Kan ik gegevens herstellen van een beschadigde SD-kaart voordat ik deze formatteer?

Mijn SD-kaart wordt plotseling als beschadigd weergegeven en blijft me vragen deze te formatteren voordat ik iets kan openen. Er staan belangrijke foto’s en videobestanden op die ik echt moet redden, en ik ben bang dat formatteren mijn enige kopie wist. Wat is de veiligste manier om gegevens van een beschadigde SD-kaart te herstellen voordat ik deze formatteer?

Ik heb genoeg SD-kaarten zien misgaan om me niet veel meer aan te trekken van de exacte foutmelding. Wat elke keer telde, was de volgorde van de stappen daarna. Ik heb herstelapps geprobeerd, reparatieopdrachten, alle snelle oplossingen die mensen in oude discussies posten. Sommige kaarten kwamen uit een cameratas, sommige uit een dronekoffer, sommige van vrienden die dachten dat een jaar aan foto’s weg was.

Dezelfde fout bleef terugkomen. Mensen kozen eerst voor de reparatiemelding.

Slechte zet, naar mijn ervaring.

Wanneer een kaart beschadigd raakt, probeert je telefoon, camera of pc je meestal naar een directe oplossing te sturen. Je ziet dan dingen als “SD-kaart moet worden geformatteerd”, “Schijf moet worden hersteld voor gebruik” of “Tik om te herstellen”. Het lijkt onschuldig. Als je bestanden belangrijk zijn, sla het dan voorlopig over. Formatteer de kaart nog niet.

Formatteren zorgt er vaak wel voor dat de kaart weer kan worden aangekoppeld. Het maakt herstel ook ingewikkelder. Ik zie dit als twee aparte taken. Haal eerst je gegevens eraf. Regel daarna pas de kaart.

Gegevens herstellen van een beschadigde SD-kaart

Ik begin met herstelsoftware, niet met reparatietools. Vaak staan de bestanden nog steeds op de kaart en is het bestandssysteem beschadigd geraakt.

Van de tools die ik zelf heb gebruikt, is Disk Drill meestal mijn eerste keuze. Het ging goed om met de veelvoorkomende problemen toen ik het testte: per ongeluk geformatteerd, beschadigd bestandssysteem, RAW SD-kaarten, bestanden die ontbreken nadat een overdracht is mislukt.

Het onderdeel dat ik het belangrijkst vind, is de byte-voor-byte back-upoptie voordat het herstel begint. Sommige slechte kaarten worden erger elke keer dat je ze uitleest. Ik heb kaarten gezien die één keer werden gekoppeld en zich een uur later dood gedroegen. Eerst een image maken geeft je een veiligere kopie om mee te werken, terwijl het origineel onaangeroerd blijft. De previewtool helpt ook. Je kunt controleren of je foto’s, video’s of documenten leesbaar zijn voordat je een hoop rommel op je schijf opslaat.

Zodra je belangrijke bestanden zijn hersteld en ergens veilig zijn gekopieerd, ga je pas verder met reparatie.

1. Voer CHKDSK uit

Dit is de eerste herstelstap die ik meestal op Windows probeer. CHKDSK zoekt naar schade aan het bestandssysteem en probeert deze te herstellen.

Open de opdrachtprompt als administrator en voer vervolgens uit:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van je SD-kaart.

2. Probeer TestDisk

Als de partitie verdwenen is of Windows de kaart als niet-toegewezen weergeeft, zou ik daarna naar TestDisk kijken.

Ik heb het gebruikt op kaarten die Windows behandelde als blanco plastic. De interface voelt oud en een beetje ruw aan, het heeft geen zin om anders te doen, maar het doet goed werk bij het vinden van verloren partities en het opnieuw opbouwen van kapotte partitietabellen.

3. Formatteer de kaart

Als CHKDSK niet hielp en TestDisk haar niet terugbracht, is formatteren de laatste stap die ik zou nemen.

In dit stadium zouden je bestanden al hersteld en ergens anders opgeslagen moeten zijn. Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de SD-kaart, kies Formatteren en selecteer daarna het bestandssysteem. Voor de meeste huidige SD-kaarten gebruik ik exFAT, omdat het grote bestanden aankan en met veel apparaten werkt.

Nadat het formatteren is voltooid, test je de kaart voordat je haar weer vertrouwt.

Iets wat ik op de harde manier heb geleerd: herhaalde corruptie betekent meestal dat de kaart begint te falen. Als een kaart dit meer dan één keer begint te doen, stop ik met haar te gebruiken voor alles wat me dierbaar is en vervang ik haar. Ik heb eerder geprobeerd hier zuinig over te doen. Dat heeft me foto’s gekost, dus nu doe ik dat niet meer.

Ja, herstel eerst, formatteer later.

Het eerste wat ik zou doen is stoppen met het gebruik van de SD-kaart. Maak geen nieuwe foto’s, kopieer er geen bestanden naartoe en voer de reparatie-pop-up van de telefoon niet uit. Elke schrijfactie verkleint je kans op herstel.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens om de formatteerprompt te vermijden. Waar ik iets van mening verschil, is dat ik CHKDSK in een vroeg stadium zou overslaan als de kaart belangrijke videobestanden bevat. CHKDSK is prima voor het herstellen van een bestandssysteem, maar het kan mappen hernoemen, fragmenten verplaatsen en mediaherstel rommeliger maken op beschadigde kaarten. Voor bestanden die je belangrijk vindt, zou ik eerst herstel uitvoeren via een alleen-lezen-scan.

Beste volgorde in mijn ervaring:

1. Plaats de kaart in een goede USB-kaartlezer, niet in de camera of telefoon.
  2. Als hij überhaupt wordt herkend, maak dan eerst een image van de kaart.
  3. Scan de image of de kaart met herstelsoftware zoals Disk Drill.
  4. Sla herstelde bestanden op je computer op, nooit terug op de SD-kaart.
  5. Pas nadat je bestanden veilig zijn, probeer je reparatie of formatteren.

Als de kaart de verbinding verbreekt, heet wordt, 0 bytes aangeeft of extreem traag leest, stop dan met forceren. Dat wijst op falende hardware, niet op een eenvoudige bestandsfout.

Als je daarnaast extra wilt lezen, deze thread bevat nuttige tips voor het herstellen van een corrupte SD-kaart en praktijkgerichte oplossingen:
praktische tips voor het herstellen van een corrupte SD-kaart voor foto’s en video’s

Korte versie: ja, je bestanden maken nog kans. Nog niet formatteren. Eerst herstellen en daarna de kaart buiten gebruik stellen als dit opnieuw begint te gebeuren.

Formatteer het nog niet. Die melding is in feite je apparaat dat zegt “ik kan het bestandssysteem niet lezen”, niet altijd “je bestanden zijn voorgoed verdwenen.”

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles, maar ik ben iets voorzichtiger met welke dan ook reparatiepoging vóór een herstelpoging. Zelfs CHKDSK kan dingen op een manier “repareren” die Windows helpt, maar je kans verkleint om een schone mapstructuur van foto’s/video’s terug te krijgen. Als deze bestanden belangrijk zijn, behandel de kaart dan als bewijsmateriaal, niet als opslag.

Wat ik zou doen:

1. Vergrendel de SD-kaart als die een fysieke schrijfbeveiligingsschakelaar heeft.
  2. Gebruik een degelijke kaartlezer op een computer, niet de camera/telefoon.
  3. Controleer eerst Schijfbeheer. Als de kaart de juiste capaciteit toont, is dat een redelijk goed teken.
  4. Maak indien mogelijk een volledige image van de kaart.
  5. Herstel bestanden van de image/kaart met iets zoals Disk Drill.
  6. Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, uiteraard niet terug op de SD-kaart.

Als de kaart wordt gedetecteerd maar vraagt om te formatteren, ziet herstelsoftware de onderliggende data vaak nog steeds. Disk Drill is prima voor herstel van corrupte SD-kaarten, vooral voor foto’s en video’s, en het is eenvoudig genoeg zodat je niet een uur lang hoeft te worstelen met een of ander antiek terminalvenster. Als je een vergelijkingslijst wilt, is dit overzicht van SD-kaartherstelsoftware getest op echt corrupte kaarten de moeite waard.

Nog iets dat mensen vaak overslaan: kopieer de herstelde bestanden ergens veilig naartoe en open er daarna daadwerkelijk een heleboel. Ga er niet zomaar van uit dat het herstel gelukt is alleen omdat de bestandsnamen zijn teruggekomen.

Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, supertraag leest of de verkeerde grootte toont, wijst dat meer op hardwarefalen. Beperk in dat geval het aantal nieuwe pogingen, anders kun je het heel snel veel erger maken.