Jeg mistede ved et uheld filer fra et SD-kort på min Mac, og de gendannelsesmuligheder, jeg har fundet, ser ud til at bringe dem tilbage med tilfældige navne i stedet for de oprindelige filnavne. Jeg har virkelig brug for at gendanne billeder og videoer i deres oprindelige rækkefølge til et projekt, og jeg håber, at nogen kan anbefale den bedste måde at gendanne data fra et SD-kort på Mac, mens de oprindelige navne bevares, hvis det er muligt.
Jeg stødte på dette med et Sony SD-kort på min Mac. Først og fremmest, betragt det ikke som et tabt håb endnu.
De fleste slettede filer på SD-kort markeres som slettede. De ligger ofte stadig der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Det er derfor, gendannelsesapps overhovedet virker.
Hvis du vil vælge den enkle vej på Mac, ville jeg starte med Disk Drill. Andre solide muligheder er UFS Explorer og R-Studio. Jeg vendte hele tiden tilbage til Disk Drill, fordi arbejdsgangen føltes mindre irriterende. Opsætningen var hurtig, scanningsresultaterne var nemme at sortere i, og den håndterede RAW-fotofiler uden, at jeg skulle kæmpe med appen.
Forhåndsvisningsdelen betød mere, end jeg havde forventet. Når en filforhåndsvisning åbnede korrekt, virkede gendannelsen som regel også. Jeg brugte det som mit filter, før jeg gendannede en bunke skrammel, jeg ikke havde brug for.
Et par praktiske ting gjorde en forskel for mig:
Før du scanner
Brug en ordentlig SD-kortlæser. Lad ikke kortet sidde i kameraet og tilslut kameraet til Macen. Jeg ville heller ikke køre dette gennem en billig USB-hub. Jeg oplevede engang, at en svigtede midt i en scanning, og det spildte en masse tid.
Hvis kortet er stort, kan scanningen tage et stykke tid. Hold din Mac vågen. Og gendan filerne til din Macs interne SSD eller et separat eksternt drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
Hvis kortet blev formateret
Det er stadig ikke slutningen, i hvert fald ikke med det samme. En hurtig formatering sletter normalt filtabellen, ikke de underliggende fotodata. Jeg har før gendannet billeder efter en formatering, så jeg ville ikke gå i panik over det punkt først.
Det folk gør, som gør det værre
Det er her, det hurtigt går galt.
De bliver ved med at tage billeder på kortet.
De formaterer det igen.
De prøver tilfældige reparationsværktøjer fra gamle forumindlæg.
De lader kameraet skrive nye miniaturer og metadata over gammel plads.
Det er sådan, chancerne for gendannelse falder.
Hvad jeg ville gøre, trin for trin
- Stop med at bruge SD-kortet nu.
- Sæt det i en kortlæser og tilslut det til din Mac.
- Installer og åbn Disk Drill.
- Kør en fuld scanning af kortet.
- Lad scanningen blive færdig. Afbryd den ikke for tidligt.
- Forhåndsvis filerne først.
- Gendan de gode til din Mac eller et andet drev.
Hvis du vil have en gratis mulighed
PhotoRec er det bedste helt gratis valg, jeg har brugt på Mac, eller tæt på. Ulempen er, at brugerfladen er grov. Den føles gammeldags og tung at bruge med tastaturet, og gendannede filer kommer ofte tilbage med rodede navne og uden mappestruktur. Det virker, men det er ikke behageligt.
Én ting, der er værd at tjekke før alt dette
Se først på dine sikkerhedskopier og cloudsynkronisering. Jeg har set folk bruge en time på at scanne et kort og så opdage, at billederne allerede lå i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox.
Så ja, jeg ville stoppe med at skrive til kortet, scanne det med et ordentligt værktøj, bruge forhåndsvisning til at vurdere, hvad der kan gendannes, og gemme alt et andet sted først. Hvis du handler hurtigt, og kortet ikke er blevet genbrugt ret meget, er dine chancer stadig rimelige.
Ja, nogle gange. Det afhænger af, hvad der gik tabt.
Originale filnavne kommer normalt kun tilbage, hvis filsystemets metadata stadig er intakte.
Hvis SD-kortet blot blev slettet normalt, og mappeposterne ikke blev overskrevet, kan gendannelsessoftware måske genskabe navne som IMG_2451.CR3 eller MVI_1032.MP4.
Hvis filtabelen er væk, efter formatering, korruption eller delvis overskrivning, falder appen tilbage på signaturscanning. Så får du filer med navne som f000123.jpg. Irriterende, men normalt.
Så det korte svar er:
- Hvis metadata overlever, får du de originale navne.
- Hvis metadata er væk, får du tilfældige navne.
- Billeder og videoer kan stadig gendannes fint, selv med grimme filnavne.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at du skal stoppe med at bruge kortet. Jeg er dog lidt uenig på ét punkt. Forhåndsvisning er nyttig, men den beviser ikke, at den gendannede fil beholder sit originale filnavn eller mappesti. Forhåndsvisning fortæller kun, at fildataene ser læsbare ud.
Det, jeg ville gøre på Mac, er at scanne i et værktøj, der viser både slettede poster og råt fundne filer separat. Disk Drill gør dette ret godt. R-Studio og UFS Explorer er stærkere, hvis du vil inspicere filsystemet mere detaljeret, men de er mindre brugervenlige. Nøglen er først at kigge efter sektioner mærket Deleted eller Reconstructed folders, ikke kun Deep Scan-resultater. Det er dér, de originale navne har størst chance for at overleve.
Et par praktiske tjek:
- Åbn Diskværktøj og se, hvilket format kortet bruger. exFAT, FAT32, APFS er sjældent på SD-kort.
- Hvis det er exFAT eller FAT32, afhænger gendannelse af navne meget af skader på mapper.
- Hvis du tømte filer via Finder fra SD-kortet, har navnene ofte bedre chance end efter en omformatering i kameraet.
- Hvis kortet blev brugt igen efter sletning, falder chancen for gendannelse af filnavne hurtigt.
Hvis du får tilfældige navne, så sorter efter filtype og tidsstempel. EXIF-data for fotos og videometadata indeholder ofte stadig optagedato, kameramodel, objektiv og endda spor af sekvens. Apps som Lightroom, Fotos eller ExifTool hjælper med at omdøbe filer i batches. Så selv hvis navnene er gået tabt, kan du genskabe noget, der ligger tæt på den oprindelige rækkefølge.
Tjek også dette, hvis du vil have en kort visuel guide:
Gendannelse af filer fra SD-kort på Mac med originale filnavne
Så ja, du har en chance for at få de originale filnavne tilbage, men kun hvis kortets mappeposter stadig findes. Hvis scanningen kun viser rå mediefiler med generiske navne, overlevede dataene, men navnene gjorde ikke.
Ja, men kun i den bedst mulige form for gendannelse.
Det, @mikeappsreviewer sagde om at stoppe med at bruge kortet, er helt rigtigt. Det, @suenodelbosque sagde om, at filnavne afhænger af metadata, er også det reelle svar. Den del, jeg vil tilføje, er dette: folk går meget op i gendannelsesappen, men typen af scanningsresultat betyder mere end mærkenavnet.
Hvis dit Mac-gendannelsesværktøj finder filerne under slettede mappeposter eller genopbyggede filsystemposter, kan du få de oprindelige filnavne og måske endda mappestrukturen. Hvis det kun finder dem via filsignaturer, får du som regel noget i stil med file000245.jpg. Det betyder ikke, at appen er dårlig. Det er kortet, der siger jeg glemte navnene, men jeg har stadig bittene.
En lille ting, jeg ikke helt er enig i: forhåndsvisning er nyttig, jo, men jeg ville ikke bruge den som den vigtigste afgørelse. Jeg har oplevet, at forhåndsvisninger fejlede på helt gendannelige RAW-filer, og jeg har oplevet, at forhåndsvisninger åbnede klip, som senere viste sig at være delvist korrupte. Så nyttigt ja, magisk nej.
Det hjælper på Mac:
- lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, hvis kortet virker ustabilt
- scan imaget, ikke det fysiske kort, hvis det er muligt
- kig først efter gendannede filsystemelementer, ikke kun deep scan-medier
- hvis navnene er gået tabt, så brug EXIF-tidsstempler til batch-omdøbning efter gendannelse
Disk Drill er et solidt valg til Mac, fordi det adskiller scanningskategorier ret tydeligt, hvilket gør det nemmere at se, om de oprindelige navne stadig er tilgængelige. Hvis du vil have en hurtig gennemgang, er denne Disk Drill-anmeldelse og Mac SD-kortgendannelsesdemo nem at følge.
Kort version: ja, de oprindelige filnavne kan komme tilbage, men kun hvis SD-kortets mappeinformation overlevede. Hvis alt, du ser, er tilfældige navne, kan fildataene sandsynligvis gendannes, men navnedataene kan det sandsynligvis ikke. Irriterende, men ikke slut endnu.
Ja, nogle gange, men jeg ville dæmpe forventningerne lidt mere, end @suenodelbosque og @sternenwanderer gjorde.
Den egentlige skillelinje er ikke bare sletning vs formatering. Det er, om SD-kortet stadig har brugbare mappeposter. Hvis disse poster er beskadigede, kan ingen Mac-app på magisk vis genskabe det præcise oprindelige filnavn med sikkerhed. Det gælder også Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, dem alle.
Det første, jeg ville tjekke, er, om dine gendannede filer stadig har intern metadata:
- fotos: EXIF-optagelsesdato, kameraets serienummer, sekvenstiming
- videoer: oprettelsestidspunkt, codec-oplysninger, varighed
Det er vigtigt, fordi selv hvis filnavnene er væk, kan du ofte bagefter genskabe et navngivningsskema, der ligger meget tæt på.
Specifikt om Disk Drill:
Fordele
- let at sortere efter filtype
- tydelige scanningskategorier
- god understøttelse af forhåndsvisning på Mac
- begyndervenlig
Ulemper
- resultater fra dyb scanning kan være rodede
- generiske navne, når metadata er væk
- ikke det bedste valg, hvis du vil have filsysteminspektion på retsmedicinsk niveau
- den betalte gendannelse er den nyttige del
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer om forhåndsvisning som en tillidstest. Det hjælper, men jeg har set helt gyldige filer fejle i forhåndsvisning og stadig blive gendannet fint.
Så: hvis Disk Drill viser slettede filsystemposter, er originale navne mulige. Hvis det kun viser råt fundne filer, er navnene sandsynligvis tabt, men billederne/videoerne kan stadig være fuldt brugbare.