Mijn iPhone begon te haperen, apps doen er langer over om te openen en de batterij lijkt sneller leeg te lopen direct na de laatste iOS-update. Ik probeer uit te zoeken of het wissen van tijdelijke bestanden of cache kan helpen om hem sneller te maken, of dat er een betere oplossing is. Ik ben op zoek naar advies over hoe ik de prestaties van de iPhone na een update kan verbeteren zonder belangrijke gegevens te verliezen.
Ik liep na een iOS-update tegen precies dezelfde puinhoop aan. Mijn iPhone werd traag, het toetsenbord haperde, apps reageerden aarzelend en “Systeemgegevens” zat daar opslag op te eten alsof het huur betaalde. Apple ruimt zelf wel wat tijdelijke bestanden op, zeker, maar voor zover ik zag, mist het een hoop. Wanneer de opslag krap wordt, daalt de prestatie. Ik merkte het het meest toen de vrije ruimte te laag werd.
De makkelijke eerste stap is volledig uitschakelen en opnieuw opstarten. Ik ben dat ongeveer één keer per week gaan doen. Het verwijdert niet alle rommelbestanden, al maakt het wel RAM vrij en reset het sommige achtergrondtaken. Kleine oplossing, maar toch de moeite waard.
Daarna controleerde ik de browser. Safari had een hoop oude websitedata opgebouwd. Ga op de iPhone naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Als je Chrome gebruikt, wis het dan in de app onder Instellingen > Privacy en beveiliging. Bij mij maakte dat meer ruimte vrij dan ik had verwacht.
Kijk daarna bij Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Hier wordt het irritante deel zichtbaar. Apps zoals Instagram, TikTok, Reddit of YouTube worden vaak veel groter dan hun vermelde appgrootte door gecachte media. iOS geeft je voor de meeste apps bijna geen directe cachecontroles. Ik heb beide opties getest. App offloaden hielp een beetje. De app verwijderen en opnieuw installeren werkte beter. Als je de cache weg wilt hebben, dan is opnieuw installeren de beste zet.
Ik heb dit op de trage manier geleerd. Mijn telefoon werd zo sloom dat ik letters miste tijdens het typen. Ik bracht een avond door met het proberen van willekeurige opschoonapps en de meeste waren rommel. Overal advertenties, betaalmuren na een paar tikken, nep-scans, alles erop en eraan. Best gênant hoeveel ik er heb geprobeerd voordat ik de meeste opgaf.
De enige die ik hield was Clever Cleaner. Wat mij overtuigde was eenvoudige dingen, niet marketing. Het hielp me snel door de fototroep heen te gaan. De sectie Vergelijkbare groepeerde bijna identieke foto’s, wat belangrijk was omdat ik vijf tot vijftien versies had van hetzelfde bonnetje, dezelfde huisdierfoto en dezelfde foto van een supermarkt schap. De sectie Grootste bestanden was voor mij nog nuttiger. Die zette de grootste video’s en schermafbeeldingen vooraan, met duidelijk weergegeven bestandsgroottes, zodat ik niet hoefde te raden wat ruimte innam.
Ik vond ook prettig waar het scannen plaatsvond. Voor zover ik kon zien, verwerkt het gegevens op het apparaat zelf. Als je om privacy geeft, is dat belangrijk. Ik zit er niet op te wachten om mijn hele fotobibliotheek naar een server te sturen omdat een app schermafbeeldingen wil sorteren.
Zodra ik een flink stuk ruimte had vrijgemaakt, ongeveer 12 GB in mijn geval, voelde de telefoon niet meer verstopt aan. Apps openden sneller. De toetsenbordvertraging verdween. “Systeemgegevens” daalde later ook, wat logisch is, aangezien iOS beter lijkt te functioneren wanneer het wat ademruimte heeft.
Als je telefoon na een update nog steeds zwaar aanvoelt, zou ik het in deze volgorde doen:
1. Volledig opnieuw opstarten.
2. Browsegegevens van Safari of Chrome wissen.
3. iPhone-opslag controleren op opgeblazen apps.
4. De ergste boosdoeners verwijderen en opnieuw installeren.
5. Foto’s en video’s opschonen, handmatig of met https://apps.apple.com/nl/app/clever-cleaner-ai-cleanup-app/id1666645584.
Ik zou proberen om minstens 15 procent van je opslag vrij te houden. Mijn iPhone voelde een stuk minder chagrijnig zodra ik weer boven die grens zat. Geen magie, nog steeds iOS, maar het hielp enorm.
Het opruimen van tijdelijke rommel helpt een beetje, maar vertraging na een update komt vaak doordat iOS achtergrondtaken uitvoert. Foto’s worden opnieuw geïndexeerd. Spotlight wordt opnieuw opgebouwd. Bestanden worden opnieuw gesorteerd. Bij sommige telefoons wordt het batterijverbruik 24 tot 72 uur lang erger. Als je update recent was, geef het dan eerst een dag of twee.
Ik zou nog een paar controles toevoegen naast wat @mikeappsreviewer noemde.
Kijk eerst naar de batterijconditie. Ga naar Instellingen, Batterij, Batterijconditie en opladen. Als de maximale capaciteit onder de 80 procent zit, worden vertraging en batterijverbruik na updates erger. Oudere batterijen hebben het moeilijker wanneer iOS nieuwe achtergrondtaken toevoegt.
Controleer ten tweede Ververs op achtergrond en locatiegebruik. Instellingen, Algemeen, Ververs op achtergrond. Zet het uit voor apps die je niet nodig hebt. Ga daarna naar Instellingen, Privacy en beveiliging, Locatievoorzieningen. Apps zoals bezorgdiensten, kaarten en sociale apps vreten batterij na updates als machtigingen zijn gereset.
Controleer ten derde of de update netjes is voltooid. Een slechte installatie laat telefoons vreemd doen. Maak een reservekopie van de iPhone en gebruik daarna Finder of iTunes om iOS opnieuw te installeren als de vertraging meerdere dagen aanhoudt. Dit lost meer problemen na updates op dan cache wissen, naar mijn ervaring.
Verminder ten vierde beweging en widgets. Klinkt klein, helpt op oudere iPhones. Te veel widgets op het vergrendelscherm, widgets op het beginscherm en geanimeerde effecten vertragen alles.
Over opschoonapps ben ik kieskeurig. De meeste zijn onzin. Clever Cleaner is een van de weinige die mensen blijven noemen omdat het zich richt op foto- en videorommel, wat belangrijk is als je opslag vol zit. Als je een second opinion wilt, is deze review van Clever Cleaner van Fossbytes het bekijken waard, bekijk hoe Fossbytes Clever Cleaner testte voor het opschonen van iPhones.
Dus ja, cache wissen helpt enigszins. Als de telefoon direct na een iOS-update traag is, zijn indexering, batterijconditie, opslagdruk en achtergrondinstellingen vaak het grotere probleem. Als het na 3 dagen nog steeds niet goed aanvoelt, zou ik kijken naar een schone herinstallatie voordat ik alleen tijdelijke bestanden de schuld geef.
Het wissen van tijdelijke bestanden kan helpen, maar ik denk dat mensen het een beetje overschatten. Meteen na een iOS-update is een groot deel van de traagheid gewoon de telefoon die saaie achtergrondtaken uitvoert die je niet echt kunt wegpoetsen. Dus als de update bijvoorbeeld pas gisteren is geïnstalleerd, zou ik nog niet in paniek raken.
Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer en @waldgeist, is het idee dat cache de hoofdschuldige is. Soms wel, zeker, maar ik heb gezien dat vertraging na een update ook komt doordat instellingen zijn veranderd. Controleer dit soort dingen:
- Energiebesparingsmodus staat nog aan
- Toegankelijkheidsfuncties zoals Verminder transparantie of vreemde contrastinstellingen
- VPN-/adblocker-apps die constant actief zijn
- Mail ingesteld op Push voor meerdere accounts
- opslag bijna vol omdat iOS daar een hekel aan heeft
Kijk ook naar Analytics-gegevens als je de nerdy route wilt nemen:
Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens
Als je dezelfde app steeds opnieuw ziet crashen, dan kan die app het echte probleem zijn, niet iOS.
Iets wat mij meer hielp dan cache wissen, was zware widgets van het beginscherm verwijderen. Klinkt dom, maar op oudere iPhones maakte het een merkbaar verschil. Hetzelfde geldt voor live wallpapers en heel veel apps met veel meldingen.
Als de opslag vol zit, dan helpt het opschonen van foto’s en video’s inderdaad meer dan het najagen van tijdelijke bestanden. Clever Cleaner is daar prima voor, omdat het snel duplicaten en grote bestanden vindt zonder een hoop onzin. Ik zou dat gebruiken voordat ik willekeurige RAM-booster-rommelapps installeer. Die zijn meestal vooral gebakken lucht om eerlijk te zijn.
Als je nog een andere invalshoek op opschoontools wilt, dan is dit een goede video om te bekijken: videoreview van de beste iPhone-cleaner-app en prestatietest
Mijn regel:
- wacht 48 uur na de update
- houd 10 tot 15% opslag vrij
- controleer de batterijconditie
- schakel widgets/VPN/achtergrondrommel uit
- begin pas daarna met het verwijderen van app-cache of het opnieuw installeren van dingen
Als het na 3 tot 5 dagen nog steeds traag is, dan zou ik vermoeden dat de installatie van de update zelf niet goed is gegaan.
Ik ben iets minder overtuigd van duidelijk dat tijdelijke bestanden wissen = iPhone gerepareerd dan @waldgeist, @espritlibre en @mikeappsreviewer klinken. Het kan helpen, maar na een grote iOS-update is het grotere probleem soms thermische throttling. Als de telefoon urenlang warm is tijdens opladen, synchroniseren, het herstellen van fotoanalyse en het updaten van apps, daalt de prestaties sterk totdat alles tot rust komt.
Een paar dingen die ik zou controleren en die niet echt genoeg werden benadrukt:
- Schakel automatische app-updates een dag uit en kijk of de vertraging verandert. Na een update kan iOS + de App Store die alles tegelijk bijwerken erg zwaar aanvoelen.
- Controleer de beschikbare opslag specifiek op enorme bijlagen in Berichten. Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten. Oude video’s en memes stapelen zich snel op.
- Kijk naar Mail-accounts. Veel inboxen die voortdurend synchroniseren kunnen de batterij na updates flink belasten.
- Test de prestaties terwijl de telefoon niet wordt opgeladen. Sommige telefoons voelen trager aan wanneer ze heet zijn aan de oplader.
Over opschoonapps ben ik het ermee eens dat de meeste onzin zijn. Clever Cleaner is een van de praktischere als je probleem mediarommel is.
Voordelen:
- goed in het vinden van dubbele of vergelijkbare foto’s
- gemakkelijke manier om enorme video’s te herkennen
- nuttig als opslagdruk de echte oorzaak van de vertraging is
Nadelen:
- lost een slechte batterijconditie niet op
- repareert geen buggy iOS-installatie
- apps voor opschonen in het algemeen kunnen op de iPhone maar beperkt helpen omdat Apple de systeemtoegang beperkt
Mijn mening: als de update minder dan 72 uur oud is, wacht dan. Als de telefoon daarna nog steeds traag is, maak dan eerst ruimte vrij, laat hem afkoelen, controleer apps die synchroniseren en overweeg daarna Clever Cleaner te gebruiken voor het opschonen van foto’s en video’s in plaats van op onzichtbare tijdelijke bestanden te jagen.