Kan ik bestanden van een SD-kaart op Mac herstellen met de originele bestandsnamen?

Ik ben per ongeluk bestanden van een SD-kaart op mijn Mac kwijtgeraakt, en de herstelopties die ik heb gevonden lijken ze terug te halen met willekeurige namen in plaats van de oorspronkelijke bestandsnamen. Ik moet echt foto’s en video’s in hun oorspronkelijke volgorde herstellen voor een project, en ik hoop dat iemand de beste manier kan aanbevelen om SD-kaartgegevens op een Mac te herstellen terwijl de originele namen indien mogelijk behouden blijven.

Ik ben dit tegengekomen met een Sony SD-kaart op mijn Mac. Allereerst, beschouw het nog niet als een verloren zaak.

De meeste verwijderde bestanden op SD-kaarten worden gemarkeerd als verwijderd. Ze staan er vaak nog steeds totdat nieuwe data eroverheen wordt geschreven. Daarom werken herstelapps überhaupt.

Als je de eenvoudige route op Mac wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Andere degelijke opties zijn UFS Explorer en R-Studio. Ik bleef terugkomen bij Disk Drill omdat de workflow minder irritant aanvoelde. De installatie was snel, scanresultaten waren makkelijk te doorzoeken en het verwerkte RAW-fotobestanden zonder dat ik met de app hoefde te worstelen.

Het previewgedeelte was belangrijker dan ik had verwacht. Wanneer een bestandsvoorbeeld netjes opende, werkte herstel meestal ook. Ik gebruikte dat als mijn filter voordat ik een berg rommel herstelde die ik niet nodig had.

Een paar praktische dingen maakten voor mij verschil:

Voordat je scant

Gebruik een goede SD-kaartlezer. Laat de kaart niet in de camera zitten en sluit de camera niet aan op de Mac. Ik zou dit ook niet via een goedkope USB-hub doen. Ik heb er ooit eentje midden in een scan zien uitvallen, en dat kostte veel tijd.

Als de kaart groot is, kan de scan een tijdje duren. Zorg dat je Mac niet in slaapstand gaat. En herstel de bestanden naar de interne SSD van je Mac of naar een aparte externe schijf. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart.

Als de kaart was geformatteerd

Nog steeds niet het einde, in elk geval niet meteen. Een snelle format wist meestal de bestandstabel, niet de onderliggende fotodata. Ik heb eerder afbeeldingen na een format hersteld, dus daar zou ik niet als eerste om in paniek raken.

De dingen die mensen doen waardoor het erger wordt

Hier gaat het vaak snel mis.

Ze blijven op de kaart fotograferen.
Ze formatteren de kaart opnieuw.
Ze proberen willekeurige reparatietools uit oude forumberichten.
Ze laten de camera nieuwe thumbnails en metadata over oude ruimte schrijven.

Zo nemen de kansen op herstel af.

Wat ik stap voor stap zou doen

1. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart.
  2. Stop hem in een kaartlezer en sluit hem aan op je Mac.
  3. Installeer en open Disk Drill.
  4. Voer een volledige scan uit op de kaart.
  5. Laat de scan afronden. Breek hem niet voortijdig af.
  6. Bekijk eerst de previews.
  7. Herstel de goede bestanden naar je Mac of een andere schijf.

Als je een gratis optie wilt

PhotoRec is de beste volledig gratis keuze die ik op Mac heb gebruikt, of komt daar dicht bij in de buurt. Het nadeel is dat de interface ruw is. Het voelt ouderwets en zwaar gericht op toetsenbordgebruik, en herstelde bestanden komen vaak terug met rommelige namen en zonder mapstructuur. Het werkt, maar prettig is het niet.

Eén ding dat de moeite waard is om vóór dit alles te controleren

Kijk eerst naar je back-ups en cloudsynchronisatie. Ik heb mensen een uur lang een kaart zien scannen, om daarna te merken dat de foto’s al in iCloud Photos, Lightroom, Google Photos of Dropbox stonden.

Dus ja, ik zou stoppen met schrijven naar de kaart, hem scannen met een degelijk hulpmiddel, preview gebruiken om te beoordelen wat herstelbaar is, en alles eerst ergens anders opslaan. Als je snel handelt en de kaart niet veel opnieuw is gebruikt, zijn je kansen nog steeds behoorlijk goed.

Ja, soms. Het hangt af van wat er verloren is gegaan.

Originele bestandsnamen komen meestal alleen terug als de metadata van het bestandssysteem nog intact is. Als de SD-kaart normaal is verwijderd en de mapvermeldingen niet zijn overschreven, kan herstelsoftware namen terugzetten zoals IMG_2451.CR3 of MVI_1032.MP4. Als de bestandstabel weg is, na formatteren, corruptie of gedeeltelijk overschrijven, valt de app terug op een handtekeningsscan. Dan krijg je bestanden met namen zoals f000123.jpg. Vervelend, maar normaal.

Dus het korte antwoord is dit:

1. Als metadata behouden blijft, krijg je de originele namen.
  2. Als metadata weg is, krijg je willekeurige namen.
  3. Foto’s en video’s zijn nog steeds prima te herstellen, zelfs met lelijke bestandsnamen.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het stoppen met het gebruik van de kaart. Over één punt ben ik het echter niet helemaal eens. Voorvertoning is nuttig, maar het bewijst niet dat het herstelde bestand zijn originele bestandsnaam of mappad behoudt. Voorvertoning laat alleen zien dat de bestandsdata leesbaar lijkt.

Wat ik op Mac zou doen, is scannen met een tool die zowel verwijderde vermeldingen als ruw gevonden bestanden apart toont. Disk Drill doet dit behoorlijk goed. R-Studio en UFS Explorer zijn sterker als je het bestandssysteem gedetailleerder wilt inspecteren, maar ze zijn minder gebruiksvriendelijk. Het belangrijkste is om eerst te kijken naar secties met de naam Verwijderd of Gereconstrueerde mappen, niet alleen naar resultaten van Diepe scan. Daar is de kans groter dat originele namen behouden zijn.

Een paar praktische controles:

1. Open Schijfhulpprogramma en kijk welk formaat de kaart gebruikt; exFAT, FAT32, APFS komt zelden voor op SD-kaarten.
  2. Als het exFAT of FAT32 is, hangt herstel van namen sterk af van schade aan de mapstructuur.
  3. Als je bestanden via Finder van de SD-kaart hebt verwijderd, is de kans op herstel van namen vaak groter dan na opnieuw formatteren in een camera.
  4. Als de kaart na verwijdering opnieuw is gebruikt, neemt de kans op herstel van bestandsnamen snel af.

Als je willekeurige namen krijgt, sorteer dan op bestandstype en tijdstempel. EXIF-gegevens van foto’s en metadata van video’s bevatten vaak nog steeds opnamedatum, cameramodel, lens en zelfs aanwijzingen over de volgorde. Apps zoals Lightroom, Foto’s of ExifTool helpen om bestanden in batches te hernoemen. Dus zelfs als namen verloren zijn gegaan, kun je iets opbouwen dat dicht bij de oorspronkelijke volgorde ligt.

Bekijk ook dit als je een korte visuele handleiding wilt:
Herstel van SD-kaartbestanden op Mac met originele bestandsnamen

Dus ja, je maakt kans op originele bestandsnamen, maar alleen als de maprecords van de kaart nog bestaan. Als de scan alleen ruwe mediabestanden met algemene namen toont, zijn de gegevens behouden gebleven en de namen niet.

Ja, maar alleen in het best mogelijke soort herstelgeval.

Wat @mikeappsreviewer zei over stoppen met het gebruik van de kaart is helemaal raak. Wat @suenodelbosque zei over bestandsnamen die afhangen van metadata is ook het echte antwoord. Het deel dat ik zou toevoegen is dit: mensen zijn geobsedeerd door de herstelapp, maar het type scanresultaat is belangrijker dan de merknaam.

Als je Mac-hersteltool de bestanden vindt onder verwijderde mapvermeldingen of opnieuw opgebouwde bestandssysteemrecords, kun je de oorspronkelijke bestandsnamen en misschien zelfs de mapstructuur terugkrijgen. Als de tool ze alleen vindt op basis van bestandssignaturen, krijg je meestal dingen als file000245.jpg. Dat betekent niet dat de app slecht is. Dat betekent dat de kaart zegt: Ik ben de namen vergeten, maar ik heb de bits nog steeds.

Met één klein ding ben ik het niet helemaal eens: preview is zeker handig, maar ik zou het niet als belangrijkste beslissingsfactor gebruiken. Ik heb previews zien mislukken bij perfect herstelbare RAW-bestanden, en ik heb previews zien openen van clips die later gedeeltelijk beschadigd bleken. Dus ja, nuttig, maar geen magie.

Wat helpt op Mac:

• maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart als de kaart onstabiel lijkt
  • scan indien mogelijk de image, niet de fysieke kaart
  • kijk eerst naar herstelde bestandssysteemitems, niet alleen naar media uit een diepe scan
  • als namen verloren zijn gegaan, gebruik dan EXIF-tijdstempels om bestanden na herstel in batch te hernoemen

Disk Drill is een solide keuze voor Mac omdat het de scancategorieën vrij duidelijk scheidt, waardoor je makkelijker kunt zien of de oorspronkelijke namen nog beschikbaar zijn. Als je een snelle walkthrough wilt, is deze Disk Drill-review en Mac SD-kaart herstel demo gemakkelijk te volgen.

Kort gezegd: ja, oorspronkelijke bestandsnamen kunnen terugkomen, maar alleen als de mapinformatie van de SD-kaart behouden is gebleven. Als je alleen willekeurige namen ziet, zijn de bestandsgegevens waarschijnlijk herstelbaar, maar de naamgegevens waarschijnlijk niet. Vervelend, maar niet het einde van het verhaal.

Ja, soms, maar ik zou de verwachtingen iets meer temperen dan @suenodelbosque en @sternenwanderer deden.

De echte scheidslijn is niet alleen verwijderen versus formatteren. Het gaat erom of de SD-kaart nog bruikbare maprecords heeft. Als die records beschadigd zijn, kan geen enkele Mac-app de exacte oorspronkelijke bestandsnaam met zekerheid op magische wijze reconstrueren. Dat geldt ook voor Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, allemaal.

Wat ik eerst zou controleren, is of je herstelde bestanden nog interne metadata bevatten:

• foto’s: EXIF-opnamedatum, cameraserienummer, timing van de reeks
  • video’s: aanmaaktijd, codec-info, duur

Dat is belangrijk, want zelfs als bestandsnamen weg zijn, kun je achteraf vaak alsnog een bijna identiek naamgevingsschema opbouwen.

Specifiek over Disk Drill:

Voordelen

• eenvoudig te sorteren op bestandstype
  • duidelijke scancategorieën
  • goede ondersteuning voor voorvertoning op Mac
  • gebruiksvriendelijk voor beginners

Nadelen

• resultaten van diepe scan kunnen rommelig zijn
  • generieke namen wanneer metadata weg is
  • niet de beste keuze als je forensisch onderzoek op bestandssysteemniveau wilt
  • betaalde hersteloptie is het nuttige deel

Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over voorvertoning als betrouwbaarheidstest. Het helpt, maar ik heb gezien dat perfect geldige bestanden geen voorvertoning gaven en toch prima hersteld konden worden.

Dus: als Disk Drill verwijderde bestandssysteemvermeldingen toont, zijn oorspronkelijke namen mogelijk. Als het alleen onbewerkte gevonden bestanden toont, zijn de namen waarschijnlijk verloren, maar de foto’s/video’s kunnen nog steeds volledig bruikbaar zijn.