Kan iemand een gratis hulpprogramma voor fotoherstel aanbevelen?

Ik heb per ongeluk een map met familiefoto’s van mijn telefoon verwijderd en besefte te laat dat er geen back-up van was gemaakt. Ik probeer een gratis oplossing voor fotoherstel te vinden die echt werkt, omdat deze foto’s erg belangrijk voor me zijn en ik me op dit moment geen betaalde software kan veroorloven. Wat zijn de beste gratis tools of methoden voor fotoherstel om te proberen?

Ik heb meer dan eens mislukte shoots moeten herstellen, en het deel dat mensen overslaan is juist het deel dat het belangrijkst is. Stop meteen met het gebruiken van de kaart of schijf. Ik bedoel echt nu meteen. Als er nieuwe data boven op de verwijderde foto's terechtkomt, kelderen je kansen.

Verwijderde foto's zijn meestal niet direct echt weg. De opslag markeert de ruimte als vrij en wacht dan. Als je blijft fotograferen, bestanden verplaatst, of zelfs sommige apps tijdelijke rommel laat wegschrijven, loop je het risico de oude afbeeldingsdata te overschrijven. Daarna kan herstelsoftware niet veel meer doen. Dus ja, de eerste stap is simpel. Werp de kaart uit. Koppel de schijf los. Laat hem met rust.

Daarna is de tool belangrijk, maar minder dan mensen denken. Ik heb er een hele stapel geprobeerd. Degene waar ik het vaakst op terugkom is Disk Drill. Voor mijn werk was dat de meest stabiele optie, vooral wanneer ik met cameramedia en RAW-bestanden te maken had. De indeling is overzichtelijk, scans zijn makkelijk te starten, en het verwerkt formaten zoals CR3, NEF en ARW zonder dat je eerst met de app hoeft te vechten.

Een onderdeel dat het vermelden waard is, is de op camera's gerichte herstelmodus. Gefragmenteerde bestanden zijn waar veel tools de mist in gaan. Een camera schrijft stukken van een foto of video op verschillende plekken weg, en daarna pakt de herstelapp losse delen maar slaagt er niet in het bestand weer op te bouwen tot iets bruikbaars. Dan houd je een thumbnail over, of een bestand dat maar half opent, of helemaal niets. Disk Drill doet het hier beter dan de meeste die ik heb getest.

Het irritante deel is de gratis versie. Op Windows is herstel beperkt tot 100 MB. Dus nee, dat is niet veel. Toch wel nuttig. Ik heb het gebruikt om te bevestigen of een kaart nog te redden was voordat ik ergens voor betaalde. Als je een paar belangrijke foto's terug nodig hebt, of bewijs wilt dat de bestanden netjes als preview openen, doet het wat het moet doen.

Als je geen herstelbeperkingen wilt en je prima met concessies kunt leven, zou ik daarna naar PhotoRec en Recuva kijken.

1. PhotoRec graaft diep. Het scant ruwe sectoren en zoekt naar bestandskenmerken in plaats van op het bestandssysteem te vertrouwen. Dit helpt wanneer een kaart zo zwaar beschadigd is dat je computer hem amper ziet, of helemaal niet goed mount. Het nadeel is dat de workflow nogal beroerd is. Geen verzorgde galerij. Geen nette sortering. Geen originele namen of mappenstructuur. Je krijgt een berg bestanden met namen als 'f12345.jpg' en daarna sorteer je de chaos zelf. Het werkt, maar leuk is anders.

2. Recuva is de makkelijke optie. Alleen voor Windows, gratis, eenvoudige installatie, geen gedoe. Als je onlangs foto's hebt verwijderd van een gezonde schijf, is het vaak genoeg. Ik heb er redelijk goede resultaten mee gehad in dat soort schone gevallen met weinig schade. Zodra corruptie in beeld komt, of na een snelle formattering, worden de resultaten zwakker. Het herstelt complexe schade niet zo goed als de betaalde tools, tenminste op basis van wat ik heb gezien.

Elk geval van gegevensverlies is een eigen puinhoop. Het merk van de kaart maakt uit. Het bestandssysteem maakt uit. Hoe de bestanden verdwenen zijn maakt uit. Mijn gebruikelijke aanpak is om eerst te scannen met Disk Drill en previews te controleren, want previews vertellen je meer dan bestandsnamen. Als de previews er goed uitzien, heb je een kans. Als je een tweede poging wilt doen, gebruik daarna PhotoRec, als je de lelijke workflow kunt verdragen. Probeer er een paar en kijk welke voor jouw kaart de meeste bruikbare bestanden terughaalt, niet voor die van iemand anders.

Als de foto’s uit de interne opslag van je telefoon zijn verwijderd, zou ik Recuva eerst overslaan. Het is prima op pc’s, maar niet geweldig voor moderne telefoons. @mikeappsreviewer behandelde PhotoRec, dus ik zal een andere invalshoek toevoegen.

Controleer eerst de cloudprullenbak van het telefoonmerk. Google Foto’s, OneDrive, Samsung Gallery, iCloud-foto’s. Sommige bewaren verwijderde foto’s 30 tot 60 dagen, zelfs als back-up uit stond voor de map die je later opmerkte. Mensen missen deze stap voortdurend.

Probeer voor gratis herstel DiskDigger op Android. De gratis versie herstelt foto’s en video’s, en werkt het best als de telefoon geroot is. Zonder root zijn de resultaten beperkt, maar ik heb nog steeds gezien dat het miniaturen en oudere JPG’s van sommige apparaten terughaalt. Als je telefoon een microSD-kaart gebruikt, verwijder die dan en scan de kaart in plaats daarvan op een computer. De herstelpercentages zijn daar meestal beter.

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Voorbeeldkwaliteit is nuttig, maar op telefoons is de bron belangrijker. Interne opslag met bestandsgebaseerde versleuteling verkleint de kans op herstel na verwijdering vaak sterk. Verwijderingen van SD-kaarten zijn een veel beter doelwit.

Als je een desktoptool wilt, is Disk Drill het proberen waard voor een SD-kaart of voor een telefoon die als opslag is gekoppeld. Het is makkelijk te testen, en je weet snel of de bestanden er nog zijn.

Ook is dit overzicht van de beste tools voor het herstellen van verloren afbeeldingen behoorlijk goed:
beste fotohersteltools voor verwijderde afbeeldingen

Als dit interne telefoonopslag was, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer klinkt, en iets voorzichtiger dan @boswandelaar. Op nieuwere telefoons worden verwijderde bestanden uit het interne geheugen vaak snel gewist door encryptie/TRIM, dus veel gratis herstel-apps beloven veel te veel.

Wat ik in plaats daarvan zou doen:

• Controleer de prullenbak/recent verwijderd in de Bestanden-app van de telefoon
  • Sluit de telefoon aan op een pc/Mac en blader door DCIM, Afbeeldingen, WhatsApp, enz. Soms is de verwijderde map alleen verplaatst of verborgen door de galerij-app
  • Zoek naar app-specifieke caches als de foto’s van WhatsApp, Messenger of bewerkings-apps kwamen
  • Als er een microSD-kaart is, scan die dan op een computer, niet via de telefoon

Voor echte tools is Disk Drill de moeite waard om eerst te proberen op een kaart of gekoppelde opslag, omdat je eenvoudig kunt controleren of er nog iets herstelbaar is. Ik weet dat ze het al noemden, maar waar ik het enigszins mee oneens ben, is dat ik niet te veel tijd zou verspillen aan het uitvoeren van meerdere telefoon-apps op het apparaat zelf. Elke extra installatie/gebruik kan de situatie verergeren. Dat schiet een beetje het doel voorbij.

Als je meer opties wilt, is deze lijst behoorlijk goed:
beste software voor fotoherstel van verwijderde foto’s

Korte versie: SD-kaart = redelijke kans. Interne opslag = eerlijk gezegd, misschien niet. Dat is balen, maar het is beter dan valse hoop van dubieuze apps met 100% herstel.

Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts licht hebben aangestipt: als dit een iPhone was, kan je beste gratis hersteltool een oudere back-up zijn, niet een scanner. Controleer Finder-/iTunes-back-ups op elke computer die je eerder hebt gebruikt. Veel mensen vergeten dat hun telefoon maanden geleden automatisch lokaal een back-up heeft gemaakt. Hetzelfde idee geldt op Android met back-upsuites van fabrikanten.

Ik ben het enigszins oneens met @boswandelaar en @sternenwanderer dat desktop-first altijd het antwoord is als de telefoon geen SD-kaart heeft. Voor moderne interne opslag zien veel scantools sowieso bijna niets bruikbaars, dus uren besteden aan het uitproberen van apps kan vergeefse moeite zijn.

Over Disk Drill:

• Voordelen: gemakkelijk te gebruiken, snelle previews, goed voor SD-kaarten en externe opslag, nuttig om te controleren of herstel überhaupt mogelijk is
  • Nadelen: gratis herstel is beperkt, minder nuttig op versleutelde interne telefoonopslag, en je moet niets installeren op hetzelfde apparaat waarvan je probeert te herstellen

@mikeappsreviewer heeft gelijk dat previews belangrijk zijn, maar ik zou bij telefoonzaken het zoeken naar back-ups vóór scannen zetten.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer verwijderd/onlangs verwijderd in de foto-app
  2. Controleer oude computerback-ups
  3. Controleer exports van berichtenapps en gedeelde-mediamappen
  4. Als de foto’s op een SD-kaart stonden, scan die dan op een pc met Disk Drill of een andere hersteltool
  5. Als ze alleen op interne opslag stonden, houd de verwachtingen laag en stop onmiddellijk met het gebruiken van de telefoon

Gratis tools kunnen werken, maar op nieuwere telefoons is de echte vijand hoe de opslag met verwijdering omgaat, niet welke app de mooiste advertenties heeft.