Jag råkade förlora filer från ett SD-kort på min Mac, och återställningsalternativen jag hittade verkar återställa dem med slumpmässiga namn i stället för de ursprungliga filnamnen. Jag behöver verkligen återställa foton och videor i deras ursprungliga ordning för ett projekt, och jag hoppas att någon kan rekommendera det bästa sättet att återställa data från ett SD-kort på Mac samtidigt som de ursprungliga namnen behålls om möjligt.
Jag råkade ut för detta med ett Sony SD-kort på min Mac. Först och främst, se det inte som ett hopplöst fall än.
De flesta raderade filer på SD-kort markeras som raderade. De ligger ofta fortfarande kvar tills ny data skrivs över dem. Det är därför återställningsappar fungerar överhuvudtaget.
Om du vill ta den enkla vägen på Mac skulle jag börja med Disk Drill. Andra bra alternativ är UFS Explorer och R-Studio. Jag gick tillbaka till Disk Drill eftersom arbetsflödet kändes mindre irriterande. Installationen gick snabbt, skanningsresultaten var lätta att sortera igenom, och den hanterade RAW-bildfiler utan att jag behövde bråka med appen.
Förhandsvisningen visade sig vara viktigare än jag hade väntat mig. När en filförhandsvisning öppnades korrekt fungerade återställningen vanligtvis också. Jag använde det som mitt filter innan jag återställde en hög med skräp jag inte behövde.
Några praktiska saker gjorde skillnad för mig:
Innan du skannar
Använd en riktig SD-kortläsare. Låt inte kortet sitta kvar i kameran och anslut kameran till Macen. Jag skulle inte heller köra detta genom en billig USB-hubb. Jag hade en som lade av mitt under en skanning en gång, och det slösade mycket tid.
Om kortet är stort kan skanningen ta ett tag. Håll din Mac vaken. Och återställ filerna till Macens interna SSD eller en separat extern enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
Om kortet formaterades
Det är fortfarande inte kört, åtminstone inte direkt. En snabbformatering rensar vanligtvis filtabellen, inte de underliggande bilddata. Jag har återställt bilder efter en formatering tidigare, så jag skulle inte få panik över just det först.
Sakerna folk gör som gör det värre
Det är här det snabbt går utför.
De fortsätter fotografera på kortet.
De formaterar det igen.
De provar slumpmässiga reparationsverktyg från gamla foruminlägg.
De låter kameran skriva nya miniatyrbilder och metadata över gammalt utrymme.
Det är så chanserna till återställning minskar.
Vad jag skulle göra, steg för steg
- Sluta använda SD-kortet nu.
- Sätt det i en kortläsare och anslut den till din Mac.
- Installera och öppna Disk Drill.
- Kör en fullständig skanning av kortet.
- Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte i förtid.
- Förhandsgranska filerna först.
- Återställ de bra filerna till din Mac eller en annan enhet.
Om du vill ha ett gratisalternativ
PhotoRec är det bästa helt gratis alternativet jag har använt på Mac, eller nära nog. Nackdelen är att gränssnittet är grovt. Det känns gammaldags och tungt på tangentbordet, och återställda filer kommer ofta tillbaka med förstörda namn och utan mappstruktur. Det fungerar, men det är inte trevligt.
En sak som är värd att kontrollera innan allt detta
Titta först på dina säkerhetskopior och molnsynkronisering. Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett kort och sedan upptäcka att bilderna redan fanns i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox.
Så ja, jag skulle sluta skriva till kortet, skanna det med ett vettigt verktyg, använda förhandsvisningen för att bedöma vad som går att återställa och spara allt någon annanstans först. Om du agerar snabbt och kortet inte har återanvänts mycket är dina chanser fortfarande ganska goda.
Ja, ibland. Det beror på vad som gick förlorat.
Originalfilnamn kommer vanligtvis tillbaka bara om filsystemets metadata fortfarande är intakta. Om SD-kortet raderades normalt och katalogposterna inte skrevs över, kan återställningsprogram återställa namn som IMG_2451.CR3 eller MVI_1032.MP4. Om filtabellen är borta, efter formatering, korruption eller partiell överskrivning, faller appen tillbaka på signatursökning. Då får du filer med namn som f000123.jpg. Irriterande, men normalt.
Så det korta svaret är detta:
- Om metadata finns kvar får du originalnamn.
- Om metadata är borta får du slumpmässiga namn.
- Foton och videor kan fortfarande återställas bra även med fula filnamn.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda kortet. Jag håller dock inte helt med på en punkt. Förhandsvisning är användbart, men det bevisar inte att den återställda filen kommer att behålla sitt ursprungliga filnamn eller sin mappsökväg. Förhandsvisning visar bara att fildatan verkar läsbar.
Det jag skulle göra på Mac är att skanna i ett verktyg som visar både raderade poster och råhittade filer separat. Disk Drill gör detta ganska bra. R-Studio och UFS Explorer är starkare om du vill granska filsystemet mer i detalj, men de är mindre användarvänliga. Nyckeln är att först leta efter avsnitt märkta Raderade eller Rekonstruerade mappar, inte bara Deep Scan-resultat. Det är där originalnamn har större chans att finnas kvar.
Några praktiska kontroller:
- Öppna Skivverktyg och se vilket format kortet använder, exFAT, FAT32, APFS är ovanligt på SD-kort.
- Om det är exFAT eller FAT32 beror namnåterställning mycket på katalogskador.
- Om du tömde filer via Finder från SD-kortet har namn ofta bättre chans än efter omformatering i kamera.
- Om kortet användes igen efter radering minskar chansen till filnamnsåterställning snabbt.
Om du får slumpmässiga namn, sortera efter filtyp och tidsstämpel. EXIF för foton och videometadata innehåller ofta fortfarande tagningsdatum, kameramodell, objektiv och till och med ledtrådar om sekvens. Appar som Lightroom, Bilder eller ExifTool hjälper till att byta namn på filer i batch. Så även om namnen går förlorade kan du bygga upp något som ligger nära den ursprungliga ordningen.
Kolla också detta om du vill ha en kort visuell guide:
Återställning av SD-kortsfiler på Mac med originalfilnamn
Så ja, du har en chans att få tillbaka originalfilnamn, men bara om kortets katalogposter fortfarande finns kvar. Om skanningen bara visar råa mediefiler med generiska namn överlevde datan men inte namnen.
Ja, men bara i den bästa typen av återställningsfall.
Det som @mikeappsreviewer sa om att sluta använda kortet är helt rätt. Det som @suenodelbosque sa om att filnamn beror på metadata är också det verkliga svaret. Det jag skulle lägga till är detta: folk är besatta av återställningsappen, men typen av skanningsresultat spelar större roll än varumärket.
Om ditt Mac-återställningsverktyg hittar filerna under raderade katalogposter eller återskapade filsystemposter, kan du få tillbaka de ursprungliga filnamnen och kanske till och med mappstrukturen. Om det bara hittar dem via filsignaturer får du vanligtvis saker som file000245.jpg. Det betyder inte att appen är dålig. Det är kortet som säger jag glömde namnen, men jag har fortfarande kvar bitarna.
En liten sak jag inte riktigt håller med om: förhandsvisning är visserligen hjälpsam, men jag skulle inte använda den som det viktigaste avgörandet. Jag har sett förhandsvisningar misslyckas på helt återställbara RAW-filer, och jag har sett förhandsvisningar öppnas för klipp som senare visade sig vara delvis korrupta. Så, användbart ja, magiskt nej.
Det som hjälper på Mac:
- skapa först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet om kortet verkar instabilt
- skanna avbildningen, inte det fysiska kortet, om möjligt
- leta först efter återställda filsystemobjekt, inte bara djupskannade mediefiler
- om namnen är förlorade, använd EXIF-tidsstämplar för att byta namn i batch efter återställningen
Disk Drill är ett bra val för Mac eftersom det separerar skanningskategorier ganska tydligt, vilket gör det lättare att se om de ursprungliga namnen fortfarande finns tillgängliga. Om du vill ha en snabb genomgång är denna recension av Disk Drill och demo av återställning av SD-kort på Mac lätt att följa.
Kort version: ja, ursprungliga filnamn kan komma tillbaka, men bara om SD-kortets kataloginformation överlevde. Om allt du ser är slumpmässiga namn går filinformationen sannolikt att återställa, men namninformationen gör det troligen inte. Irriterande, men inte kört.
Ja, ibland, men jag skulle dämpa förväntningarna lite mer än vad @suenodelbosque och @sternenwanderer gjorde.
Den verkliga skiljelinjen är inte bara radera kontra formatera. Det handlar om huruvida SD-kortet fortfarande har användbara katalogposter. Om dessa poster är skadade kan ingen Mac-app på magiskt sätt återskapa det exakta ursprungliga filnamnet med säkerhet. Det inkluderar Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, allihop.
Det första jag skulle kontrollera är om dina återställda filer fortfarande har intern metadata:
- foton: EXIF-fotodatum, kamerans serienummer, sekvenstiming
- videor: skapandetid, kodekinformation, längd
Det spelar roll eftersom du, även om filnamnen är borta, ofta kan bygga upp ett mycket liknande namnschema i efterhand.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- lätt att sortera efter filtyp
- tydliga skanningskategorier
- bra stöd för förhandsvisning på Mac
- nybörjarvänligt
Nackdelar
- resultat från djupskanning kan vara röriga
- generiska namn när metadata saknas
- inte det bästa om du vill ha filsystemsinspektion på forensisk nivå
- den användbara delen av återställningen är betalversionen
Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer om förhandsvisning som ett tillförlitlighetstest. Det hjälper, men jag har sett helt giltiga filer misslyckas i förhandsvisning och ändå återställas utan problem.
Så: om Disk Drill visar raderade filsystemposter är ursprungliga namn möjliga. Om det bara visar rått hittade filer är namnen troligen förlorade, men fotona/videorna kan fortfarande vara fullt användbara.