene for datagjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det er enkelt å sortere etter slettede filer, filtype og forhåndsvisninger som kan gjenopprettes. Det betyr mye for bilder og arbeidsdokumenter når du vurderer hva som fortsatt er intakt. Hvis du vil ha en enkel Disk Drill-anmeldelse og gjennomgang av gjenoppretting, gir den en grei oversikt over hvordan det fungerer før du begynner å klikke rundt.

En ting til folk glemmer: hvis disken er en SSD i et eksternt kabinett, kan sjansene for gjenoppretting være dårligere på grunn av TRIM. Hvis det er en vanlig HDD, er sjansene dine vanligvis bedre. Hvis disken begynner å klikke, koble seg fra eller blir ekstremt treg, stopp med gjør-det-selv-forsøk. Da er det laboratoriearbeid, uten tvil.

En ting jeg ville legge til det @techchizkid, @stellacadente og @mikeappsreviewer sa: sjekk om den «slettede mappen» faktisk var en flyttefeil eller et problem med skjult attributt før du kjører en full gjenopprettingsrunde. Eksterne disker kan noen ganger oppføre seg rart etter frakobling, og en mappe kan dukke opp igjen under en annen overordnet katalog, med endrede tillatelser eller markert som skjult/system. På Windows kan du søke gjennom hele disken etter et par eksakte filnavn og sortere etter endringsdato. På Mac kan du bruke Spotlight pluss find i Terminal om nødvendig. Jeg har sett folk ikke gjenopprette noe fordi filene aldri egentlig ble slettet.

Jeg er også litt uenig i å starte med en lang skanning først hvis disken er enorm og stabil. Start med en rask metadata-basert gjennomgang. Hvis filsystemoppføringene fortsatt er der, får du ofte tilbake originale navn og mappestruktur raskere. Først deretter bør du kjøre den dype signaturskanningen.

For datagjenoppretting fra ekstern harddisk er Disk Drill greit til denne typen jobb.

Fordeler

• enkle forhåndsvisninger for bilder/dokumenter
  • grei filtrering etter type og sti
  • kan lage et diskbilde først
  • bra for enkle tilfeller av utilsiktet sletting

Ulemper

• dype skanninger på store disker tar evigheter
  • gjenopprettet mappestruktur kan være rotete på exFAT
  • full gjenoppretting krever betalingsversjon
  • ikke verktøyet jeg ville stolt på for en disk som er i fysisk ferd med å svikte

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke disken.
  2. Sjekk skjult søppel/recycle-område og skjulte mapper.
  3. Bekreft om det er HDD eller SSD.
  4. Hvis mulig, lag et diskbilde.
  5. Kjør en rask skanning først, deretter dyp skanning om nødvendig.
  6. Gjenopprett kun til en annen disk.

Hvis filene er forretningskritiske, er det ærlig talt bedre med ett skanneforsøk fra en klone enn å teste originalen gjentatte ganger.