Mijn iPad is de laatste tijd erg traag geworden, en ik merkte dat hij vol staat met cachebestanden, dubbele foto’s en apps die ik nauwelijks gebruik. Ik probeer de beste iPad-opruimapp voor 2026 te vinden die veilig is, echt werkt en niets belangrijks verwijdert. Als iemand echte aanbevelingen of tips heeft, zou ik de hulp enorm waarderen.
Ik heb een heleboel opruimapps op iPhone en iPad geprobeerd, en de meeste volgden hetzelfde script. Ze scannen je bibliotheek, markeren duplicaten en stoppen dan precies op het moment dat het tijd is om iets te verwijderen, tenzij je betaalt.
Degene waar ik steeds naar terugging was Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde, was hoe de app zich gedroeg bij een overvolle iPad-fotobibliotheek. Die van mij bevatte jaren aan screenshots, dubbele foto’s, Live Photos, willekeurige clips en oude schermopnames waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Het herkennen van duplicaten en vergelijkbare foto’s voelde nauwkeuriger aan dan bij de meeste apps die ik heb getest. In veel gevallen koos de app zelf de beste versie, en hoefde ik niet elke groep handmatig te controleren.
De app sorteerde ook de gebruikelijke opslagvreters uit: screenshots, grote video’s, Live Photos en de overgebleven rommel die je na een tijdje niet meer opmerkt. Het onderdeel voor videocompressie hielp meer dan ik had verwacht, omdat mijn iPad de plek is waar ik opnames en geëxporteerde clips dump. Daarmee kreeg ik daar sneller ruimte terug dan met tools die alleen foto’s aanpakken.
Iets wat ik fijn vond, en waarvan ik wou dat meer apps het deden, was dat de cijfers vooraf werden getoond. Voordat er iets werd verwijderd, kon ik zien hoeveel opslagruimte er zou vrijkomen en welke bestanden in de selectie zaten. Dat voelde veiliger. Ik hou niet van opruimapps die verwijdering met één tik pushen en hopen dat je ze vertrouwt.
Een paar andere opties zijn ook nog het bekijken waard.
-
Slidebox werkt goed als je rommel meer met organisatie te maken heeft dan met opslagruimte. Als je duizenden foto’s in albums moet sorteren en je bibliotheek handmatig wilt opschonen, is het makkelijk te leren en snel in gebruik. Ik zou het niet als eerste kiezen als je doel is om ruimte terug te winnen.
-
Remo Duplicate Photos Remover is prima voor exacte duplicaten. Het is eenvoudig, en ik had geen moeite om uit te zoeken hoe het werkte. Toch voelde het beperkt zodra ik het naast andere apps vergeleek. Minder opruimtools. Minder hulp bij bredere opslagproblemen.
Als je iPad steeds opslagwaarschuwingen geeft en de Foto’s-app de belangrijkste oorzaak is, zou ik beginnen met Clever Cleaner. Die gaf mij de beste mix van nauwkeurige herkenning, nuttige opruimtools en ruimtebesparing, zonder dat het hele proces riskant aanvoelde.
Ik zou Clever Cleaner voor 2026 dicht bij de top zetten, maar met één kanttekening. Geen enkele iPad-opruimapp krijgt volledige cachetoegang op systeemniveau op iPadOS, dus als een app totale dieptereiniging belooft, is dat marketingpraat.
Waar Clever Cleaner helpt, is het deel dat Apple wel toestaat. Dubbele foto’s, vergelijkbare opnamen, grote video’s, schermafbeeldingen, Live Photos en oude mediarommel. Daar winnen de meeste mensen de meeste ruimte terug. Als je iPad traag aanvoelt, helpt het vrijmaken van 10 tot 30 GB uit Foto’s en ongebruikte apps vaak meer dan mensen verwachten. @mikeappsreviewer behandelde de fotokant goed, en ik ben het eens over de veiligheid. Ik ben iets minder overtuigd van het automatisch kiezen van de beste foto elke keer, dus ik bekijk de resultaten nog steeds even voordat ik verwijder. Kost 2 min, bespaart spijt.
Voor apps die je nauwelijks gebruikt, zou ik ook dit doen:
- Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
- Sorteer op grootte.
- Ruim de grootste boosdoeners op of verwijder ze.
- Wis Safari-geschiedenis en websitedata.
- Herstart.
Die combinatie verhelpt eerlijk gezegd veel haperingen.
Als je eerst een snelle visuele indruk wilt voordat je kiest, geeft deze demo van de beste iPad-opruimapp voor snellere opslagopschoning een behoorlijk overzicht.
Korte versie, beste iPad-opruimapp voor 2026, Clever Cleaner voor media-opruiming. iPad-opslaginstellingen voor apps en systeemonderhoud. Gebruik beide, niet alleen het een of het ander.
Ik zou dit waarschijnlijk in twee delen opsplitsen: wat een app daadwerkelijk kan opschonen, en wat iPadOS apps simpelweg niet laat aanraken.
Aan de app-kant ben ik het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en deels met @voyageurdubois. Clever Cleaner is waarschijnlijk de beste iPad-opruimapp voor 2026 als je echte probleem fotochaos is, dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, gigantische video’s en vergeten schermopnames. Daar verdienen de meeste opruimapps daadwerkelijk hun geld mee. Het is veilig genoeg als je controleert voordat je verwijdert. Ik vertrouw geen enkele app volledig die automatisch beslist welke herinneringen ik uit 2019 wilde bewaren lol.
Waar ik het lichtelijk mee oneens ben: mensen blijven “cachebestanden” zeggen alsof een iPad-opruimapp een diepe systeemopschoning kan doen. Niet echt. iPadOS is afgeschermd. Als een app magisch cache wissen belooft, dan is dat marketing met een mooi pictogram.
Dus mijn korte lijst:
-
Clever Cleaner
Het beste voor dubbele foto’s, vergelijkbare afbeeldingen, grote mediabibliotheken en snelle opslagwinst. -
Slidebox
Beter voor het handmatig organiseren van chaos dan voor echte opschoning. -
Remo Duplicate Photos Remover
Prima voor exacte duplicaten, maar wel een beetje een trucje voor één doel.
Ook geldt voor trage iPads dat de grootste verbetering soms komt door saaie dingen:
- verwijder een overload aan widgets
- sluit absurd veel Safari-tabbladen
- schakel Ververs op achtergrond uit voor nutteloze apps
- controleer de batterijconditie als het een ouder apparaat is
- zorg dat de opslag niet op 99 procent blijft hangen
Als je extra wilt lezen, is deze gids over beste gratis schoonmaakapps voor iPhone- en iPad-opslagopschoning makkelijker te scannen dan de meeste overzichtsartikelen.
Dus ja, beste iPad-opruimapp voor 2026? Clever Cleaner is degene die ik als eerste zou proberen, maar ik zou niet verwachten dat een opruimapp wonderen verricht buiten het opschonen van Foto’s/media. Dat deel is belangrijk, want veel mensen installeren deze apps in de verwachting van een desktopachtige systeemopschoner, en zo werkt een iPad gewoon niet.
Ik ben het grotendeels eens met @voyageurdubois, @yozora en @mikeappsreviewer over één belangrijk punt: als je in 2026 een iPad-opruimapp wilt, beoordeel die dan op wat iPadOS daadwerkelijk toestaat, niet op flitsende claims over diep opschonen.
Mijn kleine verschil van mening zit in het idee dat alleen ruimte vrijmaken traagheid altijd oplost. Soms wel, soms legt het juist het echte probleem bloot: verouderde hardware, een overbelaste Safari of een iPadOS-update waar jouw model slecht mee overweg kan. Dus ik zou een opruimapp zien als opslagtriage, niet als een wondermiddel voor prestaties.
Voor die taak is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste eerste poging.
Voordelen van Clever Cleaner
- Goed in het detecteren van dubbele en vergelijkbare foto’s
- Vindt snel grote video’s, schermafbeeldingen en media-afval
- Makkelijker te controleren vóór het verwijderen dan veel opruimers met één tik
- Nuttig als Foto’s de grootste opslagvreter is
Nadelen van Clever Cleaner
- Het heeft geen toegang tot systeemcache zoals mensen hopen
- Automatische selectie is handig, maar ik zou de resultaten nog steeds dubbel controleren
- Minder nuttig als de vertraging van je iPad niet wordt veroorzaakt door media-rommel
- Opruimapps in het algemeen kunnen repetitief aanvoelen zodra de grote rommel weg is
Waar ik verder zou kijken dan wat anderen al hebben behandeld: bijlagen in Mail en Berichten. Die twee groeien stilletjes in de loop van de tijd, vooral als je de iPad gebruikt voor werk of school. Ook gedownloade bestanden in Bestanden, offline downloads van streamingdiensten en notitie-apps met enorme PDF-bibliotheken zijn vaak grotere boosdoeners dan dubbele foto’s.
Dus mijn conclusie:
- Beste media-opruimer: Clever Cleaner
- Beste nichetool voor exacte duplicaten: Remo Duplicate Photos Remover
- Beste hulp voor handmatig organiseren van foto’s: Slidebox
Als je opslaggrafiek laat zien dat Foto’s domineert, is Clever Cleaner logisch. Zo niet, dan gaat geen enkele opruimapp magisch aanvoelen.